Debatt ● Team Hennum
Dette mener Team Hennum om kvalitet i utdanning og undervisning
Vårt mål er å utdanne kandidater med relevant kunnskap for det arbeidslivet de skal ut i, skriver Ragnhild Hennum og hennes rektorlag.

Team Hennum takker for innlegget fra 28 meritterte utdannere fra UiOs pedagogiske akademi. Det gir oss en fin anledning til å utdype vår plattform om kvalitet i utdanning og undervisning.
Overordnet mener vi at god utdanningskvalitet ved UIO kjennetegnes av solid faglighet der studentene gjennom varierte undervisningsformer, selvstudier og ulike faglige felleskap får tilgang til forskningsbasert kunnskap og et godt læringsmiljø. Dette betyr at det er de faglig ansatte sammen med lokal ledelse, studieadministrasjon og studentene som er hovedaktørene i kvalitetsarbeidet.
I innlegget bes vi om å ta stilling til seks punkter om utdanningskvalitet.
1. Status til utdanning
Team Hennum ønsker å understreke at det foregår mye godt arbeid knyttet til undervisning og utdanningskvalitet på fakultetene og enhetene. Vi mener også at dette i stor grad anerkjennes av ledere, kollegaer og ikke minst studentene. Likevel er vi også klar over at i kampen om tiden, prioriteres ofte forskningen foran undervisningen selv om både forskningstiden og undervisningstiden til mange vitenskapelige ansatte er presset. Viktigheten av utdanning handler også om å anerkjenne faglig og fagdidaktiske argumenter og gi lærerne tillit og plass i arbeidet med utdanningskvalitet.
I vårt team vil viserektorkandidat Berit Karseth følge opp undervisningen og studentene sammen med rektorkandidat Ragnhild Hennum. Det er nytt i UiO-sammenheng at en rektorkandidat ønsker å engasjere seg så tydelig i utdanning.
2. Utdanning på tvers av fakultetene
Behovet for tverrfaglig kunnskap løftes fram som vesentlig for å løse store samfunnsutfordringer. Ved UIiO finnes det flere tverrfaglige tilbud og flere er underveis. Initiativene til tverrfaglig undervisning og tverrfaglige emner må imidlertid ha en faglig begrunnelse og eies av fagmiljøene.
Et eksempel på dette er et nytt bachelorprogram i klima, miljø og menneske ved HF som begrunnes faglig, den organisatoriske løsningen er avklart og det er avsatt stillingsressurser. Vi har mange eksempler på tverrfaglige studieopplegg der de faglig ansatte sammen med studentene har initiert nye tverrfaglige tilbud. Det er imidlertid avgjørende at det tverrfaglige samarbeidet mellom de ulike enhetene blir så enkelt som mulig å administrere.
Vi vil sammen med fakultetene og museene arbeide for å bryte ned disse barrierene og finne løsninger som fremmer læring på tvers.
3. Innovasjon i utdanning
For å få til gode innovasjoner, er vi avhengig av en kultur der gode ideer løftes fram, verdsettes og prøves ut. SFUene ved UiO har vært og er viktige bidrag til innovasjon i utdanning som vi vil bygge videre på. Mange innovasjoner i utdanning handler om bruk av ulike teknologier slik som bruk VR-teknologi ved Institutt for spesialpedagogikk, men også utvikling av nye samarbeidsmåter med arbeidsliv og ikke minst former for forskningsbasert læringsaktiviteter.
En viktig aktør i det innovative arbeidet er biblioteket som både tilbyr kurs i grunnleggende akademisk ferdigheter i starten av studiet, og digital forskningsstøtte knyttet til studentens oppgavearbeid. Vi ser også den årlige utdanningskonferansen som en viktig arena for å få inspirasjon og kunnskap om innovative undervisnings- og vurderingsformer. Innspill fra pedagogisk akademi og LINK er viktig for å videreutvikle dette slik at erfaringene blir tilgjengelige for flere. Vi vil også trekke veksler på det innovative arbeidet som gjøres gjennom Circle U-samarbeidet.
4. Utdanningsfaglig kompetanseheving
LINK er UIOs fellestjeneste for å støtte fagmiljøer og undervisere i utvikling av undervisningen. I dette inngår universitetspedagogisk utdanning. Team Hennum vil følge opp arbeidet i LINK for å sikre så godt samspill med fakultetene som mulig. Dette innebærer også en god balanse mellom hva som er fellestilbud og hva som er mer fagnære kompetansetilbud.
Mange av fakultetene har tatt initiativ til, igangsatt og gjennomført lokale pedagogiske kurs for ansatte. Disse kursene har blitt møtt med stor entusiasme blant de ansatte. Ved Juridisk fakultet er det for eksempel satt i gang slike kurs, og særlig tilbudet som er utviklet for midlertidig ansatte har vært svært vellykket og fått meget gode tilbakemeldinger. Det er også viktig at de ansatte som arbeider med studieadministrasjon får mulighet til å drive faglig utviklingsarbeid.
I planlegging og gjennomføring av undervisningen er de akademisk ansatte og de administrativt ansatte helt avhengige av hverandre. Faglig utvikling i begge grupper er avgjørende for at vi også fremover skal kunne tilby undervisning av høy kvalitet.
5. Studentpåvirkning og -deltakelse
Team Hennum vil at studentene skal delta i sterke faglige fellesskap allerede fra første studieår. Slike fellesskap skaper tilhørighet til kunnskapsområder, institusjonen og studentgruppen. På UiO har vi mange gode eksempler på studentmedvirkning og studentledelse, der studenter involveres aktivt i arbeidsgrupper og bidrar selv til å endre undervisningen.
Våre tidligere SFUer er et godt eksempel på dette der alle hadde (og fremdeles har) svært aktiv studentdeltakelse i undervisningsutviklingen. Hånd i hånd med et godt faglig fellesskap etableres gode sosiale fellesskap. Det er i disse rommene at studentenes påvirkning kan bli reell. Det krever imidlertid en gjensidig innsats der studentene får plass og tar plass. For å få dette til må vi kjempe for en bedre studiefinansiering og flere studentboliger.
Vi må også skape trygge rammer for deltakelse. For, som Studentparlamentet skriver i sin plattform, «Studentene er del av et akademisk fellesskap og UIO må jobbe aktivt slik at studentene kjenner tilhørighet til dette. Det akademiske fellesskapet er kjennetegnet ved gjensidig respekt, toleranse, saklighet og debatt» For Team Hennum er dette en forutsetning for deltakelse.
6. KI i utdanning
Hvordan vi på best mulig måte skal ta i bruk KI i våre utdanningstilbud er et omfattende spørsmål. Det ene dreier seg om å sikre en trygg og ansvarlig bruk av KI. Dette handler om behovet for noen felles retningslinjer knyttet til ulike aspekter av KI, for eksempel knyttet til hvordan KI kan brukes under eksamen. Her kan vi ikke være i en situasjon hvor det hersker usikkerhet. Det handler også om hvordan KI må knyttes tett til og rammes inn i de ulike fag- og kunnskapsområdene slik at det er produktivt i studentenes læringsprosesser.
Det trengs både mer generiske kurs om bruk av KI som verktøy (som vi kan ha felles), og opplæring i mer fagspesifikk bruk av KI der kildekritisk kompetanse er en sentral komponent. Etablerte systemer for kontinuerlig evaluering av undervisning og utdanning må også inkludere bruk av KI og følges opp med forskningsprosjekter. Vi er glade for at en av de store KI-søknadene fra UiO – inneholder et stort element av undervisningsutvikling. Men om vi får dette prosjektet eller ei så vil utvikling av bruk av KI i undervisningen være et tema som UiO som fellesskap må satse på fremover.
Vårt mål er å utdanne kandidater med relevant kunnskap for det arbeidslivet de skal ut i, her inngår selvfølgelig KI.
Avslutningsvis vil vi holde opp de akademiske verdiene og verne om søken etter gyldig kunnskap og begrunnede argumenter. Akademisk frihet og institusjonell autonomi må også tas på alvor når vi behandler spørsmålet om utdanningskvalitet.
Nyeste artikler
Norsk visumbyråkrati knuste Jegors studiedrøm
Godt valg til ansatte og studenter på UiB!
Droppet nesten ut på grunn av dysleksi. Endte med A på masteroppgaven
Innovasjon — hva må forbedres ved Universitetet i Oslo?
Skivebom fra Team Hennum om tillitsvalgte og samarbeid – Velg Team Harbo!
Mest lest
Direktøren sin sluttavtale: Tre år på heimekontor og 450.000 kroner
20 akademikere hevder Helsingforskomiteen forfølger Glenn Diesen
Han er 90 år og aktiv skøyteløper. Målet er å ta elleve verdensrekorder i år
Forfølgelsen av professor Glenn Diesen må opphøre
Noen forskere snakker «hele tiden» på konferanse. Én person hadde 32 bidrag