Debatt ● Helge Høivik
Krise, utviklingsarbeid og KI
Å gjenopprette respekten for det eksperimentelle utviklingsarbeidet kan være en vei ut av den pressede situasjonen utdannings- og karrieresystemet i akademia har kommet under.
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Utdannings- og karrieresystemet i akademia er kommet under press. Kommisjoner og søkere har lagt for stor vekt på antall publiserte artikler på bekostning av andre mål. Det etablerte undervisningsregimet støter også på problemer. Det å reprodusere fagets tekster på eksamen er ikke et godt mål for forståelse og operativ evne. De sosiale fellesskap forvitrer. Mange er ikke til stede på campus. Ved OsloMet viser oppmøtestatistikken høsten 2024 at bare 1 av 4 lærere og studenter møter på campus en vanlig arbeidsdag.
Inspirert av Donald Alan Schön (1930—1997) har det å reflektere over utøvelse blitt framholdt som alternativ til tradisjonell forskning. Denne retningen utfordres nå av KI som kan formulere erstatninger for personlig refleksjon, særlig når refleksjon tolkes som gjenfortelling uten analyse. God og skarp analyse krever teoretisk overhøyde.
En vei ut av dette er å gjenopprette respekten for det eksperimentelle utviklingsarbeidet, dvs. U-en i FoU slik dette er definert i Frascati-manualen. Det bringer friskt blod til likningen.
Når det utvikles nye studieprogrammer, radikalt forbedrede mastergradsløp, praksisordninger og digitale læremidler, kan det inngå i vitenskapende virksomhet når det er kreativt nytt/nyskapende, skjer systematisk under usikre vilkår og har overføringsverdi.
En lærer som kvalifiserer seg for dosentstigen og studenter som gjennomfører entreprenørielle mastergrader tar utgangspunkt i det å løse praktiske problemer, men knytter teori (og innlæring av den) til dette håndfaste arbeidet.
Det er to springende punkt for å gi utviklingsarbeidet den vitenskapelig karakter. For det første må man plassere eksperimentelle erfaringene inn i et teoretisk perspektiv. For det andre kan erfaringene gi opphav til ny eller modifisert teori, som regel abduktivt, dvs. man bruker kun ett eksempel som grunnlag for å foreslå en teoretisk forklaring. Utfordringen ligger da ofte i en dobbelt avgrensning:
Hva kan fungere som (snevrere) teoretisk perspektiv på det konkrete utviklingsarbeidet?
Hvordan avgrense utviklingsarbeidets praktiske nedslagsfelt og gjennomføring?
Her vil generativ kunstig intelligens uvegerlig gi starthjelp til den teoretiske tilnærminga. Dette er sentralt. Forskningslogikken — først teori og så praksis — snus på hodet.
Derfor dette lille eksempelet med bruk av KI:
Ledetekst til KI-maskin: Jeg gjennomfører et eksperimentelt utviklingsprosjekt for å øke motivasjon og personlig framdrift i sykepleiestudentenes studier ved å innføre ukentlige online refleksjonsgrupper med tre og tre studenter mens de er i praksis. Gi skisse til teoretisk rammeverk for dette.
Eksempler på svar:
Pedagogisk grunnlag
Sosial konstruktivisme: Refleksjonsgrupper kan sees som læringsfellesskap der kunnskap konstrueres gjennom dialog og samarbeid. Lev Vygotskys teorier om sosial interaksjon er en nøkkel til læring.
Erfaringsbasert læring: David Kolbs modell for erfaringslæring (1984). Studentene beveger seg mellom konkrete erfaringer, refleksjon, konseptualisering og eksperimentering
Refleksjon som pedagogisk metode
Donald Schöns teori om refleksjon i handling: Refleksjonsgruppene kan støtte «reflection-on-action» (refleksjon over handling) og utvikle ferdigheter i «reflection-in-action» (refleksjon under handling). Dette er sentralt i profesjonsutdanninger der praksis spiller en nøkkelrolle.
Boud, Keogh og Walkers modell for refleksjon: Denne modellen fokuserer på å hente fram følelser, evaluere erfaringer og integrere ny forståelse, noe som passer godt for små grupper som arbeider med utfordringer i praksisfeltet.
Motivasjon og personlig framdrift
Selvbestemmelsesteori (Self-Determination Theory, Deci & Ryan): Refleksjonsgruppene kan støtte studentenes indre motivasjon ved å fremme tre grunnleggende behov: autonomi, kompetanse og tilhørighet. Autonomi fremmes ved at studentene styrer sine egne refleksjonsprosesser; kompetanse utvikles gjennom tilbakemelding og problemløsning; og tilhørighet styrkes gjennom sosial støtte i gruppen.
Gruppeprosess og dynamikk
Tuckmans utviklingsmodell for grupper: Gruppenes utvikling gjennom stadiene «forming, storming, norming performing, adjourning» kan brukes til å forstå og tilrettelegge for effektiv gruppedynamikk.
Etiske og relasjonelle aspekter
Konfidensialitet og tillit: Studentene må føle seg trygge på at det som deles i gruppen forblir konfidensielt.
Relasjonell kompetanse: Gjennom refleksjonsgruppene kan studentene øve på viktige profesjonelle ferdigheter som aktiv lytting, empatisk kommunikasjon og samarbeid. Det er direkte overførbart til praksisfeltet.
Teori om praksisfeltets kompleksitet
Yrkesutøvelse i komplekse miljøer: Ifølge teorier om kompleksitet (f.eks. Donald Schön og Etienne Wenger) er praksisfeltet preget av usikkerhet og flertydighet. Refleksjonsgruppene kan fungere som arena for å navigere i denne kompleksiteten gjennom deling av erfaringer og felles problemløsning.
Situert læring (Situated Learning Theory, Lave & Wenger): Refleksjonsgrupper kan forstås som «praksisfellesskap» (communities of practice) der studentene lærer ved å delta aktivt i diskusjoner som er forankret i reelle situasjoner fra praksis.
Langsiktige læringsutbytter
Profesjonell identitetsutvikling: Deltakelse i refleksjonsgrupper kan styrke studentenes profesjonelle identitet gjennom kritisk refleksjon over egne erfaringer, verdier og praksis.
Livslang læring. Ved å etablere refleksjon som en vane, legges grunnlaget for kontinuerlig læring og selvforbedring i yrkeslivet.
Integrasjon i helhetlig utdanningsdesign
Tilknytning til praksis og teori: Refleksjonsgruppene bør designes slik at de bygger bro mellom praksiserfaringer og teoretiske rammer som presenteres i andre deler av utdanningen.
Samsvar med læringsmål. Gruppene må være tydelig knyttet til læringsmålene for praksisstudiet og bidra til at studentene oppnår disse gjennom systematisk refleksjon og evaluering.
Forskningsgrunnlag og evaluering av prosjektet
Forskningsbasert tilnærming: Implementeringen bør dokumenteres og evalueres for å samle erfaringer som kan videreutvikle modellen. En handlingsforskningsmetode kan være nyttig for å kombinere utvikling og evaluering.
Kvalitative og kvantitative data: Evalueringen bør inkludere både kvalitative data (f.eks. intervjuer og studentenes refleksjonsnotater) og kvantitative data (f.eks. deltakelse, gjennomføringsgrad og endringer i motivasjon).
I dette, og liknende eksempler, må brukerne — studenter og lærere — studere originaltekstene som ligger under de teoretiske perspektivene man tar til seg. De må drive aktiv feilretting av KI-maskinenes forslag.
Dette kan gi en modell for å skape praktiske forbedringer, heve universitetenes bredere anseelse og fremme teoretisk interesse
Nyeste artikler
Universitets-biblioteket nominert til Årets bibliotek
Tre universitet diskuterer hvem som skal få drive bokhandel på campus
Fleire universitet stenger oljeindustrien ute
KI er viktig for fremtidens jurister, men opplæringen bør overlates til institusjonene
Skal kapre eksklusiv vin: Følger studiene i Tromsø fra telt i Oslo
Endre Bjørndal (1966—2024)
Mest lest
Finland svartelister 271 tidsskrifter
Foreslår å legge ned landets lærerutdanninger: — Det er skolekrise
Big Daddy Karsten (36) blir student igjen: — Men det er SÅ vanskelig å passe inn
Akademikere i møte med total kunnskapsløshet
Studentene strømmer til det finske lærerstudiet. — Norge må lære av Finland
Skuldingar om juks har hange over professoren i fire år. No skal høgskulen ta stilling til saka