Debatt ● Ole Andreas Engen, Geir Sverre Braut og Geir Skeie

Forsvinner forskningsetikken i debatten om uredelighet?

Media fylles av saker om fusk, plagiat og uredelighet i forskning og studier. Er det ikke på tide å vie mer oppmerksomhet mot de forskningsetiske idealene og den akademiske hverdagspraksisen?

Forskersamfunnet må ikke bare drøfte sviktpunkter, men også forskningens tillit i samfunnet, skriver forfatterne. — Når gjelder det saker som heller burde blitt værende i det offentlig ordskifte enn å gjøres til gjenstand for byråkratisk behandling i forskningsetiske komiteer og utvalg?
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Flere saker om forskningsetikk som har vært debattert i Norge gir grunn til bekymring. Når brudd på vitenskapelig redelighet mistenkes, klager kommer og blir behandlet, handler det om svært ulike forhold. 

Kompleksiteten øker ved at saker som gjelder fusk og plagiat i studiesammenheng, knyttet til eksamener og oppgaver, ikke skilles fra spørsmål om vitenskapelig (u)redelighet i forskningsprosjekter. 

Ofte brukes moralsk ladede ord som «juks», «tyveri» og «uredelighet» som peker i retning av kriminalitet. Beskrivende ord som «tekstlikhet» brukes som om bare tilstedeværelsen av dette avgjør de moralske og juridiske spørsmålene.

Slik får man på den ene siden inntrykk av at brudd på forskningsetiske normer er en villet, kriminell handling, uten problematiske gråsoner, nyanser og dilemmaer. De «skyldige» støtes ut i mørket, mens de som blir «frikjent» fra påstander om uredelighet, kanskje ikke opplever en reell renvasking. I offentligheten sitter det gjerne igjen et inntrykk av at man frivillig hadde begitt seg ut på skråplanet. 

På den andre siden framstår forskningsetikk som et komplisert saksfelt der forskerne er redde for at de gjør noe galt, fordi all oppmerksomhet samles om regelbrudd og tekniske spørsmål.

I en slik situasjon kan det være nødvendig å summe seg litt og ta en kikk på regelverk og praksis i inn- og utland. 

Forsknings-Sverige debatterer for tiden en ny utredning som foreslår betydelige endringer i lovgivingen om forskningsetikk (En ny lag om forskningsetiska krav på och etikprövning av forskning som avser människor). Nå synes svensk lovgiving å bevege seg litt mer i norsk (og dansk) retning, med økt vekt på det ansvar som institusjonene og forskerne selv har. Den svenske utredningen peker på en del viktige hensyn av mer samfunnsmessig karakter som fort kommer i skyggen når debatten trekkes i retning av mulige brudd på etiske normer.

Likevel er det viktig at forskersamfunnet ikke bare drøfter sviktpunktene som avdekkes, men også forskningens tillit i samfunnet. Når er det relevant å benytte lovgivningen for å vurdere forskernes integritet og akademiske frihet; og når gjelder det saker som heller burde blitt værende i det offentlig ordskifte enn å gjøres til gjenstand for byråkratisk behandling i forskningsetiske komiteer og utvalg?

Høsten 2020 ble det rettet alvorlige uredelighetsanklager mot historieprofessor Marie Smith-Solbakken knyttet til forskningen omkring Norges største industriulykke, Alexander Kielland-katastrofen. Saken ble behandlet og vurdert av to eksterne sakkyndige før saken etter et halvt år ble avvist av dekan ved Humanistisk fakultet, UiS. 

I mellomtiden ble både forskerteamet og saken offentlig debattert, og det ble også reist tvil om UiS og de som hadde personalansvar for involverte forskere var habile: «Det er betimelig å spørre om ikke UiS bør sette bort prosessen til andre» fremholdt etikkekspert Anne Inger Helmen Borge i Khrono 25. februar 2021. 

Forskningsetikken kan brukes av interessegrupper og til opportunistiske formål.

Engen, Braut og Skeie

Andre mente at slike typer varsler burde kunne vurderes på et mye tidligere tidspunkt av institusjonen selv for å kunne avgjøre hva som burde behandles som forskningsetisk sak i henhold til forskningsetikkloven: «Alle varsel om uredeleg forsking skal granskast, men ikkje alle varsel er rettkomne. Dermed må også urettmessige varsel takast alvorleg. Spørsmålet er på kva for nivå?» skrev Bjørn Kvalsvik Nicolaysen i Khrono 4. mars 2021.

Dette er et betimelig spørsmål som verken forskningsetikkloven eller institusjonene gir gode svar på. Grenseoppgangene til hva som er forskningsetiske spørsmål og hva som er normal akademisk uenighet om metode, fag og verdispørsmål er vanskelig. 

Enda mer krevende blir det når personlig uenighet og arbeidsmiljøforhold er ingredienser i sakene. Forskningsetikken kan brukes av interessegrupper og til opportunistiske formål. Det krever høy kompetanse hos institusjonene for å kunne skille, vurdere og behandle alle saker effektivt og rettferdig.

Selvsagt skal brudd på krav i lovgivningen følges opp. Like selvsagt skal påståtte brudd på anerkjente forskningsetiske normer undersøkes og eventuelt følges opp. Den norske forskningsetikkloven gir anvisninger på hvordan behandlingen av slike saker skal være, og gir dermed de kritiserte forskerne en grunnleggende rettssikkerhet når slike saker behandles.

Det avgjørende spørsmålet som vi trenger å diskutere videre, er om en økt rettsliggjøring likevel kan føre til at de egentlige forskningsetiske spørsmålene forblir skjult? 

Forskningsetikken er for en stor del individualisert ved at ansvaret legges på forskeren. I utgangspunktet må det også være slik. Men det gjenstår ennå viktige avklaringer når det gjelder forholdet mellom forskningsinstitusjonene og den enkelte forskeren, og mellom forskningsinstitusjonene og samfunnet ellers.

Så hva trenger vi mest nå? Et fortsatt søkelys på individer, straff for dem som gjør feil og oppsummering av skandaler — eller kan det være tjenlig med mer fokus på samfunnsinteresser, rådgiving og refleksjon om etikk og gode forbilder? Kan det også være grunn til å se nærmere på forskningsinstitusjonenes reelle ansvar for å legge til rette for infrastruktur og støttetjenester som understøtter forskernes frihet og deres sannhetsideal?

Powered by Labrador CMS