Debatt ● Kari-Anne Jønnes

Vi må slå ring rundt lærerne og læreryrket

Vi må verne om læreren og statusen til læreryrket, de er grunnmuren i kunnskapssamfunnet og viktig for hver og en av oss. Da er ikke løsningen å gjøre som fakultetsdirektør Egil Kristensen vil.

Lærere i barnehage og skole, som alle andre yrkesgrupper, bør ha flere karriereveier, mener Høyre. Her besøker stortingsrepresentant Kari-Anne Jønnes OsloMet.
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Fakultetsdirektør ved Universitetet i Stavanger, Egil Kristensen, foreslår å legge ned landets lærerutdanninger. Kristensen peker på at slik lærerutdanningen og yrket selges inn til fremtidens lærerstudenter, fremstår det som lite fleksibelt. Han foreslår å slippe opp, og at de som har fagkunnskap kan ta pedagogisk opplæring i skolen gjennom å jobbe. 

Det vil svekke utdanningen og statusen til læreryrket betydelig. Høyre mener dette er helt feil vei å gå.

Kristensen har rett i én ting: Dagens unge lærerstudenter ønsker ikke å utdanne seg til et yrke hvor det er få utviklingsmuligheter og karriereveier. Men konklusjonen hans på hva som skal til er helt feil.

Skal vi lykkes med å trekke unge mennesker til læreryrket må de se utviklings- og karrieremuligheter. Derfor vil Høyre at lærere i barnehage og skole, som alle andre yrkesgrupper, skal ha flere karriereveier.

Solberg-regjeringen innførte lærerspesialistordningen som skulle være en ny karrierevei for lærere som ønsket å fortsatt være i klasserommet. Denne ordningen avskaffet Støre-regjeringen sammen med SV, uten at de kom med et nytt alternativ. Det skulle de komme tilbake til. 

Nå har det snart tatt fire år, og enda er det ingen nye karriereveier for lærerne i sikte. Det betyr fire tapte år for dyktige lærere med spesialisering, eller som ønsket seg videre utvikling, faglig fordypning, og utviklingsmuligheter i klasserommet.

Hvem ønsker å utdanne seg til et yrke som er så låst og med så få muligheter for utvikling eller karriereveier?

Kari-Anne Jønnes

Støre-regjeringen har seg selv å takke for at mange studenter ikke velger lærerstudiene. For hvem ønsker å utdanne seg til et yrke som er så låst og med så få muligheter for utvikling eller karriereveier? 

Alle dyktige lærere i norske klasserom kan ikke bli inspektører, rektorer eller skolebyråkrater på rådhus rundt omkring. 

Nokut har gjennomført en evaluering av grunnskolelærerutdanningen. Anbefalingen er tydelig på at lærerutdanningene bør få ro. Utfordringen med å rekruttere flere til lærerutdanningene løses ikke ved å senke krav eller ved å stikke hodet ned i sanden.

Vi må gjøre læreryrket mer attraktivt og fleksibelt, tilby etter- og videreutdanning og karriereveier. Vi må sørge for sterke utdanningsmiljøer på campus så unge mennesker kan møtes og jobbe i faglig utviklende miljøer. Kvalitet og variasjon i praksis gjennom studiet er grunnleggende viktig, studentene må få inngående kunnskap om hvilken virkelighet som møter dem i klasserommet, og det må være gode mentorordninger for nyutdannede lærere. 

Vi må bygge laget rundt lærerne slik at de kan gjøre det de liker og kan best, nemlig undervise i fag. Andre bør ta seg av konfliktløsning og andre oppgaver som stjeler lærernes dyrebare tid med elevene.

Skoleeier, altså kommuner og fylkeskommuner, har et stort ansvar i å sørge for at lærerne har utviklende fagmiljøer og en rektor med tid til å være pedagogisk leder på sin skole. Det vil styrke norsk skole, lærernes anseelse og bidra til at elevene lærer å lese, skrive og regne skikkelig.

I ny opplæringslov som trådte i kraft ved skolestart i fjor høst er man tydelig på at de som underviser i norsk skole skal ha lærerutdanning. I dag er det ca. 20 prosent av de ansatte i skolen som ikke har en godkjent pedagogisk utdanning. Det er for mange, men det betyr ikke at døren skal åpnes på vidt gap med beskjed om at alle kan eller bør bli lærere. Vi må være ærlige på at alle ikke kan bli lærere. 

Læreren er den viktigste faktoren for elevers læring, og læreren gjør en forskjell for hver enkelt elev. Potensialet for samfunnet ved å ha godt kvalifiserte og motiverte lærere i alle klasserom er enormt. 

Dersom alle elever får oppfylt sitt læringspotensial til fulle, føler mestring og læringsglede, vil det bety at kompetansebehovet i arbeidslivet i langt større grad dekkes i årene som kommer. I tillegg vil flere fullføre og bestå videregående opplæring og bli aktive samfunnsborgere. Det er bra for den enkelte og det er bra for samfunnet.

Vi må verne om læreren og statusen til læreryrket, de er grunnmuren i kunnskapssamfunnet og viktig for hver og en av oss. Da er ikke løsningen å gjøre som fakultetsdirektør Egil Kristensen vil. Vi får alle håpe at forsknings- og høyere utdanningsminister, Oddmund Hoel, heller ikke tar innspillet særlig seriøst — selv om han er svært glad i å senke krav over hele linja.

Powered by Labrador CMS