Debatt ● 72 ansatte og studenter ved UiO
Rektorvalg ved UiO: Hva står på spill?
Mer enn 70 studenter, stipendiater, professorer og representanter for administrasjonen fra Universitetet i Oslo rykker ut til støtte for Team Harbo.

Det er rektorvalg ved Universitetet i Oslo (UiO). I en verden preget av stadig flere og mer alvorlige trusler både mot demokrati, natur og sannhet er det av større betydning enn på lenge hvordan UiO blir ledet.
Vi trenger et sterkt, aktivt og synlig UiO. Best rustet er teamet til Harbo som uttrykker en klar vilje til å lede universitetet også når vanskeligheter og kriser oppstår. Som dekan har Hanne Harbo klart å få palestinske legestudenter fra Gaza til UiO, mens krigen herjet som verst. Som instituttleder har Christine Meklenborg Nilsen opprettet ukrainsk som fag på UiO, kort tid etter angrepet fra Russland.
Dette er endringer som forteller om handlekraft og om et engasjement for UiO langt utover et forsvar for «status quo».
Hennums støttespillere har nylig rykket ut med et forsvar for hennes kandidatur og for den nysgjerrighetsdrevne forskningen. Den forskningen tror vi ingen av kandidatene er motstander av. Det er også den det er lettest å være for.
I debattene har det vært framført at den viktigste oppgaven for en framtidig rektor vil være å beskytte nysgjerrighetsdreven forskning og ellers ha vilje til å sitte rolig i båten og la enhetene gjøre jobben.
Det store spørsmålet i dette rektorvalget, slik vi ser det, handler imidlertid om hvorvidt universitetet skal sikte inn mot «business as usual» eller om UiOs faglige kvalitet og bredde kan mobiliseres til et forsvar for verdier og realiteter som er under angrep.
Vi, som skriver her, mener UiO trenger en universitetsledelse med en klar og eksplisitt ambisjon om å bringe hele universitetet sammen. UiO trenger en rektor og et rektorat som vil arbeide for å løse utfordringene vi står overfor på nye måter.
Hanne Harbos team vil selvsagt støtte og beskytte universitetets kjerneverdier, men denne støtten vil de kombinere med en styrket innsats for tverrfaglig samarbeid. Bare slik kan UiOs betydelige faglige bredde utnyttes til det beste for globale utfordringer, både i forskning, formidling og undervisning.
De av oss som har jobbet tverrfaglig vet at slikt arbeid kommer med vesentlige strukturelle utfordringer. Det er her vi finner de største strategiske vanskelighetene på dagens UiO. Team Harbo ønsker å styrke forbindelsene mellom fakulteter, institutter og forskningsmiljøer og gjøre det lettere å samarbeide over faggrenser både i forskning og undervisning. Deres forslag om delte stillinger på tvers av fakulteter er ett eksempel på hvordan UiO bør legge til rette for mer forpliktende samarbeid mellom ulike grupper, miljøer og tradisjoner.
Vi mener slikt samarbeid og læring mellom ulike områder og fagfelt er viktigere enn noensinne. Det vil utnytte kompetanse både hos studenter, faglig og administrativt ansatte bedre enn vi lykkes med i dag, og det vil styrke vår mulighet til å nå opp i den stadig hardere kampen om eksterne midler også for toppforskningsmiljøene. Slik kan vi beskytte faglig bredde, styrke grunnforskningen, dens anvendelse i samfunnet — og tilby utdanninger som setter UiO- kandidater i stand til å svare på samfunnets utfordringer også framover i tid.
Dette er ikke bare en visjon — det er en nødvendighet i en tid der kunnskapsutvikling og innovasjon skjer i skjæringspunktene mellom ulike fagfelt.
I møte med globale utfordringer og en akademisk hverdag som krever stadig mer samarbeid for å nå opp i konkurransen om eksterne midler, trenger UiO ledere som forstår at universitetet må arbeide tettere og på tvers av faggrenser. Team Harbo har en visjon om å bringe hele universitetet sammen, og det er nettopp denne helhetlige tilnærmingen som gjør dem til det beste valget for oss alle på Universitetet i Oslo.
Vi mener for øvrig at tverrfaglighet, breddekompetanse og vilje og evne til å lede hele universitetet er langt viktigere enn rektors fakultetstilhørighet.
Hanne Harbo har med seg representanter med sterk ledererfaring fra fire fakulteter og én representant fra det sittende rektoratet. Mange av oss har godt kjennskap til personene som inngår i team Harbo, og vi mener at de gjennom sitt tidligere virke, sitt engasjement og sitt program er det klart beste alternativ for UiO og for framtiden.
I en tid der verden er preget av alvorlige trusler og der mye står på spill, trenger UiO en ledelse som ser helheten, tenker nytt og tar konkrete grep for å gjøre universitetet mer samlet, samarbeidsorientert og framtidsrettet. Slik vil vi få et UiO vi kan være stolte av — også i fremtiden.
Etter vår mening er Team Harbo den ledelsen UiO trenger nå.
Undertegnet av:
Lene Frost Andersen, professor, Institutt for medisinske basalfag
Dag Backer, senioringeniør, Universitetsbiblioteket
Dan Banik, professor, Senter for utvikling og miljø
Susanne Bauer, professor, Senter for teknologi, Innovasjon og kultur
Fred Espen Benth, professor, Matematisk institutt
Jan Bjålie, professor, Institutt for medisinske basalfag
Hugo de Boer, professor, Naturhistorisk museum
Gro Bjørnerud, professor, Institutt for områdestudier og europeiske språk
Atle Bjørnerud, professor, Fysisk institutt og OUS
Tone Bratteteig, professor, Institutt for informatikk
Jarle Breivik, professor, Institutt for medisinske basalfag
Brita Brenna, professor, Institutt for kultur, religion, Asia-og Midtøstenstudier
Lisbeth M. Brevik, professor, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Haldor Byrkjeflot, professor, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Damjan Corak, student
Ana Delgado, Førsteamanuensis, Senter for teknologi, Innovasjon og kultur
Kristine Dragland, student
Tone Druglitrø, førsteamanuensis, Senter for teknologi, Innovasjon og kultur
Gabriel Ebbesen, student
Kristin Bjørneboe Eide, rådgiver, Institutt for områdestudier og europeiske språk
Sarah M Eiene, stipendiat, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Mari Elken, Førsteamanuensis, Institutt for pedagogikk
Maja Kristine Eriksen, student
Jon Erik Doppelhofer Ervik, student
Anders M. Fjell, Psykologisk Institutt
Geir Flikke, professor, Institutt for områdestudier og europeiske språk
Arnoldo Frigessi, professor, Institutt for medisinske basalfag
Ingrid Glad, professor, Matematisk institutt
Jemima Garcia-Godos, professor, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Sine Grude, student
Simen Grung, stipendiat, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Håkon Grydeland, forsker, Psykologisk institutt
Gunnveig Grødeland, professor, Institutt for klinisk medisin
Atle Grønn, professor, Institutt for områdestudier og europeiske språk
Fabian Heffermehl, forsker, Institutt for områdestudier og europeiske språk
Hans Petter Helland, professor, Institutt for områdestudier og europeiske språk
Lise Helsingen, førsteamanuensis, Institutt for helse og samfunn
Anne Flem Jacobsen, professor, Institutt for klinisk medisin
Jens Jungblut, professor, Institutt for statsvitenskap
Lars Erik Kjekshus, professor, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Karina Kleiva, administrativ leder, Institutt for områdestudier og europeiske språk
Elisabeth Kolflaath Semprini, rådgiver, Institutt for klinisk medisin
Eirinn Larsen, professor, Institutt for arkeologi, konservering og historie
Aleksandra Kołodziejska, student
Anne Kveim Lie, professor, Institutt for helse og samfunn
Einar Lie, professor, Institutt for arkeologi, konservering og historie
Erik Løveid, student
Peter Maassen, professor, Institutt for pedagogikk
Athanasia M. Mowinckel, forsker, Psykologisk institutt
Hilde Irene Nebb, professor, Veksthuset for verdiskaping
Veronique Pouillard, professor, Institutt for arkeologi, konservering og historie
Marta Nyhus Rudkjær, student
Fredrik Mørk Røkenes, førsteamanuensis, LINK
Jan Ivar Røssberg, professor, Institutt for klinisk medisin
Marius Trøseid, Institutt for klinisk medisin
Kirsti Sellevold, seniorrådgiver, Institutt for områdestudier og europeiske språk
Nicole Martha Sirnes, student
Trygve Skonnord, professor, Institutt for helse og samfunn
Amanda Hylland Spjeldnæs, student
Anne Cathrine Staff, professor, Institutt for klinisk medisin
Guro Stordrange, stipendiat, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Rune Svarverud, professor, Institutt for kultur, religion, Asia-og Midtøstenstudier
Oline Sæther, student og leder av Medisinsk Studentutvalg
Øystein Sørensen, professor, Psykologisk institutt
Trine Syvertsen, professor, Institutt for medier og kommunikasjon
Kjetil Tasken, professor, Institutt for klinisk medisin
Sheraz Yaqub, professor, Institutt for klinisk medisin
Espen Ytreberg, professor, Institutt for medier og kommunikasjon
Kristine B. Walhovd, professor, Psykologisk institutt
Geir Uvsløkk, professor, Institutt for områdestudier og europeiske språk
Ragnhild Johnsrud Zorgati, professor, Institutt for kultur, religion, Asia-og Midtøstenstudier
Marianne Midthus Østby, seksjonssjef, Avdeling for organisasjon og personal
Nyeste artikler
Droppet nesten ut på grunn av dysleksi. Endte med A på masteroppgaven
Innovasjon — hva må forbedres ved Universitetet i Oslo?
Skivebom fra Team Hennum om tillitsvalgte og samarbeid – Velg Team Harbo!
Slik vil vi styre Universitetet i Bergen
Vi må redusere forskjellsbehandling av midlertidig ansatte
Mest lest
Direktøren sin sluttavtale: Tre år på heimekontor og 450.000 kroner
20 akademikere hevder Helsingforskomiteen forfølger Glenn Diesen
Han er 90 år og aktiv skøyteløper. Målet er å ta elleve verdensrekorder i år
Noen forskere snakker «hele tiden» på konferanse. Én person hadde 32 bidrag
Forfølgelsen av professor Glenn Diesen må opphøre