Debatt ● Dag Rune Olsen og Rikke Gürgens Gjærum

Ja, statsråd — formidling er nøkkelen!

Forskerne kan ikke holde seg fast i skrivebordet eller stikke hodet i sanden. Men for å nå ut med forskningen vår må vi anerkjenne at formidling er en verdifull kompetanse som må utvikles, pleies og anerkjennes.

Det å formidle er mye vanskeligere og skumlere enn man skulle tro, skriver forfatterne.
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Vår nye forsknings- og høyere utdanningsminister, Sigrun Aasland, oppfordrer forskerne våre: «snakk mer om forskningen deres, om alt den brukes til og hvorfor den er så viktig». Og hun har helt rett. 

Men det er nok ikke så beint frem — for vi må gjøre dem i stand til det. De må få trening til å stå frem på nye måter, treffe de relevante arenaene og nå ut med sitt budskap på en måte som gjør at det treffer og setter spor. 

Slik kan forskningen komme til allmenn nytte, dersom lytteren faktisk forstår — og forskeren gis plass.

For vi må huske at de flinke forskerne har brukt mange år av sine liv på å snevre inn, spisse problemstillinger, være kritiske, begrunne påstander og sikre gode bevis. Idealet er å legge frem kunnskap som ikke er farget av holdningen og meningen til den enkelte forsker. Det er på mange måter det motsatte av å formidle, både til folk flest, men også til politikere og beslutningstakere. 

For da må forskerne forsøke å forenkle, tørre å spissformulere for å bli hørt, gå i debatt uten å vite helt hvor de ender og bruke konkrete eksempler fra et hverdagsliv som er begripelig for alle. Altså formidle utenfor menigheten, på andre siden av «tellekantene» og langt unna skjemaer, beregninger eller kategoriseringer.

Statsråden påpekte nylig på Samarbeidskonferansen som Universitets- og høgskolerådet (UHR) og Forskningsinstituttenes fellesarena (FFA) nylig arrangerte at: «Vi må sørge for at formidlingen av forskning, som mange er blitt utrolig mye bedre på, når flere. Kanskje også til dem som ikke leser Khrono/ …/» 

Det er gledelig å høre at Aasland anerkjenner at mange forskere er dyktige og trente formidlere. Men de er bare toppen av isfjellet. Underskogen av hardtarbeidende forskere, med svært interessante funn som burde nå allmennheten, er stor.

Forskere må snakke til folk på et språk de begriper. Det nytter ikke kun å snakke til menigheten. Men skal vi nå ut er vi nødt til å gripe tyren ved hornene: forskerne trenger hjelp, for formidling er ikke så enkelt som vi skulle tro. Formidling krever kompetanse, ikke kun innen eget fagfelt, men kompetanse i kommunikasjon, retorikk, dramaturgi, kroppsspråk, stemmebruk og publikumskontakt.

Men skal vi nå ut er vi nødt til å gripe tyren ved hornene: forskerne trenger hjelp, for formidling er ikke så enkelt som vi skulle tro.

Dag Rune Olsen og Rikke Gürgens Gjærum

I dag er det krevende for mange forskere og ledere i akademia å nå ut i den nasjonale pressen, dersom de ikke produserer overskrifter folk vil klikke på eller flesker til med drøye påstander. Skal man nå ut med et nyansert budskap eller diskutere sammensatte problemstillinger — så kommer man ofte ikke på trykk. 

Derfor må vi kanskje nå gå nye veier. Vi trenger nok å satse på menneskemøter, bryne oss på meddebattanter og finne nye kreative former å formidle gjennom.

Derfor rigger UiT Norges arktiske universitet seg for å nå ut og nå frem. Sammen med OsloMet jobber vi med et nytt tiltak på innovativ formidling for å få forskerne våre til å øve, bli nytenkende og tørre å hive seg ut på dypt vann. Vi innser at mange av våre flinke forskere trenger hjelp til å øve, teste ut og ikke minst tørre å prøve og tørre å feile. 

Lanseringen av dette tiltaket skapte et positivt engasjement internt på UiT og nå har fakultetene foreslått en gruppe formidlingstalenter de ønsker å heve kompetansen til. Dette er motiverte og modige ansatte som på tvers av fag skal jobbe frem nye måter å formidle på. Dette er innovasjon.

Ofte snakker vi om innovasjon og forskning i samme åndedrag. Sjeldnere snakker vi om innovasjon i formidling. Men UiT skal nå i samspill med OsloMet utvikle nye måter å formidle på, der målet er å skape verdi for samfunnet og innbyggerne våre. Det blir altså både nytt, nyttig og nyttiggjort.

Formidlingstalentene våre skal veiledes av erfarne mentorer som har knekt formidlingskoden og har turt å stikke hodet frem. Mentorene har fått erfaringer som de kan dele med andre kolleger utenfor eget fagfelt. Formidlingstalentene skal lære å formidle uten Power Point og tradisjonelle former for akademiske talemåter. Da må de tørre å stole på det enkle ordet, på kroppen og rekvisitter som levendegjør det de ønsker å fortelle om. Her vil teaterfeltet være gode samarbeidspartnere — for dette kan de.

Det å formidle er mye vanskeligere og skumlere enn man skulle tro. Mange som har prøvd har brent seg, og brent barn skyr som kjent ilden. Vi kjenner debatten om forskere som opplever seg uthengt og kneblet når de har stukket hodet frem. Og har man erfart det så vil man kanskje fort søke dekning og grave seg ned i nye datasett eller gjemme seg bak tastaturet. 

Men formidling er faktisk nøkkelen for å lykkes med forskningsoppdraget. Derfor må forskningsinstitusjoner tilby trening, kompetanseheving og uttesting av nye formidlingsformer.

Vi i akademia står i en storm av nedlatende uttrykk som stadig finner veien til vår nyhetsfeed som «mastersyke», «akademisering» og påstander om at «festen er over». Dette gjør noe med selvforståelsen og motivasjonen til en hel profesjon av forskere. Forskere som faktisk hver dag går på jobb for å bidra med ny kunnskap og bygge en bedre verden gjennom sine studier.

Det fremmes i debatten et skjerpet krav om at forskningen må nå et bredere publikum og at forskerne ikke kan holde seg fast i skrivebordet eller stikke hodet i sanden, eller under mikroskopet for den saks skyld. Men for å nå ut med forskningen vår må vi anerkjenne at formidling er en verdifull kompetanse som må utvikles, pleies og anerkjennes.

Det finnes mange lysglimt fra forskningens verden, selv om de er vanskelig å få øye på i dagens mediebilde. Og disse lysglimtene må ut til folk. Vi trenger, ikke minst i vår samtid preget av uro, krig og konflikt, å tro på fremskrittet og forskningsbasert kunnskap

Powered by Labrador CMS