sang

Traller videre uten OsloMet

OsloMet trekker seg ut av sangbok-appen Trall og overlater driften til ansatte som skal drive selskapet videre på privat basis.

Pia Kristine Lang-Holmen (t.v.) er prosjektleder for Trall, her sammen kollegene fra barnehagelærerutdanningen som har vært med på å å utvikle sang-appen: Elisabeth Anvik, Ingrid Danbolt, Nina Engesnes, Liv Anna Hagen og Siri Haukenes.
Publisert

Spin-off-selskapet Trall AS ble etablert av OsloMet i 2022 for å drifte sangbok-appen Trall, og selskapet fikk to millioner kroner i egenkapital fra universitetet.

Nå har OsloMet-styret vedtatt å overdra aksjene og de immaterielle rettighetene som inkluderer programvare, musikkbibliotek og merkevare til de ansatte som har jobbet med prosjektet fra starten av. De skal drive det videre som privatpersoner.

Norsk sangtradisjon

Trall startet som et utviklings- og formidlingsprosjekt ved  barnehagelærerutdanningen ved OsloMet i 2014, som et tiltak for å ta vare på den norske sangtradisjonen i en digital samtid. 

I 2020 fikk prosjektet OsloMets innovasjonspris for å ha skapt et digitalt musikkopplevelsesverktøy som gjør den musikalske kulturarven tilgjengelig for hele Norges befolkning på en brukervennlig, trygg og inspirerende måte, som juryen skrev.

I tillegg til OsloMets bidrag har selskapet fått om lag 10 millioner kroner i tilskudd fra Sparebankstiftelsen DNB, Kulturrådet, Kommunal- og distriktsdepartementet, Forskningsrådet og Ferd.

Senere har Trall også fått støtte fra Sametinget og UNESCO for å utvikle samisk versjon av appen, og spille inn flere sanger på samisk.

Appen inneholder rundt 200 sanger spilt inn med over 260 musikere og har per september 2024 mer enn 8500 brukere totalt, og nesten 1500 daglige brukere, skriver OsloMet på sine nettsider.

Fødselshjelp

Prosjektleder for Trall, Pia Kristine Lang-Holmen, er en av de sju som skal drive Trall videre, hvorav seks er ansatt på OsloMet og en er ekstern. Hun er fornøyd med at selskapet overdras fra OsloMet til dem.

— Det har vært meningen hele tiden at OsloMet skulle være en fødselshjelper og at selskapet senere skulle stå på egne ben. Aksjene og det som er av immaterielle rettigheter i selskapet overdras til oss, og vi jobber nå for å finansiere selskapet videre med eksterne midler, sier hun. 

Ved OsloMet fortsetter utvikling av undervisningsmetoder og forskning på sang som immateriell kulturarv, blant annet i prosjektet Levende Kulturarv som er finansiert av Forskningsrådet, opplyser hun.

Trall er en abonnementstjeneste og blant kundene er både privatpersoner og virksomheter som barnehager, skoler, aktivitetsskoler, voksenopplæringssentre, kulturskoler, omsorgsboliger og universiteter og høgskoler som hovedsakelig bruker Trall i barnehagelærerutdanningene.

Glad for videre drift

Rektor Christen Krogh sier at han er glad for at Trall drives videre.

— Trall har vært godt synlig både innad i universitetet og eksternt, og har bidratt til å løfte frem betydningen av vår felles sangskatt og de positive effektene av musikalsk samhandling, spesielt i barnehager og skoler, sier han.

— Jeg er glad for at Trall nå med private eiere kan drive musikalsk formidling videre, og ønsker lykke til, sier han.

Powered by Labrador CMS