Sluttvurdering basert på en avsluttende eksamen motvirker moderne undervisningsmetoder og legger for mye stress på studentene
Vil skape en ny forskningskultur: — Det kreves en helt ny grunntenkning i akademia 27. mars 2024 - 20:48
Mer enn 1 av 3 kvinnelige stipendiater utsatt for sexisme. — Fullstendig uakseptabelt 27. mars 2024 - 08:06
Han jakter på ChatGPT-juks: — Sov fagfellene under evalueringen av denne artikkelen? 22. mars 2024 - 15:38
NTNU-rapport: «Nært opp til grensen » for uforsvarlig arbeidsmiljø 25. mars 2024 - 10:56
«Toppliste» for tidsskrifter kan stå for fall: — Betyr lite for den enkelte forsker 24. mars 2024 - 18:30
«Eg fekk just melding frå ein erfaren sensor at han/ho vegra seg for å utføra sensoroppdrag av di mengda med grunngjevingar hadde auka så mykje.»
Dropper motivasjonsbrev på grunn av ChatGPT, tester ny metode Ved årsskiftet blir det slutt på motivasjonsbrev ved Universitetet i Sørøst-Norge. De tar i stedet i bruk et digitalt intervjuverktøy for å finne de beste studentene.
Spratt opp fra C til A da hun klaget på karakteren Avhenger karakterer av hvor heldig du er med sensor? undrer student Solveig Martha Tynkkynen.
Gi studentene en grunn til å lære De to siste årenes massive omlegging bort fra skoleeksamen i høyere utdanning er et eksperiment som verken var planlagt eller evaluert. Har vi byttet til bedre vurderingsformer?
Tellekanter kan være bra, særlig for damer — Kan vi komme tilbake til det som burde være kjernen i diskusjonen som handler om hvordan vi vurderer akademisk arbeid?
Universitetenes digitale kompetanse: —Vil ikke bruke ordet tragisk, men... Han mener universiteter og høgskoler har famlet når det gjelder å ta i bruk digitalteknologi under pandemien. — Det ble veldig enkle løsninger, sier professor Arild Raaheim.
Mer vurdering = bedre sikkerhet En eksamenskarakter blir stående på vitnemålet vi studenter tar med oss videre. Da må det ikke være tvil om at det er rett karakter som blir stående, skriver læringsmiljøpolitisk ansvarlig og fagpolitisk ansvarlig i Studentorganisasjonen i Agder.
Eksamen og antall sensorer er også et spørsmål om vurderingskompetanse og definisjonsmakt Utvikling av vurderingskompetanse er en forutsetning for å beholde definisjonsmakten, skriver prorektor Astrid Birgitte Eggen.
Ei utdatert og urettferdig vurderingsform Morten Stene inviterer til debatt om korleis ein skal vurdera studentane.
Hva er eksamen? Velger vi å beholde eksamen – og ikke gjør nødvendige avklaringer eller gir studentene tilstrekkelig informasjon og opplæring – kan vi ikke i ettertid klage over at vi får mye å gjøre, skriver Arild Raaheim.
Å klage på en karakter, handler ikke om manglende respekt Særlig om en har en forventning til at en begrunnelse skal kunne være informativ og fremme læring. Karakteren E eller B formidler i realiteten svært lite, skriver innleggsforfatteren.
— Forskerne må sikres ordentlig behandling og tilbakemeldinger Ekspertene skal være aktive forskere med en solid egenproduksjon, både med hensyn til kvantitet og kvalitet, svarer Forskningsrådet.
Vi trenger eksamen Mappevurdering og karakterløs vurdering er ikke godt nok, mener Rita Helgesen i Norsk Lektorlag.
Professor om tradisjonell eksamensform: «Uholdbar, uetisk og uforsvarlig praksis» Eksamen. Det er på tide å se seg om etter alternativer til den tradisjonelle eksamensformen i høyere utdanning, mener professor.
Vi må tenke nytt om forskningsvurdering Vurdering. En felles-europeisk standard for vurdering av forskning og forskere vil også kunne vise seg å være et helt sentralt virkemiddel for å få til en omstilling til Åpen forskning, skriver førsteamanuensis Alexander Refsum Jensenius.
Fornøyd studentleder: Skal få mer oppfølging og flere tilbakemeldinger Oppfølging. Studentene ved Universitetet i Oslo har fått i pose og sekk fra styret når det gjelder oppfølging og tilbakemeldinger, ifølge parlamentsleder Susann Andora Biseth-Michelsen.
Studentlederne vil beholde karakterene i høyere utdanning Karakterer. Studentlederne rundt om i det ganske land er relativt samstemte om bokstavkarakterer. Parlamentsleder Jens Lægreid ved UiO vil forsøke å reparere noen knuste ruter før man brenner huset ned.
Prorektor vil skrote dagens karaktersystem i akademia Karakterer. Prorektor for utdanning ved NMBU, Solve Sæbø, mener at bokstavkarakterer hindrer studentenes læring, og vil fjerne dagens karakterer.
Flere skal sjekkes for skikkethet I fjor var det bare tre studenter i hele landet som ble funnet uskikket og ble utestengt fra utdanningen. Sju nye utdanninger ble lagt inn under bestemmelsene om skikkethet fra 1. juli i år og kravene skjerpes.
Nyeste artikler
Svensk forsker: Stigma har hindret UFO-forskning i 70 år
Lærer man mer av å gjøre enn å høre?
Vil skape en ny forskningskultur: — Det kreves en helt ny grunntenkning i akademia
Foreslår å la studenter bruke kunstig intelligens på eksamen
Mer enn 1 av 3 kvinnelige stipendiater utsatt for sexisme. — Fullstendig uakseptabelt
Mest lest
Marianne Lind (1968-2024)
Det er ikke masteroppgaven som er problemet
Han jakter på ChatGPT-juks: — Sov fagfellene under evalueringen av denne artikkelen?
NTNU-rapport: «Nært opp til grensen » for uforsvarlig arbeidsmiljø
«Toppliste» for tidsskrifter kan stå for fall: — Betyr lite for den enkelte forsker