Frykter at virkelighetsfjern teori gjør at studenter vender ryggen til det akademiske 18. mars 2024 - 17:14
Forskere reagerer på at denne artikkelen slapp gjennom: — Er det mulig! 15. mars 2024 - 14:38
Ruth (93) ga 10 milliarder til universitetet sitt. Se hvem andre som har donert milliarder 14. mars 2024 - 17:25
Snart kan akademikerne jobbe til de er 72 år. Men denne professoren gir seg så snart han kan 16. mars 2024 - 16:12
Vi trenger en nasjonal studentombudsordning også for fagskolestudentene Rettssikkerheten til studentene er viktig og høyt prioritert av departementet og regjeringen. Men da skulle jeg virkelig likt å se at de tok for seg alle studenter. Siden 2019 har vi jobbet for en nasjonal studentombudsordning for fagskolestudentene.
Skjult mobbing i akademia Mobbing, en atferd vi naivt kunne tenkt var forlatt i skolegården, blomstrer i korridorene og gruppearbeidene også i akademia — ikke minst i form av ekskludering.
Utdanningssentralisering kan true norsk suverenitet Forsvarsevnen vår avhenger av kunnskap. For å få til det, må vi tilby utdanningene Norge trenger over hele landet. Det styrker kunnskapsberedskapen vår.
Mitt nest beste kronikktema I frykt for å selvplagiere, skriver jeg dette ene og alene fordi jeg «brukte opp» mitt prefererte tema i fjor i et leserinnlegg til Aftenposten. Men det er jo min feil, jeg burde jo visst bedre.
Svar til Eirik Holmøyvik Holmøyvik, som ellers er både klok og etterrettelig, fremmer både misforståelser og faktafeil i sin tekst.
Press på akademisk frihet Den akademiske friheten utfordres i en rekke sammenhenger, også i Europa og i Norge. Vi står i fare for å sette betydelige begrensninger på den enkelte forsker.
Den nye antisemittismen: — Farlige forestillinger har spredt seg fra akademia til politikken og kulturen Antisemittismen har lange røtter i Norge. Det er ingen skam i å snu, men da må vi ta et oppgjør med farlige forestillinger om gruppetilhørighet som har spredt seg fra akademia til politikken og kulturen.
Nedlatande og feilslått statsrådskritikk Kritikken til Øyvind Brandtsegg fell på steingrunn all den tid han sjølv avslører at han manglar elementær kunnskap om korleis ei regjering fungerer.
Karakterpress og usunn konkurransekultur Vi er bekymret av resultatene i den nylig publiserte læringsmiljøundersøkelsen ved Det juridiske fakultetet på UiO. Det er nødvendig å handle aktivt for å forbedre læringsmiljøet for alle jusstudenter.
Hoel må komme med en ny finansieringsmodell Den lille summen som er bevilget til flercampus-institusjoner står ikke i forhold til kostnadene ved å opprettholde aktiviteten på lite søkte studier, ofte på studiesteder med få studenter totalt.
Fortsett å sikre studentvelferden, Jonas! I dag starter regjeringens første budsjettkonferanse for statsbudsjettet 2025. Regjeringspartiene og SV har satset på oss studenter i de to siste budsjettene. Nå kan Jonas og Trygve atter en gang være med å legge fundamentet for lik rett til utdanning — og sikre tilstrekkelig studiefinansiering.
Et høringsforslag som skroter utdanningsfaglig kompetanse? Den samlede utdanningsfaglige kompetansen blant de vitenskapelig ansatte i sektoren vil med forslaget til ny forskrift svekkes. Den tapende part er studentene, og til slutt også fremtidige arbeidsgivere.
Regjeringen bør snarest mulig gå for en operasjon «Erase and Rewind» Man burde kunne forlange at den retning og de tiltak som er igangsatt under de forrige to ministre ble reversert midlertidig. La oss gå to skritt tilbake og tenke oss godt om, skriver Øyvind Brandtsegg i et skråblikk på sektoren.
Utdanning gir mennesker håp og kraft Rektor Svein Stølen møtte flyktninger og fordrevne i Uganda: — Utdanning er avgjørende om vi virkelig tror at vi kan møte det globale samfunnets store utfordringer. Norge bør styrke internasjonalt samarbeid, ikke svekke det.
The Unseen Impacts of Tuition Fees and the Erosion of Diversity The implementation of current government initiatives threatens to disrupt and, quite simply, bring an end to an invaluable ‘pipeline’ of talented and productive individuals in Norway.
Det er liv på Nesna! Distrikta har ein vesentleg rolle i utvikling av framtida for Noreg. Den gode distriktsskolen er ei kjerne og ei drivkraft i lokalsamfunna. Eit nasjonalt senter for distriktsretta utdanning og forsking vil kunne synleggjere og dokumentere dette potensialet.
Vi trenger flere akademiske podkaster Vi trenger minst én akademisk podkast innen hvert fagområde, og de kan være en suksess selv med relativt få lyttere.
Nicolai Tangen på BI: Var kritikken av lederstil eller pedagogikk? Feedbacken Nicolai Tangen fikk bør ikke leses som kritikk av lederstil, men heller som tilbakemelding på pedagogikk. Ledere som blir invitert til å være gjesteundervisere kan ta lærdom av dette.
Om verdien av internasjonalisering og studentutveksling Vår egen kandidatundersøkelse viser at studenter som har vært på utveksling har svært ulik oppfatning av verdien utenlandsoppholdet har for videre arbeid og karriere, sammenlignet med Nifus arbeidsgiverundersøkelse.
Lærarrekruttering — ei historie om fortida for framtida I vårt land har lærarutdanninga for grunnskulen på om lag 70 år gått frå å vera eit av dei mest populære studia til å bli eit av dei minst populære. I dette innlegget vil eg peika på nokre av årsakene til dette.
Realfaglig inkompetanse er en trussel mot demokratiet Flere tar ordet for en nasjonal realfagskrise. Om vi lytter til opptaksutvalget vil krisen bare bli enda dypere.
Tre instituttledere advarer: — ILU har i flere år opprettet tilbud som står i direkte konkurranse med andre enheter ved NTNU Virksomheten ved NTNUs Institutt for lærerutdanning konkurrerer med andre deler av eget fakultet. Det er nødvendig å ta et oppgjør med denne interne konkurransen.
Må forskernes mini-biografier være så innmari kjedelige? Hvis forskere forteller litt om hva og for hvem forskningen er godt for, blir mini-biografiene atskillig mer interessante. Og samtidig vinner du økt tillit blant folk.
Spent på opptaksmeldingen: — Ikke alle er den beste utgaven av seg selv i årene 16 til 19 Tror du at den typiske ungdommen som forbedrer karakterene sine er en flinkis som vil heve femmere til seksere for å komme inn på medisin eller jus? Da må du tro om igjen.
En øredøvende taushet om Gaza fra Høgskolen i Østfold Kan Høgskolen i Østfold og NORSUS gjøre mer for Palestina? Undertegnede har sendt inn forslag til høgskolestyret ved HiØ om tilslutning til akademisk boikott og Scholars at Risk.
Fire punkt som må avklarast i profesjonsmeldinga Sviktande rekruttering til viktige utdanningar, nytt finansieringssystem og framlegg til nye karrierestigar. Vi treng ei utviklingsorientert og framtidsretta profesjonsmelding som styrkar profesjonsfaga og banar veg for at arbeidslivet får dei beste kandidatane.
Avslutt samarbeid med israelske universitet, UiB! Flere norske universiteter har avsluttet eller fryst avtaler med israelske institusjoner. Vi oppfordrer Universitetet i Bergen til å følge deres eksempel på styremøtet 7. mars.
Vi trenger et mangfold av mastergradsstudier For å møte fremtidens kompetansebehov, må vi klare å trekke flere til høyere utdanning. Vi trenger derfor et mangfold av mastergradsstudier, både § 3- og 5- mastere.
Stipender er bra, gratisprinsippet er bedre Resultatet av skolepengene er at færre internasjonale studenter ønsker og har mulighet til å studere i Norge. Dette er ikke bare usolidarisk, men også et tap for oss andre som sitter igjen med et fattigere og mindre mangfoldig studiemiljø.
På tide at universitetet sluttar å dilte etter skulen Det er på tide at universiteta, som har eit samfunnsoppdrag som handlar om å vere i front på kunnskapsutvikling, ikkje legg seg på rygg for nyaste trend, men plantar nokre grensepostar som hjelper oss som driv med faktisk skriveopplæring i skulen, skriv Roar Ulvestad.
Studentane si læring er mindre viktig Forslag til ny forskrift om undervisings- og forskarstillingar og rekrutteringsstillingar har for lite fokus på utdanningskompetanse, meiner kronikkforfattarane.
Har akademia fått fripass i arbeidet mot rasisme? Forskningssektoren er fraværende i regjerings arbeid mot rasisme og diskriminering. Er denne sektoren så annerledes enn andre sektorer når det kommer til rasisme? Tvert imot, skriver førsteamanuensis Ronald M. Synnes og professor Yan Zhao.
Veiledere må veiledes Ansatte ved utdanningene må ha flere veiledningsmodeller å jobbe etter. Enkelte studenter tar ikke veiledning i praksis.
Utfordringer med tilknytning til arbeidslivet I de nyeste tallene fra Studiebarometeret avdekkes en bekymringsfull trend ved Norges Idrettshøgskole (NIH): Studentenes oppfatning av tilknytningen deres utdanning har til arbeidslivet fortsetter å svekke seg ved flere studieprogram.
Bruk av plagiatkontrollsystem kan også være brudd på studentenes personvern Plagiatkontrollsystemet er også i strid med studentenes rett til personvern. En eksamensbesvarelse er en personopplysning, og da kreves det hjemmel for å dele den med et plagiatkontrollsystem.
Språkdebatt på feil premiss Det finst meir hensiktsmessige måtar å sikre eit levande norsk fagspråk på enn å tvinge unge forskarar i mellombelse stillingar til å ta eit kurs mange av dei korkje ønskjer eller ser noko nytte av.
Dosenter og førstelektorer er en del av løsningen for å klare samfunnsoppdraget Institusjonene i UH-sektoren har et stort ansvar for å sette sammen den riktige kompetansen for å klare samfunnsoppdraget. Dosenter og førstelektorer er en del av løsningen.
Det rimer ikke at Norges dårligst betalte tannleger er de som skal lære opp neste generasjon Kjære dekanus Per Bakke ved Det medisinske fakultet i Bergen. Vi har et problem! At Norges dårligst betalte tannleger er de som skal lære opp neste generasjons tannleger rimer ikke.
«Høyskolevisjonen» for UiS I mange år har vi bygget oss opp til å bli et kompetent og forskningsaktivt universitet. Vi har kivet med de eldre universitetene om å bli like gode som dem. Hva skal nå skje med all den kompetansen vi har bygd opp?
Om israelske reaksjoner på OsloMets boikottvedtak Styret ved OsloMet har som første universitetsstyre i Norge — og i verden? — vedtatt en akademisk boikott av Israel. Det må Khrono også anerkjenne, skriver Einar Braathen.
Når «alt» blir en del av fagfeltet til «alt». Et svar til Whittaker Atle G. Guttormsen svarer Sunniva Whittaker om skillet mellom §3- og §5-mastergrader.
OsloMets vedtak handler om forsvar av folkeretten og menneskeverd OsloMets beslutning om Israel har blitt møtt med sinne og skuffelse av noen akademikere med betydning i Israel. Det viser at den har betydning.
Gje oss ei profesjonsmelding som gneistrar Me helsar velkommen ei profesjonsmelding som styrkar kvaliteten og aukar tilliten og handlingsrommet.
Hvorfor akademikere ikke bør drive med politikk Vi skal ikke bruke vitenskapen til å fortelle folk eller politikere hva de bør gjøre.
Er ikke vitenskapelig kompetanse relevant i akademia? Fjerner man kravet om forskningskompetanse i dosentløpet fjerner man det kravet som sikrer vitenskapelig kvalitet i høyere utdanning. Høringsnotatet fra HK-dir om ansettelser og opprykk er nærmest uforståelig, og bekymringsfullt.
Krokodilletårer fra utlendinger i akademia? Nå protesterer 446 ansatte ved universiteter og høgskoler mot kravene om norskopplæring som blir foreslått i Handlingsplan for norsk fagspråk. Det vil si de protesterer ikke, de er bekymret. Den første av flere kronikker som følger oppropet, har et språk som oser av forurettethet.
Sats på fagskolelærernes kompetanse! Fagskolelærere med pedagogisk kompetanse er avgjørende for å utdanne yrkesutøverne arbeidslivet skriker etter. Likevel finnes det i dag ingen enhetlige nasjonale krav til pedagogisk utdannelse for fagskolelærere.
Hva er problemet? Natur- og klimakrisen Beskjeden fra det globale forskersamfunnet er krystallklar — menneskeheten står med begge bena i en natur- og klimakrise. Samtidig vet vi at løsningene finnes, og at de vil lønne seg å gjennomføre. Det å ikke handle eller fortsette med dagens politikk er altså ikke et rasjonelt valg.
Fordeler og ulemper ved grunnlovfesting av akademisk frihet En grunnlovfesting av akademisk frihet kan styrke vernet. Men når man lager en rettslig regulering av akademisk frihet, gir det ikke bare en beskyttelse av friheten. Vel så viktig er at man trekker opp grensene for hvor langt den rekker.
Falsk forskning truer demokratiet Hva skjer med samfunnsdebatten og demokratiet vårt hvis vi ikke lenger kan stole på forskning? Fabrikkerte «forskningspublikasjoner» kan true med å rive bort selve grunnmuren i samfunnsstrukturen vår.
Lenge leve folkehelsen! Et svar til Guttormsen om mastere Atle Guttormsen stiller meg spørsmål om hva de studentene som tar en master i folkehelsevitenskap, blir mastere i. Den utfordringen tar jeg gjerne!
Situasjonen ved Institutt for lærerutdanning på NTNU viser problemene med det statlige økonomistyringssystemet Tidligere instituttleder Torberg Falch om økonomiske nedgangstider, lærerutdanning og utdanningskvalitet
En palestinsk studenthistorie La meg bringe dere nærmere historien til en UiB-student — en ung, palestinsk mann. Mellom butikkreolene fortalte han meg sin sterke historie. Denne historien er dessverre kun en av flere. Vi trenger handling, ikke bare ord.
Hvorfor evner ikke Norge å ha en saklig debatt om kjernekraft? Jeg kjenner folk ved flere norske universiteter og forskningsinstitusjoner som ikke tør si hva de mener om kjernekraft verken på sosiale media, på jobb eller i leserinnlegg, skriver Jan Emblemsvåg, professor ved Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk.
Fristens fristelser Man kan ha gode grunner for å ha oversittet en frist, og man kan ha mindre gode grunner. Uansett har man rett til å få sin fristoversittelse vurdert. Det er viktig at studenter som opplever seg urimelig behandlet, sier fra.
Peiker på systemsvikt: — Vegen til juks er open når det ikkje er munnleg prøving som avslører om kandidaten har skrive sjølv Vegen til juks er open når eksamensoppgåver kan skrivast heime og det ikkje er munnleg prøving som gjer at sensorane kan avsløre om kandidaten har skrive den sjølv. Men skulda ligg ikkje på studentane aleine: dette er ein systemsvikt i heile sektoren.
Akademisk boikott er ikke bare en pragmatisk regimekritikk Oddgeir Oslands innramming av debatten om akademisk boikott av Israel overser at de som støtter en akademisk boikott også snakker fra et prinsipielt ståsted.
Hva blir man master i, Whittaker? Selv om Sunniva Whittaker kanskje ønsker et klart skille mellom §3- og §5-masterprogrammer, så er dette skillet stort sett helt borte.
Kimen til problemene på lærerutdanningen ligger i NTNU-historien Selv om det blir tøffe tak for oss alle ved Institutt for lærerutdanning (ILU) i tiden framover, må vi se den alvorlige situasjonen som en gyllen mulighet til å utvikle bærekraftige lærerutdanninger på tvers av institutter og fakulteter ved NTNU.
Økonomiske problemer ved NTNUs lærerutdanning: — Dette er i hovedsak en politisk skapt situasjon Nå leser jeg i saksdokumenter fra fakultetet mitt ved NTNU at det kan bli snakk om oppsigelser. OPPSIGELSER. Med Arbeiderpartiet i regjering.
Forskerforbundet: — Uforståelig. Dette forslaget kan ikke vedtas. Med et veldig enkelt grep kan Oddmund Hoel bedre hverdagen for de ansatte ved universiteter og høyskoler: Dropp forslagene om å fjerne opprykksmuligheten til førsteamanuensis, og å innføre språkkrav for stipendiater.
En frist er en frist Livet byr på feil innimellom, og noen av dem får større konsekvenser enn andre. Men etter 12 år i sektoren er min oppfatning at egenskapen til å akseptere konsekvensene ser ut til å være stadig nedadgående.
Åpen tilgang er svaret, men hva er problemet? Budskapet i den nye nasjonale strategien for vitenskapelig publisering er at det viktigste tiltaket for fremtiden er å forbedre systemet for åpen publisering. Hvordan kan det ha seg at en nasjonal strategi er blitt så enøyd?
Akademisk boikott som dilemma Spørsmålet om akademisk boikott er eit skarpt dilemma for dei av oss som har sterke synspunkt til støtte for palestinarane og samstundes er prinsipielt mot akademisk boikott fordi det bryt med grunnverdiar vi står for. Her finst det ingen enkle utvegar.
Survey Democracy Through surveys and arbeidsgrupper, our leaders know, with scientific detail, exactly what we—the governed—think and want. Pericles and Madison could not have imagined such statistical precision!
Studere hudpleie på Harvard? Kunstig intelligens har ført til at bærebjelkene i dagens akademiske system er kommet i spill. Avskrift og plagiat er noen av dimensjonene. Nå som det er satt av en milliard kroner til dette, er det på tide at vi løfter blikket.
Regjeringen vil satse på kunnskap, men satser ikke rettferdig Statsministeren sier han vil satse på kunnskap, men satsingen kan ikke bare gjelde de gamle universitetene. Kjære Oddmund Hoel, vår nye forsknings- og høyere utdanningsminister, her har du mulighet til å skape endring.
Frostblomster i akademia: Om forskningens dobbeltrolle i forhold til det samiske Norske myndigheter har gode intensjoner om at den samiske kulturen skal ha sin plass. Etter lovordene å dømme, annonseres det kake. Men etter de praktiske bevilgningshandlinger å dømme, serveres det smuler.
Medvirkningsmarerittet i UH-sektoren Det går an å drive mange færre medvirkningsprosesser, med færre og bedre definerte deltagere. Det vil føre til en forbedring for alle.
Man kan tilrettelegge norskopplæringa for internasjonalt ansatte uten å ty til forskriftsfestning av norskkrav Her er fire forskningsbaserte forslag.
How to facilitate Norwegian language learning for international staff in academia? It is possible to facilitate Norwegian language learning without resorting to mandating Norwegian language requirements. Here are four research-based proposals.
Om bindestreker og gammel versus ny De erfaringsbaserte tverrfaglige mastere er ikke et problem, så lenge de holder høy kvalitet på egne premisser. De gjenspeiler et kompetansebehov som universiteter og høyskoler gjør klokt i å ikke neglisjere.
Læringsmiljø i forelesningssalen, ikke bare på pensum Studiebarometeret viser at lærerstudentene er misfornøyde med studiet sitt. Hvordan skal studenter kunne skape et godt læringsmiljø i klasserommet når de ikke blir eksponert for det selv?
Grunnlovsfestning av akademisk frihet Hans Morten Haugen er uenig med Hans Petter Graver i hans konklusjon om at grunnlovsfesting av akademisk frihet kan føre til mindre frihet for vitenskapssamfunnet. Vi bør heller se til Finland.
Studiebarometeret avslører nødvendige forbedringer i sykepleierutdanningen Studiebarometeret viser at sykepleierstudentene er lite tilfredse. Norsk Sykepleierforbund oppfordrer universitetene og høgskolene om å utnytte sitt potensial, lytte til tilbakemeldingene og svare på tiltale.
En presisering for å sikre en god debatt Svein Stølen svarer Tor Eldevik om midlertidighet og faste stillinger i akademia.
Etisk skivebom av Stølen Svein Stølen tramper i arbeidsgiversalaten og setter samtidig Universitetet i Bergen opp som blink når han uttaler seg om fast ansatte forskere. Dette kan ikke stå uimotsagt.
Funksjonshemmede studenter utestenges fra utveksling I disse dager planlegger mange studenter å dra på utveksling. Det er en opplevelse for livet. Men om du har et assistansebehov, får du altfor ofte ikke lov til å dra.
Forskningsrådets nye strategi — her er fem råd Vi håper Forskningsrådet får en strategi som er ambisiøs, gir tydelig retning, og bidrar til å løfte norsk forskning internasjonalt.
— Offentlig søkerliste har samme effekt på søkere som et fugleskremsel har på fugler De fleste arbeidsgivere og eiere ønsker å tiltrekke seg de beste kandidatene til jobber. Staten og offentlig sektor er motsatt, de setter opp et søkerskremsel kalt offentlig søkerliste.
Samarbeid mellom sykehus og universitet vil gi et løft for Innlandet UiO, NTNU og Sykehuset Innlandet er i gang med samarbeidet om å utvikle medisinutdanning i Innlandet. At legestudenter fra Universitetet i Oslo og NTNU kan gjennomføre en stor del av utdanningen i Innlandet vil gi et løft for regionen.
KI-tekstroboter bør ikke tillates som hjelpemiddel ved eksamen Ulike læresteder har ulike retningslinjer for hvorvidt KI-baserte verktøy som ChatGPT og andre tekstroboter skal regnes som et tillatt hjelpemiddel eller ikke. Det fører til ulik behandling av studentene.
Ikke steng flere dører til verden utenfor EU Nedbyggingen av kontakten med verden utenfor EU kan ha langsiktige negative konsekvenser. Vår nye forsknings- og høyere utdanningsminister bør ta med flere faktorer i regnestykket enn forgjengerne har gjort.
Nytt vedtaksforslag for OsloMet-styret fra ansattrepresentantene Ansattrepresentantene i OsloMet-styret fremmer dette nye vedtaksforslaget om akademisk boikott av Israel til tirsdagens universitetsstyremøte.
Vi prostituerer frivilligheita til dei som øydelegg framtida vår At Studentersamfundet ikkje klarar å seie nei til oljepengar viser at Trondheimsstudentane lid av ein nærsynt egoisme.
Svar til ansatte og studenter om OsloMets styresak — På styremøtet i desember sammenfattet jeg mot slutten av saken videre oppfølging og at jeg ville legge fram en sak i februar som var «en redegjørelse for posisjon, hva som er gjort, og forslag til hva vi skal gjøre som universitet», skriver rektor Christen Krogh.
Mange masteroppgaver er knallsterke Vi har sett skandaløse masteroppgaver. Men titter man nærmere, finner man forskningsgull.
Utdanningsforbundet: — Legg forslaget til forskriftsendring i skuffen noen måneder Jeg er bekymret for at den nye forskriften for kompetanse og karrierebygging vil bidra til at de faglig ansatte splittes, og at det lages kunstige A- og B-lag.
Er vi blitt vår egen verste fiende? Hvordan skal universitetene omstille seg til den nye styringen og vise at de er en viktig del av det samfunn de eksisterer i? Jeg ser tre sentrale endringer som må til for å vise at universitetene fortsatt har en viktig rolle i samfunnet.
SkatteFUNN bør revideres SkatteFUNN bør justeres slik at forskningsinnholdet og spredningen av resultatene øker og det dermed blir større ringvirkningen utenfor bedriften. Her er noen forslag, skriver Lars Holden.
Midt i larmen fra plagiatskandaler og lesekrisen lider skolebibliotekene en stille død Plagiat og manglende kunnskap om korrekt kildebruk viser tydelig at skolen har behov for skolebibliotekarens spisskompetanse på å undervise i kildehåndtering. Likevel foreslås det nå å fjerne instruksen om at skolen skal ha et eget skolebibliotek.
OsloMet fortjener en grundig og redelig behandling av akademisk boikott i universitetsstyret På forrige styremøte ved OsloMet fikk universitetsledelsen i oppdrag å utrede spørsmålet om akademisk boikott av Israel. Vi kan ikke se at ledelsen har utført dette oppdraget.
Forsker og klimaaktivist: Når innestemme ikke nytter lenger Bildet vi har av forskere som saklige og nøytrale, som presenterer fakta uten følelser, er utdatert og feilaktig. Vi skal produsere ny kunnskap for å gjøre verden et bedre sted, og gjøre befolkningen oppmerksom på krisen vi er inne i.
Vi må unngå et todelt globalt akademia Utviklingen i EU indikerer at forskningen kan ende opp med å få en betydelig grad av «vikeplikt» for andre hensyn. Mange ønsker å sette begrensninger på forskningen. Det gir grunn til uro.
Grunnlovfesting av akademisk frihet — er det en god idé? Ved å grunnlovsfeste akademisk frihet blir innholdet og rekkevidden av den rettslige spørsmål som avgjøres av jurister, og fratar dermed vitenskapssamfunnet makten til å avgjøre disse spørsmålene selv. Er det en rimelig pris å betale?
Et svar til NTNUs rektor om Gaza Det tok rektor Tor Grande 120 dager for å klargjøre NTNUs standpunkt når det gjelder folkemordet i Gaza og jeg må innrømme at det svaret vi fikk var verken innlysende eller oppløftende.
Følg opp Lillestrømsatsingen, Hoel! Regjeringen har besluttet en satsing på Lillestrøm som student- og universitetsby, men det er ikke fulgt opp med bevilgninger som legger til rette for dette.
Feilslåtte språkkrav for stipendiater og postdoktorer Opplæringskravet som nå foreslås for stipendiater og postdoktorer er dårlig gjennomtenkt, ikke utredet, og lener seg ikke på forskning på feltet. Vi håper at regjeringen vil høre innvendingene fra sektoren og revurdere forslaget.
UH-sektorens ansvar for bærekraft: Handling eller grønnvasking? Verdens universiteter og høgskoler må bidra til omstilling til bærekraftig utvikling. Det handler om kompetanser vi gir studentene våre, og om hvilken kunnskap og løsninger vi bringer til torgs gjennom forskning, formidling og innovasjon.
Studenter bør ha tilgang til plagiatkontroll Fusker jeg nå? Studenter flest ønsker ikke å fuske, men frykten for å bli tatt for uforsettlig fusk er nå merkbar. Vi ber derfor om at verktøy for plagieringskontroll skal være tilgjengelig for alle studenter.
Til kamp for samisk språk: Fra ord til handling – sammen Vi vil bidra til å snu fornorskningsprosessen, og på sikt hjelpe til slik at samisk språk og kultur får den plassen den fortjener og har krav på. Læhkoeh biejjine / Vuorbbe biejvijn / Lihkku beiviin / Gratulerer med dagen!
UiB-rektoratets problematiske Gaza-erklæring Vi trenger klarere prinsipper for handling, ikke verdinøytralitet.
— KI-milliarden står i fare for å bli usynlig Forskningsrådets styre vil på onsdag bestemme hvordan de skal bruke milliarden som regjeringen vil investere i KI-forskning. Dette er en svært viktig beslutning for Norge, men det er fare for at satsingen sporer av allerede før den kommer i gang.
Om plagiat: Å bare true studentene med straff gir et elendig utgangspunkt for å lære seg noe som helst Et felles regelverk for kildehenvisninger og plagiat for alle utdanningsinstitusjoner vil ikke ha noe å si for studentenes ferdighetsutvikling. For å lykkes, må ulike deler av universitetet finne hverandre i samarbeid.
Fornorskingspolitikken er en tung arv å bære for oss i akademia Samenes nasjonaldag 6. februar er en dag for fest, men også for ettertanke — særlig for den norske forsknings- og utdanningssektoren, som har en dyster historie når det gjelder samene, og bør ta en viktig rolle i forsoningsprosessen.
Danning og akademisk handverk Bak medieoppslag om fusk og plagiat ligg eit større oppdrag og ein viktigare diskusjon: Korleis kan vi rusta og styrka studentane våre i det akademiske handverket for å meistra og gjennomføra høgare utdanning på beste vis.
Vi bør øke kunnskapen om hva kompetanse fra fagskole er Skal vi bruke mest energi på å dyrke forskjellene i utdanningssystemet eller løse bemanningskrisen i helsevesenet — sammen?
Akademisk boikott er ikke et egnet virkemiddel Krigshandlingene på Gaza må avløses med diplomati og dialog. Vi må bruke forskningsfriheten, ytringsfriheten, og kontaktene våre til å fremme menneskeverd, demokrati og forsoning blant to folk som lever side om side.
— Studenter kan ha mange grunner til ikke å ville offentliggjøre sine masteroppgaver. Det mener jeg vi skal respektere Studenter kan ha mange grunner til ikke å ville offentliggjøre sine masteroppgaver. Det mener jeg vi skal respektere.
Hvorfor popper begrepet «mastersyke» opp igjen (og igjen)? Diagnosen «mastersyke» finner svært lite støtte, men likevel dukker den opp igjen og igjen. Det kan virke som både venstresiden og høyresiden har en ideologisk interesse av å angripe høyere utdanning, men fra forskjellig ståsted.
Usakligheter fra Nord universitet Ledelsen ved Nord universitet bør vokte seg for ikke å fremstå som regjeringens støttespillere i denne saken, skriver Gisle Selnes i et svar til Hanne Solheim Hansen og Elisabet Ljunggren.
Ulovlig plagiatkontroll? — Flere læresteder følger en tvilsom praksis Mye av den plagiatkontroll som foretas av universiteter og høyskoler kan være ulovlig, fordi den medfører uhjemlet bruk og deling av studentenes åndsverk. Praksisen skjer systematisk og har pågått over tid.
Nei, Nord universitet skal ikke avgjøre om statsråden har tillit De som venter på at Nord universitet skal si noe om statsråden kan fortsette eller ikke, kan allerede nå forberede seg på å bli skuffet. Vi kommer heller ikke til å si noe om det er fusk i den aktuelle oppgaven. Dette er en studentsak.
Kan folket fikse fusk? I vår iver etter å avdekke fusk på mastergradsoppgaver og annet innlevert eksamensarbeider, må studentene kunne feste lit til at deres rettssikkerhet er ivaretatt. Da er det en dårlig ide å overlate til «folkedomstolen» å felle dom.
Universitetets rolle i lokalsamfunnene OsloMet ønsker å samarbeide med folkevalgte i bydeler, kommuner og fylker i både Oslo og på Romerike om hvordan høyere utdanning og forskningsbasert kunnskap i større grad kan bidra til samfunnsforbedringer.
Vi har ansvaret for å lære studentene å skrive og lese akademisk De pågående diskusjonene om uredelighet kan tyde på at vi fremdeles svikter studentene på et viktig felt. Opplæring i akademisk skriving og lesing er et forsømt kapittel i høyere utdanning i Norge — og det er vårt ansvar.
Støtteerklæring til sivilbefolkningen i Gaza Det er vår sterke og prinsipielle overbevisning at universitetets rolle er å verne om dialogen og det frie kunnskapssamarbeidet, også der det er vanskelig. Kunnskapen skal ha fritt leide.
Sekulær blindsone i norsk akademia Når så mange kristne studenter opplever nedsettende ytringer fra foreleser: hvorfor melder ikke flere ifra?
Et varsko for doktorgradsprøven Er det greit med en praksis hvor den gradsgivende institusjonen som hovedregel ikke legger til rette for at eksterne medlemmer av bedømmelseskomiteen deltar fysisk under disputasen?
Israelske universiteter er ikke «sivile» — et svar til rektoratet ved UiO Rektoratet ved UiO ønsker å fortsette med en «business as usual»-praksis under et pågående folkemord.
Når staten investerer i forskning, må forskningen være nyttig og resultatene må deles og tas i bruk Grønn og digital omstilling krever samarbeid med forskningsmiljøer som kjenner bedriftenes utfordringer og muligheter. Det brukes mye penger på å få til dette samarbeidet. Men gjør vi det på rett måte?
Barnevernet er avhengig av jurister Den høye strykprosenten er bekymringsverdig. Dersom man virkelig ønsker å styrke rettssikkerheten i norsk barnevern må kommunene erkjenne behovet for jurister i sin barnevernstjeneste.
Bør UH-loven plagiatsikres bedre? Grundig sjekk av fusk er tidkrevende. Bør ikke loven endres med en forlengelse av sensurfristen slik at forventningene om fuskesjekk kan innfris på en mer overbevisende måte?
Sivilbefolkningens lidelser er uakseptable De overgrep og angrep som sivile i krigen mellom Israel og Hamas utsettes for er uakseptable, uforståelige og umenneskelige.
Færre lærerstudenter gir færre valg En alvorlig konsekvens av færre søkere til lærerutdanningene er færre valgmuligheter for studentene som velger nettopp denne utdanningen.
What is (not) plagiarism A conceptual confusion. Cases of plagiarism often rely on computer-based tools that confuses the differentiation between plagiarism and copyright infringement. This could be a threat to acedemic values in general.
Det fins også en anvendt kunnskapsberedskap «Kunnskapsberedskap» er mer enn å legge til rette for grunnforskning vi ikke vet helt hva skal brukes til.
Framtidens blå Polhav Norge trenger å få på plass en koordinert nasjonal satsing som skal forberede oss på den fremtiden vi vet kommer i Arktis, og som vil føre til endringer i Polhavet som vi i dag ikke er i nærheten av å se rekkevidden av.
— God vitenskap bedrives ikke bak lukkede dører Det finnes hjemmel for UH-institusjoner å unnta masteroppgaver offentlighet, men kun dersom innholdet tilsier at det bør gjøres. En masteroppgave er ment å være en trening i vitenskapelig aktivitet — og god vitenskap bedrives ikke bak lukkede dører.
Student kritisk til lærerutdanningen ved UiT: — Det brenner på dass Lærerutdanningene i Nord-Norge utdanner nesten ikke lærere, sammenlignet med for få år siden. Studentene er misfornøyde, og universitetet mislykkes i stor grad. Det er på tide at andre også blir kjent med problemet, skriver student.
Administrative ledere bør i likhet med vitenskapelige ledere ansettes på åremål Åremål gjør at flere sjansen til å søke, og man unngår at stillingene i praksis er låst i årtier. Dette vil bidra til en mer demokratisk administrativ ledelse.
Hvor er norsk akademia mens universitetene i Gaza blir tilintetgjort? Universitetene bombes og flere hundre studenter og ansatte er drept. Flere omtaler nå det som skjer i Gaza som et systematisk angrep på et helt kunnskapssystem. Hvor lenge skal norske rektorer være stille, spør kronikkforfatterne.
Åpent brev til statsråd Hoel fra fagskolesektoren Vi gratulerer Oddmund Hoel som forsknings- og høyere utdanningsminister! Vi håper du vil møte fagskolesektoren med den samme nysgjerrigheten og høye ambisjonen for sektoren som vi opplevde fra deg som statssekretær.
ANSA: På tide å se utenlandsstudentene! ANSA gratulerer Oddmund Løkensgard Hoel som studentenes minister. Vi forventer en statsråd med reelle ambisjoner for internasjonalisering.
Nyeste artikler
Utan ingeniørar, inga danning
Per Erik Manne (1963 — 2024)
Kristin Vinje om Borch-saken: — Bekymret for at det svekker tilliten
Frykter at virkelighetsfjern teori gjør at studenter vender ryggen til det akademiske
Ny rapport: Nybygg for Griegakademiet er lønnsomt
Mest lest
Forskere reagerer på at denne artikkelen slapp gjennom: — Er det mulig!
Ruth (93) ga 10 milliarder til universitetet sitt. Se hvem andre som har donert milliarder
Snart kan akademikerne jobbe til de er 72 år. Men denne professoren gir seg så snart han kan
Forskningsleder fortalte om egen forskning i media. Ble fjernet av høgskolen
Fem fagforeiningar har levert felles varsel mot direktør