Debatt ● Aasta Marie Bjorvand Bjørkøy og Christine Meklenborg Nilsen Dessverre kan ikke alle være humanister
Debatt ● Magnus Ingebrigtsen og Marko Lukic Nei, denne metaanalysen viser ikke bedre læring med ChatGPT
Debatt ● Seks universitetsansatte Hvilke etiske vurderinger ligger til grunn for samarbeid med israelske universiteter?
Debatt ● Trude Furunes Instituttleder om overflytting av NHS til Handelshøgskolen: Unødvendig og risikabel omorganisering
Debatt ● Catrine Torbjørnsen Halås Man blir ikke nødvendigvis klok av erfaring Regjeringens forslag om å fjerne masterkravet i barnevernet, skaper et inntrykk av en motsetning mellom erfaringskunnskap og teoretisk kunnskap. Men er god erfaringskunnskap noe man kun lærer i og av praksis alene?
Vi skal ikke ta pengene dine, Stølen! Rektor Svein Stølen frykter at NHO vil flytte penger fra akademia til næringslivet. Det er å sette opp en stråmann.
Utdanning i UH-sektoren er ikke nødvendigvis riktig for alle. Svar til Utdanningsforbundet om fagskoler At andre ansatte i sektoren får økt kompetanse gjør ikke barnehagelærerne noe mindre verdt eller dårligere. Sammen blir vi sterkere, skriver Anette Hegna Gundersen i et svar til Utdanningsforbundet.
Vedtak i Stortinget utgjør en alvorlig fare for kunstfeltet Vi står nå i fare for å miste det som har gjort Norge til et foregangsland innenfor kunst og høyere utdanning.
Dårlig politisk håndverk svekker barnevernets fremtid Vi har i dag sendt brev til statsministeren og partilederne. Vi spør om de virkelig kan stå ansvarlig for rasering av rettssikkerheten og kvaliteten til de mest utsatte barna i Norge, gjennom å fjerne krav til formell utdanning.
Har UiB tillit til sin egen nasjonale professor-komite? Det forbauser meg at oppdragsgivende fakultet ved UiB har oppnevnt en ny komité i saken om Madsens opprykk — og ikke synes å ha bedt den nasjonale komiteen om en utdypende vurdering.
En samlet handelshøyskole er det beste for UiS En flytting av NHS — Institutt for ledelse og tjenesteutvikling til Handelshøgskolen UiS skaper nye utviklingsmuligheter, til beste for UiS og samfunnet rundt.
Hvorfor denne skepsisen til fordypning i fagskolesøylen? To-søylemodellen har til hensikt å styrke fagskolenes status og utdanningsmuligheter på høyere nivå — ikke sammensause utdanningstilbud på tvers av søylene.
Unik utdanning i arkitektonisk lysdesign trues — Norge mister kritisk kompetanse Hvem skal planlegge lyset når Norges eneste utdanning i arkitektonisk lysdesign nå står i fare? Å svekke dette fagmiljøet betyr å svekke vår evne til å møte komplekse samfunns- og miljøutfordringer.
Fjern opphavsretten på fagbøker — og slipp kunnskapen fri Når kunstig intelligens blir den viktigste læringsassistenten, må den få tilgang til lærebøkene. Ellers bygger vi fremtidens utdanning på feil grunnmur.
Inhabilitet ved norske universiteter korrumperer det tillitsbaserte samfunn Hva skal egentlig til for at noen er inhabile ved norske universitet? Loven er ikke verdt papiret den er skrevet på så lenge den ikke praktiseres.
Blokkjeder: Et mulig vern mot falsk forskning På samme måte som BankID har skapt trygghet i digitale transaksjoner, kan blokkjeder skape tillit til vitenskap.
ECIU-saken ved UiS: En debatt om prioriteringer Når ressursene er begrensede, må vi ta vanskelige valg. Det er nettopp det ansvarlige styring handler om.
En beslutning som kan svekke Norsk hotellhøgskole for godt Styret ved UiS må stille de nødvendige kritiske spørsmålene, be om mer utredning og sørge for at denne beslutningen ikke tas på et svakt grunnlag. Dersom målet er å styrke NHS og UiS som helhet, er ikke dette veien å gå.
Kunstnerisk utviklingsarbeid: Nytt stortingsvedtak styrker forskningssystemet i bredden Stortinget har vist vei — kunstnerisk utviklingsarbeid bør inngå i mandatet til Norges forskningsråd. Nå må regjeringen følge opp!
Fredsforskning er ikke krigsforskning Det er på tide å insistere på fredssnakk. Akademia bruker for mye av sin kritiske energi enten på enkeltkonflikter eller på å kritisere eller forsvare forskere med avvikende meninger.
Skråblikk: Eg sit no bakarst i klasserommet. Då slepp studentane å sjå meg, og dei slepp å sjå kvarandre No kjem den kopernikanske vendinga i pedagogikk, kalla DIFY-U (DIgital FYsisk Undervising) der digital og fysisk undervisning går opp ei høgare eining. DIFY-U vil verta patentert og gje mykje følgjeforsking på nivå 2 — og kanskje på nivå 3: Eit realt paradigmeskifte i den høgare utdanninga.
Å gjemme seg i systemer har kanskje blitt vår tids feighet for de som styrer Er den systematiske bruken av systematisk kvalitetssikring i ferd med å ta livet av det levende i forskning og utdanning?
Deconstructing togetherness: The case of UiS and ECIU The case for withdrawal from the ECIU University is based on a text with room for improvement, and room for better inclusion. The workgroup should consider withdrawing their report.
Det sjokkerende politiske spillet om Griegakademiet Løftebrudd, krumspring og politisk spill. Saksgangen rundt Griegakademiet er sjokkerende, skriver UiB-rektor Margareth Hagen.
Send helseforskningsloven tilbake til departementet for videre utredning Alle pasienter som deltar i helseforskning får svekket vern mot skader og krenkelser i nytt lovforslag fordi det personlige ansvaret for helseforskere blir begrenset.
Om Harvard og poenget med internasjonal utdanning og forskning. Svar til Osvold Et svar til Leif Osvolds «luksusstudenter» i tre punkter.
Vi trenger en reform av russisk og Øst-Europastudier ved UiO Vi mener Øst-Europastudier i for stor grad har blitt en underkategori av Russlands-studier. Det er en blindhet, som siden den russiske fullskalainvasjonen av Ukraina i 2022 er blitt et stort tema i fagmiljøet.
UiS-styret bør ikke stemme over ECIU-saken nå Ikke stopp ved «det har ikke vært en perfekt prosess» – la oss begynne akkurat der. Biswas svarer Haus-Reve og Kallevig i ECIU-debatten ved UiS.
Universitetet som velferdskontor Universitetene har historisk vært arenaer for brytning, kritikk og fremvekst av nye ideer. Er vi i ferd med å gjøre dem til institusjoner for bekreftelse og regulering av ubehag?
Luksusstudentene på Harvard Om studenter fra andre land ikke lenger får studere ved universiteter i USA, så er det en vinn-vinn-situasjon.
Skap et demokratihus på Universitetsbiblioteket ved NTNU Vi ønsker oss et modig og sosialt engasjert bibliotek som tar ansvar for å bygge en sterkere kultur for lesing, for demokratisk ordskifte og for den sakte, nyanserte kritiske tenkningen.
Trump angriper våre studenters ytringsfrihet ANSA ser med vantro på det som skjer med alle internasjonale studenter i USA i dag.
ECIU-saken ved UiS: Sammen i uenighetsfellesskapet ECIU-debatten University har engasjert mange ved UiS. Vi vil klare å stå sammen i et uenighetsfellesskap, men da må vi alle bidra til at vi får et klima preget av respekt, raushet og ikke minst saklighet.
Ikkje sel KI-skinnet før bjørnen er skoten Når det offentlege gjer bruk av kunstig intelligens må ein tora å gjera feil og vera ærleg om det. Her er eit forslag til fire hugsereglar for smart bruk av KI i offentlege tenester.
Hvor var KI-ekspertene før det smalt? Skoler og universiteter ble tatt på sengen og famler i møtet med kunstig intelligens. Hvorfor ble vi ikke varslet av et akademia som i tiår har sittet med innsikten?
Farvel til hjemmeeksamen Det nye med inntoget av ChatGPT, er at et velkjent problem ikke lenger kunne holdes skjult. Da kan praksisen med hjemmeeksamen kort og godt legges ned.
Barnehagelærarutdanninga — eit tapande fotballag? Dersom vi ikkje gjer noko med organiseringa av barnehagelærarutdanninga snart, er ikkje spørsmålet om laget BLU held fram med å tape, men kor mange divisjonar vi rykkjer ned.
Studenters reelle medvirkning er faktisk mulig Når medvirkning og medeierskap blir sentrale elementer i utdanningen, øker ansvaret for både egen læring og læringsmiljøet. Denne demokratiske modellen viser hvordan.
Bare barnehagelærerutdanning er barnehagelærerutdanning. Svar til Anette Hegna Gundersen Barnehagelærerutdanning og fagutdanning er ulike veier til barnehagen — med ulik kompetanse og ansvar.
Vi er studentene deres. Ta oss med i diskusjonene Det er nemlig diskusjonene som utgjør universitetsdemokratiet.
Helsedata må tas i bruk — så fort og trygt som mulig Saksbehandlingstiden for utlevering av data til forskning tar for lang tid. Dette tar vi på alvor i FHI. Saksbehandlingstiden har imidlertid gått betydelig ned, og vi jobber knallhardt med å få den enda lenger ned. Da trenger vi godt samarbeid med forskere for å få søknader som vi raskt kan ekspedere.
Vi må ikke stenge døren for kortere mastergrader Universiteter og høgskoler over hele verden kjemper om de samme kloke hodene. Da er det viktig at norske utdanningsinstitusjoner har mulighet til å konkurrere på samme vilkår og tilby utdanningsprogrammer som gjenspeiler det internasjonale markedet.
Kunstnerisk forskning for en kompleks verden Vi er bekymret for at det økende fokuset på såkalt ‘nytteforskning’ vil gå på bekostning av grunnforskning og den frie kunstneriske undersøkelsen.
Kunst og «vitenskapelige høgskoler». Svar til KhiOs rektor Kunstnerisk utviklingsarbeid må få være noe annet enn forskning — ikke fordi det er mindre, men fordi det er noe annet, skriver Sigrid Skutvik i et svar til KhiO-rektor Marianne Skjulhaug.
KI: Hva er det studentene ønsker klarhet om? Studentene etterspør klarhet rundt bruk av kunstig intelligens. Men for å kunne bidra til en konstruktiv samtale om KI i høyere utdanning, må jeg vite hva det faktisk er de etterspør, skriver professor Erik Børve Rasmussen.
Støtteopprop for Emma Lengle: Den solidariske stemmen vi trenger i UiOs universitetsstyre Vi mener at Universitetet i Oslo bør etterstrebe å være i forkant av arbeidet for et mer etisk og rettferdig samfunn, både her hjemme og internasjonalt, skriver 19 midlertidig ansatte, og fremmer en kandidat de mener må få en plass i universitetsstyret.
Universiteter og høgskoler tvinger alle skolene i landet til å holde på et dysfunksjonelt karaktersystem 18. juni er det høringsfrist for ny opptaksordning. Jeg håper mange høringssvar vil signalisere at grunnskole og videregående skole bør få lov å utvikle og prøve ut alternativer til karakterenes tvangstrøye.
ECIU University og UiS: Sviktende tallgrunnlag og tillit i styringskulturen Tanu Biswas tok initiativ til oppropet mot å avslutte Universitetet i Stavanger sitt medlemskap i ECIU University. Hun er svært kritisk til det hun karakteriserer som en skjev framstilling fra ledere ved universitetet.
Ministerens svar om scenekunst viser alvorlige kunnskapshull Mener Arbeiderpartiet at det private skal ta over ansvaret for kunstutdanning i Norge?
Melding til UHR: Ta oss med! Slipp oss inn! I krevende tider med store omstillinger er det viktig at de ansattes representanter er involvert. Det gir bedre resultater.
La oss gjenopplive universitetsdemokratiet ved UiO – sammen! Nå starter valget til universitetsstyret ved UiO. Vi står overfor viktige veivalg, og har sårt behov for klarsynt og modig ledelse, skriver en av kandidatene.
UiS fortsetter å satse internasjonalt I en tid der UiS må prioritere hardt, er det avgjørende at vi tør stille spørsmål om det vi gjør i dag er riktig vei å gå fremover. Da er det viktig at debatten om ECIU har riktig faktagrunnlag.
The ECIU University alliance is an emerald UiS forgot Klaus Mohn should slow down and open up, in order to give us a chance to share actively about the different success stories that students and staff have after participating in ECIU.
Forskningsrådets likebehandlingsbløff I festtaler fremhever Forskningsrådet at de har virkemidler som er sektornøytrale, basert på kvalitet og som likebehandler ulike forskningsorganisasjoner. Nå er det satt av 100 millioner til internasjonal rekruttering (les fra USA). Som vanlig har Forskningsrådet lukket ordningen.
KI: Illusjonen om den «enkle vennen» Kunstig intelligens er forførende enkel. Men denne lettheten fører til ukritisk avhengighet. Vi blir stadig flinkere til å overse baksiden: potensialet for feil, skjevheter og utilsiktede konsekvenser.
Fagarbeiderne i barnehagen er en glemt ressurs Kanskje vil flere søke seg til barnehagelærerutdanningen hvis de ser at de vil møte kollegaer med verdifull praktisk erfaring og høy faglig trygghet som kan støtte, supplere og inspirere?
Kva skjer med nynorsken i den nye rammeplanen for lærarutdanningane? I lærarutdanningane ventar vi no på ein ny, felles rammeplan. Mellom oss som har ei ibuande haldning om at alle språk er verdifulle, går diskusjonen: Kva vil skje med kravet om å meistre både nynorsk og bokmål?
Norske universitetsledere bør støtte sine jødiske kolleger i USA Flere jødiske universitetsledere i USA tar tydelig stilling mot Trump-administrasjonens misbruk av antisemittismeanklager for politiske formål. Tør norske universitetsledere å stå sammen med dem?
Historisk vedtak om fagfolk for en ny tid Dagens stortingsvedtak om Fagskolemeldingen er et historisk øyeblikk. Vi går mot et mer rettferdig, moderne og inkluderende utdanningssystem der yrkesfaglig kompetanse blir verdsatt på lik linje med akademisk kompetanse.
Vurdering av forskere i akademia Det holder ikke å telle publikasjoner når man skal vurdere forskere på kvalitet. Heldigvis foregår det mye arbeid med å utvikle bedre prinsipper og metoder, og Norge ligger langt fremme i dette arbeidet.
UHRs dosentveiledning lager et kunstig skille De kunstige og uklare skillene mellom forskning og faglig utviklingsarbeid i den nye UHR-veiledningen for dosentløpet står i motsetning til intensjonene i styringsdokumentene. Veiledningen bidrar heller til å skape et kunstig skille.
UiS lukker døren til Europa for å gå i økonomisk balanse For å spare 0,2 prosent vil UiS trekke seg ut av den europeiske universitetsalliansen ECIU University. Å kaste babyen ut med badevannet er ikke en gang i nærheten av å beskrive konsekvensene.
Kamp om forskningsfrihet i samisk oppdragsforskning Kan oppdragsgivere gripe inn i forskningsprosesser og avvise forskning som ikke består deres egen fagsensur? En sak som har vakt betydelig oppmerksomhet i Sápmi og samiske forskningsmiljøer reiser spørsmål om akademisk frihet, forskningsetikk og kontraktforståelse i oppdragsforskning.
Ett år etter Profesjonsmeldingen: Vi trenger en mer kunnskapsbasert politikk Flere tegn tyder på et politisk ønske om å styre mot en av-akademisering av profesjonsutdanningene, på tross av manglende kunnskapsfundament.
Elleve tiltak som vil forbedre forskningssystemet Stortingsmeldingen om forskningssystemet som behandles i Stortinget i disse dager, mangler paradoksalt nok forskerperspektivet. Det kan politikerne gjøre noe med. Her er våre forslag.
Navnet mitt på en artikkel jeg aldri skrev — med data som aldri fantes Navnet mitt — sammen med navnene til flere kollegaer — ble plutselig oppført som forfattere på en vitenskapelig artikkel vi verken hadde kjennskap til, bidratt til eller samtykket til. Dette reiser alvorlige spørsmål for sektoren.
Studentinvolvering er helt nødvendig Studentene må inkluderes tidlig, lyttes til og få delta i hele diskusjonsprosessen — ikke bare når et forslag til vedtak ligger til grunn.
USA truar forskingssikkerheita President Trump har kasta ein diger stein i den akademiske andedammen. Min uro er at plasket kan sette flekkar på oss alle.
Hva skal vi med høyere utdanning? Igjen har debatten om kost-nytte i høyere utdanning dukket opp. En nylig utgitt OECD-rapport kan muligens bidra med noen svar — eller i alle fall noen flere spørsmål.
Kirkemusikk er mer enn orgel på søndag Regjeringen må sikre finansiering og opprettholdelse av studietilbud i kirkemusikk.
«Facts and not opinions»: Statement by Filippo Berto as response to the final report Now that the final conclusions have been reached about the case I will only speak once and here with this letter.
Ny UHR-veiledning for dosentløpet fortjener oppmerksomhet Med frist er 16. mai, er det nå en ny UHR-veiledning for førstelektor- og dosentløpet ute på høring. Vi håper at faglige ledere og fagfeller i begge karrierestiger benytter anledningen til å lese veiledningen.
Innstegsstilling — en velmenende tanke, men en dårlig løsning Ordningen bør skrotes og ikke gjøres permanent og utvides. Her er fem grunner til det.
Hvem har ansvar for studenters sikkerhet i felt? Veiledere svikter når de lar master- og doktorgradsstudenter dra på feltarbeid uten rutiner for å ivareta sin egen sikkerhet.
Humaniora i møte med Frp Gunn Enli gjør sannsynligvis rett i å ta Frp på alvor denne gangen. Mye tyder på at partiet er i ferd med å skape allianser for sitt noe spesielle kunnskapssyn.
«Velg Europa, for vitenskapen» Denne uken snakket to av Europas suverent mektigste ledere varmt, visjonært og med tyngde om betydningen av den frie og uavhengige forskningen, skriver UiT-rektor Dag Rune Olsen, som var til stede i Paris.
Akkrediteringskategori er ikke til hinder for kunstnerisk kompetanseprofil Kunsthøgskolen lever godt med å være akkreditert som vitenskapelig høgskole, fordi akkrediteringskravene gjenspeiler Kunsthøgskolens samfunnsoppdrag. KHiO-rektoren svarer Sigrid Skutvik.
Styrken ligger i fellesskapet — Å stå sammen har gjort oss sterkere, skriver Universitets- og høgskolerådets generalsekretær. Nå fyller UHR fyller 25 år.
Med fakta skal alternative fakta fordrives Et felles og uavhengig faktagrunnlag er avgjørende for å ivareta demokratiet – og kan samtidig vaksinere mot feilinformasjon og propaganda.
Lærerutdanningene — små grep med stor effekt Vi trenger ikke store endringer i lærerutdanningene. Små grep som å utdanne lærere med flere fag, tillate mer samkjøring og beholde felles nasjonale utdanningsprogram kan gi stor effekt.
Etisk og uavhengig forskning i urolige tider Norsk og amerikansk forskning er tett sammenvevd. Nå er det avgjørende at norske forskere og fagmiljøer får tydelig og forpliktende støtte fra sine institusjoner. Her er tre råd til norske universiteter og høgskoler.
NTNU-veiledersaken: For slapp reaksjon på etiske overtramp Spørsmål om medforfatterskap er en gjenganger når stipendiater diskuterer problematiske veilederrelasjoner. Da kan veiledere som forsyner seg av stipendiaters materiale til eget bruk ikke slippe unna med en streng pekefinger og beskjed om å si unnskyld.
Bruk Fagskolemeldingen til å vise retning mot bedre kjønnsbalanse Vi vet at flere fagskoler har dette på agendaen for å gi en bedre kjønnsbalanse til flere yrker. Hvorfor kan ikke regjeringen velge å sette yrkesfaglig høyere utdanning i førersetet i denne saken og peke retning i fagskolemeldingen?
Humaniora i møte med virkeligheten. Svar til Enli Når vi ser at mange unge tar høyere utdanning i fag som i liten grad leder til jobb, må vi tørre å stille spørsmålet: Er det riktig bruk av fellesskapets midler?
Studentene krever akademisk boikott Mandag ettermiddag aksjonerer studenter ved Universitetet i Oslo for akademisk boikott av Israel. Her er grunnene til aksjonen, skriver to av de som deltar.
Sats heller på egne forskere enn amerikanske flyktninger Skal det rulles ut rød løper for amerikanske forskere som plutselig opplever den jobbusikkerheten som forskere i Norge allerede er så godt vant med? Det hele minner om en parodi.
Hvorfor vil Frp kutte i de mest effektive studiene? Norge utdanner mange i humaniora og samfunnsfag – med lave kostnader. Men når ble det galt å få mye for pengene?
Regionar i forskingspolitisk blindsone Forskingspolitikken har i mange tiår vore viktig for å løfta heile landet. Men kvar er dei regionale ambisjonane og verkemiddela i systemmeldinga?
Er matematikkfaget blitt for teoretisk? Det er uheldig at Nasjonal delprøve i matematikk fører til vanskar for ein tredel av lærarstudentane å få fullført utdanninga si.
Når regjeringen sier kultur er beredskap — og samtidig kutter den Regjeringens totalberedskapsmelding slår fast at kunst og kultur er avgjørende for samfunnets motstandskraft. Likevel fortsetter kuttene i kunstfaglige utdanninger og forskning. Det er på tide at regjeringen følger opp sine egne erkjennelser med handling.
Barnets beste i politikernes vold Masterkravet er ikke pynt — det er en garanti for et visst faglig nivå. Vilkårene for å bygge et godt barnevern står nå på spill.
Kunstutdanning i krisetider Regjeringen har skapt en dragkamp internt på breddeinstitusjoner, hvor kunstutdanninger fremstilles som for dyre og uviktige til å kunne satses på i økonomisk trangere tider.
I solidaritet med kolleger ved amerikanske universiteter Amerikanske fagforeninger for universitetsansatte har sett det komme og advart mot utviklingen under trumpismen lenge. Utviklingen vi nå ser viser at de hadde rett.
Tilgang til høyere utdanning er et demokratisk ansvar Universiteter, vitenskapelige høyskoler og fagskoler er ansvarlige for å legge til rette for at studenter med funksjonsnedsettelse kan ta del i høyere utdanning. Likevel opplever flere studenter og ansatte barrierer som hindrer deltakelse.
Det er på tide at KHiO krever en institusjonskategori som passer Kunsthøgskolen i Oslo har en unik rolle i samfunnet. Det må institusjonskategorien reflektere.
Barnevern: Rett å justere masterkravet Eg meiner det er rett å justere ned masterkravet, og i all hovudsak er det to årsaker til det, skriv tidlegare barne- og familieminister Kjersti Toppe.
Norges 100 millioner bidrar til «brain-drain» fra USA, hvor akademikerne kanskje trengs mer enn noen gang Forskningsrådets pott på 100 millioner til internasjonal rekruttering virker som en korttenkt og ikke minst prinsipielt uheldig ordning.
Mangfoldets egenverdi Bak universitetenes systematiske tiltak for å handle rettferdig, forringes selve betydningen av mangfoldets egenverdi.
Fagskoledebatten: Yrkesbachelor og yrkesmaster må aksepteres Hvorfor skal vi gjøre høyere yrkesfaglig utdanning til noe særnorsk istedenfor å gå i samme retning som andre land?
Fagskoledebatten: Men vi har jo allerede en erfaringsbasert utdanning i helsefag. Den heter sykepleie. Fagskoledebatten: Hva skulle egentlig være forskjellen på en bachelor i helsefagarbeid og en bachelor i helsefaget sykepleie?
2025: Kvantefysikkens år Det knyttes for tiden store forventninger til nye kvanteteknologiske gjennombrudd. I år setter FN spesielt søkelys på kvantefysikkens revolusjonerende bidrag. Men hva er denne mystiske vitenskapen?
Fagskolemeldingen: Ja takk, begge deler «Yrkesbachelor» og «yrkesmaster» er gode titler som både anerkjenner kompetansenivået til fagskolekandidatene, skriver lederen i Organisasjon for Norske Fagskolestudenter.
Utdanningssamarbeid med USA er fortsatt viktig Utdanningssamarbeid med USA vil fortsette å være viktig fremover, til tross for den sterkt bekymringsfulle utviklingen.
Akademikere over hele verden jobber mer enn de får betalt for Akademikere over hele verden jobber mer enn de får betalt for — i ukedager, ferier, dag og natt. Tenkning er ikke noe man kan legge igjen på kontoret og hente opp igjen neste arbeidsdag. Den følger deg. Den lever i deg.
Barnevernet trenger både varme hjerter og kloke hoder Vi kan gjerne utvide forståelsen av hva kompetanse er. Men å senke lista for ett av de mest krevende feltene i velferdsstaten – og kalle det et kvalitetsløft – er kanskje ikke veien å gå.
Internasjonale forskere: Dette var første steget, nå må vi ta de neste Det er positivt at det nå er satt av 100 millioner til rekruttering av internasjonale forskere. Men det er fortsatt tre essensielle forutsetninger vi må gjøre noe med.
Norske universiteter og forskningsinstitutter fortsetter å samarbeide med Israel Rektorater skal — med rette — som hovedregel holde seg unna akademikeres avgjørelser om forskning og undervisning. Men det betyr ikke at universitetsledere er fritatt for forskningsetiske forpliktelser.
Gjeninnfør gratisprinsippet — fjern skolepenger for internasjonale studenter Norsk høyere utdanning kan ikke spilles dårligere av våre folkevalgte. Skolepengene gjør at Norge taper i kampen om å tiltrekke seg kloke hoder.
Trumps diagnose behøver ikke være feil bare fordi det er han som fremmer den Uttalelser som avfeier Trump-regjeringens krav til amerikanske universiteter som grunnløse og/eller oppdiktede påskudd for å kneble akademisk frihet bekymrer. Diagnosen trenger ikke å være feil bare fordi det er Donald Trump som fremmer den.
Utviklingen i USA og Europas konkurransekraft Vi fryktet en Trump-administrasjon som ville isolere Kina gjennom strikte regler for forskningssikkerhet. I stedet kan Trumps politikk komme til å bygge ned USA som ledende forskningsnasjon. Det åpner opp nye muligheter for Europa.
Barnevernet trenger mer enn bare mastere Å bygge et mangfoldig og kompetent barnevern betyr å verdsette både akademisk kunnskap og erfaringsbasert innsikt. Det handler ikke om å senke kravene, men om å utvide forståelsen av hva god kompetanse faktisk er.
#fusk #boikott #trump #nedskjæringer Her er Khronos redaksjonelle regnskap for nyhets- og debattåret 2024.
Hvor ble det av regional verdi-skapning i systemmeldingen? Det er behov for en langt sterkere regional satsing på forsking og innovasjon.
Krig og kjærlighet på campus Ved ettårsjubileet for campusprotestene på Columbia, har Donald Trump gått til angrep på universitetene i USA. En kamp langs tre frontlinjer: ren maktbruk, økonomiske sanksjoner og kampen om definisjoner.
Neitakk til milliondryss Når man får inntrykk av at millionene øses ut i form av gavepakker, blir det vanskelig å styrke forskningsbudsjettene i konkurranse med andre formål.
Alle skal med i barnevernet? Folk flest skal ikke jobbe i barnevernet. Barne- og familieminister Lene Vågslids forslag om å reversere masterkravet for barnevernsansatte harmonerer ikke med kompleksiteten i yrket og kvalitetsløftet regjeringen samtidig lover for barnevernet.
Akademia i prøvetid Det vi ser i USA, er ein hardare variant av noko vi har sett før. Derfor skal vi lære av fortida, skriv litteraturprofessor Heming H. Gujord.
Ser vi egentlig på de riktige problemene i lærerutdanningen? De som kommer rett fra videregående vurderer ikke først om utdanningen er tre eller fem år lang — de ser på hvordan samfunnet behandler lærerne sine.
Spivaks pekefinger: Norsk forsoning og struping av amerikansk akademia Den ferske Holbergpris-vinneren Gayatri Chakravorty Spivaks pekefinger fra 1988 kunne like gjerne vært rettet mot norsk-samiske forhold.
Vi trenger bedre sammenheng i lærerutdanningene Mindre teori gir ikke nødvendigvis en bedre lærerutdanning. Den virkelige utfordringen handler om manglende sammenheng mellom campus og praksis. Det er her vi må sette inn støtet.
Opptaksregler til høyere utdanning: Bingo eller fair play? Mange tusen unge sitter akkurat nå og søker til høyere utdanning — mange sikter på de samme plassene. Det er et strategispill med kjente og ukjente faktorer.
Ingen grunn til å advare mot å bli sykepleier eller lærer Media og andre som forteller historier som gir inntrykk av at sykepleiere og lærere forlater yrket i hopetall, sprer en myte som det ikke er grunnlag for.
Ikke kall det bachelor og master før vi vet hva vi snakker om Debatten om gradsbetegnelser i høyere yrkesfaglig utdanning overskygger debatten om hva slags utdanninger det skal være. Ikke kall det bachelor og master før vi vet hva vi snakker om.
Innsteg i riktig retning Kunnskapsdepartementet og HK-dir fortjener ros for å gå inn for å gjøre ansettelser på innstegsvilkår («tenure track») permanent med noen endringer. Men det er også noe som kan forbedres.
Om negative konsekvenser av høyere yrkesfaglig utdanning. Tanken om høyere yrkesfaglig utdanning kan virke attraktiv for å møte spesifikke behov i arbeidsmarkedet, men det er viktig å vurdere potensielle negative konsekvenser.
Vi kan slå KI i dens eget spill Det er snart slutt på at KI-modeller hallusinerer og presenterer falsk informasjon, skal en tro KI-eksperter. Vil vi da ikke lenger kunne skille mellom genuine studenttekster og KI-generert juks? Jeg er mer optimistisk.
Høyres gamle oppskrift er dårlig nytt for lærerutdanningene Jønnes og Hagerup bør snart ta innover seg at avskilting av erfarne lærere med lærerutdanning fra før 2014, rigide karakterkrav og mer rapporteringsvelde ikke akkurat har gjort underverker for rekrutteringen til lærerutdanningene.
NHO Elektro tar feil om finansieringssystemet for fagskolene. HK-dir svarer Svein Harald Larsen i NHO Elektro hevder i Khrono at fagskolene kan tape budsjettkamper fordi midlene ikke er øremerket fagskole. Han hevder også at det mangler støtteordninger for utstyr. Begge deler er feil.
Den globale økonomien er i endring. Klasserommene våre må holde tritt Forbereder vi studentene til å navigere i en verden der internasjonalt samarbeid og globale systemer ikke lenger kan tas for gitt? Hva gjør vi når verden endrer seg raskere enn pensum?
Gigafabrikker og jakten på teknologisk suverenitet Etter mange år med fokus på regulering og halvhjertet innovasjonsarbeid har EU-kommisjonen endelig lagt frem en ambisiøs plan som kanskje kan redde Europa fra å bli teknologisk irrelevant.
Lærermangel løses ikke med lavere ambisjoner for utdanningen Heller enn å skape usikkerhet om fremtiden til dagens lærerutdanninger, burde Arbeiderpartiet og Senterpartiet fokusere på kvalitet i utdanning og praksis.
Bør vi finne tilbake til røttene? Ledelsen ved universitetene bør gjøre det de kan for å beskytte studentene og foreleserne mot politisk innblanding og forfølgelse, skriver Per Arne Bjørkum, og henter fram en gammel oppskrift på hvordan.
Fagskolemeldingen faller igjennom på finansieringen Intensjonene i regjeringens fagskolemelding er gode og leverer på mange viktige områder, men faller igjennom når det kommer til finansieringen.
Kunstig intelligens krever samarbeid og deling i UH-sektoren Kunstig intelligens (KI) gir store muligheter for innovasjon i undervisning, utdanning og forskning. Samtidig stiller KI nye krav til brukerne og institusjonene, spesielt når det gjelder digital kompetanse. Hvordan håndterer vi dette?
Publisér mindre, tenk mer Er veksten i akademisk publisering bærekraftig, og hvordan påvirker den kvaliteten på forskningen?
Nylige artikler
Harvard bak fasaden
Foredragsholder: — I et marked som dette, er folk verdt det noen vil betale
Kjell Undheim (1931 — 2025)
Slakter rektormaleri. — Skandaløst dårlig
Dessverre kan ikke alle være humanister
Mest leste artikler
Mangfold-forskeren skulle til Norge. Trump-administrasjonen sa nei
Foredragene til denne professoren koster tusen kroner minuttet
Studentavis sendte Musk-inspirerte spørsmål til ansatte. Da ble det bråk
Slik skal KI-milliarden brukes. Her er de nye KI-sentrene
Nå fjernes den omstridte Linné-benken