Debatt ● Eli Skogerbø og Kristin Bergtora Sandvik

Rektorvalget ved UiO: Samiske perspektiver i universitetets virksomhet

Hvordan planlegger rektorkandidatene å lede arbeidet med å få på plass samiske perspektiver i UiOs virksomhet?

Flertallet på Stortinget stilte seg denne uken bak en dyp beklagelse av tidligere urett mot samene og en rekke forslag om betydningen av utdanning. — UiO må følge opp sin del av ansvaret for bedre utdanning om det samiske, mener forfatterne.
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Ifølge Grunnlovens §108 påligger det statens myndigheter å legge forholdene til rette for at det samiske folk, som urfolk, kan sikre og utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv. Dette gir universitetene — og i særdeleshet Universitetet i Oslo med sin fortid som en viktig aktør i fornorskingsprosessen — en sentral rolle i å oppfylle grunnloven, men gjør også forskning på og undervisning om samiske forhold til en sentral del av samfunnsoppdraget. 

Sannhets- og forsoningskommisjonen påpekte i 2023 at befolkningens kunnskap om det samiske er svær mangelfull og tok til orde for at kunnskap om fornorskingspolitikken og dens konsekvenser styrkes på alle nivåer, også på høyskole- og universitetsnivå. Stortinget behandlet 12. november 2024 kommisjonens rapport, og flertallet stilte seg bak en dyp beklagelse av tidligere urett og en rekke forslag om betydningen av utdanning. 

UiO må følge opp sin del av ansvaret for bedre utdanning om det samiske, og det må forankres strategisk hos rektorat og administrativ toppledelse og også i UiOs strategi.

Det fins både forskning og undervisning om samiske temaer ved UiO, men det er preget av enkeltpersoners interesse og kapasitet. I mangel av systematisert kunnskap om dette observerer vi anekdotisk at det typiske er at samisk inkluderes på pensum når «ildsjeler»/interesserte/kompetente er undervisere, men forsvinner ut igjen eller får en mindre framtredende plass når de samme enkeltpersonene ikke underviser på feltet. 

Samtidig mener vi at det nå er stor interesse blant akademiske og administrativt ansatte — og studenter — med hensyn til å tilegne seg mer kunnskap og kompetanse om samiske spørsmål. For å oppnå endring trengs systematisk handling for å sikre at kunnskap om samisk historie, kultur, samfunn, og rett gjøres til en permanent del av UiOs samfunnsoppdrag, slik at samiske spørsmål ikke behandles som en særinteresse — eller et tema andre institusjoner, og samiske akademikere og studenter får ta ansvar for selv.

Vi inviterer årets rektorkandidater til å fortelle oss følgende:

• Hvordan ser dere på det samiskes plass i UiOs samfunnsoppdrag?
• Hvordan planlegger dere å følge opp Sannhetskommisjonens anbefalinger?
• Hva slags rolle har akademikere, intellektuelle og studenter i dette arbeidet?

Vi ser frem til å høre kandidatenes synspunkter på disse spørsmålene.

Powered by Labrador CMS