Mener regjeringen burde vurdert å legge ned Nesna for 13 år siden: — Blant landets svakeste
Stjernøutvalget mente regjeringen burde vurdere å legge ned Høgskolen i Nesna allerede i 2008. Steinar Stjernø mener fortsatt det samme.
— Våre funn viste oss at Høgskolen i Nesna på det tidspunktet var blant landets svakeste, sier Steinar Stjernø, om utredningen fra 2008.Skjalg Bøhmer Vold
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Da Nord universitet i juni 2019 vedtok å legge ned Høgskolen i Nesna, var det som et resultat av en prosess som startet på midten av 2000-tallet. Skjebnen til landets minste høgskole var kanskje for lengst beseglet.
Framtiden for studietibudet ved Nesna har blitt et viktig tema i årets valgkamp. I dag onsdag, settes temaet utdanning i distriktene igjen på dagsorden, nettopp i Nesna.
Midt i valgkampen
FAKTA
Høgskolen i Nesna
Høgskolen ble etablert som Nesna lærerskole i 1918, og feiret i 2018 sitt 100 års jubileum.
Navnet ble i 1981 Nesna lærerhøgskole og fra 1972 startet man å utdanne førskoelærere i tilleggt il den vanlige lærerutdanningen.
Høgskolen ble omorganisert til Høgskolen i Nesna i 1994 i forbindelse med høgskolereformen, da 98 distriktshøgskoler ble til 26 statlige høgskoler.
Høgskolenhadde i 1994 719 registrerte studenter, og på det meste i 2015 1339 registrerte studenter, alle inkludert.
Høgskolen hadde hovedcampus på Nesna i Helgeland (Nordland), i tillegg studiesteder i Mo i Rana (ikt-studier) og Sandnessjøen (sykepleie).
I tillegg såkalte «badestudier» fram til og med opptaket i 2015, da satte departementet foten ned for denne virksomheten. Det var i hovedsak exphil men også noe idrettsstudier, som ble organisert i samarbeid med Go Study med undervisning først og fremst på Bali, men også i Brasil og Mexico.
Studenttallet gikk dermed fra 1339 i 2015 til 453 i 2016. Høsten etter at Nesna ble vedtatt nedlagt hadde høgskolen 653 studenter registrert, 418 på deltid, 185 på heltid.
To offentlige utredninger har vært med på sette utdanninger i distriktene generelt og situasjonen i Nesna spesielt, på dagsorden i denne valgkampen. Distriktsnæringsutvalgetleverte en utredning før jul som tok til orde for mer desentralisert utdanning. Og like etter kom Demografiutvalget, ledet av Victor Norman, med en rapport som konkluderer med det samme.
Senterpartiet har vært tydeligst på at de ønsker å gjenreise en høgskole i Nesna. I mars i år stemte samtlige opposjonspartier, med unntak av Fremskrittspartiet, for deler av et representanskapsforslag fra Senterpartiet og SV om nettopp Nesna. Der ber man regjeringen utrede studietilbud som kan lokaliseres til Campus Nesna.
— Hvis de hadde klart å ha et opplegg i Nesna som hadde appell, som tiltrakk seg mange søkere og som var relevant for regionen hadde jo ikke det vært så dumt. Men det er åpenbart ikke etterspørsel etter lærer- og sykepleierutdanning i Nesna.
Steinar Stjernø ledet et utvalg på midten av 2000-tallet. De var tydelige på hva de mente burde skje med høgskolen i Nesna.Siri Øverland Eriksen
2008: Stjernø ba regjeringen vurdere nedlegging av Nesna
Da Stjernøutvalget kom med sin rapport Sett under ett fra 2008var Høgskolen i Nesna landets minste.
Stjernøutvalget var tydelige i sin beskrivelse av situasjonen for Høgskolen i Nesna.De framholdt i sin rapport at skolen bare hadde 0,5 primærsøkere per studieplass og at en stor andel av studietilbudet var organisert desentralt.
«I praktisk forstand er Nesna bare i begrenset grad et studiested. Av 234 registrerte studenter høsten 2006 på allmennlærerutdanningen, som er høyskolens hovedstudium, gikk 151, eller ca. 65 prosent, på desentraliserte studier. Tilsvarende gjelder for andre utdanninger. Sett i sammenheng med sviktende rekruttering bør det vurderes om studietilbudet for høyskolens geografiske nedslagsfelt kan organiseres annerledes, eventuelt som et rent distribuert tilbud, tilknyttet en alternativ institusjon. Det vil si at høyskolen omgjøres til et studiesenter uten eget faglig personale,» heter det i utvalgets rapport.
FAKTA
Ulike fleksible utdanninger
Fleksible tilbud brukes som et samlebegrep for desentraliserte, nettbaserte, deltidsorganiserte eller samlingsbaserte utdanningstilbud.
Desentralisert undervisning betyr at undervisningen blir tilbudt ved andre steder enn universitetenes og høgskolenes egne campuser.
Deltidstilbud kan bli gitt på campus eller som et desentralisert eller nettbasert tilbud. Poenget her er at utdanningen er lagt opp med redusert hastighet, slik at den lettere lar seg kombinere med arbeid eller andre forpliktelser.
Samlingsbaserte tilbud betyr at studentene møtes til intensive studiesamlinger i løpet av utdanningen, og at de ikke trenger å være på campus ellers. Mellom samlingene studerer studentene hjemme, ofte over nett.
Nettbasert undervisning kan bli tilbudt som ren nettundervisning uten samlinger, eller med studiesamlinger enten på en campus eller ved et studiesenter.
Stjernøutvalget på sin side, anbefalte altså en omgjøring til et studiesenter uten eget faglig personale.
— Burde regjeringen hørt på dere i 2008, Steinar Stjernø?
— Ja, den burde ha vurdert det. Jeg understreker at vi ikke konkluderte med nedleggelse, men at vi mente regjeringen burde utredet det. Men vi visste jo det var dødfødt, sier Stjernø til Khrono.
Han poengterer at han ikke har satt seg inn i de debattene som foregår i dag, og derfor ikke kan uttale seg om hva som bør gjøres nå.
— Den gangen fokuserte vi på betydningen av å ha sterke og gode faglige miljøer, med både ansatte og studenter til stede på campus. Våre funn viste oss at Høgskolen i Nesna på det tidspunktet var blant landets svakeste, sier Stjernø.
I 2010 foreslo et utvalg nedsatt av Tora Aasland i sin rapport «Ta hele Nordland i bruk» at de tre høgskolene i Nordland Høgskolene i Narvik, Bodø og Nesna skulle slå seg sammen, med følgende arbeidsdeling:
ansvaret for styring og ledelse av all lærerutdanning legges til Nesna,
mens styring og ledelse av helse- og sosialfag som helhet legges til Bodø,
styring og ledelse for alle teknologiutdanninger legges til Narvik.
Øvrige fagtilbud burde styres fra Bodø, mente de. Modellen skulle bidra til at en unngikk ressurssløsende konkurranse og at det enkelte høgskolemiljø kunne konsentrere ressurser og oppmerksomhet til områder med spesielle fortrinn. Utvalget foreslo opprettelse av sentre innenfor fornybar energi og anvendt matematikk i Narvik og et senter for fleksibel læring i Nesna, het det i utredningen. 8 av 9 medlemmer støttet disse forslagene.
— Det er ingen campus som skal forsvinne, det er helt sikkert. Det som er viktig for Nordland er hvordan vi skal bruke den geografiske plasseringen vi har i dag på en mest mulig fornuftig måte. Det å tenke styring og ledelse i fremtiden, det handler ikke om ikke å være tilstede, sa daværende forskningsminister Tora Aasland til NRK, da hun mottok rapporten.
Til Forskerforum i mars 2010 sa daværende rektor ved Høgskolen i Nesna, Helge O. Larsen, at han syntes forslagene fra utvalget er pennende.
— Om en er ute etter å skape en mer robust og faglig struktur for høyere utdanning, må en se hele landsdelen i sammenheng. Jeg mener Tromsø må være et lokomotiv for kompetanseutbygging i nord, og det er helt meningsløst om vi nå skal få en todeling av Nord-Norge, sa rektor Helge O. Larsen.
Han sa også at han derimot mener at det er et bra forslag at Nesna skal få ansvar for å lede all lærerutdanning i fylket.
— Jeg er enig i den arbeidsdelingen. Her har en sett etter det høgskolene er sterke på, sa han til Forskerforum.
Statssekretær Bjørn Haugstad og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen reiste land og strand rundt høsten 2014. det handlet om ny struktur for høyere utdanning i Norge.Skjalg Bøhmer Vold
2014: Nesna tvunget til fusjon
Da daværende kunnskapsminister, Torbjørn Røe Isaksen, gikk i gang med sin strukturreform høsten 2014 var hans ønske at man skulle etablere ett universitet i Nord-Norge, og at alle høgskolene skulle organiseres under ett universitet. Og kunnskapsministeren ville at dette skulle skje fort.
Protestene lot imidlertid ikke vente på seg, og det endte raskt med at planene om ett universitet i Nord-Norge ble til to. Men høgskolene nord for Trondheim fikk ikke noe valg, slik flere høgskoler som Volda, Østfold og Molde fikk. Høgskolene i nord måtte finne seg et universitet å slå seg sammen med.
Flere ansatte ved det som het Høgskolen i Nesna har trukket fram at det var en ulykke for Nesna at man valgte å slå seg sammen med Universitetet i Nordland, og bli til Nord universitet sammen med Høgskolen i Nord-Trøndelag. Valget burde vært UiT, som også har lange tradisjoner for desentraliserte og samlingsbasert utdanningstilbud, er det blitt trukket fram.
Registrerte studenter, høsten, Nesna, 2010 - 2020
Type
Deltid
Heltid
Totalsum
2010
701
438
1139
2011
649
481
1130
2012
662
490
1152
2013
573
567
1140
2014
736
598
1334
2015
747
592
1339
2016*
310
143
453
2017
395
128
523
2018
280
150
430
2019
418
185
603
2020
186
224
410
Kilde: Nord universitet, DBH. * Den nyfusjonerte høgskolen som en del av Nord universitet fikk i 2015 beskjed fra departementet om at de måtte avslutte sitt samarbeid med Go Study med særlig exphil studietilbud i utlandet (flest i Bali). Derfor synker studenttallet drastisk fra høsten 2016.
Da kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen endret finansieringssystemet for høyere utdanning med halv virkning fra statsbudsjettet for 2017, begrunnet han dette med:
— Det har lenge vært bred enighet blant universiteter og høyskolene om at vi bør justere måten de finansieres på. De to viktigste problemene med dagens finansieringssystem er at det i liten grad stimulerer universiteter og høyskoler til å sørge for at studentene faktisk fullfører et påbegynt studium, og at det ikke stimulerer til samarbeid med samfunnet for øvrig, skrev han i et innlegg i khrono og han la til:
— Det kommer to nye indikatorer: En kandidatindikator som gjør at institusjonene skal belønnes ut fra hvor mange ferdig utdannede kandidater de uteksaminerer, og en indikator for bidrags- og oppdragsvirksomhet (BOA).
Disse endringene rammet blant annet Nord universitet mer enn andre universiteter og høgskoler.
Etter drakamp i utdanningskomiteen på Stortinget endte man opp med en løsning der endringen kun skulle ha halv effekt i 2017, og at den skule innfases over en treårs-periode.
Ordningen gjorde altså at institusjonene fikk mer igjen for helgradsstudenter sm fullførte, mindre igjen for kortere utdanningstilbud.
Et av mange argumenter som blir brukt mot Høgskolen i Nesna er at de ikke har hatt heltidsstudenter på campus. Senest av Erling Dokk Holm i sine innlegg i Aftenposten og Khrono der han skriver:
«Kun 21 studenter hadde Nesna som sitt fysiske daglige studiested. De andre 409 var skrevet inn på samlingsbaserte studier og var bare innom campus noe rundt 20 dager årlig.»
Lærer- og barnehagelærerstudenter ved Nesna, 2010-2020
Type utdanning
Totalt antall lærerstudenter
Totalt antall barnehageutdanning
2010
108
155
2011
127
143
2012
131
104
2013
122
111
2014
122
118
2015
135
109
2016
105
108
2017
116
112
2018
137
94
2019
152
96
2020
135
60
Kilde: Nord universitet, DBH
Stjernøutvalget skriver på sin side:
«Av 234 registrerte studenter høsten 2006 på allmennlærerutdanningen, som er høyskolens hovedstudium, gikk 151, eller ca. 65 prosent, på desentraliserte studier. Tilsvarende gjelder for andre utdanninger.»
I 2016 har dette tallet steget slik at de kun er 3,5 prosent av studentene høsten 2016 ved studiested Nesna som var campusbasert, resten studerte samlingsbasert. Det fungerer ved at studentene møtes til intensive studiesamlinger i løpet av utdanningen, og at de ikke trenger å være på campus ellers. Mellom samlingene studerer studentene hjemme og nettbasert.
Høgskolen i Nesna gjorde tidlig et strategisk valg om å satse på samlingsbaserte studier. Begrunnelsen var at denne måten å organisere utdanningene på bedre svarte på behovene i Helgelandssykehuset, kommunene og næringslivet.
Den siste rektor for Høgskolen i Nesna, Svein Forfang, skriver i sin omtale av 100-års jubileet i 2018 at desentralisert allmennlærerutdanning (DALU) ble etablert i 1979. Det ble også opprettet en rekke desentraliserte videreutdanningstilbud. I 1988 ble det tatt opp studenter til desentralisert førskolelærerutdanning (DEFU). I alt har det blitt gjennomført 31 klasser med desentralisert lærerutdanning – 18 allmennlærerklasser og 13 førskolelærerklasser, skriver Forfang.
— Den desentralisere lærerutdanningen bidro til bedre lærerdekning i landsdelen, hjalp mange kvinner til å skaffe seg høyere utdanning og ga lærerutdanningen på Nesna flere ben å stå på, men den førte også til at færre studenter oppholdt seg permanent på studiestedet Nesna, skriver Forfang.
Bedre tall i Nesna enn for Bodø
Etter fusjonen og Nord universitet ble en realitet i 2016 har tallene vist at studiested Nesna har hatt flere førstevalgssøkere til sine studieplasser innen lærerutdanning enn studiested Bodø. De har hatt større oppmøte og studentene basert i Nesna har hatt bedre gjennomføringsgrad og mindre frafall enn studentene i Bodø.
Lærerutdanningen ved Nesna, søkertall, møtt-tall og kandidatproduksjon
Type
Førstevalgsøkere
Møtt
Kandidater*
2010
71
33
31
2011
58
37
21
2012
78
42
22
2013
59
36
32
2014
67
28
34
2015
84
39
28
2016
33
14
37
2017
97
37
15
2018
105
58
28
2019
103
49
31
2020
11
Kilde: Nord universitet, DBH. *Kandidater er de som fullfører det året, men som startet i utdanningene flere år tidligere.
Studiebarometeret viser at studentene i Nesna er mer fornøyd helhetlig sett med sitt studietilbud og Shot-undersøkelsen (Studentenes helse- og trivselsundersøkelse) viser at studentene i Nesna melder om bedre velvære enn studentene i Bodø.
Flere med forankring på Nesna har da framhevet at var det disse tallene utelukkende som skulle legges til grunn så kunne argumentene ligge til rette for at nord universitet la ned sin lærerutdanning i Bodø, men heller satset mer i Nesna.
Nord-rektor Hanne Solheim Hansen fikk dette spørsmålet fra Khrono i april 2019:
— Studentene på Nesna er blant Nord universitets aller mest fornøyde. Skulle studentenes tilfredshet telle, er det ikke Nesna, men Bodø, du burde legge ned hvis vi ser på tilfredshet generelt og på lærerutdanning?
— Vi har noen fantastisk dyktige pedagoger og medarbeidere på Nesna. Og jeg må bare berømme de ansatte på Nesna for den flotte innsatsen de har gjort og gjør overfor studentene, svarte Hansen.
Nord-rektor Hanne Solheim Hansen på høring i Stortinget om nedleggelsen av Nesna.Ketil Blom Haugstulen
Men det hjelper ikke når det kommer til de lange linjer, fortsatte Hansen.
— Det er for dyrt for oss å drive på Nesna, med tanke på hva infrastrukturen koster målt i forhold til både forskningsproduksjon og undervisningsproduksjon. I tillegg er det altså den lave rekruttering over lang tid som gjør at vi har landet på denne beslutningen, la rektor til.
Nokut har ansatt Gry Ulvedalen som direktør for den nye avdelingen for høyere yrkesfaglig utdanning. Hun er i dag rektor ved Fagskolen Diakonova.
Avdelingen har 22 medarbeidere, og har blant annet ansvaret for akkreditering, tilsyn og veiledning innen høyere yrkesfaglig utdanning.
– Jeg gleder meg til å bli en del av Nokut og til å samarbeide med dyktige kolleger i avdelingen og ledergruppen, sier Gry Ulvedalen.
— Det er spennende å få bidra i et arbeid som har stor betydning for kvaliteten i høyere yrkesfaglig utdanning. Fagskolesektoren er i sterk utvikling, og Nokuts rolle er avgjørende for å sikre tillit og kvalitet. Jeg ser frem til å ta del i dette viktige oppdraget, sier hun.
Gry Ulvedalen går fra Fagskolen Diakonova til Nokut.Jeanette Bækkevold/Nokut
Forskningsrådet tildeler støtte til 23 innovasjonsprosjekter i norske bedrifter.
Bedriftene skal blant annet utvikle ny løsning for høytemperatur varmepumper, batterisystemer for storskala solcelleanlegg og undersøke hvordan kunstig intelligens kan brukes for å overvåke oljesøl.
185 millioner kroner går til næringslivsaktører innen miljøvennlig energi og 86 millioner til petroleumsforskning.
— Energiforskning er avgjørende for å styrke Norges økonomi, miljø og energisikkerhet. Næringslivet spiller en nøkkelrolle. Jeg ser frem til å følge prosjektene som skal utvikle ny energiteknologi som vi trenger for å øke energieffektiviseringen og konkurransekraften, sier energiminister Terje Aasland.
Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) skal bygge studentkollektiver bestående av 93 leiligheter med 119 boenheter i St. Olavs gate 23 i Oslo. Det har hovedstyret i SiO nå bestemt. Eiendommen ble opprinnelig kjøpt med formål om å etablere et nytt studenthus i sentrum av Oslo.
St. Olavsgate 23, OsloSiO
Boligene vil få kort avstand til blant annet OsloMet og UiO, og blir et godt alternativ for studenter som ønsker å bo i sentrum, ifølge en pressemelding.
– De planlagte studentboligene vil få en sentral beliggenhet. De blir sosiale og trivelige, med gode fellesarealer for beboerne. Dette tror vi blir et populært sted å bo, sier Eilif Tanberg, student og styreleder i SiO.
Hvis alt går som planlagt, skal boligene stå ferdig i 2027.
Karl Henrik Storhaug Reinås ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo (UiO) fortsetter som leder for Stipendiatorganisasjonene i Norge (SiP), melder organisasjonen i en pressemelding. Claire Degail ved helsevitenskapelige fakultet ved Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet (UiT) slutter som nestleder.
SiP er en paraplyorganisasjon som samler interesseorganisasjoner for doktorgradsstipendiater og tidlig karriereforskere (som postdoktorer) ved norske universiteter og høgskoler.
— Det er svært viktig at alle i midlertidig vitenskapelige stillinger i Norge har en tydelig stemme som løfter de utfordringene vi står i, samtidig som vi får økt anerkjennelse for hvor viktig vi er som rekruttering til forskning, noe som er avgjørende for at Norge skal være en solid og tydelig kunnskapsnasjon framover, sier Reinås i pressmeldingen.
Ved utgangen av 2025 vil 69 kandidater ha disputert for doktorgraden ved OsloMet. Det er universitetets toppår hittil for avlagte doktorgrader.
Under årets andre kreeringsseremoni ble 28 kandidater hedret for gjennomført forskerutdanning. Det skjedde under en høytidelig seremoni på Det Norske Videnskaps-Akademi i Oslo, melder OsloMet på sine nettsider.
— OsloMets utdanninger og forskning tar fram kunnskap som svarer på behovene i samfunnet, og bidrar til utvikling av velferdstjenester, innovasjon og verdiskaping. Deres doktorgradsarbeid er eksempler på dette viktige bidraget, sa rektor Christen Krogh i sin tale til de nyslåtte doktorene.
De nye doktorandene kommer fra alle fire fakulteter ved universitetet, samt fra Senter for profesjonsstudier.
Kreering av nye doktorander foregikk ved OsloMet 11. desember 2025.Foto: Skjalg Bøhmer Vold/OsloMet
Forskningsrådet fordeler nå 277 millioner kroner til helseforskning og institusjon, skriver Forskningsrådet i en pressemelding.
120 millioner kroner gis til åtte prosjekter for å styrke bærekraften i de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Blant annet får OsloMet 15 millioner til å utvikle løsninger for digital hjemmeoppfølging av eldre immigranter.
Universitetet i Oslo (UiO) med partnere får 20 millioner kroner for å utvikle forsyningssikkerhet av legemidler, står det i pressemeldingen.
— Samarbeid mellom forskning, offentlige aktører og næringsliv er viktig for å drive frem teknologi og innovasjon som helsetjenesten trenger. Disse prosjektene viser hvordan slike partnerskap gir smartere løsninger, skaper verdier og bidrar til omstilling, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland (Ap).
— Det er viktig å øke forskingsinnsatsen i de offentlige helsetjenestene og i samarbeid med forskere og næringsliv. Disse prosjektene er gode eksempler på dette, sier Mari Sundli Tveit, administrerende direktør i Forskningsrådet.
Se oversikt over hvilke prosjekter som får midler her.
Desse gleda studentar og tilsette ved Høgskulen i Volda fredag. Framme: høgskuledirektør Oddrun Rangsæter og rektor Odd Helge Mjellem Tonheim.privat
Med rektor Odd Helge Tonheim i spissen gjekk det eit Lucia-tog gjennom Høgskulen i Volda sine ulike bygg fredag 12. desember. 150 lussekattar, ein kasse mandarinar og ein god del twist gjekk med. Tilbake fekk toget, med rektor, høgskuledirektør og representantar for velferdsgruppa og studentparlamentet, både smil og gode ord.
— Dette har me gjort i fleire år, eg var med også som prorektor, seier Tonheim til Khrono.
— Er det sjølvsagt at det er rektor som skal få bera luciakruna?
— Nei, det har berre vorte slik, seier Tonheim og humrar.
— Men det er fleire som seier at dei likar godt at det er ei mannleg Lucia som kjem.
Og dersom nokon lurte: Brannvernet er teke hand om. Både Lucia og hjelparane har gått over til batterilys.
Svein Jarle Horn blir ny dekan ved Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap (KBM) ved NMBU i et åremål på fire år.
Horn har vært konstituert dekan siden sommeren, og er nå ansatt av Universitetsstyret, melder universitetet i en pressemelding. Planen var ikke å bli dekan, sier Horn, men etter å ha prøvd seg i rollen syns han det har fungert bra.
— Jeg har et svært godt team rundt meg på KBM, både administrasjonen og forskningsgruppene gjør en glimrende jobb. Jeg synes også samarbeidet med rektoratet og de andre dekanene på NMBU fungerer svært godt. Jeg ser derfor frem til å fortsette i rollen som dekan i 4 år til, sier Horn.
Horn er professor i bioprosessteknologi, og har publisert over 150 forskningsartikler.
Svein J. Horn har vært konstituert dekan ved Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap, og ser fram til fire nye år.Charlotte Bless
Nylige artikler
Reagerer på at arbeidsgiver ga advarsel for ytringer
Kristiania gjør store endringer. Solfrid Lind blir rektor og administrerende direktør
Muntlig eksamen: KI og quick fix
OsloMet-styret forlenger Akademisk dugnad
Psykologisøknad er levert. — En milepæl, sier rektor
Mest leste artikler
Ouriginal fant 98 prosent tekstlikhet. Advokat mener det kun er 0,94 prosent
Svarer «langsom professor»: — Ikke mulig å drive toppforskning med norsk arbeidsmoral
Førsteamanuensis ved UiT får skriftlig advarsel
Benedikte Moltumyr Høgberg er Årets navn i akademia
Hardt ut mot stempel som ekstrem. — Orwellsk nytale