Debatt ● Hagen og Eliassen

Et universitet er bare et universitet om det er fritt og  uavhengig

Når verdens ledende forskningsnasjon og verdens beste universiteter rammes, angår det forskningen og universiteter globalt. Vi vil være tydelige forkjempere for den akademiske friheten.

Ved Universitetet i Bergen får vi allerede mange signaler fra våre fagmiljøer om den alvorlige situasjonen. USA er det landet UiB samarbeider mest med i vitenskapelige publikasjoner, skriver forfatterne. Forskere i Bergen deltok fredag 7. mars på Stand up for science-aksjonen, som hadde arrangementer i mange land.
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Jill Walker Rettberg skriver sterkt og tydelig om sin uro over den dramatiske utviklingen for amerikanske universiteter og for våre forskningskollegaer under Trump-administrasjonen. Flere virkemidler tas i bruk for å kneble den frie forskningen: listede forskningstema bannlyses, forskningsprosjekter stoppes og finansiering kuttes. Rettberg utfordrer rektorkandidater til å reflektere over egen rolle i denne situasjonen.

Det er all grunn til å ta situasjonen på stort alvor. Når verdens ledende forskningsnasjon og verdens beste universiteter rammes, angår det forskningen og universiteter globalt.

Ved Universitetet i Bergen får vi allerede mange signaler fra våre fagmiljøer om den alvorlige situasjonen. USA er det landet UiB samarbeider mest med i vitenskapelige publikasjoner. 22 prosent av våre publikasjoner er samforfatterskap med amerikanske kolleger. 

Vi har mottatt bekymringer og eksempler på konsekvenser for enkeltforskere, prosjekter og samarbeidspartnere. Gitt omfanget av samarbeid, treffer dette hele bredden av vår faglige virksomhet. Noe handler om listen av begrep som skal forbys, noe om kritisk internasjonal infrastruktur og store databaser som i dag forvaltes av USA, og noe om konkrete samarbeid knyttet til søknader og finansiering.

De viktigste konsekvensene som vi har identifisert så langt er:

1. Risiko for å få brudd på lange tidsserier, og miste tilgang på store databaser som lagres og forvaltes i USA og som vi er avhengige av i vår forskning, særlig innen klima-, polar- og havforskning.

2. Kutt i finansiering, enten direkte eller indirekte via partnere i USA eller i tredjeland (for eksempel USAID-finansierte).

3. Stor usikkerhet rundt planlagte gjesteforskeropphold, konferanser og prosjektsøknader.

4. Vi ser at amerikanske kolleger allerede dreier sin forskning eller unngår visse tema/ord i sine aktiviteter. Dette påvirker også samarbeidet vi har med dem.

5. Utfordringer relatert til infrastruktur og informasjonssikkerhet. Det er en økt risiko knyttet til bruk av amerikanske skytjenester og å gjøre seg avhengige av digital amerikansk forskningsinfrastruktur.

UiB organiserer seg nå for å støtte våre forskere i å håndtere denne situasjonen, men mye av dette må koordineres nasjonalt og internasjonalt. Vi verdsetter høyt at statsråd Aasland har vært så tidlig ute med å ta eierskap til utfordringene. 

Hvis den nye amerikanske administrasjonen fortsetter som nå, med en nedbygging og nedbryting av den offentlig finansierte forskningen, kommer dette til å få store konsekvenser for forskningen internasjonalt. Og selv om vi holder fast ved forskningsfriheten hos oss, er det slik at den faktiske utøvelsen av forskning avhenger av tilgang på god infrastruktur og sterkt internasjonalt samarbeid.

Det er lett å tenke på akademisk frihet og fri og uavhengig forskning som honnørord, som er tomme for reelt innhold i strategidokumenter og valgplattformer. Men for oss er det kjernen i hva et universitet skal være som en bærende samfunnsinstitusjon. 

I Universitetet i Bergens strategi fremmes akademisk frihet som et «bærende prinsipp». Det står også at «Vi står sammen internasjonalt med kolleger og studenter for akademisk frihet», en setning med tung valør i en verden der antiliberale verdier er på fremmarsj. 

De siste tjue årene har en stadig mindre del av verdens befolkning levd under demokratiske styresett. Vi ser nå at USA og også andre demokratiske land utfordres av mer autoritære former for styresett.

Akademisk frihet er en grunnverdi for et demokratisk samfunn og for et kunnskapsbasert samfunn. Uten akademisk frihet kan ikke universitetene forvalte rollen med å være sannhetssøkende, åpent utforskende, kritiske, og med høy kvalitet.

Vi må likevel ikke ta for gitt at vi er skjermet mot krefter som ønsker sterkere styring av norske universiteter, ikke bare finansielt og administrativt, men også politisk.

Hagen og Eliassen

Universitetet i Bergens viktigste oppgaver er forskningsbaserte utdanninger og sterk og fri forskning i en stor faglig bredde. Vi skal fremme akademisk frihet og universitetsdemokratiet med valgt rektor. Det er viktig å erkjenne at amerikanske universiteter styringsmessig, og finansielt utfordres i langt flere dimensjoner. Vi må likevel ikke ta for gitt at vi er skjermet mot krefter som ønsker sterkere styring av norske universiteter, ikke bare finansielt og administrativt, men også politisk.

Vi vil være tydelige forkjempere for den akademiske friheten. Både nasjonalt og internasjonalt har UiB blitt utfordret på den akademiske friheten i geopolitiske og samfunnsmessige spørsmål. Når den akademiske friheten utfordres, er det noen ganger fordi man mener den aktuelle saken er så presserende viktig at den bør trumfe hensynet til akademisk frihet. 

Men det er nettopp i disse situasjonene er det viktig å være prinsipielle. Om ikke, flytter vi en grense som stadig vil bli utfordret.

Situasjonen i USA stilles oss overfor nye dilemmaer, som vi vil adressere på tre nivå:

For det første skal UiB være en tydelig beskytter av den akademiske friheten for våre kolleger. Det betyr at vitenskapelig ansatte skal ikke skal måtte gå på akkord med sin uavhengighet i møte med eventuelle krav fra internasjonale myndigheter når de samarbeider med internasjonale forskere. 

UiB skal, som institusjon, håndtere mulige negative konsekvenser for søknader, prosjekter, infrastruktur, publisering eller annet. Dette arbeidet er vi allerede i gang med, men her trenger vi også koordinering på nasjonalt og europeisk nivå.

For det andre vil vi arbeide strukturert mot myndighetsnivå nasjonalt og i Europa for å legge press på amerikanske myndigheter for å reversere inngripende tiltak som rammer den akademiske friheten i USA og internasjonalt forskningssamarbeid. Og vi bør bruke våre europeiske nettverk, for å bygge et beredskap mot den store sårbarheten som nå viser seg.

For det tredje vil vi ta initiativ til en bred dialog i universitetssamfunnet for å finne måter vi kan støtte og samarbeide med våre amerikanske kollegaer som er i en vanskelig situasjon.

Vi vil på alle nivå arbeide for at forskningen skal være fri, og som universitetsledelse gjøre prioriteringer basert på disse verdiene.

Powered by Labrador CMS