(Nok) Et slag for PISA-modellen Den forrige modellen for digitalstøttet undervisning må oppdateres, mener Helge Høivik.
Er Canvas virksomhetskritisk for norske universiteter? Det mener ikke dosent Helge Høivik, som har lest delrapporten "Læringsanalyse – noen sentrale dilemmaer", som problematiserer personvern og digitale verktøy i høgere utdanning.
Bytt ut Canvas Enkelte ledere sier at det er umulig å endre dagens situasjon Norge, - Vi må nok leve med Canvas. Det er feil.
En norsk-språklig faglitteratur på egen kjøl Vi kan ikke akseptere at internasjonale forlag tilbyr hele det digitale læringsdesignet og læremidlene for undervisningsdelen i norsk høyere utdanning, mener Helge Høivik.
Norge risikerer å bli slukt av de globale plattformselskapene «Hvis ikke de ansatte i sektoren utvikler gode digitale læringsressurser, kommer noen andre til å gjøre det. Så kan en jo selv tenke hva konsekvensen av det vil være på lang sikt», skriver Arne Krokan.
«Radioresepsjonen» og høyere utdanning Navneendringer i kunnskapssektoren er svake ekko av det som er pådriv for overgangen fra offentlig tjenesteyting til kommersielle bedrifter.
Godt utdanningsinitiativ fra Arbeiderpartiet Arbeiderpartiets plan om et nettverk av studiesentra over hele landet er et interessant utviklingstrekk, men hvorfor holder OsloMet utredning om åpent faginnhold hemmelig, spør Helge Høivik.
Digitale læreverk er faglitteraturens lydbøker Det er bra at regjeringen har doblet bevilgningen til åpne digitale læreverk i 2021, men det trengs mye mer, skriver Helge Høivik.
Forelesningene blir ikke hva de var. Ikke høyere utdanning heller Nå «flytter» lærer selv inn i skjermen, skriver kronikkforfatteren.
For enkelt om digitalisering Det beste for framtida i høyere utdanning er å avvise Asheims forslag om pålegge utdanningsinstitusjonene å legge ut alle forelesningerer gratis, skriver Guro Lind i sitt svar til Helge Høivik.
Slutt å putle i krokene Universitets- og høgskolemiljøene, - lærere, forskere og studenter - må etablere egen digital modell- og definisjons-makt, skriver Helge Høivik.
2020 blir vannskillet i norsk e-læring Over flere tiår har det vært en langsom utvikling av digital kompetanse og praksis i fagstabene i høyere utdanning. Korona- epidemien i 2020 kan vise seg å bli det store vannskillet.
Hvem eier resultatet av Learning Analytics? Digitalisering. Når det gjelder eierskap til data i Canvas-systemet vil det norske og europeiske avtaleverket gi et visst vern. Det er likevel problematiske sider ved dette, skriver dosent ved OsloMet, Helge Høivik.
Canvas er et strategisk feiltak og dette kan vi gjøre med det Digital læringsplattform. Canvas låser kundene sine inne i sin løsning og gjør samtidig kostnaden på å bytte plattform så høy at institusjonene heller fortsetter å punge ut. Vi må ha alternativer, skriver dosent Helge Høivik.
Nyeste artikler
Sandra Borch skal skrive ny masteroppgave i sommer
Doktorgradsavhandlinger bør inneholde artikler av høy internasjonal standard
Datahåndtering sett i lys av data
Stor kongress i nord.— Vi må legge ein plan for samarbeid med Russland
Publisering i realfag har gått i været
Mest lest
Gruppa skal jobbe for mangfold og likestilling. 14 av 16 er kvinner
Professor ber dekan om å gå av: — Null tillit
Avlyser fire mastere på grunn av økonomisk svikt
Frykter at Norge sitter igjen med bare tysk, fransk og spansk om ti år
Høgskulestyret sa opp direktøren i lukka møte