Debatt ● Marianne E. Johnsen og Dag Rune Olsen

Men hva vil næringslivet bidra med, NHO?

Skal vi sikre oss et idéforsprang, må det investeres i forskning og innovasjon. Hvorfor bidar ikke næringslivet mer?

Offentlig finansiert forskning og innovasjon i Norge ligger solid over våre nærmeste nordiske naboer, skriver forfatterne. — Forskjellen ligger i at det norske næringslivet yter langt mindre.
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

«NHOs Rebekka Borsch ønsket å gi noen dytt til både politikere og universitets- og høgskolesektoren da hun onsdag innledet på NTNUs ledersamling», skriver Khrono. Det er vel og bra; vi trenger alle å utfordres. Næringslivet er heller intet unntak.

NHO skal ha skryt for å ha satt den såkalte Draghi-rapporten på sakskartet under årskonferansen. Frem til da handlet den norske debatten om europeisk konkurransekraft i liten grad om det Draghi-rapporten løfter frem som aller viktigst: «closing the innovation gap». 

Draghi er rimelig nådeløs i sin karakteristikk når han slår fast at: «Europe cannot afford to remain stuck in the middle technologies and industries of the previous century». Bildet er ikke radialt annerledes når det kommer til norsk innovasjon og konkurransekraft, skal vi tro European Innovation Scoreboard.

Da statsminister Jonas Gahr Støre besøkte UiT nylig snakket han om idéforsprang, noe han ofte peker på som avgjørende for utviklingen av samfunnet, næringslivet inkludert. Og vi kunne ikke vært mer enig. Skal vi sikre oss et idéforsprang, må det investeres i forskning og innovasjon. 

Men det koster. «Mens de andre nordiske landene satser på forskning og utdanning, gjør Norge en strategisk tabbe, advarer NHO-direktør Rebekka Borsch», ifølge Khrono. 

Norge bruker samlet under 2 prosent av brutto nasjonalprodukt (BNP) til forskning og innovasjon, og mindre enn våre tre største nordiske naboland. Det betyr imidlertid ikke at den norske stat bruker vesentlig mindre penger på forskning og innovasjon. Tvert imot; offentlig finansiert forskning og innovasjon ligger solid over våre nærmeste nordiske naboer, justert for befolkningsstørrelse og kjøpekraft. 

Forskjellen ligger i at det norske næringslivet yter langt mindre. Fra scenen under NHOs årskonferanse kunne styreleder i Novo Nordisk, Helge Lund, fortelle at dette ene selskapet alene investerte like mye som et samlet norsk næringsliv i forskning og innovasjon.

Offentlige F&U-investeringer per capita justert for kostnadsnivå omgjort til kroner. Kilde: Eurostat. Til justering for kjøpekraftjustering er HFCE-indeksen, Eurostat, benyttet.

I 2020 utgjorde norsk næringslivs investeringer i forskning og innovasjon drøyt én prosent av BNP, men har siden falt til rundt 0,75 prosent, ifølge tall fra SSB. Dette til tross for offentlige virkemidler, slik som SkatteFUNN, som er tenkt å stimulere til mer forskning og innovasjon i næringslivet. 

En rapport fra Oslo Economics og NIFU slår fast at den offentlige støtten har økt kraftigere enn næringslivets egne investeringer. En annen analyse fra NIFU fra 2022 viser videre at SkatteFUNN har «bidratt til å bevare det bestående og mindre til omstilling». Det er neppe forenelig med innovasjon og omstilling. 

Noe av årsaken kan være at støtte over SkatteFUNN gis bedrifter uten krav til samarbeid med forskningsinstitusjoner. Norsk næringsstruktur er preget av små, råvaredominerte virksomheter med begrenset forsknings- og innovasjonskapasitet i egne rekker. Da er såkalte Grønn plattform trolig et mer effektivt virkemiddel. 

Et godt eksempel er NTNU og UiT Norges arktiske universitet sitt samarbeid med oppdrettsnæringen om med smelteverket Finnfjord AS i spissen. Her blir CO₂ og røyk fra smelteverket til bærekraftig fôr for oppdrettsnæringen gjennom dyrking av alger.

Da nyslått statsråd Sigrun Gjerløw Aasland rykket inn i Kunnskaps­departementet nylig, inviterte hun til «enda mer av et spleiselag der norsk næringsliv, håper jeg, kan være med å bidra mer til forskning i Norge framover.» 

Statlige ordninger, finansiert av den jevne skattebetaler, kan så absolutt være samfunnsøkonomisk fornuftig. Men virkemidlene må utløse økte investeringer fra næringslivet selv og bidra til reelle innovasjoner, ikke bare inkrementelle forbedringer.

I 2020 utfordret administrerende direktør for tre av største selskapene i Sveriges den svenske regjeringen til å bruke en drøy prosent av BNP til forskning. Til gjengjeld garanterte de at næringslivet selv skal bidra med drøyt tre prosent for å «säkra Sveriges framtida välstånd». 

Innovasjon og konkurransekraft krever investeringer, men også lederskap. Ledelse handler vel så mye om å utfordre egne organisasjoner som å utfordre andre. Her er det mulig for å NHO å finne inspirasjon fra nordiske næringslivsledere.

Powered by Labrador CMS