Første gang dette århundret om alle godkjennes. Og slik ser det ut til å bli 21. november 2024 - 10:58
Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt 17. november 2024 - 19:16
Instituttet sier opp folk, nå slutter instituttleder og får ny jobb utenfor NTNU 15. november 2024 - 11:58
Frå nøkkelrolle til budsjettkutt i ekspressfart Lærarar og sjukepleiarar er tildelt nøkkelroller i utviklinga av det norske velferdssamfunnet. Men i regjeringas framlegg til statsbudsjett for 2025 får universitet og høgskular som utdannar sjukepleiarar, grunnskulelærarar og barnehagelærarar eit økonomisk kutt på 235 millionar kroner.
Unios uforløste potensial Det ligger en uforløst samfunnskraft i Unios 400.000 medlemmer. Jeg stiller til valg som Unio-leder fordi jeg mener Unio kan og må ta større plass i norsk politikk og samfunnsliv, skriver lederkandidat Guro Elisabeth Lind.
Openheit i forsking og utdanning i ei tid med store omveltingar Openheit er demokratiets viktigaste skanse, sa Oddmund Hoel på UHR-konferansen måndag. Les heile talen hans her.
Har Kunnskapsdepartementet lest opptrappingsplanen for psykisk helse? Kunnskapsdepartementet har misforstått hva som kreves for å utdanne flere psykologer i Norge. Psykologutdanningen er viktig, og må finansieres.
Sjusk og fusk i norske fagmiljøer Noen fagmiljøer i Norge må ta et oppgjør med sin høyst problematiske oppfatning av at visse former for teksttyveri ikke er juks, skriver Gisle Selnes.
Forskere føler seg lurt Avviklingen av NORPART-programmet etter søknadsfristen oppleves som et svik overfor forskerne som har lagt ned mange månedsverk med arbeid i hver av søknadene.
Få fart på utdanningskvaliteten Den kompetansen, kunnskapen og ferdighetene de ferdige kandidatene kommer ut av høyere utdanning i inn i arbeids- og samfunnslivet med på årlig basis er det største samfunnsbidraget fra høyere utdanning, skriver professor Nicoline Frølich.
Jeg savner mer mangfold i akademia Jeg har ofte opplevd at personer med min bakgrunn er underrepresentert blant professorer og forskningsledere, noe som kan føre til tvil om egne evner og muligheter for å lykkes.
Langsiktige konsekvensar av kortsiktige kutt i lærarutdanninga ved UiS Sjølv om UiS har økonomiske utfordringar, bør grunnskulelærarutdanninga så langt det let seg gjere skjermast frå kutt. Å redusere tilbodet vil vere ei kortsiktig løysing som skaper langvarige problem.
Skal bare rikinger bli flygere? Norske flyskoler strupes, og flygerutdannelse skal forbeholdes de som kommer fra rike familier. Ambulansefly og flyselskaper kommer til å mangle flygere — om regjeringen gjør som de foreslår.
Kampen om sannheten For å ta vekk grunnlaget for alternative og konspiratoriske sannheter, bør vi selv slutte å snakke om sannhet og stole mindre på oss selv.
Når unntaket blir regelen I et kortsiktig jag etter å pynte på søkertallene til lærerutdanningen gjør regjeringen det motsatte av hva som driver interesse og status for utdanninger og yrker.
Når ministeren holder seg for ørene Hva er det ministeren ikke forstår, når han sier at det ikke er krise? Sannheten er at vi allerede ligger nede nede. Og så kommer regjeringa med nådestøtet.
Hvem skal bestille blomstene? Hverdagen blir mer presset for mange. I en slik situasjon er det helt nødvendig å være ekstra årvåkne når det gjelder omfanget av administrative oppgaver, ansvarsforskyvningen og tendensen til tidstyveri.
Myter om hvem som representerer de med høyere utdanning Det er selvsagt ikke slik at lavtlønte renholderne og teknikere «stjeler» lønn fra høytlønte ledere og professorer.
Rektorvalget ved UiO: Samiske perspektiver i universitetets virksomhet Hvordan planlegger rektorkandidatene å lede arbeidet med å få på plass samiske perspektiver i UiOs virksomhet?
La Akademi for scenekunst få fortsette Vi ser med stor bekymring på forslaget om å legge ned Akademi for scenekunst, og oppfordrer Høgskolen i Østfold å beholde studietilbudet.
Relevant forskning, høy kvalitet Det er svært viktig for oss å finansiere relevant forskning av høy kvalitet, skriver Forskningsrådet i et svar til Mari Elken.
Det er nesten slutt på rasjoneringen av lærere Dispensasjonene fra karakterkravet er nødvendige for at ikke lærermangelen skal øke dramatisk.
Forskeropprop: Stortinget må sette kunnskapen i arbeid for å stoppe naturtapet Vi forventer at Norge nå benytter forskningen som det norske samfunnet har investert i, skriver 27 naturforskere i et opprop.
Rektorvalg: Musikkhøgskolen trenger et alternativ til Kvalbein Etter snart fire år med sittende rektor har vi i dag en institusjon som blir møtt med hevede øyenbryn i musikklivet. På nyåret er det rektorvalg igjen.
Campusbokhandleren sitt samfunnsoppdrag teller Det er raskt gjort å rive ned strukturen med gode fagbokhandlere på campus, men ikke enkelt å finne kompetansen og investeringsviljen til å bygge opp igjen om det forsvinner.
Alarmklokkene ringer for lærerutdanningen Hvis forslaget fra ekspertgruppen blir lagt til grunn for nye lærerutdanninger, kan det bli opp til institusjonene å fastsette hvor mange studiepoeng, og hvilken grad en lærer kommer ut med.
Utdanning over hele landet — styrk samarbeidet med bibliotekene Med desentralisert og fleksibel utdanning kan folkebiblioteket bli det nye campus.
Lektorutdanninga i eit mangfaldig lærarutdanningslandskap Sjølv om lærarutdanningane er blitt likare, er dei ikkje identiske. Der er framleis ei arbeidsdeling ved at lærarutdanningar er ulikt orienterte. Lektorutdanninga ved UiB feirar 20 år.
Styrk din institusjon ved å satse på alumni Tidligere studenter, alumner og tilpassede alumni-aktiviteter utført av alumni-organisasjoner kan bidra til å styrke institusjonene innen høyere utdanning. Denne ressursen som alumner utgjør, bør universiteter og høgskoler ta godt vare på.
Energi med høye utslipp kommer med høye kostnader Borten Moe og Listhaug vil spare tid og penger, men løsningene de foreslår kommer til å bli dyre. Heller enn å kutte, bør investeringen i forskning på energi- og klimateknologi dobles.
Kjerneverdienes iboende faenskap Jeg vil slå et slag for innføring av nye kjerneverdier i sektoren som synes bedre tilpasset virkeligheten. De er: Konformitet, Lydighet og Underkastelse; forkortet KLU.
Vi vil endre på omtalen av språkkrav At stipendiater og veiledere ikke er kjent med fakultets praktisering av de gjeldende utfyllende reglene for ph.d. ved vårt fakultet, hører etter fakultetets erfaringer til sjeldenhetene, skriver dekan og rektorkandidat Hanne Flinstad Harbo.
Rektorkandidat må avklare om norsk fagspråk og ph.d.-kandidaters rettigheter Som dekan mener Hanne Harbo at et norsk tidsskrift ikke er internasjonalt nok. Som rektorkandidat bør Hanne Harbo redegjøre for hva hennes syn på norsk fagspråk og norske vitenskapelige tidsskrifter vil bety for andre fakulteter, og for UiO sin rolle i norsk samfunnsdebatt.
Hvordan lage en politikk for forskningskvalitet? Diskusjoner om kvalitet i forskning blir ofte redusert til et spørsmål om siteringer eller utsagn av typen «Jeg gjenkjenner kvalitet når jeg ser det». Men kvalitet er ikke et entydig begrep, og bør derfor ikke behandles som det.
Forskningslederen er den viktigste forvalteren av akademisk frihet Det er ikke gangbart at Granskingsutvalget og redelighetsutvalgene har forskjellig oppfatning om prosjektlederrollen, skriver ledere for tre forskningsetiske utvalg.
Lærerutdanning og endrede opptakskrav Debatten om opptakskrav til lærerutdanning dreier seg i stor grad om de femårige lærerutdanningene. Den største utfordringen er derimot et svekket opptaksgrunnlag til PPU-utdanningen, som igjen kan bli en snarvei til lærerstilling i grunnopplæringen.
Forskningens relevans bør ikke vurderes administrativt Forskningsrådet bør være åpnere om hvordan de vurderer søknaders relevans. Det holder ikke å gjemme svaret i interne retningslinjer og administrativ saksbehandling.
Hovden-saken setter kvalifikasjonsprinsippet i fare Min klare konklusjon er at den omstridte ansettelsessaken ved UiB ikke må få skape presedens for hvordan kriteriet «personlig egnethet» brukes i slike prosesser.
«Så åpent som mulig» er ekstra viktig i krevende tider Universitetenes rolle som uavhengige, åpne kunnskapsinstitusjoner er under press. Kanskje er det nettopp i krevende tider at disse prinsippene har størst betydning?
De nasjonale strateger — hvor ble de av? Fra Frederik Stang, Einar Gerhardsen og Gro Harlem Brundtland, til de franske gule vestene, Donald Trump og Elon Musk. Rune Slagstad tar for seg de lange linjene på jakt etter dagens toneangivende samfunnsbyggere.
Norge trenger svenske forskningstilstander Skal Norge få til den nødvendige omstillingen raskt nok til å møte utfordringene, må den offentlige FoU-innsatsen i kommende femårsperiode økes til minst 1,2 prosent av BNP.
Regjeringas framlegg til statsbudsjett svekker framtidas forskingsmiljø Vi treng langsiktige og stabile satsingar som gir tillit og autonomi til forskingsmiljøa, slik at dei kan bidra til å løyse framtidas utfordringar og sektoren sitt samfunnsoppdrag.
Kjærlighetsrevolusjon og frie forskere i akademia? Ja, takk! Jeg har kommet fram til at om man har en oppriktig lidenskap for grunnforskning, så er det ikke nødvendigvis lurt å sikte seg inn på professorstilling, men heller ta sats å bli fri forsker.
Går vi mot et klassedelt helsevesen? Unge som sliter med psykisk lidelse faller stadig oftere mellom to stoler i det norske helsevesenet, og må selv betale om de skal få hjelp. Er vi på vei mot et klassedelt helsevesen?
Tilrettelegging for voksne studenter er viktig for kvalitet og inkludering Fortsatt er det slik at god inkluderingspraksis kan variere mye alt etter hvordan fagmiljøer med fagansatte og ledere har forankret en slik praksis. God inkluderingspraksis ser også i stor grad ut til å være personavhengig.
Vi trenger et sterkt nasjonalt fagmiljø for audiovisuelle medier og kunst Det nye film, spill- og TV-fakultetet trenger en øremerket, ekstraordinær støtte de første årene, mener Frederick Howard. Denne skal trenger en basisfinansiering som reflekterer utdanningens spesielle behov og sikrer langsiktig drift.
Er NTNU rustet til å fremme uavhengig kritisk tenkning i fremtidens universitet? Hva blir til slutt igjen av universitetets samfunnsoppdrag, når akademisk frihet og kritisk tenkning får trangere kår?
Vet ikke Oslo-politikerne hva en fagskole er? Oslos byråd foreslår å kutte i driftsstøtten og rasere fagskoletilbudet i Oslo. Er de uvitende om hvilke verdier fagskolen står for og hvilken kompetanse den forsyner norsk arbeidsliv med?
Det er ikkje sludder eller pirk. Det er fusk. Då eg las kapittelet såg eg fort at delar av kjeldematerialet var forfalska og at framstillinga var tendensiøs, skriv historikar Yngve Skjæveland, som er barnebarnet til Eivind Vågslid og den som melde bokkapittel om nynorskmannen inn til USN/HINN som eit mogleg brot på anerkjende forskingsetiske normer.
Universitetene kan bedre! Skal norske universiteter reise seg igjen etter tiår med mislykkede eksperimenter og ukritisk tro på byråkratisering og stadig mer egenmektige sjefer, så må det tas drastiske grep. Her er fem forslag.
Regjeringens politikk: Høyere utdanning for halve landet Regjeringens politikk er ikke by og land, hand i hand. Det er en systematisk omfordelingspolitikk som ikke bare prioriterer kompetanse i distriktene over byområdene, men også har en nokså tvilsom sosial profil.
Norge, en kunnskaps- og fredsnasjon? Noen refleksjoner etter et statsbudsjett Statsbudsjettet bør styrke, heller enn svekke, universitetssamarbeid mellom det globale sør og Norge.
Eksamensavgift er et forsøk på å avvikle gratisprinsippet På vegne av 15.000 ingeniør- og teknologistudenter, er jeg bekymret for hvilke utslag eksamensavgift kan få, skriver leder i NITO Studentene.
Debatt om publisering på norsk: Tidsskriftet duger Det kan se ut til at fakultetet setter likhetstegn mellom utenlandsk og internasjonalt, mens innenlandsk dessverre bare kan være nasjonalt, skriver ni professorer ved Avdeling for allmennmedisin.
Læringsanalyse, hvor ble det av deg i all studiekvaliteten? Personvern står ikke i veien for effektiv læringsanalyse. Det største hinderet er derimot å få folk som kan etikk, jus, IT og pedagogikk til å prate sammen og dra i samme retning.
Helse og teknologi på Lillestrøm: En realitetsorientering Debatten i dag handler stort sett om studieplasser og kontorer, og lite om forskning, drift, laboratorier og verksteder, og langsiktig finansiering av drift på internasjonalt nivå. Vi trenger større visjoner.
Ansettelsessaken i Bergen: En faglig tautrekking Prosessen skulle styrke et samfunnsrelevant språk som arabisk, men et av instituttene overkjørte det andre, skriver tidligere instituttleder Åse Johnsen ved Universitetet i Bergen.
Nye perspektiver på psykisk helse gjennom internasjonalisering i utdanning Internasjonalt utdanningssamarbeid kan bidra til å møte migranters behov for psykisk helsehjelp på en bedre måte. Erfaringene fra et Erasmus+-finansiert Blended Intensive Program (BIP) ved OsloMet gir oss noen svar.
Psykologisk trygghet er en forutsetning for læring Psykologisk trygghet er nøkkelen til læring, og det er vårt ansvar som pedagoger å legge til rette for dette helt fra starten. Her er noen tips.
Universiteter i Ukraina bombes i hjel mens vi snakker Nå må vi våkne og kjenne på nøden og desperasjonen som pågår akkurat nå — ved flere av universitetene i Ukraina. For støtte til ukrainsk akademia handler også om utrusting av bomberom så de kan overleve fra dag til dag.
Lillestrøm ønsket seg en ingeniørsønn, men får ei samfunnsfagdatter IT-professor Frode Eika Sandnes ved OsloMet er sterkt kritisk til universitetets prosess rundt splitting og flytting av studier fra Oslo til Lillestrøm.
Ja, eksamensavgift er en veldig dårlig idé! Innføring av en eksamensavgift vil ikke gi løsningene som regjeringen eller Oda Oline Omdal håper på.
Forskningsrådet: Vi vil fremme relevant forskning av høy kvalitet Vi har alt tatt initiativ ovenfor Utenriksdepartementet om å se nærmere på hvordan utlysningene på utenriksfeltet generelt og Russland spesielt kan gjøres med en større tyngde og målrettethet fremover.
Tre store spørsmål til to rektorkandidater Dette er motbakkene UiO-kandidatene må forsere for å vinne studentenes gunst.
Tid for å få kunstnarleg utviklingsarbeid inn under Forskingsrådet Forsking og kunstnarleg utviklingsarbeid er likestilt i lova, men på langt nær i praksis. Kvifor er det slik? Etter mange år som altfor usynleg, er det på tide at kunstnarleg utviklingsarbeid blir reflektert inn i forskingssystemet og lagt inn under Forskingsrådet.
Å lære samarbeid skjer ikke av seg selv Vi må ha kompetente ledere og ansatte for å lykkes med tverrprofesjonelt samarbeid og samarbeidslæring.
Norge trenger en bedre demokratisk prosess for kunstig intelligens Når vi går inn i den KI-drevne fremtiden, er spørsmålet ikke bare hvordan KI vil endre oss. Det virkelige spørsmålet er: Vil vi forme KI, eller vil KI forme oss?
Ved å nedprioritere fremmedspråk setter Norge seg på sidelinja internasjonalt Skal vi kunne ha noe håp om en mer fredelig verden, må vi kunne snakke sammen. Da er kunnskaper i fremmedspråk relevant og viktig.
Vi er bekymret for at begrepet sensitive områder defineres for vidt og at vi prioriterer for hardt. Svar til Kenneth Ruud Vi må unngå isolasjon og marginalisering, og bidra til Europas konkurranseevne.
Er eksamensavgift egentlig en dårlig idé? Det er verken samfunnsøkonomisk lønnsomt eller nyttig at studenter bruker både tid og ressurser på å forbedre en karakter. Gratisprinsippet tilsier ikke at man skal kunne ta opp alle eksamener man er misfornøyd med.
Militær forskning ved universitetene er en risikosport Kenneth Ruuds utsagn om at sikkerhetsloven står over akademisk frihet er en advarsel til akademikere som vurderer å la seg friste av Forsvarets forskningsmidler, skriver tidligere forskningsdirektør ved FFI. — Svikter man, står NSM og PST på døra.
Europa-tildelingar: Relevans for kva og for kven? Svar til Rieker Pernille Rieker si kritikk av Europa-tildelinga står fram som eit klagemål frå ein forskar som ikkje fekk pengar. Men det bør likevel ikkje forhindre oss i å rette eit felles fokus mot NFR sin prosess rundt vurdering av relevans.
Fire fundamentale problemer med digital læring. Svar til Kasumacic Nedim Olsson Kasumacic oppfordrer oss til å gripe teknologienes muligheter. Men hvilken målestokk og hvilke kritiske perspektiver legges til grunn hvis utdanning blir en vare fremfor en menneskerett?
Ingen kvantesprang uten problemer å løse For å utnytte kvanteteknologi fullt ut, må vi identifisere de konkrete problemene den kan løse. Dette krever tett forskningssamarbeid med næringsliv og offentlig sektor.
Ph.d.-løpet: en dannelsesreise gjennom det ukjente Ph.d.-løpet, som kanskje i utgangspunktet virker som en lineær sti, viser seg i virkeligheten å være et nettverk av stier som krysser hverandre — ukjente farvann der kursen ikke alltid er klar.
Studenter med barn må få bedre vilkår For studenter med barn kan det å balansere studieløp, omsorgsansvar og økonomiske utfordringer bli en umulig oppgave — spesielt når det kommer til praksis. FO-studentene krever bedre vilkår.
Hvis ingen kjenner på eierskap til forskningen, hvem vil finansiere den da? Selv om forskning har stor betydning for livene vi lever, er ikke dette en tematikk som får mye oppmerksomhet i de politiske debattene. I det pågående meldingsarbeidet vil det derfor være viktig å se på utviklingen av et helhetlig system.
Norge må øke støtten til akademisk samarbeid med Ukraina Norge skal gjennom Nansen-programmet støtte Ukraina med minst 135 milliarder kroner fram til 2030. Utdanning og forskning er viet liten oppmerksomhet, men vil være avgjørende for Ukrainas videre utvikling.
Sikkerhetsloven og akademisk frihet Jeg er usikker på om rektor Svein Stølen og prorektor Åse Gornitzka har misforstått eller er uenige med meg om forskning og sikkerhet. La meg derfor forsøke å tydeliggjøre mine synspunkter.
Skal ikkje stipendiatar ha same stillingsvern som andre i UH-sektoren? Viss ei fuskesak for ein stipendiat kan føra til utestenging, er det i realiteten er ein oppseiingsprosess. Då forsvinn stillingsvernet ut døra.
Ønsker ikke Forskningsrådet å fremme relevant forskning? Stortinget besluttet at vi trenger mer forskning på Europa og Russland. Men i Forskningsrådets tildelinger er det få spor etter denne intensjonen. Hvilke prosedyrer sikrer at politiske føringer fra Stortinget og departementene faktisk blir ivaretatt?
Student, påvirk din hverdag Uten studentinvolvering, hadde det kanskje ikke vært knagger på do. Om ikke studentene sier ifra om hva de mener, så blir man heller ikke lyttet til. Nå trenger vi at flere deltar.
Profesjonsstudiet i psykologi risikerer å bli den store taperen i det i nye finansieringssystemet Skyldes det en misforståelse?
Etter dommen i Høyesterett fremstår departementets anke enda mer uforståelig Kunnskapsdepartementet bør nå ta initiativ til en gjennomgang av saker der studenter er utestengt for gjenbruk, med vurdering av omgjøring til gunst for studentene.
Norge sakker akterut Universitets- og høgskolerådet (UHR) er alvorlig bekymret over regjeringens foreslåtte statsbudsjett for 2025. Nok en gang ser vi at universiteter og høyskoler utsettes for kutt, i allerede pressede budsjetter.
Først når universitetene gjør sin plikt, kan de kreve at studentene også gjør den. Svar om studenter og klaging Om studentene skal begrunne sin klage faglig, bør ansatte på universitetene begrunne karakteren, skriver student.
Sikkerhetsloven er ikke vår eneste rettesnor Vi må være uhyre forsiktige med å flytte makt fra universiteter og forskere med akademisk frihet til statlige myndighetsorganer. Det er en oppskrift vi kjenner fra land vi ikke ønsker sammenlikne oss med.
Hva med litt selvransakelse? Mange klager på statsbudsjettet. Men det er dette som er utviklingen vi må forberede oss på.
De tre F’ene i forskningens samfunnseffekter I snart 8 år har OSIRIS-senteret ved Universitetet i Oslo studert hvordan samfunnet påvirkes av forskning. Hva har vi lært? Tre temaer skiller seg ut: forutsetninger, forløp og forskningspolitikk.
Rektors jobb er å prioritere. Svar til Saksvik Eg vil ikkje jobben til kollegaene mine i administrasjonen ved ILU til livs. Det eg vil, er at rektor tek initiativ til å vurdere kva som er viktigast no, og undersøkjer kva for funksjonar som kan nedprioriterast — i heile organisasjonen.
Kunstig intelligens er en avsporing Vi har lett for å bli blendet slik at vi glemmer å investere i de kjedelige fremskrittene hvis sum gjør livene våre stadig bedre. Vi trenger ikke pie-in-the-sky-KI, men heller et stort forskningsprogram for grunnleggende IT-løsninger.
Det hellige tallet tre i doktorgradsløpet Det ser ut til å ha vokst fram en slags stilltiende forståelse av at for å oppnå god kvalitet i en doktorgrad så er det det hellige tallet tre som råder. Hvorfor det?
Får stipendiatar som fuskar like streng straff som andre studentar? UHR er i ferd med å kartleggja praksis når det gjeld handsaming av fusk ved institusjonane. Det er viktig at dei inkluderer stipendiatane.
Når forskning går ut over studentene I trange økonomiske tider blir ikke frikjøpsmidler i forskningsprosjekter kanalisert til undervisning, noe som rammer studentene direkte.
Rettigheter uten plikter Gjør din plikt, krev din rett, het det. I dag har studenter en rett til å klage på sine karakterer uten en tilsvarende plikt til å begrunne klagen.
Felles fiende, felles kamp Det er trist å lese at enkelte vitenskapelig ansatte på mitt institutt synes min jobb er bortkastede samfunnsressurser.
Skatvik, Hessen og opphavsrett Det er opphavsrettslig uproblematisk at Dag O. Hessen gjenbruker formuleringer fra sitt eget essay.
Vil Høgre reversere sletting av studielån i distrikta? Høgre forsøker å skape usikkerheit om eit av dei viktigaste distriktstiltaka på lang tid. Men det er ingen grunn til uro.
Denne campusprofilen bør OsloMet velge på Lillestrøm, mener studentene Det er kun én profil som har et stort potensial for et godt læringsmiljø på nye campus Lillestrøm. Profilen er en investering i fremtiden, hvis OsloMet og Kunnskapsdepartementet tør å satse.
Er virkelig fagskolene statsbudsjettets store vinner? I HØY registrerer vi at det i universitetssektoren er sterk misnøye med statsbudsjettet, og at fagskolene skal være den store vinneren. Så kan en argumentere for at det er fetere å tape semifinalen i Champions League enn å vinne miniturnering på lilleputtnivå.
Vi risikerer å få en generasjon studenter uten evne til å møtes ansikt til ansikt I en tid hvor teknologi stadig spiller en større rolle, må vi våge å fremheve verdien av det analoge. Kan vi oppfordre forelesere til å sette av tid til å øve på ukomfortabel småprat hver dag?
Beirut, mon amour «Jeg er så lei meg for det som skjer i Beirut», sa den palestinske forskeren — her i Norge i ly av Scholar at Risk-ordningen. Hvordan er det mulig å vise spontan omsorg og genuin medfølelse når du har mistet så mye selv?
Om min «plagiering» og bruk av egen tekst Det var ikke saker som dette vi tenkte på da jeg selv var med å utforme etiske forskningsregler. Vi må ikke utvanne intensjonene med reglene.
Hvilke forskningsmiljøer vil vi ha i fremtiden? Det går raskt å rive ned fagmiljøer. Det kommer til å ta lang tid å bygge dem opp igjen. Å bygge ned lærerutdanningskapasiteten gjennom oppsigelser utraderer tilliten til akademia som arbeidssted, og innebærer en stille kapitulasjon for tingenes tilstand.
Statsbudsjettet viser en manglende vilje til nasjonal satsing på langsiktig, forskningsbasert kunnskap Helt som forventet fikk vi et statsbudsjett med svake ambisjoner for norsk forskning. Det er vanskelig å forstå den manglende viljen til nasjonal satsing på langsiktig, forskningsbasert kunnskap.
Bemanning og kompetanse i fremtidens helsetjenester starter med studentene Fremtidens helse- og omsorgstjenester vil kreve økt samarbeid på tvers av fagområder. Hva om studentene innen ulike helsefag sammen driver en helseklinikk med fokus på veiledning og forebygging?
Fengselsbetjentene trenger høyere kompetanse Kriminalomsorgens yrkesforbund (KY) argumenterer mot at fengselsbetjentutdanningen bør bli en fullverdig bachelorgrad. Dette er en korttenkt løsning med negative langsiktige konsekvenser, mener seks KY-medlemmer ved KRUS.
15.000 studenter i ryggen: Regjeringen har satt lista høyt — nå må de levere! Når regjeringen nå signaliserer at de vil knytte studiestøtten til G, skaper det enorme forventninger om at dette endelig skal bli en realitet. Vi forventer ikke bare løfter; vi forventer handling.
Fem studentledere: Det er ikke bare distriktene som gjelder Vi trenger en langsiktig investering i våre studenter, også i storbyen. Derfor må vi få til et samlende studenthus for Oslo-studentene.
Store akademiske forlag hindrer vitenskapelig fremgang Publisering har lenge vært sett på som et viktig kriterium for å avansere i en akademisk karriere. Men akademiske forlag har stor kontroll over publiseringsprosessen. Dette påvirker hvem som får sine arbeider publisert.
Digital eller fysisk læring: Studenten bør ha rett til å velge Målet må være å bygge ut et godt og bredt digitalt tilbud i tillegg til, ikke istedenfor, det fysiske, skriver Nedim Olsson Kasumacic i et svar til Arve Hjelseth.
Professorer som intellektuelle ledere i samfunnet Akademisk målstyring gjør at professorer stadig blir likere «managers», ansvarlige for å generere inntekter og møte institusjonelle mål heller enn å engasjere seg i dyp refleksjon og kritisk analyse.
Unio forventer økt studiestøtte i statsbudsjettet Mandag 7. oktober legger regjeringen fram sitt forslag til statsbudsjett for 2025. Unio forventer at regjeringen prioriterer å styrke studentenes økonomi så flere studenter kan være heltidsstudenter fremover.
Hvilken side av historien vil norske rektorer stå på? Til tross for at massakrene av palestinsk akademia nå har pågått i et helt år, preges UH-sektorens respons av å være reaktiv heller enn proaktiv. Hva skal til for at den norske UH-sektoren inntar en mer aktiv rolle?
Veien videre for kuratorpraksis ved KMD Fakultetet er fortsatt positivt innstilt til å opprettholde kuratorpraksis som en del av Kunstakademiets studietilbud i en eller annen form, svarer prodekan ved Fakultet for kunst, musikk og design (KMD).
Rektor: Ingen enhet ved NTNU står alene i omstillingen Rektor Tor Grande skriver om nedbemanningen som nå skal skje ved NTNU.
Toppforsker roper varsku: Forsømte universiteter Det er på tide å rope et varsku om systematisk forsømmelse av Norges universiteter gjennom skiftende regjeringer. Rammebetingelsene for forskning forverres stadig gjennom utvanning av forskerrollen, byråkratisering og reallønnskutt. Det skader utdanning, innovasjon og nyskapning.
Ope brev: Universitetet som ikkje har råd til å vera universitet Vi vil på det aller sterkaste råde dykk til å revurdere dei oppseiingane som no er føreslegne, skriv tilsette ved ILU i eit ope brev til universitetsleiinga på ulike nivå.
Ministeren må redde ergoterapeututdanningen på Gjøvik Å legge ned bachelorutdanningen i ergoterapi ved NTNU Gjøvik vil få alvorlige konsekvenser for både Innlandet og resten av Norge.
Viten-TV er ett av flere verktøy for forskningsformidling. Svar til Aksel Kjær Vidnes Viten-TV svarer på debattinnlegget fra forskning.no-redaktør Aksel Kjær Vidnes — og inviterer til samarbeid.
Over 6000 på venteliste — vi krever handling Studentidretten gir studentene et uerstattelig tilbud av sosiale og helsefremmende fritidsaktiviteter. Men det har aldri vært så lange ventelister for å delta, og aldri før har så mange måttet stå utenfor.
Skal vi mangle kritisk kompetanse når vi trenger den mest? Investeringene i høyere utdanning synker i en tid der samfunnets behov øker. Vet vi nok om hva slags konsekvenser det kan få?
12 argument for å halde på framandspråka i ungdomsskulen Vi må tilby elevane fleire språk og fleire synsvinklar å sjå verda frå.
Matematikk: en bærebjelke i moderne demokratier Matematikkens og vitenskapen spiller en avgjørende rolle for å møte noen av verdens største utfordringer, skriver Frankrikes ambassadør til Norge — tidligere forsker og fysikklærer Florence Robine.
UiS is not dysfunctional — the Norwegian government's portrayal of universities is Why does the Norwegian government insist on treating academic organizations using the same principles as Vinmonopolet?
Å tørre å spørre er det viktigste i arbeid med individuell tilrettelegging i høyere utdanning Tilrettelegging: Da rullestolbrukeren Marie skulle begynne å studere på Norges idrettshøgskole, var spørsmålene mange for alle parter. Svarene kom til underveis, for de skjønte alle at de måtte tørre å spørre.
Nei, vitenskap kommer ikke først KI er mer enn bare teknologi, metode, forskningsfelt eller «en egen vitenskap». Det er en idé. Da hjelper populistiske formuleringer i en KI-debatt med stigende temperatur oss lite.
Norsk universitetsdebatt kan lære frå California Det var mange som var negative til at California State College-systemet skulle verte eit universitetssystem, men verda gjekk ikkje av skaftet etter omlegginga. Tvert imot har ein i California klart å syte for at ein driv både grunnforsking og anvend forsking av høg kvalitet, side om side.
Viten-TV løser ikke samfunnets problemer, men et problem for eierne Hvis forskning mangler tillit og interesse, kan forskningsmidlene ryke. Forskningsformidlingen i Norge må styrkes. Er Viten-TV måten å gjøre det på?
Krise for det grøne skiftet Om ikkje Norge og norsk næringsliv skal kome heilt i bakleksa, er det på høg tid å sjå utafor landegrensene for å finne finansieringsmodellar som betre sikrar framtida for fagmiljø og utdanningstilbod innafor MNT-faga.
Nedleggelse av kuratorstudiet ved UiB vil være et faglig tap for kunstfeltet Dersom KMD hadde tatt sin egen strategi, instituttets virksomhetsplan og UiB sin bekymring for at småfagene er i en særlig presset situasjon på alvor, ville de snarere styrket kuratorpraksis som fagfelt enn å foreslå nedleggelse.
Et leit og lite inspirerende svar om digitale læringsopplevelser Relasjonen mellom lærer og student må gjerne være dominert av digitale møter, men en velfungerende relasjon stikker mye dypere enn tilfeldige møter med bussjåfører og hotellresepsjonister, skriver Arve Hjelseth i et svar til Nedim Olsson Kasumacic.
Sektoren har dårlig råd — og hva så? Jeg håper at statsråden slutter med å fortelle oss hvor dårlig råd vi egentlig har, og begynner å definere noen ambisiøse strategiske mål — sammen med oss i sektoren.
UiS: Et dialogisk universitet I en moderne organisasjon ville en kanskje tenkt at en innstramningsprosess krever stor deltaking og involvering av ansatte. At den bør drives fram av sann dialog og meningsutveksling. På UiS tror en ikke noe på dette.
Viten-TV er ein del av løysinga. Svar til Veronica Kvalen Pilskog Målet vårt er å dele kunnskap fritt og tilgjengeleg for alle, skriv Viten-TV i eit svar til Veronica Kvalen Pilskog.
Nyeste artikler
Første gang dette århundret om alle godkjennes. Og slik ser det ut til å bli
29 unge og lovende forskere får ekstra privilegier
Departementet kan ikkje oppheve mistillit
Skal drøfte omdømme- og merkevarebygging
Rektor Haanes advarer mot politisk styrt nedstemthet
Mest lest
Sjokkmåling: Nær dobling for Frp blant studenter
Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt
Khronos lesere med 37 forslag til Årets navn i akademia 2024
Instituttet sier opp folk, nå slutter instituttleder og får ny jobb utenfor NTNU
1107 årsverk visket bort i akademia i 2024