Mener regjeringen burde vurdert å legge ned Nesna for 13 år siden: — Blant landets svakeste
Stjernøutvalget mente regjeringen burde vurdere å legge ned Høgskolen i Nesna allerede i 2008. Steinar Stjernø mener fortsatt det samme.
— Våre funn viste oss at Høgskolen i Nesna på det tidspunktet var blant landets svakeste, sier Steinar Stjernø, om utredningen fra 2008.Skjalg Bøhmer Vold
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Da Nord universitet i juni 2019 vedtok å legge ned Høgskolen i Nesna, var det som et resultat av en prosess som startet på midten av 2000-tallet. Skjebnen til landets minste høgskole var kanskje for lengst beseglet.
Framtiden for studietibudet ved Nesna har blitt et viktig tema i årets valgkamp. I dag onsdag, settes temaet utdanning i distriktene igjen på dagsorden, nettopp i Nesna.
Midt i valgkampen
FAKTA
Høgskolen i Nesna
Høgskolen ble etablert som Nesna lærerskole i 1918, og feiret i 2018 sitt 100 års jubileum.
Navnet ble i 1981 Nesna lærerhøgskole og fra 1972 startet man å utdanne førskoelærere i tilleggt il den vanlige lærerutdanningen.
Høgskolen ble omorganisert til Høgskolen i Nesna i 1994 i forbindelse med høgskolereformen, da 98 distriktshøgskoler ble til 26 statlige høgskoler.
Høgskolenhadde i 1994 719 registrerte studenter, og på det meste i 2015 1339 registrerte studenter, alle inkludert.
Høgskolen hadde hovedcampus på Nesna i Helgeland (Nordland), i tillegg studiesteder i Mo i Rana (ikt-studier) og Sandnessjøen (sykepleie).
I tillegg såkalte «badestudier» fram til og med opptaket i 2015, da satte departementet foten ned for denne virksomheten. Det var i hovedsak exphil men også noe idrettsstudier, som ble organisert i samarbeid med Go Study med undervisning først og fremst på Bali, men også i Brasil og Mexico.
Studenttallet gikk dermed fra 1339 i 2015 til 453 i 2016. Høsten etter at Nesna ble vedtatt nedlagt hadde høgskolen 653 studenter registrert, 418 på deltid, 185 på heltid.
To offentlige utredninger har vært med på sette utdanninger i distriktene generelt og situasjonen i Nesna spesielt, på dagsorden i denne valgkampen. Distriktsnæringsutvalgetleverte en utredning før jul som tok til orde for mer desentralisert utdanning. Og like etter kom Demografiutvalget, ledet av Victor Norman, med en rapport som konkluderer med det samme.
Senterpartiet har vært tydeligst på at de ønsker å gjenreise en høgskole i Nesna. I mars i år stemte samtlige opposjonspartier, med unntak av Fremskrittspartiet, for deler av et representanskapsforslag fra Senterpartiet og SV om nettopp Nesna. Der ber man regjeringen utrede studietilbud som kan lokaliseres til Campus Nesna.
— Hvis de hadde klart å ha et opplegg i Nesna som hadde appell, som tiltrakk seg mange søkere og som var relevant for regionen hadde jo ikke det vært så dumt. Men det er åpenbart ikke etterspørsel etter lærer- og sykepleierutdanning i Nesna.
2008: Stjernø ba regjeringen vurdere nedlegging av Nesna
Da Stjernøutvalget kom med sin rapport Sett under ett fra 2008var Høgskolen i Nesna landets minste.
Stjernøutvalget var tydelige i sin beskrivelse av situasjonen for Høgskolen i Nesna.De framholdt i sin rapport at skolen bare hadde 0,5 primærsøkere per studieplass og at en stor andel av studietilbudet var organisert desentralt.
«I praktisk forstand er Nesna bare i begrenset grad et studiested. Av 234 registrerte studenter høsten 2006 på allmennlærerutdanningen, som er høyskolens hovedstudium, gikk 151, eller ca. 65 prosent, på desentraliserte studier. Tilsvarende gjelder for andre utdanninger. Sett i sammenheng med sviktende rekruttering bør det vurderes om studietilbudet for høyskolens geografiske nedslagsfelt kan organiseres annerledes, eventuelt som et rent distribuert tilbud, tilknyttet en alternativ institusjon. Det vil si at høyskolen omgjøres til et studiesenter uten eget faglig personale,» heter det i utvalgets rapport.
FAKTA
Ulike fleksible utdanninger
Fleksible tilbud brukes som et samlebegrep for desentraliserte, nettbaserte, deltidsorganiserte eller samlingsbaserte utdanningstilbud.
Desentralisert undervisning betyr at undervisningen blir tilbudt ved andre steder enn universitetenes og høgskolenes egne campuser.
Deltidstilbud kan bli gitt på campus eller som et desentralisert eller nettbasert tilbud. Poenget her er at utdanningen er lagt opp med redusert hastighet, slik at den lettere lar seg kombinere med arbeid eller andre forpliktelser.
Samlingsbaserte tilbud betyr at studentene møtes til intensive studiesamlinger i løpet av utdanningen, og at de ikke trenger å være på campus ellers. Mellom samlingene studerer studentene hjemme, ofte over nett.
Nettbasert undervisning kan bli tilbudt som ren nettundervisning uten samlinger, eller med studiesamlinger enten på en campus eller ved et studiesenter.
Stjernøutvalget på sin side, anbefalte altså en omgjøring til et studiesenter uten eget faglig personale.
— Burde regjeringen hørt på dere i 2008, Steinar Stjernø?
— Ja, den burde ha vurdert det. Jeg understreker at vi ikke konkluderte med nedleggelse, men at vi mente regjeringen burde utredet det. Men vi visste jo det var dødfødt, sier Stjernø til Khrono.
Han poengterer at han ikke har satt seg inn i de debattene som foregår i dag, og derfor ikke kan uttale seg om hva som bør gjøres nå.
— Den gangen fokuserte vi på betydningen av å ha sterke og gode faglige miljøer, med både ansatte og studenter til stede på campus. Våre funn viste oss at Høgskolen i Nesna på det tidspunktet var blant landets svakeste, sier Stjernø.
I 2010 foreslo et utvalg nedsatt av Tora Aasland i sin rapport «Ta hele Nordland i bruk» at de tre høgskolene i Nordland Høgskolene i Narvik, Bodø og Nesna skulle slå seg sammen, med følgende arbeidsdeling:
ansvaret for styring og ledelse av all lærerutdanning legges til Nesna,
mens styring og ledelse av helse- og sosialfag som helhet legges til Bodø,
styring og ledelse for alle teknologiutdanninger legges til Narvik.
Øvrige fagtilbud burde styres fra Bodø, mente de. Modellen skulle bidra til at en unngikk ressurssløsende konkurranse og at det enkelte høgskolemiljø kunne konsentrere ressurser og oppmerksomhet til områder med spesielle fortrinn. Utvalget foreslo opprettelse av sentre innenfor fornybar energi og anvendt matematikk i Narvik og et senter for fleksibel læring i Nesna, het det i utredningen. 8 av 9 medlemmer støttet disse forslagene.
— Det er ingen campus som skal forsvinne, det er helt sikkert. Det som er viktig for Nordland er hvordan vi skal bruke den geografiske plasseringen vi har i dag på en mest mulig fornuftig måte. Det å tenke styring og ledelse i fremtiden, det handler ikke om ikke å være tilstede, sa daværende forskningsminister Tora Aasland til NRK, da hun mottok rapporten.
Til Forskerforum i mars 2010 sa daværende rektor ved Høgskolen i Nesna, Helge O. Larsen, at han syntes forslagene fra utvalget er pennende.
— Om en er ute etter å skape en mer robust og faglig struktur for høyere utdanning, må en se hele landsdelen i sammenheng. Jeg mener Tromsø må være et lokomotiv for kompetanseutbygging i nord, og det er helt meningsløst om vi nå skal få en todeling av Nord-Norge, sa rektor Helge O. Larsen.
Han sa også at han derimot mener at det er et bra forslag at Nesna skal få ansvar for å lede all lærerutdanning i fylket.
— Jeg er enig i den arbeidsdelingen. Her har en sett etter det høgskolene er sterke på, sa han til Forskerforum.
2014: Nesna tvunget til fusjon
Da daværende kunnskapsminister, Torbjørn Røe Isaksen, gikk i gang med sin strukturreform høsten 2014 var hans ønske at man skulle etablere ett universitet i Nord-Norge, og at alle høgskolene skulle organiseres under ett universitet. Og kunnskapsministeren ville at dette skulle skje fort.
Protestene lot imidlertid ikke vente på seg, og det endte raskt med at planene om ett universitet i Nord-Norge ble til to. Men høgskolene nord for Trondheim fikk ikke noe valg, slik flere høgskoler som Volda, Østfold og Molde fikk. Høgskolene i nord måtte finne seg et universitet å slå seg sammen med.
Flere ansatte ved det som het Høgskolen i Nesna har trukket fram at det var en ulykke for Nesna at man valgte å slå seg sammen med Universitetet i Nordland, og bli til Nord universitet sammen med Høgskolen i Nord-Trøndelag. Valget burde vært UiT, som også har lange tradisjoner for desentraliserte og samlingsbasert utdanningstilbud, er det blitt trukket fram.
Registrerte studenter, høsten, Nesna, 2010 - 2020
Type
Deltid
Heltid
Totalsum
2010
701
438
1139
2011
649
481
1130
2012
662
490
1152
2013
573
567
1140
2014
736
598
1334
2015
747
592
1339
2016*
310
143
453
2017
395
128
523
2018
280
150
430
2019
418
185
603
2020
186
224
410
Kilde: Nord universitet, DBH. * Den nyfusjonerte høgskolen som en del av Nord universitet fikk i 2015 beskjed fra departementet om at de måtte avslutte sitt samarbeid med Go Study med særlig exphil studietilbud i utlandet (flest i Bali). Derfor synker studenttallet drastisk fra høsten 2016.
Da kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen endret finansieringssystemet for høyere utdanning med halv virkning fra statsbudsjettet for 2017, begrunnet han dette med:
— Det har lenge vært bred enighet blant universiteter og høyskolene om at vi bør justere måten de finansieres på. De to viktigste problemene med dagens finansieringssystem er at det i liten grad stimulerer universiteter og høyskoler til å sørge for at studentene faktisk fullfører et påbegynt studium, og at det ikke stimulerer til samarbeid med samfunnet for øvrig, skrev han i et innlegg i khrono og han la til:
— Det kommer to nye indikatorer: En kandidatindikator som gjør at institusjonene skal belønnes ut fra hvor mange ferdig utdannede kandidater de uteksaminerer, og en indikator for bidrags- og oppdragsvirksomhet (BOA).
Disse endringene rammet blant annet Nord universitet mer enn andre universiteter og høgskoler.
Etter drakamp i utdanningskomiteen på Stortinget endte man opp med en løsning der endringen kun skulle ha halv effekt i 2017, og at den skule innfases over en treårs-periode.
Ordningen gjorde altså at institusjonene fikk mer igjen for helgradsstudenter sm fullførte, mindre igjen for kortere utdanningstilbud.
Et av mange argumenter som blir brukt mot Høgskolen i Nesna er at de ikke har hatt heltidsstudenter på campus. Senest av Erling Dokk Holm i sine innlegg i Aftenposten og Khrono der han skriver:
«Kun 21 studenter hadde Nesna som sitt fysiske daglige studiested. De andre 409 var skrevet inn på samlingsbaserte studier og var bare innom campus noe rundt 20 dager årlig.»
Lærer- og barnehagelærerstudenter ved Nesna, 2010-2020
Type utdanning
Totalt antall lærerstudenter
Totalt antall barnehageutdanning
2010
108
155
2011
127
143
2012
131
104
2013
122
111
2014
122
118
2015
135
109
2016
105
108
2017
116
112
2018
137
94
2019
152
96
2020
135
60
Kilde: Nord universitet, DBH
Stjernøutvalget skriver på sin side:
«Av 234 registrerte studenter høsten 2006 på allmennlærerutdanningen, som er høyskolens hovedstudium, gikk 151, eller ca. 65 prosent, på desentraliserte studier. Tilsvarende gjelder for andre utdanninger.»
I 2016 har dette tallet steget slik at de kun er 3,5 prosent av studentene høsten 2016 ved studiested Nesna som var campusbasert, resten studerte samlingsbasert. Det fungerer ved at studentene møtes til intensive studiesamlinger i løpet av utdanningen, og at de ikke trenger å være på campus ellers. Mellom samlingene studerer studentene hjemme og nettbasert.
Høgskolen i Nesna gjorde tidlig et strategisk valg om å satse på samlingsbaserte studier. Begrunnelsen var at denne måten å organisere utdanningene på bedre svarte på behovene i Helgelandssykehuset, kommunene og næringslivet.
Den siste rektor for Høgskolen i Nesna, Svein Forfang, skriver i sin omtale av 100-års jubileet i 2018 at desentralisert allmennlærerutdanning (DALU) ble etablert i 1979. Det ble også opprettet en rekke desentraliserte videreutdanningstilbud. I 1988 ble det tatt opp studenter til desentralisert førskolelærerutdanning (DEFU). I alt har det blitt gjennomført 31 klasser med desentralisert lærerutdanning – 18 allmennlærerklasser og 13 førskolelærerklasser, skriver Forfang.
— Den desentralisere lærerutdanningen bidro til bedre lærerdekning i landsdelen, hjalp mange kvinner til å skaffe seg høyere utdanning og ga lærerutdanningen på Nesna flere ben å stå på, men den førte også til at færre studenter oppholdt seg permanent på studiestedet Nesna, skriver Forfang.
Bedre tall i Nesna enn for Bodø
Etter fusjonen og Nord universitet ble en realitet i 2016 har tallene vist at studiested Nesna har hatt flere førstevalgssøkere til sine studieplasser innen lærerutdanning enn studiested Bodø. De har hatt større oppmøte og studentene basert i Nesna har hatt bedre gjennomføringsgrad og mindre frafall enn studentene i Bodø.
Lærerutdanningen ved Nesna, søkertall, møtt-tall og kandidatproduksjon
Type
Førstevalgsøkere
Møtt
Kandidater*
2010
71
33
31
2011
58
37
21
2012
78
42
22
2013
59
36
32
2014
67
28
34
2015
84
39
28
2016
33
14
37
2017
97
37
15
2018
105
58
28
2019
103
49
31
2020
11
Kilde: Nord universitet, DBH. *Kandidater er de som fullfører det året, men som startet i utdanningene flere år tidligere.
Studiebarometeret viser at studentene i Nesna er mer fornøyd helhetlig sett med sitt studietilbud og Shot-undersøkelsen (Studentenes helse- og trivselsundersøkelse) viser at studentene i Nesna melder om bedre velvære enn studentene i Bodø.
Flere med forankring på Nesna har da framhevet at var det disse tallene utelukkende som skulle legges til grunn så kunne argumentene ligge til rette for at nord universitet la ned sin lærerutdanning i Bodø, men heller satset mer i Nesna.
Nord-rektor Hanne Solheim Hansen fikk dette spørsmålet fra Khrono i april 2019:
— Studentene på Nesna er blant Nord universitets aller mest fornøyde. Skulle studentenes tilfredshet telle, er det ikke Nesna, men Bodø, du burde legge ned hvis vi ser på tilfredshet generelt og på lærerutdanning?
— Vi har noen fantastisk dyktige pedagoger og medarbeidere på Nesna. Og jeg må bare berømme de ansatte på Nesna for den flotte innsatsen de har gjort og gjør overfor studentene, svarte Hansen.
Men det hjelper ikke når det kommer til de lange linjer, fortsatte Hansen.
— Det er for dyrt for oss å drive på Nesna, med tanke på hva infrastrukturen koster målt i forhold til både forskningsproduksjon og undervisningsproduksjon. I tillegg er det altså den lave rekruttering over lang tid som gjør at vi har landet på denne beslutningen, la rektor til.
125 nye studentboliger i Trondheim skal leies ut til Ski-VM, skriver Sit i en pressemelding.
Leieinntektene skal utgjøre et betydelig bidrag til studentene i Trondheim, Gjøvik og Ålesund.
— Sit er en ideell, studentstyrt organisasjon uten noen eier som tar ut utbytte. Alt overskudd går tilbake til økt studentvelferd, sier nestleder i Sit-styret Ellinor B.A. Lindstrøm i pressemeldinga.
Studentboligene ligger på Øya og rommer moderne leiligheter og rundt 80 hybler i kollektiv.
– Det å åpne nye studentboliger i januar er egentlig ikke optimalt fordi det er få studenter på boligjakt tidlig på året. Men dette gir oss en unik mulighet til å bidra i et viktig arrangement og samtidig sikre leieinntekter som kan komme studentene til gode, sier boligdirektør i Sit, Lisbeth Glørstad Aspås.
Professor emeritus og glasiolog Jon Ove Methlie Hagen ved Institutt for geofag, Universitetet i Oslo er tildelt Honorary Membership Award fra International Glaciological Society (IGS), skriver Universitetet i Oslo (UiO) på sine nettsider.
Æresmedlemskap i IGS anerkjenner fremragende bidrag til glasiologi på nasjonalt eller regionalt nivå. Hagens karriere spanner over 40 år.
«Dr Jon Ove Hagens vitenskapelige bidrag, veiledning og lederskap har i stor grad økt Norges synlighet innen glasiologisk forskning. Hans arbeid, spesielt på Svalbard, har hatt en betydelig innvirkning, og hans sjenerøse og samarbeidende tilnærming har hatt en varig effekt på feltet», står det i begrunnelsen for æresmedlemskapet.
Hagen sto i spissen for den første omfattende kartleggingen av isbreer på Svalbard, som ga viktige grunndata for videre forskning. Det står også i begrunnelsen at Hagen har utvist godt lederskap og fremmet internasjonalt samarbeid.
Regjeringa har som kjend sett av minst éin milliard kroner til auka forskingsinnsats på kunstig intelligens, digital tryggleik og konsekvensane den digitale utviklinga har for samfunnet.
I juni i år skal Noreg få mellom fire og seks forskingssenter på kunstig intelligens.
— Eg er glad for å sjå den formidable interessa for KI-milliarden. Det er tydeleg at satsinga har mobilisert kunnskapsmiljø både i privat og offentleg sektor. Søkarlista viser at det ikkje er tvil om at vi har ei lang rekke fagmiljø med imponerande kvalitet og høge ambisjonar, seier forskings- og høgare utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp).
Dei 50 søknadane som no er komen inn er eit resultat av i alt 122 skissesøknadar som blei levert sommaren 2024.
Forskingsrådet skal no behandle søknadane, og avgjerda om kven som får status som nasjonalt forskingssenter vil skje i juni i år.
Dei 600 unike aktørane bak søknadane fordeler seg slik:
Fagene det gjelder er mat og helse, kunst og håndverk og kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE).
Ifølge førsteamanuensis Solveig Åsgard Bendiksen, som underviser i kunst og håndverk, vil kuttene få store konsekvenser.
— Hvis studentene får tilbud om utdanning innen bare sju av de ti fagene som finnes i grunnskolen, får det konsekvenser for bredden på utdanninga de får, sier Bendiksen til Innherred.
— Beslutningen om å kutte de tre fagene er et resultat først og fremst av lave studenttall, sier prodekan Vegar Sellæg.
Den toårige samlingsbaserte tverrfaglige videreutdanningen på masternivå har i dag 23 studenter, som er fordelt på fem grupper med ulike helsearbeidere. Halvparten av dem er sykepleiere.
Det har vært 105 primærsøkere til de 30 plassene på hvert kull siden 2019.
Sykepleien har spurt helsedekan ved NTNU, Siri Forsmo, hvorfor de har valgt å kutte akkurat videreutdanningen i aldring og eldres helse.
— Det tverrfaglige masterprogrammet er et av studietilbudene som vi ikke er pålagt å ha. I vurderingen av hva vi skal gjøre mindre av, har vi måttet velge mellom hva vi må gjøre og hva vi bør og kan gjøre. I tillegg må noe av det vi må gjøre, gjøres på nye måter, med færre ansatte, svarer dekanen.
Professor og sensor i nordisk litteratur ved Universitetet i Stavanger (UiS) og Høgskulen på Vestlandet (HVL), Hadle Oftedal Andersen, mener at det må vurderes å slutte med hjemmeeksamener.
— Vi kan ikke friste folk til å jukse, sier Andersen i et intervju med Sunnmørsposten.
En av årsakene til at professoren mener at avvikling av hjemmeeksamen bør vurderes er studentenes tilgang til kunstig intelligens (KI) i programmer som ChatGPT, som kan produsere sammenhengende tekster.
KI er forbudt under hjemmeeksamener i nordisk litteratur, men sensorene frykter at enkelte studenter likevel benytter teknologien, skriver Sunnmørsposten.
— Vi blir usikre når vi retter. Samtidig kan vi ikke felle en student bare fordi vi er usikre, sier professor Andersen, og fortsetter:
— Vi kan ikke bare sitte her og gjøre ingenting. Problemet er at hjemmeeksamener ofte er den beste vurderingsformen. En hjemmeeksamen over en uke eller to er det nærmeste man kommer arbeidslivet.
Stefan Sobolowski er valgt som en av 87 hovedforfattere på en ny FN-rapport om klima.
— Jeg er takknemlig for muligheten til å representere mitt fagfelt i denne rapporten og for støtten fra Bjerknessenteret og Geofysisk institutt. Og selvfølgelig, støtten fra Miljødirektoratet. Jeg er også litt nervøs, da rollen som hovedforfatter innebærer et stort ansvar, og jeg ønsker å gjøre mitt beste. Jeg forventer at opplevelsen vil være like utfordrende som den blir givende, sier Sobolowski i en pressemelding.
Sobolowski er forsker ved Bjerknessenteret for klimaforskning og Geofysisk institutt ved Universitetet i Bergen. Spesialrapporten til FN skal handle om klimaendringer i byer, og Sobolowski skal bidra til et kapittel om trender, utfordringer og muligheter for byer i et endret klima.
— Å bli valgt som hovedforfatter er et veldig trangt nåløye. Dette er en enorm anerkjennelse av Stefan sin kompetanse. Men også for Bjerknessenteret og klimaforskningsmiljøet i Bergen og i Norge er dette en utvelgelse som er vel verdt å feire, sier Ole-Kristian Kvissel, Norges knutepunkt for FNs klimapanel.
Nyeste artikler
Vil legge om doktorgradsutdanninger
Grande mener NTNU i for stor grad har tatt hensyn til politiske forventninger
Landet som visste for lite
MF og VID konkurrerer om å bli det første private universitetet i Norge
Hoel mener «sjokk-digitaliseringen» undergraver campusstudiene
Mest lest
Leder fikk grovt krenkende julekort i posten. — Ble oppfattet som truende
Forskeren ble sagt opp etter 20 år: — Universitetsverden er veldig forstokket
Hoel fikk spørsmål om kjønn på Stortinget. Svarte bare «nei»
Fikk bli med i prøveordning for unge forskere og ble professor etter fire år
Meiner rektorane bør slutte å sutre. — Problemet er innavl, nepotisme og svak styring