Debatt ● Team Harbo

Bærekraftig kunstig intelligens

Når kunstig intelligens har kommet inn i livene våre, må vi som forskere og lærere akseptere det, bruke det og ta nytte av det. Men vi må tenke gjennom hva vi gjør.

Siden tidenes morgen har nysgjerrige mennesker utviklet og tatt i bruk de verktøy de kan for å tilegne seg kunnskap. Nå har vi fått KI. — Vi må bruke og ta nytte av det, men vi må tenke gjennom hva vi gjør, skriver Team Harbo.
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Nesten all teknologi og kunnskapsutvikling har uheldige sider. Spaltingen av atomet var viktig, men er også blitt brukt til å skape ødeleggelser og frykt, og Internett gir oss rask tilgang til enorme mengder informasjon, også feilinformasjon. Når kunstig intelligens (KI) nå tar en stadig større plass i hverdagen til folk flest og i akademia er det helt naturlig at teknologien møtes med et kritisk blikk og sunn skepsis. 

Men KI skaper også muligheter og har med stor kraft kommet for å bli. Vi må arbeide for at teknologien blir brukt til det beste for våre studenter og ansatte.

Ved Universitetet i Oslo (UiO) har forskere over lang tid vært engasjert i mye av det som er grunnlaget for KI, også før begrepet oppstod på 1950-tallet. Denne lange historien er uvurderlig viktig, og en viktig årsak til at mange fagmiljøer ved UiO deltar med sterke bidrag i den rivende KI-utviklingen som har skjedd de 5—6 siste årene.

UiOs satsing på språkteknologi gjennom flere tiår er et strålende eksempel på dette. Dette sterke KI-miljøet har utviklet flere norske språkmodeller, blant annet i samarbeid med Nasjonalbiblioteket. På UiO finner vi også Norges eneste senter for fremragende forskning der forskningens hovedformål er å gjøre KI mer bærekraftig, nøyaktig, pålitelig og etisk. Ikke minst blir de etiske dimensjonene stadig viktigere etter hvert som potensielle negative konsekvensene ved bruk av teknologien trer frem.

Ikke minst blir de etiske dimensjonene stadig viktigere etter hvert som potensielle negative konsekvensene ved bruk av teknologien trer frem.

Team Harbo

I tillegg til sterke fagmiljøer innen maskinlæring, selve kjerneteknologien i KI, har UiO flere andre fagmiljøer som gjør at vi som institusjon står svært godt rustet til å utvikle og ta i bruk KI til det bedre for ansatte og studenter. I tillegg til stor KI-aktivitet i våre teknologiske miljøer, har UiO forskningsmiljøer innen humaniora og samfunnsfag som studerer viktige sosiale og kulturelle konsekvenser av KI. UiO har også internasjonalt ledende jurister som tar tak i helt essensielle spørsmål knyttet til regulering og styring av KI. 

UiO er ledende på KI i Norge, noe vi også skal være i fremtiden.

Det er noen krevende, kanskje også urovekkende, sider ved KI. Vi må erkjenne at KI kan føre til mindre læring, ikke mer. Dette må vi være særlig oppmerksomme på når KI blir en del av våre utdanninger. Vi må derfor, i fellesskap, ta grep for å sørge for at KI brukes på måter som kan stimulere til mer effektiv læring. 

I dette bildet er følgende tre premisser særlig viktig.

For det første må vi innse at KI er et naturlig redskap for læring, som kalkulatoren eller andre digitale verktøy vi bruker i utdanning. Vi må overkomme den iboende frykten for det ukjente, og lære oss å bruke teknologien på fornuftige, gjennomtenkte og etisk forsvarlige måter.

For det andre må vi ta i bruk alle de gode kreftene vi har på universitetet for å sørge for at det innføres klare og gode retningslinjer for bruk av KI.

Og for det tredje må vi øke studentenes kunnskap om fordelene og ulempene med KI for deres egen læring og mestring av deres fagfelt.

Det siste er særlig viktig, men blir ikke til i et vakuum. Til tross for at vi har mange studenter som bruker KI aktivt og produktivt, er ikke nødvendig kritisk tenkning rundt problemstillingene KI fører med seg en integrert del av studieløpet.

Vi må heller ikke glemme at KI er i ferd med å bli en klimaversting. Om KI-utviklingen fortsetter slik den gjør nå, uten vesentlig effektivisering, vil det årlige forbruket av elektrisitet i datasentre i Europa i 2030 være nær fire ganger så høyt som hele Norges samlede forbruk av elektrisitet gjennom et helt år. I tillegg til den voldsomme veksten i behov for energi medfører KI også et enormt forbruk av vann til kjøling i datasentre og mineraler som må hentes fra en sårbar natur. 

Dette er ikke bærekraftig, men flere fagmiljøer ved UiO er «på ballen», mange av disse sammen med sterke fagmiljøer i Europa og andre deler av verden.

For at de tre premissene knyttet til KI, læring og utdanning skal oppfylles, samtidig som at vi bidrar til mer bærekraftig KI, er vi avhengig av at UiO ytterligere styrker egen kompetanse på KI, og at vi i bredden av UiOs virksomhet kan nyttiggjøre oss denne kompetansen. UiO er på god vei — en vei Team Harbo ønsker å utvikle videre sammen med studenter og ansatte.

Powered by Labrador CMS