Etikkdebatt

Den nødvendige etikk-debatten

Det å debattere etikk kan gi en fornemmelse av ubehag, i og med at ens egen fortreffelighet kan settes i spill. Jeg også føler på det, skriver filosof Egil Olsvik.

Allerede Aristoteles hevdet at etikken handler om å ha mot til å tåle det som er annerledes, skriver Egil Olsvik. Illustrasjon: Rafaels Atenskolen
Allerede Aristoteles hevdet at etikken handler om å ha mot til å tåle det som er annerledes, skriver Egil Olsvik. Illustrasjon: Rafaels Atenskolen
Publisert Oppdatert

Allerede Aristoteles hevdet at etikken handler om å ha mot til å tåle det som er annerledes. Isolert sett, kan det tolkes som en oppfordring om liberalitet. I så fall kan vel det bety at etikeren bør forsøke å styrke andres frihet? Men fenomenet «frihet» er ikke entydig. Jeg kommer i hug Kants unge due som ønsket bort luftmotstanden. Men uten friksjon, ingen flukt?

Det å debattere etikk kan gi en fornemmelse av ubehag, i og med at ens egen fortreffelighet kan settes i spill. Jeg også føler på det. Men det å utsette seg for moralsk ubehag er en nødvendighet. Særlig i forkant av beslutninger som kan ramme andre. Et kjennetegn ved virkeligheten er kompleksitet.

Men det å utsette seg for moralsk ubehag er en nødvendighet. Særlig i forkant av beslutninger som kan ramme andre.

Filosof Egil H. Olsvik

Dermed blir vi stadig utfordret med hensyn til friksjonen mellom sannhet og metode. Jeg liker å tenke at det tyske ordet for sannhet, resonnerer godt med det å «være var for…». Varhetsetikk, kunne jeg nesten ha sagt. Tenksom tilstedeværelse (for andre), vil jeg mene er det primære. – «Hva behøver du nå, og hvordan påvirker det de andres situasjon?»

Det å utvikle god og sunn dømmekraft er en livsoppgave. Som ringer i vann, brer mine handlinger seg i det sosiale. Og i blant må man ta seg selv i nakken for å få mer overblikk. Det å innlemme stadig fler i gode avgjørelser er utfordringen.

Hos Æsop leser vi om magen og de andre medlemmene. Vi har alle hoder (rasjonalitet), armer (nytte), hjerter (nærhet), mage (dygd) – samt to bein: respekt og omtanke. In vivo, er det ikke alltid hensiktsmessig å debattere hvilket lem som bør amputeres. Komplekse utfordringer, krever komplekse tiltak.

Så mitt sluttpoeng i denne debatten må bli at samtalen om etikk (ren og anvendt) er både nødvendig og påkrevet. Etter å ha jobbet med politiet i 10 år, ser jeg hver dag hva Platon sa om de manges grådige kortsiktighet, og vokterne – det er de som forsøker å bidra til langsiktighet og altruisme.