Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Krigene i Ukraina og Gaza har ført
til krav om akademisk boikott ved mange læresteder for høyere utdanning.
Kravene er blitt behandlet forskjellig og med ulike utfall.
Krigens lidelser engasjerer sterkt. I akademia er det bred
kontakt med mennesker og institusjoner assosiert med konfliktparter ute i
verden gjennom avtaler om forskning, forskningsutdannelse og studentutveksling.
Derfor er akademia et sted hvor man kan markere motstand mot krigføring gjennom
å bryte kontakt.
Men raskt melder spørsmålene seg. Bør man boikotte akademisk
samarbeid for å påvirke krigens gang, eller bør akademiske kanaler holdes åpne
i krisetider?
Virker boikott eller kan boikott virke mot sin hensikt? Hva med andre
land hvor det også pågår kriger eller grove menneskerettsbrudd? Hva skal til
for at akademiske institusjoner eller forskere kan anses for å medvirke til
ulovlige krigshandlinger eller menneskerettighetsbrudd? Er det lærestedet sentralt
som eventuelt skal innføre boikott, eller er det de enkelte fakulteter eller
institutter? Hvordan kan en akademisk institusjon saksbehandle et spørsmål om
boikott for å finne et riktig standpunkt? Hva er «riktig»?
Kanskje det hele
koker ned til et enkelt etisk spørsmål: Kan vi forsvare overfor oss selv å
samarbeide med et russisk eller israelsk eller kinesisk eller sudansk universitet,
eller å ikke gjøre det?
Kanskje det hele koker ned til et enkelt etisk spørsmål.
Hellestveit, Nystuen og Strømme
Vi skal ikke fremme noe syn om hva den enkelte bør mene om
alle disse spørsmålene. Derimot ønsker vi å peke på noen grunnleggende
prinsipper som institusjonene bør ta utgangspunkt i når temaet behandles.
Hva er akademisk boikott?
Det finnes ingen klar definisjon
av akademisk boikott. Vanligvis brukes boikott om å unnlate eller bryte
samarbeid eller handel med noen. En akademisk boikott kan innebære å kutte alle
bånd, men boikott kan også være delvis, for eksempel at man unngår nye
samarbeid. Boikott er et politisk pressmiddel, og det kan gis forskjellige
etiske eller rettslige begrunnelser for slike beslutninger.
I det følgende
gjennomgår vi noen standarder de kan hvile på.
Folkerettslig plikt til å
avslutte akademisk samarbeid
I enkelte tilfeller vil det være
et folkerettsbrudd å fortsette akademisk samarbeid. Da taler vi om juridisk
plikt til å ikke samarbeide med akademiske institusjoner eller personer.
Slik
plikt kan oppstå som følge av folkerettslig bindende sanksjoner vedtatt av FNs
sikkerhetsråd under FN-paktens kapittel VII. Dette kan dreie seg om boikott av akademiske
institusjoner som gjennom forskning bidrar til en stats utvikling eller
spredning av teknologi til folkerettsstridig militær bruk, for eksempel masseødeleggelsesvåpen.
Også ved andre folkerettslige embargoer av stater vil det kunne bli ulovlig å
samarbeide med akademiske institusjoner i vedkommende stat.
I Norge er det
statlige myndigheter som håndhever dette gjennom eksportkontroll-regimet og sanksjonslovgivningen.
Et særlig spørsmål er om det å samarbeide med enkelte
akademiske institusjoner kan innebære en fare for medvirkning til
internasjonale forbrytelser, altså folkemord, krigsforbrytelser og forbrytelser
mot menneskeheten.
Her er det en strafferettslig medvirkningsterskel som må legges
til grunn, og den terskelen er høy. Medvirkningsansvar til krigsforbrytelser
eller forbrytelser mot menneskeheten vil fordre at personer ved en akademisk
institusjon på direkte og konkrete måter bidrar til å muliggjøre handlingene
som utgjør forbrytelser, for eksempel ved bidra til utvikling av våpenteknologi
eller doktriner som bryter med reglene for krigføring.
Akademiske institusjoner kan ikke holdes strafferettslig ansvarlig for medvirkning til folkemord eller krigsforbrytelser — kun enkeltindivider kan straffeforfølges for medvirkningshandlinger.
Hellestveit, Nystuen og Strømme
Forbudet mot folkemord går lengre og står i en særklasse. Etter folkemord-konvensjonen foreligger en folkerettslig plikt
til å ikke medvirke til folkemord og en plikt til å forhindre
forbrytelsen. Den folkerettslige plikten til å hindre
folkemord retter seg bare mot statene, og det skal mye til for at en
stat rammes av forbudet mot å unnlate å forhindre folkemord. Derimot gjelder forbudet
mot medvirkning både for statene og for enkeltindivider.
Akademiske institusjoner kan ikke holdes strafferettslig
ansvarlig for medvirkning til folkemord eller krigsforbrytelser — kun enkeltindivider kan
straffeforfølges for medvirkningshandlinger. Som ved eksportkontroll, er
det staten som er pliktig til å handle. Det skal mye til før staten får plikt
til å gripe inn for å hindre at norske enkeltpersoner pådrar seg
medvirkningsansvar for internasjonale forbrytelser. Men selv om staten ikke
griper inn, står institusjonene fritt til å følge et føre var-prinsipp. Og
etiske vurderinger kan gå betydelig lengre enn de folkerettslige
forpliktelsene.
Akademisk frihet som begrensning
Den akademiske friheten er en
viktig del av ytringsfriheten, som er beskyttet gjennom
menneskerettighetskonvensjoner og Grunnloven. Den utgjør en sentral begrensning
på hva statlige myndigheter kan gripe inn i. Akademisk frihet omfatter friheten til å ytre seg
og til å motta informasjon uten risiko for sanksjoner. Den akademiske
friheten fremgår av universitets- og høyskoleloven og innebærer frihet til å
innrette forsking, undervisning og virksomhet slik man selv ønsker. Samarbeid
med utenlandske forskere eller institusjoner er en del av dette.
Dersom myndighetene vil begrense akademias relasjoner med
enkelte stater, institusjoner eller personer, kan de kun gripe inn i den
akademiske friheten dersom det foreligger hjemmel i lov og inngrepet er
nødvendig og proporsjonalt. Eksportkontroll-regimet er et eksempel på at staten
har en viss adgang til å gripe inn i den akademiske friheten gjennom å forby
samarbeid av hensyn til norske sikkerhetsinteresser.
Enten en akademisk boikott besluttes av stater,
institusjoner eller personer vil den akademiske friheten måtte hensyntas.
Ofte trekkes slutten på apartheidregimet i Sør-Afrika frem som
eksempel på at myndighetene tidligere har besluttet akademisk boikott. Men
verken de bindende FN-sanksjonene eller de norske sanksjonene mot Sør-Afrika
omfattet akademisk boikott. FNs sikkerhetsråd ba alle stater om å innføre
restriksjoner i sport- og kultursektoren, men holdt akademia utenfor. Det var
akademia selv som iverksatte boikott av sørafrikanske universiteter.
Akademisk boikott av Russland
og Israel
Under krigene i Ukraina og Gaza
har spørsmål om akademisk boikott artet seg på forskjellig vis.
Etter Russlands aggresjonskrig mot Ukraina i 2022 praktiserer
vestlige land utstrakt boikott av russisk akademia. I Norge gikk et brev den 5.
mars 2022 fra Kunnskapsdepartementet til utdanningsinstitusjonene om at staten
la sine egne utdanningsavtaler med Russland på is, at forsker-til-forsker samarbeid
måtte vurderes konkret, og at institusjonenes egne avtaler «burde» legges på
is.
Departementet skrev eksplisitt at «regjeringen innfører ikke en akademisk
boikott av Russland». I ministerens pressemelding var imidlertid «bør» blitt
til «skal». Slik ble det også videreformidlet av Forskningsrådet. Det hersker
derfor en utbredt oppfatning om at staten har instruert lærestedene om akademisk
boikott av Russland, uten at dette er tilfellet.
Heller ikke Israels krig på Gaza etter Hamas-angrepet 7.
oktober har ført til at staten har foreslått akademisk boikott. I stedet har akademiske
institusjoner selv kommet på banen, gjerne etter oppfordring fra engasjerte
studenter eller forskere.
Universitetet i Stavanger har avsluttet alle
institusjonelle samarbeidsavtaler med israelske institusjoner, og vedtatt at
man ikke skal inngå nye mens krigen pågår. Styret kompromisset ved å ta ut ordet
boikott av vedtaket. Styret ved NTNU har avstått fra boikott, men har besluttet
at universitetet vil unngå nye avtaler med israelske akademiske institusjoner. Ved
Universitetet i Bergen har styret vedtatt at institusjonen sentralt ikke skal
innføre akademisk boikott. I stedet besluttet man på fakultetsnivå ved det
juridiske fakultet at en avtale om studentutveksling med et israelsk
universitet skulle avsluttes. Styret ved OsloMet har under dissens vedtatt å
fryse en utvekslingsavtale, men uten å gå til full boikott. Universitetet i
Agder har avvist et ønske fra 63 ansatte om akademisk boikott av Israel, og i
Oslo har universitetsstyret med knapt flertall besluttet det samme.
I debattene har det gjerne blitt vist til at universitetene ikke bør treffe politiske avgjørelser, eller at akademia må gjøre som staten sier. Vi er uenige i begge deler
Hellestveit, Nystuen og Strømme
De som har
argumentert mot slik boikott har blant annet hevdet at akademia «ikke skal
treffe politiske avgjørelser». Universitets- og høgskolerådet har lagt vekt på
det samme ved å si at det ikke er akademias rolle å ta selvstendige
utenrikspolitiske standpunkter.
I debattene
har det gjerne blitt vist til at universitetene ikke bør treffe politiske
avgjørelser, eller at akademia må gjøre som staten sier. Vi er uenige i begge
deler. En av oppgavene til norsk
akademia er å se på norsk utenrikspolitikk med et kritisk blikk. Den akademiske
friheten innebærer nettopp at staten ikke kan diktere institusjonene på
politisk grunnlag.
Men beslutningene om akademisk boikott — både for og imot — er
ikke nødvendigvis fattet med reglene om akademisk frihet i mente. Det
avgjørende kan ofte bli hvem som argumenterer best i en diskusjon. Forutgående
saksbehandling kan virke underordnet, kanskje fordi det ikke er lett å vite hva
som skal utredes. Det kan medføre tilfeldighet og vilkårlighet. Vårt poeng er
at det finnes noen regler og prinsipper som slike diskusjoner bør hvile på.
Akademias uavhengighet og verdimessige
valg
Universitets-
og høyskoleloven slår fast at institusjoner kan velge sitt «verdimessige»
grunnlag. Det er altså ikke forbud mot å treffe «politiske» avgjørelser.
I så forstand likner den akademiske friheten på den friheten en redaktør har;
hen kan fritt sette på trykk det som ønskes — men kan også nekte det.
Friheten bærer deres uavhengighet, en avgjørende forutsetning for både
redaktører og akademia. Betydningen av dette vil være forskjellig for de
forskjellige nivåene i akademia. Den akademiske friheten verner både
institusjonell og individuell frihet.
Dersom en utdanningsinstitusjon vurderer å innføre akademisk
boikott er det nærliggende å se dette som en «verdimessig» avgjørelse i henhold
til universitets- og høyskoleloven. Det vil avhenge av det enkelte læresteds
regler for beslutningskompetanse på fakultets- og instituttnivå om slike vedtak
kan treffes på lavere nivå enn hovedstyret.
Universitetene og høyskolene må altså bestemme selv. Men de bør
bestemme på bakgrunn av grundig saksbehandling, og særlig ut fra de momentene
vi nevner i det følgende.
Vern om akademisk frihet
Akademiske institusjoner har en
særlig oppgave i å verne om individenes akademiske frihet. Derfor vil
institusjoner ikke stå like fritt i hva de kan beslutte som det enkeltforskere
kan. Institusjonene kan fastlegge rammene for virksomheten, men kan neppe forby
forskere å samarbeide med andre fagpersoner. Oppsigelse av en samarbeidsavtale
innebærer normalt ikke et slikt forbud, men et styre må ta i betraktning at
bortfall av infrastruktur og økonomi kan ha en nedkjølende effekt på
individenes akademiske frihet.
Ytringsfriheten innebærer også en rett til å motta
informasjon. Kutter man båndene til en utenlandsk institusjon, vil
informasjonen derfra tørke ut. Akademisk sannhetssøken krever fri tilgang til
informasjon. Det sier seg selv at det skal svært overbevisende grunner til for
å avskjære forskere fra tilgang til relevante kilder og fagmiljøer.
Ytringsfriheten innebærer at man må kunne avgi og motta informasjon som er både
sjokkerende og rystende.
Ytringsfriheten innebærer at man må kunne avgi og motta informasjon som er både sjokkerende og rystende.
Hellestveit, Nystuen og Strømme
Valget mellom boikott eller ikke-boikott i akademia er altså
ikke et valg mellom to likeverdige størrelser. På det individuelle nivået må
det være vid adgang til å nekte å samarbeide med forskere fra institusjoner som
man av etiske eller politiske grunner ikke vil ha noe med å gjøre, så lenge man
kan utføre den jobben man er ansatt for. Friheten innebærer en rett til selv
å velge sitt opplegg og sine samarbeidspartnere. Det er en frihet som også
institusjonene har. Dersom en akademisk institusjon skal påtvinge sine
ansatte en boikott, kreves et grunnlag i lov og at inngrepet er forholdsmessig.
Etiske eller politiske preferanser som ikke kan begrunnes på denne måten kan
ikke være tilstrekkelig.
Rammene for akademiske institusjoners valgfrihet er menneskerettighetene,
norsk lov, arbeidsavtaler og krav til faglighet og saklighet. Saklighet
innebærer at like tilfeller i utgangspunktet skal behandles likt. Om russiske
eller israelske universiteter bidrar til ulovlige krigshandlinger eller grove menneskerettighetsbrudd,
bør man kunne stille kontrollspørsmålet: hvilke andre staters universiteter
ville omfattes av dette? Og hvilken begrunnelse har man for en eventuell
forskjellsbehandling?
Høyskoler og universiteter som ønsker å benytte boikott
som virkemiddel bør utvikle kriterier for når en skal gå til akademisk boikott
for å sikre en konsistent tilnærming som kan begrunnes, slik at
saksbehandlingen skjer innenfor forutsigbare rammer.
Etiske vurderinger
Akademiske institusjoner har både
rett og plikt til å foreta etiske vurderinger i forhold til akademisk samarbeid
på tvers av landegrenser. Når det blir tale om alvorlige brudd på
menneskerettighetene finnes det lite veiledning i lovregulering for sektoren,
men det vil være naturlig å se hen til etiske standarder fra et område hvor
etiske retningslinjer har vært i bruk i flere tiår, nemlig feltet selskapers
menneskerettighetsansvar. Her finnes klare forventninger til hvordan
selskaper skal håndtere risiko for å unngå å bidra til brudd på menneskerettigheter.
I Norge er slike retningslinjer for selskaper til og med gjort til norsk lov
gjennom åpenhetsloven.
I etiske retningslinjer for næringslivet eller for
investorer (f.eks. Oljefondet) er et sentralt spørsmål hvordan selskaper kan
unngå å medvirke til brudd på menneskerettighetene. Dette bør være et
sentralt spørsmål også for utdannings- og forskningsinstitusjoner når man
diskuterer akademisk boikott basert på etiske vurderinger.
Her er det ikke den
strenge rettslige definisjonen av medvirkningsansvar som legges til grunn, men
en videre etisk medvirkningsnorm. Jo grovere normbruddet blir, desto strengere
blir forventningen til aktsomhet. Likevel må man stille spørsmålet om det
finnes en årsakssammenheng mellom det relevante universitetet man vil boikotte og
menneskerettighetsbruddene. Det samme gjelder spørsmålet om hvordan akademisk
samarbeid vil, direkte eller indirekte, bidra til menneskerettighetsbrudd. Også
eventuelle negative følger av akademisk boikott må etter omstendighetene legges i vektskålen,
som at forskningsmiljøer som arbeider for å hindre at deres egen stat begår menneskerettighetsbrudd,
blir isolert og svekket som følge av boikott.
Politisk markering
En type argumenter for boikott handler om å markere at man
tar politisk avstand fra forskere eller institusjoner i en stat, eller fra politikken
til staten hvor institusjonene hører hjemme. Universiteters og høyskolers rett
til å utforme sitt eget «verdimessige» grunnlag omfatter politisk markering. Men også akademisk boikott av politiske
grunner vil gripe inn i den akademiske
friheten til institusjonenes forskere.
Under
apartheid valgte akademia å boikotte universitetene i Sør-Afrika for å legge
press på apartheidregimet. Dette var kontroversielt fordi flere universiteter
i Sør-Afrika var viktige arenaer for nettopp motstand mot apartheid. Mange mente
imidlertid at sørafrikanske akademikere burde betraktes som en del av regimet.
ANC støttet akademisk boikott. Slik vil det normalt være i tilspissede
situasjoner. For eksempel vil en konfliktpart i krig normalt presse på for at
fiendens akademiske institusjoner skal identifiseres med fiendestaten og boikottes
av tredjeparter, en dynamikk som også gjør seg gjeldende i krigene som Russland
og Israel fører.
Akademisk boikott som politisk redskap virker først og
fremst dersom formålet blir klargjort og formidlet. Det kan likevel være
vanskelig å få tak i hva som er formålet med en akademisk boikott mot én
krigspart.
På dette punktet er det forskjeller mellom krigen i Ukraina og
krigen på Gaza. Ukrainernes krav til Russland er at aggresjonskrigen skal
slutte og Russland skal trekke sine styrker ut fra okkupert ukrainsk
territorium. Akademiske institusjoners boikott mot Russland handler om å støtte
opp om disse tydelige kravene. Når det gjelder krigen på Gaza, er bildet mer komplisert.
Noen som krever boikott av israelske universiteter ønsker at Israel skal endre
sin politikk ovenfor palestinske universiteter, studenter og forskere,
inkludert å stanse bombing av universiteter. Andre krever boikott fordi de
ønsker at krigen på Gaza skal slutte. Atter andre krever boikott for å presse Israel
til å gå med på etableringen av en palestinsk stat, mens noen krever boikott av
israelske universiteter fordi de mener at den brutale krigføringen fjerner
legitimiteten til Israel som stat og at Israel nå bør opphøre å eksistere.
Innføring av boikott-tiltak som legger begrensninger på akademisk frihet er noe ganske annet enn symbolske og politiske handlinger hvor man markerer motstand mot krig, krigføring eller en krigførende part.
Hellestveit, Nystuen og Strømme
Dersom
en norsk akademisk institusjon innfører boikott av israelske universiteter som
et politisk pressmiddel, bør det klargjøres hvilket budskap man ønsker å sende,
og hvorfor akademisk boikott anses å være et hensiktsmessig virkemiddel for det.
Innføring av boikott-tiltak som legger begrensninger på akademisk
frihet er noe ganske annet enn symbolske og politiske handlinger hvor man
markerer motstand mot krig, krigføring eller en krigførende part. Dersom en
akademisk institusjon mener at det er påkrevet med akademisk boikott i et gitt
tilfelle, bør etter vårt syn utredning, klargjøring av temaer og begrunnelse
for en slik beslutning korrespondere med inngrepets art og effekt for den
akademiske friheten, for å kunne forsvares menneskerettslig.
Nyeste artikler
NTNU stenger populær fritidsbolig for utleie. — Veldig lei meg
Første gang dette århundret om alle godkjennes. Og slik ser det ut til å bli
29 unge og lovende forskere får ekstra privilegier
Departementet kan ikkje oppheve mistillit
Skal drøfte omdømme- og merkevarebygging
Mest lest
Sjokkmåling: Nær dobling for Frp blant studenter
Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt
Khronos lesere med 37 forslag til Årets navn i akademia 2024
Instituttet sier opp folk, nå slutter instituttleder og får ny jobb utenfor NTNU
1107 årsverk visket bort i akademia i 2024