Debatt ● Agnes Landstad

Systemmeldingen er enda viktigere nå enn da arbeidet startet

Her er fem løsninger Norge trenger fra Systemmeldingen.

Portrett av Agnes Landstad, daglig leder i FFA - Forskningsinstituttenes Fellesarena
— Forskningsinstituttene, universitetene og høyskolene, næringslivet og de regionale helseforetakene er alle viktige aktører i et velfungerende forskningssystem, skriver forfatteren.

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Mye har skjedd siden forskningsminister Ola Borten Moe varslet en stortingsmelding om forskningssystemet og en ekstrem oppussing av kunnskapssektoren. I mellomtiden har hans to etterfølgere måttet takke for seg, og vi er spente på hvilket avtrykk statsråd Aasland har rukket å sette på prioriteringene før meldingen gikk i trykken.

Både Norge og verden står overfor store utfordringer, og for å møte disse, trenger vi et velfungerende forskningssystem som drivkraft for nødvendig endring. Derfor er systemmeldingen enda viktigere nå enn da arbeidet startet. 

Her er fem forventninger meldingen må svare ut for å legge til rette for forskningen Norge trenger:

1. Norge trenger et fleksibelt forskningssystem som samarbeider og svarer på samfunnets behov

Forskningsinstituttene, universitetene og høyskolene, næringslivet og de regionale helseforetakene er alle viktige aktører i et velfungerende forskningssystem. For å utnytte ressursene best mulig, må vi sørge for at aktørene komplementerer hverandre og arbeider på tvers, og at kapasiteten tilpasses samfunnets behov.

Staten har høye ambisjoner for instituttpolitikken uttrykt i Strategi for helhetlig instituttpolitikk, hvor det understrekes at «Instituttsektoren er i en unik posisjon til å bidra til bærekraftig utvikling og omstilling i samfunnet». De siste 15 årene har imidlertid andelen forskningsmidler som treffer instituttsektoren falt, samtidig som omfanget av samarbeid mellom forskningsmiljø og bedrifter, kommuner og offentlige etater er redusert.

Dette får konsekvenser for hvilken forskning vi får. For å få fart på nødvendig omstilling de kommende årene, må vi prioritere samarbeidsforskning og utnytte instituttenes kompetanse og kapasitet enda bedre.

Deltakelse i EUs forsknings- og innovasjonssamarbeid er svært viktig for Norge, både for samarbeid med de beste forskningsmiljøene og for forskningsfinansiering. En god og forutsigbar Retur-EU-ordning er avgjørende for instituttenes deltagelse.

Vi forventer at systemmeldingen peker på hvordan innretning, roller og samarbeid mellom aktørene i forskningssystemet best kan svare på samfunnets kunnskaps- og teknologibehov og møte samfunnsutfordringene.

2. Forskningsprioriteringene må knyttes til de største samfunnsutfordringene

Norge står overfor store samfunnsutfordringer som må løses med forskning og innovasjon. Både privat og offentlig sektor må omstille raskere, produktiviteten må økes, vi må sikre fortsatt god fordeling og vi må ivareta samfunnssikkerhet og beredskap. Og den geopolitiske situasjonen forsterker bildet.

For at Norge skal klare å møte disse behovene, trengs det en helhetlig strategi som både prioriterer tydeligere og knytter forskningsprioriteringene til de største og mest sektorovergripende samfunnsutfordringene.

3. I arbeidet med å styrke forsvarsevne og samfunnssikkerhet må vi ta i bruk de sivile forsknings- og teknologimiljøene

Det tydeligste eksempelet på store og sektorovergripende samfunnsutfordringer nå er behovet for økt beredskap, forsvar og samfunnssikkerhet. Behovet for et helhetlig forskningssystem for åpen, skjermet og gradert forskning er tydelig. Vi forventer at systemmeldingen samordner Forsvars-, Justis-, Nærings-, Energi- og Kunnskapsdepartementenes roller i kunnskapsutvikling for forsvar, beredskap og samfunnssikkerhet og konkretiserer Forskningsrådets rolle for å ta i bruk sivile forsknings- og teknologiutviklingsmiljø.

Det blir viktig å unngå å bygge opp dublerende forskningskapasitet der sivile forskningsmiljø allerede finnes og kan bidra. Her kan de uavhengige forskningsinstituttenes kapasitet, kompetanse og infrastruktur spille en sentral rolle. For å øke omstillingstakten og bygge kapasitet, må også en større andel av økningen i forskningsmidler i forsvarssektoren gjøres tilgjengelig for uavhengige forskningsmiljø, lyses ut i åpen konkurranse og rettes mot tverrfaglig og tverrsektoriell forskning og teknologiutvikling.

4. Det må satses enda mer på anvendt forskning

Satsing på anvendt forskning er å satse på norske arbeidsplasser, innovasjon, velferd og norsk konkurransekraft. Forskningsinstituttene er problemløsere og omstillingsmotorer. Men mer problemløsning forutsetter at forskningsinvesteringene rettes mer mot den forskningen som skapes i samarbeid med problemeiere.

Dersom Norge skal klare det grønne skiftet og øke produktiviteten, må vi investere mer målrettet i anvendt forskning. Samarbeid mellom forskningsmiljø og bedrifter eller offentlig sektor øker innovasjonshøyden og skaper forskning som tas raskt i bruk.

5. Næringslivet må få insentiver til å investere mer i forskningssamarbeid

Regjeringen har som mål å øke næringslivets investering i forskning og utvikling til 2 prosent av BNP. Dette er viktig for å sikre fremtidens velferd og arbeidsplasser: Fellesnevneren blant de siste tiårenes store vekstvinnere på børsen er at bedriftene investerer tungt i forskning og innovasjon.

Norge er fortsatt knapt halvveis til toprosentmålet for FoU i næringslivet, og henger langt bak våre nordiske naboer på dette området. Derfor bør offentlig støtte til næringslivets FoU-aktivitet i enda større grad ha som mål og forutsetning at den virker utløsende på næringslivets egne investeringer. I en overgangsperiode bør statens egne investeringer i FoU økes til 1,25 prosent av BNP, og de økte midlene bør brukes til å stimulere økte FoU-investeringer i næringslivet, og gi insentiver til samarbeid mellom bedrifter og forskningsmiljø.

En bør også prøve ut nye løsninger hvor næringslivet kan investere forskningsmidler i et fond for forskning og teknologiutvikling. Her kan regjeringens varslede vurdering av forskningsfond være et utgangspunkt.

Powered by Labrador CMS