Debatt ● Team Harbo
Sammen om kunnskapsutviklingen
Høyere utdanning og forskning av høy kvalitet er viktigere enn noen gang, og universitetets kunnskapsutvikling i bredden av vitenskapene er avgjørende for en bærekraftig samfunnsutvikling. Hvordan skal vi sikre at Universitetet i Oslo lykkes i dette viktige arbeidet?
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Et stort universitet som Universitetet i Oslo (UiO) har gjennom en stolt historie utviklet en stor og sterk bredde i vitenskapene. Vi tilbyr svært gode utdanninger, det utføres avgjørende viktig forskning for en bærekraftig samfunnsutvikling og vi bidrar sterkt til innovasjoner i privat og offentlig sektor.
Dette gjøres gjennom en kombinasjon av grunnleggende, langsiktig forskning og forskning knyttet til relevante problemstillinger i samfunns- og næringsliv, der resultatene kan anvendes på kort og lang sikt.
Vi har også svært mange fremragende formidlere, som deltar aktivt i opplysningsarbeid og i samfunnsdebatten. Fakultetene, museene og sentrene våre er i stor grad autonome både i drift og satsinger. Men i løpet av kort tid har det økonomiske handlingsrommet i sektoren blitt sterkt innskrenket, og mange enheter må revurdere driften og hvordan de har organisert seg.
I denne situasjonen tvinger det seg frem et stort behov for samhandling både internt og eksternt. Bedre samhandling er derfor både det viktigste målet og verktøyet i valgprogrammet for Team Harbo ved rektorvalget ved UiO 2025.
På dette punktet skiller vi oss klart fra de to andre rektor-teamene som stiller ved dette valget. Vi mener at vi sammen må finne de gode løsningene for UiO. For Team Harbo betyr dette at vi vil finne balansen mellom å være behørig konservative og nødvendig nyskapende.
På dette punktet skiller vi oss klart fra de to andre rektor-teamene som stiller ved dette valget.
Team Harbo
Barn kan ofte leke ved siden av hverandre med hver sin leke og kan også låne leker av hverandre — de samarbeider i leken. Men barna utvikler ikke leken sammen før de aktivt deler fantasiverdenen og leker med hverandre med en gjensidig forståelse — de samhandler i leken. Som studenter og ansatte ved et universitet driver vi ikke med leker og fantasiverdener, men med prosjekter, visjoner og utvikling.
Det er først når vi har etablert gode relasjoner og har forståelse for hvordan andre tenker og arbeider, at vi kan utvikle felles mål og visjoner. Det er da vi samhandler. Det er slik vi ønsker å jobbe dersom vi blir valgt til rektorat. Vi skal ta med hele organisasjonen inn i de store prosessene vi vet ligger foran oss.
Her vil vi gi noen eksempler på hvordan og hvorfor vi mener at universitet bør samhandle bedre.
Samhandling i linjen: UiO er organisert med en linjeledelse. Rektor er leder for dekanene, som er leder for instituttlederne, som er leder for avdelingslederne og så videre, og det er tilsvarende organisering i administrativ linje. For at denne måten å arbeide på skal fungere optimalt, er det avgjørende at man forholder seg til sin leder i linjen, og også at lederen involverer dem hen er leder for i arbeidet med felles mål. Det vil for eksempel fort oppstå problemer om en rektor fatter beslutninger som har konsekvenser for et institutt uten at dekanen er involvert.
Vårt rektorat mener at god samhandling i linjen er svært viktig for at vi skal utvikle oss som organisasjon. Vi har valgt å kun være fire ledere i rektoratet, nettopp fordi vi ønsker å involvere både faglige og administrative ledere bedre i utviklingsarbeidet og for å meisle ut grunnlaget for beslutninger. Vi ønsker også at lederne på alle nivåer skal involvere sine medarbeidere på samme måte.
Slik vil vi oppnå samhandling bokstavelig talt «i hele linja». God intern kommunikasjon og inkluderende prosesser er her avgjørende for å lykkes.
Samhandling på tvers av strukturer og enheter: Vi har svært gode fakulteter og enheter ved UiO, og et rektorat må legge til rette for at de får styrke og handlingsrom i sitt arbeid. Samtidig erfarer vi at samarbeid mellom universitets ulike enheter ikke alltid så er enkelt. Ulike regler og rutiner skaper utfordringer for faglig samarbeid og for samarbeid om økonomiske spørsmål og administrasjonen av felles prosjekter.
Vi mener at UiO kan hente både faglige og økonomiske gevinster gjennom bedre samhandling på tvers i organisasjonen. Dette kan for eksempel være samarbeid om utdanningsprogram og undervisning eller samarbeid om administrasjon og tverrfaglige forskningsprosjekter.
Vi mener at UiO kan hente både faglige og økonomiske gevinster gjennom bedre samhandling på tvers i organisasjonen.
Team Harbo
Samhandling på kryss og tvers leder både til en større grad av gjensidig forståelse og vil danne grunnlag for å utvikle mer hensiktsmessige rutiner. Slike samhandlingsprosesser vil også bidra til en struktur for kompetanseutvikling hos ansatte, gjøre delte stillinger mellom våre enheter mer aktuelle og bedre muligheter for individuell utvikling av arbeidsoppgaver og ansvar.
Vi vil etablere flere møtepunkter og systemer som stimulerer til slik samhandling på tvers av organisasjonen. Noen slike møtepunkter har vi allerede i dag, og dette er gjerne lovbestemte organer som skal sikre ansatte og studenter formell medvirkning i beslutningsprosesser ved UiO. Dette er viktige møtepunkter, men de kan også være snevre i sin innretning.
Derfor vil Team Harbo i tillegg etablere også bredere og mer inkluderende møteplasser, hvor eksempelvis universitetsledelsen, studentrepresentanter og tillitsvalgte kan møtes i fellesskap og med en mer åpen agenda.
Samhandling mellom studenter og ansatte: Tiltakene vi har beskrevet over vil også danne et godt grunnlag for at UiO kan videreutvikle sitt arbeid med et godt læringsmiljø for studentene og et godt arbeidsmiljø for ansatte. Samhandling kan åpne opp for nye typer relasjoner mellom ansatte, mellom ansatte og studenter og mellom studentene.
Gjennom bruk av læringsassistenter og hverandre-vurderinger styrkes læringsmiljøet for studentene, og gjennom felles møteplasser legges det til rette for god integrering av våre ansatte som kommer fra utlandet. Ved å gi bedre muligheter for at studentene deltar i forskningsarbeid, økes samhandlingen mellom studenter og lærere.
Arbeidet med å sikre mangfold, balanse, likestilling og inkludering og motvirke diskriminering og rasisme forenkles, og vi kan sammen diskutere og bli enige om hvordan vi kan arbeide for viktige verdier som bærekraft, akademisk frihet og demokrati.
Samhandling med verden rundt oss: Universitetet er en svært viktig samfunnsaktør. Vi utdanner fremtidens arbeidskraft, vi utvikler ny kunnskap og vi bidrar sterkt til samfunnsutviklingen. Vår relevans er også fundert i vår rolle som en institusjon som bidrar til å forme den neste generasjonen. Det er viktig at dette ikke skjer i et vakuum, men at vi samhandler aktivt med — og er synlig for — verden rundt oss.
Derfor vil dette rektoratet også prioritere samhandling med viktige eksterne aktører, både nasjonalt og internasjonalt. Dette gjelder aktører i privat og offentlig sektor, andre universiteter og høyskoler, sektorsamarbeid for eksempel med helse og kommune samt samarbeid med nasjonale og internasjonale institusjoner, nettverk og allianser.
Samhandling krever god kommunikasjon og målrettet arbeid.
Hvis ansatte og studenter skal delta i samhandlingsprosesser må de ha informasjon om hva som skjer, hvorfor det skjer og hva ulike prosesser skal munne ut i av beslutninger og tiltak.
Alle som jobber ved universitet må derfor lett kunne finne informasjon om hva organisasjonen jobber med. Prosesser skal være åpne. Alle som ønsker, skal gis mulighet til å påvirke. Skal vi få til dette, må det utvikles en helhetlig plan for kommunikasjon, synlighet og profilering med vekt på universitetets viktige rolle i utviklingen av kunnskap — gjennom utdanning, forskning, innovasjon og formidling.
Universitetene kommer til å bli stilt overfor nye utfordringer og oppgaver i årene som kommer. Klarer vi å dra veksler på den kompetansen og det engasjement ansatte og studenter har ved UiO, vil det gi oss nye muligheter.
For oss er samhandling en arbeidsform, en metode og et prinsipp for vårt virke. Vi vil stå sammen for et sterkt, aktivt og synlig UiO.
Nyeste artikler
To nye og en gjenvalgt som dekan ved NTNU
Hoel: Fagmiljøene må bidra til hevet status for publisering på norsk
Akademiske ledere må ta standpunkt i studentpolitikk
Før var det kristendom og latin, nå er det matematikk
Fra protestaksjon til Norges største forskningsinstitutt
Mest lest
Ansatte reagerer på krav om høflighet på jobben i Sørøst
Øyvind Eikrem har fått se mappen sin: NTNU og PST har hatt kontakt siden 2014
Meiner NTNU-rektor må forklare seg om kontakt med PST. — Stalinistisk
Snart kan ingen lære norske elever fremmedspråk
I denne gata fikk bare akademikere bo. Helle (90) har bodd her i snart 60 år