Debatt ● Hilde Skjerve

Tid for nytenkning rundt vurderings­former

Skal vi sette studentene og deres læring i fokus, må vi ha variasjon i vurderingsformer. Det holder ikke med variasjon i læringsaktiviteter.

I arbeidslivet sitter ikke de fleste av oss alene uten teknologiske verktøy og med kun et par timer til rådighet for å levere fra oss produkter og tjenester, skriver forfatteren. — Hvorfor er da vurderingsformen individuell skriftlig eksamen under tilsyn uten hjelpemidler eller en skriftlig hjemmeeksamen så ofte benyttet?
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Studentene stiller ofte spørsmålet: «Kommer dette på eksamen?» Eksamensformatet har betydelig innvirkning på hvordan studentene planlegger og gjennomfører sine studier. Selv om undervisere tilrettelegger for ulike læringsaktiviteter med mål om å utvikle kompetanser som fremtidens arbeidstagere og samfunnsborgere trenger, vil mange studenter nedprioritere disse læringsaktivitetene dersom emnet avsluttes med en skriftlig skoleeksamen. 

Kan overdreven bruk av én spesifikk vurderingsform egentlig gi den helhetlige kompetansen vi ønsker at kandidatene våre skal sitte igjen med etter endt utdanning? Risikerer vi ikke heller å gi studentene et feilaktig bilde av hva utdanning egentlig handler om?

Skal vi sette studentene og deres læring i fokus, må vi ha variasjon i vurderingsformer, det holder ikke med variasjon i læringsaktiviteter. Dette understrekes av Mld.st 16 (2016—2017) der det er lagt føringer for at studenter skal møte varierte vurderingsformer. I 2021 rapporterte underviserne gjennom underviserundersøkelsen at deres største kompetansebehov var kunnskap om alternative vurderingsformer. Vi i arbeidsgruppen «Læring i vurdering» ved Kristiania, har utforsket forskjellige vurderingsmetoder og hvordan disse påvirker studentenes læringsutbytte.

Vurdering i høyere utdanning er et komplekst og viktig tema, og noe av det studentene er mest opptatt av gjennom sin studietid. Eksamenskarakterene kan være med på å gi dem drømmejobben eller være avgjørende for om de kommer inn på videre studier.

En rapport fra Samfunnsøkonomisk analyse viser at studentene har mistet 20 prosent kjøpekraft på 20 år. Flere studenter må derfor prioritere å jobbe ved siden av studiene. Tall fra Studiebarometeret 2024 viser at studentene bruker mindre tid på studiene, samtidig som de jobber mere. Studentene etterspør oftere enn før digitalt opptak av undervisningen, og en mulig årsak til dette kan være at de må på jobb. 

Dette resulterer i at foreleserne opplever en økning av studenter som velger læringsstrategi — og vurderer dermed om deltagelse på undervisning er nødvendig — basert på vurderingsformen i emnet. Dette resulterer i lavt oppmøte i undervisningen og at studentene mister både studie- og læringsmiljø. Derfor har «Læring i vurdering» utviklet flere ulike vurderingsformer som skal gi studentene gode læringsopplevelser og sikre at det blir læring gjennom vurderingsformer som gir den kompetansen arbeidsmarkedet etterspør.

I en tid der kunnskap og kompetanse er i stadig utvikling, står høyere utdanning overfor en rekke utfordringer og muligheter. Sentralt i denne sammenheng er hvordan vi vurderer studenters læringsutbytte. 

ChatGPTs inntog i høyere utdanning i 2022 skapte debatt om vurderingsformer. Debattinnlegg og artikler om juks på eksamen og uheldig bruk av kunstig intelligens var i en periode daglig lesestoff. Flere mente at vi måtte tilbake til skriftlig skoleeksamen som var den eneste vurderingsformen som kunne teste kunnskap, med minimal fare for at studentene jukset.

Høyere utdanning beskriver studieprogrammets læringsutbytte gjennom kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Vi har erfart at helse- og sosialfagene i altfor mange år har hatt vurderingsformer som i stor grad tester kunnskapsmål på bekostning av andre målsettinger. Et eksempel er skriftlig skoleeksamen uten hjelpemidler. 

Med en variasjon av vurderingsformer blir alle studenter utfordret, og vi designer en læringsarena der studenter lærer arbeidsformer som arbeidsgiverne etterlyser.

Hilde Skjerve

Fordelen med denne eksamensformen er at man får testet studenters evne til å reprodusere kunnskap og tenke raskt under press, men formen har også betydelige begrensninger. Den vil fort fremme en overfladisk læring der studenter pugger informasjon for å bestå eksamen, men glemmer den kort tid etterpå. Fagmiljøet ved Institutt for Helse og trening, School of Health Sciences, har erfart at studenter har scoret høyt på oppgaver der de skal krysse av for riktig svar på et utsagn (multiple-choice), men at de samme studentene har utfordringer med å benytte kunnskapen til å drøfte en problemstilling. Studenter som ikke presterer godt under tidspress, men som har sin styrke i kritisk og kreativ tenkning, får ikke vist sitt læringsutbytte ved en slik vurderingsform. 

Videre ser vi at flere fagmiljøer bruker skriftlig hjemmeeksamen som eneste alternativ til skoleeksamen. Her vil studentene som er gode skriftlig, fortsatt ha en fordel fremfor studenter som er mer verbale eller har andre kreative måter å uttrykke seg på. Poenget er at våre ferdige kandidater skal kunne mye mer enn å formulere seg skriftlig med eller uten tidspress. Da må den kompetansen også vurderes og verdsettes i utdanningen.

Eksempler på varierte vurderingsformer kan være praktiske prosjekter, innspilling av podkast og muntlige presentasjoner. Skriftlige ukentlige tester kan også være et hensiktsmessig alternativ i kombinasjon med muntlig eksamen. Prosjektbasert læring gir studentene mulighet til å arbeide med reelle problemstillinger over lengre tid, noe som kan fremme dybdelæring. Mappevurdering, der studenter samler arbeider og refleksjoner over tid, kan gi et mer nyansert bilde av studentenes utvikling og ferdigheter. Muntlige eksamener kan teste studentenes evne til å kommunisere, argumentere og kritisk resonnere. 

Med en variasjon av vurderingsformer blir alle studenter utfordret, og vi designer en læringsarena der studenter lærer arbeidsformer som arbeidsgiverne etterlyser. Vår erfaring med å gå fra skriftlig eksamen til tredelt muntlig eksamen (presentasjon, case og faglige spørsmål fra sensor) på emnet «Grunnleggende ernæring», er at flere møter til eksamen og karaktergjennomsnittet har går opp. Det samme resultatet så vi innenfor biomedisin da vi endret fra muntlig eksamen til semesteroppgave bestående av flere skriftlige oppgaver med muntlig høring.

I arbeidslivet sitter ikke de fleste av oss alene uten teknologiske verktøy og med kun et par timer til rådighet for å levere fra oss produkter og tjenester. Hvorfor er da vurderingsformen individuell skriftlig eksamen under tilsyn uten hjelpemidler eller en skriftlig hjemmeeksamen så ofte benyttet? 

Vi i arbeidsgruppen «Læring i vurdering (LIV)», har erfart at det er et mye større rom for autentiske vurderingsformer enn vi trodde da vi gikk i gang med utforskingen av alternative vurderingsformer. Det krever en faglig analyse av hvilken kompetanse kandidatene våre faktisk skal ha når de er ferdig, og et samarbeid på tvers i organisasjonen om hvordan ulike kompetanser kan måles.

Powered by Labrador CMS