Debatt ● Irina Anisimova Sluttvurdering basert på en avsluttende eksamen motvirker moderne undervisningsmetoder og legger for mye stress på studentene
Debatt ● Atle Møen «Eg fekk just melding frå ein erfaren sensor at han/ho vegra seg for å utføra sensoroppdrag av di mengda med grunngjevingar hadde auka så mykje.»
Debatt ● astrid birgitte eggen Eksamen og antall sensorer er også et spørsmål om vurderingskompetanse og definisjonsmakt Utvikling av vurderingskompetanse er en forutsetning for å beholde definisjonsmakten, skriver prorektor Astrid Birgitte Eggen.
Ei utdatert og urettferdig vurderingsform Morten Stene inviterer til debatt om korleis ein skal vurdera studentane.
Hva er eksamen? Velger vi å beholde eksamen – og ikke gjør nødvendige avklaringer eller gir studentene tilstrekkelig informasjon og opplæring – kan vi ikke i ettertid klage over at vi får mye å gjøre, skriver Arild Raaheim.
Å klage på en karakter, handler ikke om manglende respekt Særlig om en har en forventning til at en begrunnelse skal kunne være informativ og fremme læring. Karakteren E eller B formidler i realiteten svært lite, skriver innleggsforfatteren.
— Forskerne må sikres ordentlig behandling og tilbakemeldinger Ekspertene skal være aktive forskere med en solid egenproduksjon, både med hensyn til kvantitet og kvalitet, svarer Forskningsrådet.
Vi trenger eksamen Mappevurdering og karakterløs vurdering er ikke godt nok, mener Rita Helgesen i Norsk Lektorlag.
Professor om tradisjonell eksamensform: «Uholdbar, uetisk og uforsvarlig praksis» Eksamen. Det er på tide å se seg om etter alternativer til den tradisjonelle eksamensformen i høyere utdanning, mener professor.
Vi må tenke nytt om forskningsvurdering Vurdering. En felles-europeisk standard for vurdering av forskning og forskere vil også kunne vise seg å være et helt sentralt virkemiddel for å få til en omstilling til Åpen forskning, skriver førsteamanuensis Alexander Refsum Jensenius.
Fornøyd studentleder: Skal få mer oppfølging og flere tilbakemeldinger Oppfølging. Studentene ved Universitetet i Oslo har fått i pose og sekk fra styret når det gjelder oppfølging og tilbakemeldinger, ifølge parlamentsleder Susann Andora Biseth-Michelsen.
Studentlederne vil beholde karakterene i høyere utdanning Karakterer. Studentlederne rundt om i det ganske land er relativt samstemte om bokstavkarakterer. Parlamentsleder Jens Lægreid ved UiO vil forsøke å reparere noen knuste ruter før man brenner huset ned.
Prorektor vil skrote dagens karaktersystem i akademia Karakterer. Prorektor for utdanning ved NMBU, Solve Sæbø, mener at bokstavkarakterer hindrer studentenes læring, og vil fjerne dagens karakterer.
Flere skal sjekkes for skikkethet I fjor var det bare tre studenter i hele landet som ble funnet uskikket og ble utestengt fra utdanningen. Sju nye utdanninger ble lagt inn under bestemmelsene om skikkethet fra 1. juli i år og kravene skjerpes.
Nyeste artikler
Norsk mangfoldsopprør sprer seg til hele Norden
Han er studentenes nye leder
Deler ut 112 millioner til forskerskoler. Se hvem som får penger
Ingen vil bli dekan på Det psykologiske fakultet ved Universitetet i Bergen
To uker før masteren skulle leveres, fikk hun tilbud om å ta doktorgrad
Mest lest
Diesen vil bli australsk statsborger. — Eskalering av sverting og hets
116 studenter felt for KI-fusk i fjor. Særlig én ting avslørte dem
Forfølgelsen av professor Glenn Diesen må opphøre
Frykter at de ikke har råd til å bruke milliardbygg
20 akademikere hevder Helsingforskomiteen forfølger Glenn Diesen