Debatt ● 72 ansatte og studenter ved UiO

Rektorvalg ved UiO: Hva står på spill?

Mer enn 70 studenter, stipendiater, professorer og representanter for administrasjonen fra Universitetet i Oslo rykker ut til støtte for Team Harbo.

Hanne Harbo og Christine Meklenborg Nilsens handlinger som dekan og instituttleder forteller om handlekraft og om et engasjement for UiO langt utover et forsvar for «status quo», skriver forfatterne. Bildet er fra studiestart 2024, og personene på bildet har ikke noe med saken å gjøre.
Publisert Sist oppdatert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Det er rektorvalg ved Universitetet i Oslo (UiO). I en verden preget av stadig flere og mer alvorlige trusler både mot demokrati, natur og sannhet er det av større betydning enn på lenge hvordan UiO blir ledet. 

Vi trenger et sterkt, aktivt og synlig UiO. Best rustet er teamet til Harbo som uttrykker en klar vilje til å lede universitetet også når vanskeligheter og kriser oppstår. Som dekan har Hanne Harbo klart å få palestinske legestudenter fra Gaza til UiO, mens krigen herjet som verst. Som instituttleder har Christine Meklenborg Nilsen opprettet ukrainsk som fag på UiO, kort tid etter angrepet fra Russland. 

Dette er endringer som forteller om handlekraft og om et engasjement for UiO langt utover et forsvar for «status quo».

Hennums støttespillere har nylig rykket ut med et forsvar for hennes kandidatur og for den nysgjerrighetsdrevne forskningen. Den forskningen tror vi ingen av kandidatene er motstander av. Det er også den det er lettest å være for.

I debattene har det vært framført at den viktigste oppgaven for en framtidig rektor vil være å beskytte nysgjerrighetsdreven forskning og ellers ha vilje til å sitte rolig i båten og la enhetene gjøre jobben.

Det store spørsmålet i dette rektorvalget, slik vi ser det, handler imidlertid om hvorvidt universitetet skal sikte inn mot «business as usual» eller om UiOs faglige kvalitet og bredde kan mobiliseres til et forsvar for verdier og realiteter som er under angrep.

Vi, som skriver her, mener UiO trenger en universitetsledelse med en klar og eksplisitt ambisjon om å bringe hele universitetet sammen. UiO trenger en rektor og et rektorat som vil arbeide for å løse utfordringene vi står overfor på nye måter. 

Hanne Harbos team vil selvsagt støtte og beskytte universitetets kjerneverdier, men denne støtten vil de kombinere med en styrket innsats for tverrfaglig samarbeid. Bare slik kan UiOs betydelige faglige bredde utnyttes til det beste for globale utfordringer, både i forskning, formidling og undervisning.

De av oss som har jobbet tverrfaglig vet at slikt arbeid kommer med vesentlige strukturelle utfordringer. Det er her vi finner de største strategiske vanskelighetene på dagens UiO. Team Harbo ønsker å styrke forbindelsene mellom fakulteter, institutter og forskningsmiljøer og gjøre det lettere å samarbeide over faggrenser både i forskning og undervisning. Deres forslag om delte stillinger på tvers av fakulteter er ett eksempel på hvordan UiO bør legge til rette for mer forpliktende samarbeid mellom ulike grupper, miljøer og tradisjoner. 

Vi mener slikt samarbeid og læring mellom ulike områder og fagfelt er viktigere enn noensinne. Det vil utnytte kompetanse både hos studenter, faglig og administrativt ansatte bedre enn vi lykkes med i dag, og det vil styrke vår mulighet til å nå opp i den stadig hardere kampen om eksterne midler også for toppforskningsmiljøene. Slik kan vi beskytte faglig bredde, styrke grunnforskningen, dens anvendelse i samfunnet — og tilby utdanninger som setter UiO- kandidater i stand til å svare på samfunnets utfordringer også framover i tid.

Dette er ikke bare en visjon — det er en nødvendighet i en tid der kunnskapsutvikling og innovasjon skjer i skjæringspunktene mellom ulike fagfelt. 

I møte med globale utfordringer og en akademisk hverdag som krever stadig mer samarbeid for å nå opp i konkurransen om eksterne midler, trenger UiO ledere som forstår at universitetet må arbeide tettere og på tvers av faggrenser. Team Harbo har en visjon om å bringe hele universitetet sammen, og det er nettopp denne helhetlige tilnærmingen som gjør dem til det beste valget for oss alle på Universitetet i Oslo. 

Vi mener for øvrig at tverrfaglighet, breddekompetanse og vilje og evne til å lede hele universitetet er langt viktigere enn rektors fakultetstilhørighet.

Hanne Harbo har med seg representanter med sterk ledererfaring fra fire fakulteter og én representant fra det sittende rektoratet. Mange av oss har godt kjennskap til personene som inngår i team Harbo, og vi mener at de gjennom sitt tidligere virke, sitt engasjement og sitt program er det klart beste alternativ for UiO og for framtiden.

I en tid der verden er preget av alvorlige trusler og der mye står på spill, trenger UiO en ledelse som ser helheten, tenker nytt og tar konkrete grep for å gjøre universitetet mer samlet, samarbeidsorientert og framtidsrettet. Slik vil vi få et UiO vi kan være stolte av — også i fremtiden.

Etter vår mening er Team Harbo den ledelsen UiO trenger nå.

Undertegnet av:

Lene Frost Andersen, professor, Institutt for medisinske basalfag

Dag Backer, senioringeniør, Universitetsbiblioteket 

Dan Banik, professor, Senter for utvikling og miljø

Susanne Bauer, professor, Senter for teknologi, Innovasjon og kultur

Fred Espen Benth, professor, Matematisk institutt

Jan Bjålie, professor, Institutt for medisinske basalfag 

Hugo de Boer, professor, Naturhistorisk museum 

Gro Bjørnerud, professor, Institutt for områdestudier og europeiske språk

Atle Bjørnerud, professor, Fysisk institutt og OUS 

Tone Bratteteig, professor, Institutt for informatikk

Jarle Breivik, professor, Institutt for medisinske basalfag

Brita Brenna, professor, Institutt for kultur, religion, Asia-og Midtøstenstudier

Lisbeth M. Brevik, professor, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

Haldor Byrkjeflot, professor, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Damjan Corak, student

Ana Delgado, Førsteamanuensis, Senter for teknologi, Innovasjon og kultur 

Kristine Dragland, student

Tone Druglitrø, førsteamanuensis, Senter for teknologi, Innovasjon og kultur

Gabriel Ebbesen, student 

Kristin Bjørneboe Eide, rådgiver, Institutt for områdestudier og europeiske språk

Sarah M Eiene, stipendiat, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

Mari Elken, Førsteamanuensis, Institutt for pedagogikk

Maja Kristine Eriksen, student

Jon Erik Doppelhofer Ervik, student

Anders M. Fjell, Psykologisk Institutt

Geir Flikke, professor, Institutt for områdestudier og europeiske språk

Arnoldo Frigessi, professor, Institutt for medisinske basalfag 

Ingrid Glad, professor, Matematisk institutt 

Jemima Garcia-Godos, professor, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Sine Grude, student

Simen Grung, stipendiat, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

Håkon Grydeland, forsker, Psykologisk institutt

Gunnveig Grødeland, professor, Institutt for klinisk medisin

Atle Grønn, professor, Institutt for områdestudier og europeiske språk

Fabian Heffermehl, forsker, Institutt for områdestudier og europeiske språk

Hans Petter Helland, professor, Institutt for områdestudier og europeiske språk

Lise Helsingen, førsteamanuensis, Institutt for helse og samfunn 

Anne Flem Jacobsen, professor, Institutt for klinisk medisin 

Jens Jungblut, professor, Institutt for statsvitenskap 

Lars Erik Kjekshus, professor, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi 

Karina Kleiva, administrativ leder, Institutt for områdestudier og europeiske språk

Elisabeth Kolflaath Semprini, rådgiver, Institutt for klinisk medisin 

Eirinn Larsen, professor, Institutt for arkeologi, konservering og historie

Aleksandra Kołodziejska, student

Anne Kveim Lie, professor, Institutt for helse og samfunn 

Einar Lie, professor, Institutt for arkeologi, konservering og historie 

Erik Løveid, student

Peter Maassen, professor, Institutt for pedagogikk

Athanasia M. Mowinckel, forsker, Psykologisk institutt 

Hilde Irene Nebb, professor, Veksthuset for verdiskaping

Veronique Pouillard, professor, Institutt for arkeologi, konservering og historie

Marta Nyhus Rudkjær, student

Fredrik Mørk Røkenes, førsteamanuensis, LINK

Jan Ivar Røssberg, professor, Institutt for klinisk medisin

Marius Trøseid, Institutt for klinisk medisin 

Kirsti Sellevold, seniorrådgiver, Institutt for områdestudier og europeiske språk

Nicole Martha Sirnes, student

Trygve Skonnord, professor, Institutt for helse og samfunn 

Amanda Hylland Spjeldnæs, student

Anne Cathrine Staff, professor, Institutt for klinisk medisin

Guro Stordrange, stipendiat, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

Rune Svarverud, professor, Institutt for kultur, religion, Asia-og Midtøstenstudier

Oline Sæther, student og leder av Medisinsk Studentutvalg

Øystein Sørensen, professor, Psykologisk institutt

Trine Syvertsen, professor, Institutt for medier og kommunikasjon 

Kjetil Tasken, professor, Institutt for klinisk medisin 

Sheraz Yaqub, professor, Institutt for klinisk medisin

Espen Ytreberg, professor, Institutt for medier og kommunikasjon 

Kristine B. Walhovd, professor, Psykologisk institutt 

Geir Uvsløkk, professor, Institutt for områdestudier og europeiske språk

Ragnhild Johnsrud Zorgati, professor, Institutt for kultur, religion, Asia-og Midtøstenstudier

Marianne Midthus Østby, seksjonssjef, Avdeling for organisasjon og personal

Powered by Labrador CMS