«Du er ubrukelig. Det er ingen her som liker deg» Stipendiater forteller om hvorfor de byttet veileder 10. august 2025 - 23:55
Debatt ● Hilde Mobekk Ja, vi må ta prokrastinering på alvor — derfor må vi også ta læringsdesignet på alvor
Debatt ● Klas Pettersen, Ketil Widerberg og Michael A. Riegler Stargate Norway: Nasjonal grunnmur eller digital koloni?
Debatt ● Presidiet i Det Norske Videnskaps-Akademi Vitenskapsakademiet vil bruke utestemmen, også om Palestina Hvordan vi kan støtte våre kollegaer i Palestina er en sak som vi mener vi både kan og bør engasjere oss i, skriver presidiet i Vitenskapsakademiet.
Et stjerneeksempel på hvorfor forskere ikke orker å delta i samfunnsdebatten Den største trusselen mot akademisk ytringsfrihet er den autoritære ytringsfryktkulturen Markus Steen gir uttrykk for.
Utdanning, arbeidslivsrelevans og samfunnsnytte Jeg etterlyser politikere som makter å løfte blikket, og tør å satse på det som kanskje ikke gir kvantitativ avkastning i morgen, men heller bygger et innovativt, kreativt og tilpasningsdyktig samfunn for årene som kommer.
Svar til Skutvik om kunstnerisk utviklingsarbeid Oppdraget som var gitt Proba innebar ikke å ta stilling til KU som prinsipielt spørsmål.
Vitenskapsakademiet må bruke utestemmen for palestinsk akademia I stedet for å bare parkere temaet som et «universitetspolitisk» spørsmål, kunne dette vært en mulighet til å bruke litt av utestemmen også for våre palestinske kolleger, skriver 89 forskere.
Intern konkurranse ødelegger akademiske miljøer I et akademisk miljø kan du ikke vite om dine kolleger er ufarlig «fisk» eller menneske-etende «hai» før du har sett hvordan de reagerer på blod.
Forskere har også et ytringsansvar NTNU-professor Jonas Kristiansen Nøland, er en tydelig stemme i debatten om akademisk ytringsfrihet, men synes å overse at med denne friheten følger også et ansvar.
Tre kunnskapsformer, to doktorgrader – og et rettslig misforhold Om manglende samsvar mellom lov, forskrift og praksis i høyere utdanning.
«Tulledebatten» — sett fra Europa Høyres utspill om høyere utdanning krever et europeisk perspektiv. Det finnes flere relevante utsagn om hvilke formål utdanning har og hvilken rolle offentlige myndigheter bør spille.
«Tulledebatten» fortjener å komme inn på et bedre spor Peter Frølich traff ikke helt blink med sin kritikk av høyere utdanning. Men det gjør jammen ikke kritikerne heller.
Om du ikkje skjøner samfunnet, kan du oppfatte mykje som «tull» Tre ting gjer «tullestudier»-utspillet til Frølich vanskeleg. Likevel kan ein spørje seg om han har eit poeng.
Multilingual skills are assets, not sins How the debate on academic languages targets inclusion of foreign scholars.
Kan vi snakke om læring — på nytt? Vi har nå en mulighet. Ikke bare til å kontrollere eller tilpasse oss kunstig intelligens, men til å sammen forme hvordan pedagogiske praksiser videreutvikles.
Skivebom av Frølich — Hvor tar han det fra? Hovedtillitsvalgt ved Nord universitet svarer på Høyre-toppens utspill om «tullestudier».
Farvel, sivilisasjon. Et innlegg i «tullestudier»-debatten Hvilken livsfilosofi, hvilket fremtidssyn, hvilket mål bestemmer retningen? Hva er det Norge vil? Synes du vi rettferdiggjør verdenshistorien her hvor vi sitter som fruktene av tre hundre generasjoners drømmer, blod, svette og tårer?
Norge trenger flere «tullestudier», ikke færre Frølichs utspill er uttrykk for en farlig og snever virkelighetsforståelse. De store gjennombruddene springer sjelden ut av én enkelt spesialists innsikt. De oppstår i krysningspunktene mellom fagfelt, mellom perspektiver, mellom erfaring og ideer.
Fra forskningsfront til verdiskaping: Hvor blir det av broen? Kunnskap som ikke tas i bruk, er en tapt mulighet.
Skremmende av Frølich Frølich har tydeligvis på egen hånd funnet ut hvilke utdanninger Norge trenger. Utspillet er ikke provoserende — det er heller skremmende når det kommer fra en så sentral folkevalgt.
Vi må intensivere bærekraftsarbeidet Vi henger betydelig etter i arbeidet for å nå bærekraftsmålene. Nå må vi tenke tverrfaglig, tverrsektorielt og multilateralt, og vitenskap, teknologi og kompetanse er betydelige faktorer for å lykkes.
Tullestudier? Det er sommer og lov med tull og tøys, men Peter C. Frølichs utspill om tullestudier er ikke bare harmløs moro.
Flere forskere i monitor takk, også på LinkedIn Det burde ikke være mistenkelig at forskere kommuniserer med omverden.
LinkedIn-debatten: Heiarop- og framsnakkingskulturen er den kritiske akademiske kulturens motsetning Heiarop- og framsnakkingskulturen er på mange måter den kritiske akademiske kulturens motsetning, skriver Arve Hjelseth i LinkedIn-debatten.
Kjære lærer, Høyre har en plan! I 2030 kan Norge mangle 4000 kvalifiserte lærere. Søkertallene for lærerutdanningen er altfor lave, og for mange slutter i yrket. Dette er en krise vi må ta på alvor nå.
Akademiske skuffelser Akademia som arbeidsplass har mange fordeler, men langt fra alt er bra. Nå som jeg har jobbet ved høyere utdanningsinstitusjoner i 35 år, er det kanskje på tide å oppsummere noen av mine største skuffelser.
Blindsonen i norsk kunnskapsproduksjon Spørsmålet om hvem som får definere hva som er verdt å vite, er ikke bare politisk — det er akademisk, skriver Camilla Ahamath.
Ein dum og deilig sjargong – i ein smart og «udeilig» marknad Egil Kristensens LinkedIn-kritikk har noko fundamentalt riktig i seg, men skytset blir retta feil veg, skriv Ivar Wathne Oftdal.
Lærebøker må få sitt Spotify-øyeblikk Norge trenger en «Spotify for lærebøker» – en digital strømmetjeneste som respekterer opphavsrett, sikrer kvalitet og faktisk fungerer for studentene.
Hvorfor faller søkertallene til IKT-utdanningene? Mye tyder på at søkerne ikke oppfatter IKT som et like trygt utdanningsvalg som før, spør Sveinung Skule.
Europa satser på livsvitenskap – Norge må ikke bli stående igjen Fremtidens løsninger for helse, mat, klima, natur og teknologi ligger i skjæringspunktet mellom fag. Livsvitenskap er nøkkelen, men bare hvis vi tør å tenke bredt.
Å tale er å føle og tenke Språk handler ikke bare om ord, men om mening. Det svekkes når vi mister evnen eller viljen til å føle og tenke i dybden, ikke når vi bruker et annet språk, skriver Ahmet Soylu.
Fakultetsdirektøren fyrte løs mot LinkedIn. Nå raser debatten Fakultetsdirektør Egil Kristensen ved Universitetet i Stavanger la ikke fingrene imellom da han gikk til frontalangrep på innholdet på LinkedIn. Da kom reaksjonene.
Du kan ikke kritisere en plattform du aldri har forsøkt å forstå Det finnes dårlig og kunstig positivt innhold på LinkedIn. Ingen bestrider det. Men til å lede et fakultet som driver med forskning, har Egil Kristensen forsket fryktelig lite på plattformen han slakter.
Amerikanere har fortsatt troen på høyere utdanning Til og med republikanske velgere har blitt mer positive til universitetene, viser to nye undersøkelser. Men gleden kan være kortvarig.
Fifty shades of LinkedIn: Rom for nyanser, empati og frihet I stedet for å fraråde bruken av LinkedIn, må norske universitetsledere støtte ansatte som deltar i den offentlige samtalen.
Om menneskespråk og språkteknologi Mange synes å overvurdere hva språkteknologien kan bidra med, skriver Kristin Hagemann.
Hvorfor overser universitetene folkehøgskolen? I Danmark har de sett at det er en sammenheng mellom folkehøgskole og frafall i høyere utdanning. Så hvorfor overser universitetene folkehøgskolen i Norge?
«Virkelighetsnære» løsninger i dagens lærerutdanning Det er på høy tid å overskride det å forstå teori og praksis som dikotome størrelser i lærerutdanning.
Det er ikke studentene som har mistet fotfestet. Det er vi Når Fremskrittspartiet nå er størst blant norske studenter, er det ikke et faresignal fra ungdommen — men et varsko til akademia. Spørsmålet er ikke hva som har skjedd med studentene. Spørsmålet er hva som har skjedd med oss.
Klamt og kleint på LinkedIn På LinkedIn er alle sin egen kommunikasjonsrådgiver — også forskere — og oppdraget er tilsynelatende å drive skamløst, humørløst selvskryt av egen forskning og virksomhet for øvrig.
Simen Velles sneversynte populisme Å gjøre internasjonale studenter til syndebukk for at norske studenter ikke får seg studentbolig med en gang, er svært uklokt, polariserende og uverdig.
Ti bud til en ung forsker som vil frem i verden Taushet er et strategisk godt valg for en ung forsker. Men vil vi ha et slikt akademia?
Akademia er basert på forskning, ikke partipolitikk Studenters politiske engasjement kan ikke reduseres til én reaksjon mot én tenkt virkelighet, skriver Milad Rezvan, som er ny leder av Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo.
Fuskesaker: Det er forskjell på bevisvurdering og synsing Det er grunnleggende at kravene til utredning, beviskrav og begrunnelse øker jo mer inngripende vedtaket er, skriver Magnus S. Vyrje, som kommer med kraftig kritikk mot nemndenes behandling av fuskesaker.
Når Amnesty blir kansellert: Hva skjer med akademisk frihet? Nå er tiden inne for at europeiske universiteter gjør opp status. Akademisk frihet forplikter. Å bøye av for politisk press tjener verken sannheten, vitenskapen eller demokratiet, skriver Jan Borgen.
Kvalitetsutvikling, faglig utviklingsarbeid og det uløste paradokset i sektoren Sektoren og departementet nå prioriterer å bygge kunnskapsgrunnlaget og strukturen for utviklingsarbeid, slik at kvalitetsutviklingen faktisk kan styrkes, skriver Sigrid Skutvik.
Å vite hva man vil ha kan være en god start Før man starter et arbeid med å utforme en utdanning må det være visshet om hva slags behov en slik utdanning skal fylle, skriver Jan-Thore Lockertsen.
Akademia må tåle større politisk mangfold Vår generasjon er oppvokst med en klimakrise og en woke-debatt. Mange flørter nå likevel med partiet som tidligere har vært stemplet som lite akademisk, skriver Oliwia Skowron.
Opphavsrett er nøkkelen, ikke problemet Forlagene mangler kultur for å samle kundedata, og organisasjonene er litt for store til å kunne snu seg raskt, mener Elin Ørjasæter.
Om verdien av forsking på norsk Det har ein verdi at det eg og kollegaene mine har sett og tolka oss fram til, vert lese, brukt, reflektert over og også kritisert, skriv Gudrun Kløve Juuhl.
Vi må ta studenters prokrastinering på alvor Forskning de siste tiårene har vist at studenter prokrastinerer mye mer enn alle andre grupper i samfunnet.
Regjeringen må rigge universitetene for gründervekst Mens vi i våre naboland finner et yrende gründerliv ved universitetene, er det lite gründerglede å se ved norske læresteder, skriver Constanse Borge.
Hvem tar egentlig ansvar for fremtidens kompetansebehov? Når KD ikke tar et tydelig ansvar for strategisk tildeling av studieplasser, risikerer vi å undergrave både kvaliteten og relevansen i norsk høyere utdanning, skriver Elisabeth Ersvær.
Akademisk frihet - også fra tek-gigantene? De siste månedene har det blitt stadig mer problematisert hvor avhengige vi har blitt av noen få svært mektige amerikanske teknologigiganter. Ronny Kjelsberg spør om det finnes alternativ.
UHR tar ansvar for norsk fagspråk Vi må gjøre norsk til et naturlig valg i akademia – ikke et pliktløp, skriver Nina Sandberg i sitt svar på språkkritikken mot Universitets- og høgskolerådet.
Derfor har UiT signert Barcelona-erklæringa Openheit har ein grunnleggjande verdi for forsking og kunnskapsutvikling, skriv forfattarane frå UiT.
Stillheten i akademia er ikke nøytral – den er farlig Det farligste vi kan gjøre som akademikere – er å tie. Stillheten er ikke nøytral. Den er lært, strategisk og drevet av frykt.
Norsk forskning trenger norsk språk Vi må styrke norsk språk uten å lukke døra for verden. Det krever klok politikk, skriver forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland (Ap).
Forskingsetikken på spel Om det som skjer på Gaza i dag, og ansvaret som det israelske sivilsamfunnet har, ikkje er nok – kva skal til for at norske institusjonar innfører akademisk boikott?
Den institusjonaliserte aksepten for rasisme Etiske retningslinjer på papiret ikke er nok, mener Antirasistisk Senter. Nå utfordrer de nyerektoren ved Universitetet i Oslo, Ragnhild Hennum, til gjøre ord til handling for å bekjempe rasisme ved universitetet.
Alvorlige utfordringer for norsk fagspråk Det uroer oss at Universitets- og høgskolerådet avviser all kritikk og bruker ord som «elendighetsbeskrivelser» om alvorlige utfordringer for norsk fagspråk.
Vitenskapelig tillit Vitenskapen trives best når den kritiseres. Nettopp gjennom kritikk kan den ikke bare vise sine kvaliteter, den kan også utbedres, skriver Henrik Berg.
Utdanning på nett — småskalaerfaringar frå Sogndal Sosiologmiljøet i Sogndal er ferdige med eit følgjeforskingsprosjekt på Noregs første heildigitale studieprogram i sosiologi. Her deler dei av kunnskapen dei har fått for å lukkast med slike studium.
Forskningssamarbeid og etiske vurderinger Klimakrisen og framveksten av populisme utfordrer liberale demokratiske verdier og en rettferdig grønn omstilling i Europa, og krever samarbeid og kunnskapsutveksling på tvers av landegrenser, skriver NIFU-direktør Vibeke Opheim.
Vi trenger et professorat i somali Ved å dedikere et professorat med tilhørende studier og faglige aktiviteter til for eksempel somali, ville vi kunne gi både den gruppen og storsamfunnet viktige verktøy i det unnværlige prosjektet det er å forsøke å bli bedre kjent med, og anerkjenne hverandre, skriver Eirik Hovden.
Hvordan kan meritteringsordningen bli en drivkraft for kvalitetsutvikling? Gjennom nasjonal koordinering og institusjonell forankring kan vi sikre at meritterte undervisere blir en drivkraft for den nødvendige kvalitetsutviklingen, skriver de åtte forfatterne.
Hva kan stå på spill når rasisme fordømmes? Fordømmelse av rasisme alene i og av seg selv kan ikke være en varig løsning, skriver Juhar Yasin Abamosa.
Er jeg toppforsker, bunnforsker eller begge deler? Jeg tror at Norges forskningsråd har noe å gå på i sine rutiner med å finne riktige og flere gode fagfeller og at de kan lære av ERC og be fagfellene om å gi mer konkrete og lengre tilbakemeldinger til søkerne, skriver Svenn-Erik Mamelund.
Forståelig at regnbueflagget debatteres. Det er symbolikk Symbolikken i å fjerne prideflagg er kraftig — det står for å fjerne skeivhet, fordi disse hendelsene har fått samme funksjon eller mening, skriver Erik Arntzen og Jon Arne Løkke.
Hva skal komme ut av intensjonsavtaler uten forståelse for forskjeller? Hva skal komme ut av samarbeid mellom universiteter og fagskoler hvis vi ikke samtidig har en felles forståelse for forskjellene mellom utdanningsveiene og kunnskapsformene? spør Sigrid Skutvik.
Universitetsbyen Lillestrøm Romerike er landets raskest voksende region. Med utgangspunkt i en ny Campus Romerike i Lillestrøm sentrum tar OsloMet mål av seg å betjene hele Romerike og med det hele Norge.
Formidlingens pris Institusjonene må legge til rette for at formidling av høy kvalitet dekker bredt uten at honorar avgjør hva som skal formidles, skriver Trine B. Haugen.
Vi må ikke senke kravene Pasienter som trenger helsehjelp, må vite at deres sikkerhet kommer først og at det prioritereres rett kompetanse på rett sted, skriver Hege Kristin Aslaksen Kaldheim.
Dosentløpet: En sidestilt karrierevei i skyggen Det er et paradoks at vi har en karrierevei som skal fremme utdanningskvalitet og profesjonsnær kompetanse, men som likevel ofte vurderes etter målestokken til det forskningsbaserte løpet, skriver Blindheim og Ellingsen.
Flertallet ønsker krav om arbeidserfaring Det bør være krav om relevant arbeidserfaring som sykepleier før man kan spesialisere seg, skriver Ann-Chatrin Linqvist Leonardsen.
Det er uaktuelt å frasi meg rettighetene til lærebøker Jeg vil ikke bruke min fritid til å fôre Google og OpenAI uten å få noe igjen for det, skriver jussprofessor Olav Torvund.
Fakta og spekulasjon i debatten om covid-19-virusets opprinnelse Det er viktig å betone usikkerhet og begrensninger i vitenskapelig debatt. Derfor er det pinlig når Jörn Klein i sin gjennomgang av de to pandemiteoriene på flere punkter ikke klarer å etterleve den vitenskapelige etos han hyller, skriver Stig Sophus Frøland.
Sild, potet og kunstig intelligens Havforskerne må bli mer effektive, redusere klimaavtrykket og få mer kunnskap ut av et hav av data. Stikkord er automatisering, digitalisering og autonomisering, skriver Toril Hernes og Geir Huse.
Nei, foredragshonorarer er ikke grådighetskultur Professor emeritus Ola Didrik Saugstad mener foredragshonorarer er uttrykk for en grådighetskultur i akademia. Som professor i økonomi deler jeg ikke det synet.
Glenn Diesen: — Jeg kan dessverre ikke delta mer i det offentlige ordskifte — Jeg må ta hensyn til studenter, kolleger og universitetets omdømme, sier USN-professoren til Fædrelandsvennen.
Mer arbeid — mindre papir Vi må skape et utdanningssystem som ikke dyrker papir, men gir mennesker en reell vei inn i arbeid og deltakelse. For det vi trenger i Norge i dag, er ikke flere grader — men flere dører som åpner seg.
Infrastruktur for innsikt Digital infrastruktur er blitt avgjørende for kvalitet i både forskning og utdanning. Men vi styrer den fortsatt som om den er støtte. Hvem setter egentlig retning for datastrukturer, tilgang og KI-bruk — og hva koster det oss når svarene er uklare?
Dette er den viktigste globale avtalen du antakeligvis ikke har hørt om Avtalen om det åpne hav er den viktigste globale avtalen du antakeligvis ikke har hørt om. Hva betyr det at Norge nylig ratifiserte avtalen? Og på hvilken måte har FNs nylig avsluttede havkonferanse vært viktig for avtalens synlighet?
Norge trenger ikke «Temu-utdanning». Det vi trenger er kloke investeringer i kunnskap Ola Borten Moes argumenter om studieavgift er like forutsigbare som de er svake. Dette er markedstenkningens mest banale form: Å måle verdi utelukkende i kroner og øre, skriver OsloMet-lektor og Sp-varaordfører.
Vi trenger et moderne forskningsfartøy for å redde Oslofjorden Fjord- og kystområdene på Østlandet er nede for telling, men de både kan og bør berges. Mange tiltak er heldigvis satt i gang og det er godt håp om å få naturen restaurert tilbake omtrent slik den burde ha vært.
Tvungne flagg kan umulig svaie for frihet Tenk deg bare hva som ville skjedd om for eksempel NTNU lot være å heise regnbueflagget. «Uhørt!» ville mange ropt og krenket vendt seg bort. Men tvungne flagg svaier ikke for frihet.
SARS-CoV-2 og opprinnelsesdebatten: Hvorfor laboratorieteorien fortsatt får oppmerksomhet Det er en bekymringsfull utvikling når grensen mellom faglig vurdering, personlig tro og politisk agenda viskes ut.
Gi meg noen minutter og jeg skal forklare deg hvorfor verden trenger flere humanister Erna Solbergs påstand om at universitetene bør utdanne færre humanister fungerer dårlig i møte med en verden som er i stadig endring.
Bioingeniører er en beredskapsressurs, men det trengs politisk backing Vi lærer på utdaterte instrumenter, og kampen om praksisplasser er reell. Hvordan skal vi være beredskapsklare for fremtidens kriser når utdanningen knapt møter dagens behov? spør bioingeniørstudent.
Folkemord, forskere og frykt Represalier mot palestinavennlige ytringer avslører en global krise for akademisk frihet.
Er det egentlig mer utdanning vi trenger? Perspektivmeldingen peker på hvilken arbeidskraft det norske samfunnet vil trenge, og akademia diskuterer hvordan dette kan løses. Igjen har løsningene fra sektoren søkelys på mer kunnskap og mer kompetanse. Men er det egentlig det vi trenger?
Samspill, ikke dragkamp. Svar til Wilson Nei, hva man har studert, sier ingenting om hvilke verdier man har, skriver Bjørkøy og Nilsen i et svar til Steven Ray Wilson.
Tre signaler fra domstolen som viser hvordan vi bør styrke forskerutdanningen En nylig dom fra Tingretten viser at stipendiater ikke trenger å tåle hva som helst. Her er tre signaler fra domstolens behandling av veileder-saken.
Hvor like er egentlig norske universiteter og høgskoler? Utviklingsavtalene skal fremme mangfold og arbeidsdeling i universitets- og høgskolesektoren. Men er institusjonene så like? Og hva menes med arbeidsdeling?
En prinsipiell avklaring om kunstnerisk utviklingsarbeid KU er i dag definert som det lovfestede kunnskapsgrunnlaget for kunstfagene. Å omtale dette som kunstnerisk forskning uten å klargjøre hva det innebærer, er mer enn en språklig nyanse: Det endrer forutsetningene for hva KU skal være.
Når hodet ikke spiller på lag — men du fortsatt vil bidra Jeg overlevde. Men jeg kom ikke tilbake som den samme. Og med det ble jeg gradvis usynlig i arbeidslivet.
Erna, humaniora og disiplinenes magiske evner Det kan fort bli klumsete når politikere skal sette betydningen av fagområder opp mot hverandre. Men det kan også bli problematisk når disipliner skal forsvare sin eksistens ved å tillegge egenskaper til andre disipliner.
Er det virkelig Equinor som skal være drømmejobben for fremtidens studenter? Fremtidens helter skal ikke hente opp olje. De skal bygge den nye, bærekraftige økonomien vi alle skal leve av. Så hvis vi virkelig mener at det grønne skiftet haster, må vi slutte å applaudere feil vei.
Kunstig intelligens kan aldri erstatte læreboka Å donere åndsverk til Google og OpenAI undergraver videre utvikling av det norske kunnskapssamfunnet, skriver fire forlagsledere.
Norge mangler en beredskap for fysisk stengte skoler Vi har egenberedskap med førti liter vann, primus, havregryn for sju dager og beredskapsvenn. Men fortsatt mangler vi beredskap for fysisk stenge skoler.
Sit har et ansvar som boligutvikler – også for kulturmiljøet Syns Sit det er i orden å utvikle studentboliger i kunnskapsbyen Trondheim uten å ta tilstrekkelig hensyn til kulturmiljø, fagkunnskap og lovverk?
En historisk mulighet for kunstnerisk utviklingsarbeid Ved å forankre kunstnerisk utviklingsarbeid i en ny, robust struktur i Forskningsrådet, kan vi sikre at denne «kunstformenes utviklingslab» får rom til å produsere kunst, kreativitet, ny kunnskap og nye løsninger i en tid der samfunnet trenger det som mest.
Harvard bak fasaden Ytringsfrihet og uavhengighet er grunnmuren i akademia. Derfor er det essensielt å gå eliteuniversitetet etter i sømmene.
Dessverre kan ikke alle være humanister «— Alle kan ikke være humanister,» uttaler Høyres Erna Solberg i Aftenposten 6.6.2025. Hun har rett, alle kan ikke, men mange bør bli humanister, og alle trenger noe humaniora-kompetanse.
Nei, denne metaanalysen viser ikke bedre læring med ChatGPT En mye omtalt metaanalyse, også i Khrono, hevder at ChatGPT gir stor læringsgevinst. Men resultatene blir misforstått, og flere sentrale opplysninger i analysen stemmer ikke overens med originalstudiene.
Gravhaug vs. 600 studentboliger: 1-0 Norge trenger en byggepraksis som bedre balanserer hensynet til fortid og fremtid. Nå står statlig innsigelsespraksis i veien for 600 studentboliger som er ønsket lokalt og nasjonalt. Taperne er studentene.
Hvilke etiske vurderinger ligger til grunn for samarbeid med israelske universiteter? Man skulle tro at det var i UiO sin interesse å forsikre offentligheten om at man foretar grundige forskningsetiske vurderinger. Så hvorfor vil de ikke belyse dette spørsmålet?
Instituttleder om overflytting av NHS til Handelshøgskolen: Unødvendig og risikabel omorganisering Rektors forslag om å flytte NHS — Institutt for ledelse og tjenesteutvikling (NHS) framstilles som en strategisk nødvendighet. Men når ansatte, fakultetsledelse, tillitsvalgte, studenter og bransje samlet advarer, må styret spørre: Har vi fått hele bildet?
Bevar NHS — Institutt for ledelse og tjenesteutvikling på UiS Handelshøyskolen sier at studentene ønsker å studere hos dem. Det er bra, men studentene ved NHS-ILT vil studere ved NHS.
Tiden er inne for Matematikkens hus Uten et solid matematisk fundament risikerer Norge å svekke sine ambisjoner innen forskning, digitalisering og næringsliv. Likevel forblir nasjonal satsing på matematikk spredt og sårbar. Nå har Trond Mohn tent fakkelen.
Publisering: Dårlige svar på gode spørsmål. Et svar til Lund Skal norske forlag være relevante og konkurransedyktige må forlagene selv være den mest attraktive og innovative tilbyderen av digitale akademiske boktjenester, skriver daglig leder i tjenesten Allvit.
Havets framtid på den røde løper i Nice Som i filmfestivalen vanker det både ris og ros når den store havkonferansen går av stabelen på Frankrikes sørlige kyst. Godt da at Norge stiller med et sterkt lag.
Sannheten som vandring — ikke eiendom I et pluralistisk samfunn må vi forklare, ikke befale. Vi må våge å si: Dette vet vi. Dette vet vi ikke. Dette er våre faglige råd — og her trengs en politisk avveining.
Fagskoleutdanning er ikke en trussel — den er en mulighet Vi trenger respekt for ulike profesjoner, og for de ulike veiene som fører til faglig utvikling og bedre tjenester for barna.
Man blir ikke nødvendigvis klok av erfaring Regjeringens forslag om å fjerne masterkravet i barnevernet, skaper et inntrykk av en motsetning mellom erfaringskunnskap og teoretisk kunnskap. Men er god erfaringskunnskap noe man kun lærer i og av praksis alene?
Vi skal ikke ta pengene dine, Stølen! Rektor Svein Stølen frykter at NHO vil flytte penger fra akademia til næringslivet. Det er å sette opp en stråmann.
Utdanning i UH-sektoren er ikke nødvendigvis riktig for alle. Svar til Utdanningsforbundet om fagskoler At andre ansatte i sektoren får økt kompetanse gjør ikke barnehagelærerne noe mindre verdt eller dårligere. Sammen blir vi sterkere, skriver Anette Hegna Gundersen i et svar til Utdanningsforbundet.
Vedtak i Stortinget utgjør en alvorlig fare for kunstfeltet Vi står nå i fare for å miste det som har gjort Norge til et foregangsland innenfor kunst og høyere utdanning.
Dårlig politisk håndverk svekker barnevernets fremtid Vi har i dag sendt brev til statsministeren og partilederne. Vi spør om de virkelig kan stå ansvarlig for rasering av rettssikkerheten og kvaliteten til de mest utsatte barna i Norge, gjennom å fjerne krav til formell utdanning.
Har UiB tillit til sin egen nasjonale professor-komite? Det forbauser meg at oppdragsgivende fakultet ved UiB har oppnevnt en ny komité i saken om Madsens opprykk — og ikke synes å ha bedt den nasjonale komiteen om en utdypende vurdering.
En samlet handelshøyskole er det beste for UiS En flytting av NHS — Institutt for ledelse og tjenesteutvikling til Handelshøgskolen UiS skaper nye utviklingsmuligheter, til beste for UiS og samfunnet rundt.
Hvorfor denne skepsisen til fordypning i fagskolesøylen? To-søylemodellen har til hensikt å styrke fagskolenes status og utdanningsmuligheter på høyere nivå — ikke sammensause utdanningstilbud på tvers av søylene.
Unik utdanning i arkitektonisk lysdesign trues — Norge mister kritisk kompetanse Hvem skal planlegge lyset når Norges eneste utdanning i arkitektonisk lysdesign nå står i fare? Å svekke dette fagmiljøet betyr å svekke vår evne til å møte komplekse samfunns- og miljøutfordringer.
Fjern opphavsretten på fagbøker — og slipp kunnskapen fri Når kunstig intelligens blir den viktigste læringsassistenten, må den få tilgang til lærebøkene. Ellers bygger vi fremtidens utdanning på feil grunnmur.
Inhabilitet ved norske universiteter korrumperer det tillitsbaserte samfunn Hva skal egentlig til for at noen er inhabile ved norske universitet? Loven er ikke verdt papiret den er skrevet på så lenge den ikke praktiseres.
Blokkjeder: Et mulig vern mot falsk forskning På samme måte som BankID har skapt trygghet i digitale transaksjoner, kan blokkjeder skape tillit til vitenskap.
ECIU-saken ved UiS: En debatt om prioriteringer Når ressursene er begrensede, må vi ta vanskelige valg. Det er nettopp det ansvarlige styring handler om.
En beslutning som kan svekke Norsk hotellhøgskole for godt Styret ved UiS må stille de nødvendige kritiske spørsmålene, be om mer utredning og sørge for at denne beslutningen ikke tas på et svakt grunnlag. Dersom målet er å styrke NHS og UiS som helhet, er ikke dette veien å gå.
Kunstnerisk utviklingsarbeid: Nytt stortingsvedtak styrker forskningssystemet i bredden Stortinget har vist vei — kunstnerisk utviklingsarbeid bør inngå i mandatet til Norges forskningsråd. Nå må regjeringen følge opp!
Fredsforskning er ikke krigsforskning Det er på tide å insistere på fredssnakk. Akademia bruker for mye av sin kritiske energi enten på enkeltkonflikter eller på å kritisere eller forsvare forskere med avvikende meninger.
Nylige artikler
De private høgskolene har størst prosentvis vekst i statlig bevilgning
Vil ha politisk styring av forskningspengene
Akademia må lære av «Oljefondgate»
Førstereis til Arendalsuka: Fra skepsis til begeistring
Reagerer på at studenter bruker ordet skole om å studere på universitetet
Mest leste artikler
Komiker erstatter Nicolai Tangen
Studerte likestilling og mangfold — fikk jobb etter to måneder
I denne artikkelen ligger en hemmelig beskjed. Slik skulle fagfellene lures
«Du er ubrukelig. Det er ingen her som liker deg» Stipendiater forteller om hvorfor de byttet veileder
Mener Norge bør overta Harvard