Debatt ● Seks meritterte undervisere og/eller SFU-ledere

Kjære nye statsråd, utdanning handler også om kvalitet

Arbeiderpartiets tanker om utdanningskvalitet er oppløftende. Er det fortsatt mulig? Hva ønsker du å gjøre, statsråd?

Sigrun Gjerløw Aasland
Et kjennetegn ved Senterpartiets dramatiske omlegging av sektoren er den systematiske nedleggelsen av tiltak for kvalitetsheving, hevder forfatterne. Her er deres ønskeliste den den nye ministeren Sigrun Aasland (nr. 2 fra høyre) for å heve utdanningskvaliteten i høyere utdanning.
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Senterpartiets exit fra regjeringen utløste et nesten kollektivt lettelsens sukk i høyere utdanning, og rektorene var tidlig ute med å fremme sine ønsker til den nye statsråden. Dessverre var kvalitet i utdanning nesten totalt fraværende i ønskelisten.

Et kjennetegn ved Senterpartiets dramatiske omlegging av sektoren er den systematiske nedleggelsen av tiltak for kvalitetsheving. Programmet for studentaktiv læring og sentre for fremragende utdanning (SFU-er) ble fjernet i et pennestrøk, uten en eneste konsekvensutredning, og til tross for protester fra hele sektoren.

Statsrådene og regjeringen hevdet at midlene ville bli tilbakeført til sektoren, men det skjedde ikke. I stedet ble det kutt over hele linja. Flere universiteter og høyskoler legger ned både emner og studieprogrammer, ansattes arbeidsforhold har blitt svekket flere steder, og hittil har vi ikke sett tegn til økt innsats for utdanningskvalitet.

Men vi er optimistiske. Forventingene til deg, vår nye statsråd, er nå store.

I oktober 2020 kom Arbeiderpartiets utvalg om høyere utdanning med 40 punkter, hvor «bedre studiekvalitet» sto sentralt. Det skulle være et bedre studietilbud i hele landet, en satsing på fremragende utdanning og livslang læring, bedre vilkår for studenter og undervisere, og opprusting av alle fag for morgendagens utfordringer.

Disse viktige og inspirerende målene ble videre reflektert i Hurdals­plattformen. Videre handler de første to punktene om høyere utdanning i Arbeiderpartiets nye partiprogram for 2025-2029-perioden om nettopp utdanningskvalitet. Man skal:

  • Løfte studiekvaliteten gjennom bedre veiledning og oppfølging, mer praksis, bedre digitale løsninger og ha som mål å øke timene studentene bruker på studier
  • Styrke ordninger og prosjekter som stimulerer til god utdanningskvalitet

Dette er oppløftende tanker. Er det fortsatt mulig? Hva ønsker du å gjøre, statsråd?

Som undervisere har vi et felles mål: Å gi flest mulig muligheten til å lære mest mulig, og at våre studenter skal lykkes og være i stand til å møte de utfordringene samfunnet står overfor. Vi trenger studenter som blir gode problemløsere, kreative, kritiske, modige og som blir gode til å spille på lag med andre.

Utsynsmeldingen peker på tre store utfordringer for fremtiden: teknologi og digitalisering, helse og omsorg, og det grønne skiftet. For å møte disse utfordringene trenger vi kandidater med kunnskap og kompetanse innen en rekke fagområder. Vi trenger kandidater som kan anvende eksisterende kunnskap og skape ny kunnskap og utvikle kompetanse på tvers av fag.

For å få til dette må vi fokusere på hva studentene faktisk lærer og hvordan de lærer det. Da må undervisningen være forankret i pedagogisk og didaktisk forskning, slik at studentene både mestrer sitt fag og utvikler de nødvendige profesjonelle ferdighetene.

Statsråden og den nye regjeringen kan bli den vitamininnsprøytningen som trengs for å få til et konstruktivt og framtidsretta samarbeid for studenter og samfunn.

Forfatterne

Høy kvalitet i utdanning er også avgjørende for å skape et godt læringsmiljø, og at færre faller fra underveis. Forskning viser at tiltak som fremmer interaktiv læring, tar i bruk erfaringsbaserte vurderingsformer og gir undervisere tid til å samhandle med studenter og å involvere dem i læringsdesign, forbedrer studentenes tilhørighet, psykiske helse og prestasjoner. 

Men når underviserne løper fra rom til rom, emne til emne, er det lite tid til å tenke nytt – og enda mindre tid til å tenke på studentene.

Hvis vi skulle lage en ønskeliste til den nye statsråden, ville vi fremme fem klare punkter:

  • Et nytt nasjonalt program for kvalitet i utdanning, eller reversering av de tidligere nedleggelsene av kvalitetstiltakene.
  • Lettelse på budsjettkuttene, slik at sektoren får tid og overskudd til å fokusere på hvordan vi utdanner, i stedet for hva vi må kutte.
  • En offensiv politikk for å forbedre læringsmiljøet, som tar hensyn til både undervisernes tid og studentenes økonomiske utfordringer.
  • Øremerkede ressurser til forskning på utdanningskvalitet og hvordan dagens utdanning kan tilpasses fremtidens utfordringer.
  • Redusere omfanget av skolepenger for internasjonale studenter slik at de kan bidra med sine ressurser i de pedagogiske aktivitetene og i sine studiemiljøer.

Summa summarum: Utdanningskvalitet blir ofte målt i tre tall, rekruttering, gjennomstrømning og studiepoengproduksjon. For å få både gode tall og gode effekter i praksis, må våre utdanninger ha god kvalitet og et godt rykte. Studentene må ønske å komme til oss, og når de er her, må de oppleve undervisningen som så god at de ønsker å bli. Når de er ferdige, må de oppleve at de har med seg relevant kompetanse ut i samfunnet. 

Og ikke bare ut i samfunnet – vi trenger også å rekruttere kloke hoder til våre egne fagfelt og vår forskning i akademia.

De første tegnene fra statsråden er veldig positive – et tydelig engasjement og villighet til justering. Som sektor er vi klare til å bidra i arbeidet med å løfte studiekvaliteten. Statsråden og den nye regjeringen kan bli den vitamininnsprøytningen som trengs for å få til et konstruktivt og framtidsretta samarbeid for studenter og samfunn.

Innlegget er skrevet av:

Malcolm Langford, Jusprofessor, UiO – merittert utdanner og tidligere SFU leder for CELL (2020-2024)

Jostein Bakke, Geologiprofessor, UiB – SFU leder for iEarth (2020-2026)

Lena Bendiksen, Jusprofessor, UiT – merittert underviser og tidligere dekan og studiedekan

Elin Børrud, By- og regionplanleggingsprofessor, NMBU – merittert underviser og SFU leder for SITRAP (2023-2027)

Tone Gregers, Førstelektor Biologi, UiO – merittert utdanner og avtroppende leder av UiOs pedagogiske akademi

Rune Hjelsvold, Informatikkprofessor, NTNU – merittert underviser, leder for styringsgruppen for NTNUs pedagogiske akademi og SFU-ledergruppe til Excited

 

Powered by Labrador CMS