KUNSTIG INTELLIGENS
ChatGPT fikk A på eksamen. — Skulle nesten bare mangle
ChatGPT fikk A på eksamen. KI-professor Morten Goodwin er ikke overrasket.

ChatGPT fikk karakteren A på en anatomieksamen som sykepleiere tok tidligere i desember. Det er tidsskriftet Sykepleien som har testet ut språkmodellen med hjelp fra KI-professor Morten Goodwin.
I starten av 2023 fikk ChatGPT-3 i oppgave å ta en sykepleie-eksamen. Da strøk den. Goodwin mente dette ikke ville skje igjen, noe som nå viser seg å stemme. ChatGPT-5 fikk 92,5 poeng da den tok anatomieksamenen i år.
— Verktøyet har blitt betydelig bedre det siste året, og i andre undersøkelser har det vist medisinskfaglig ekspertise på nivå med en doktorgrad. At det presterer godt i en anatomieksamen, skulle nesten bare mangle, skriver Goodwin i en e-post.
Allerede i 2022 fikk ChatGPT karakteren B på eksamensspørsmål på høgskolenivå, den gang testet av Høyskolen Kristiania.
Mer faktastoff og mindre drøfting
Ole Kristian Brones Berg, sykepleier og førsteamanuensis ved Høgskolen i Molde, var med på å utforme årets eksamen og sensurerte også ChatGPT sin oppgave.
— Jeg tenker at det ikke er rart at KI gjorde det godt på denne eksamen, den er jo ganske annerledes enn sykepleieeksamenen som ble sensurert sist, hvor det er større grad av drøfting og vurdering enn gjengivelse av faktastoff, skriver Berg i en e-post til Sykepleien.
Likevel bemerker han at det er enkelte ChatGPT-trekk i oppgaven. Teksten har uvanlige formuleringer, som gjør at Berg ville mistenkt bruk av kunstig intelligens. Modellen finner også opp ord, slik som «inntredet», og bruker engelsklignende formuleringer eller terminologi. I tillegg blander den inn lite relevant informasjon i tillegg til riktige svar, og den bommer på noen punkter i ulike oppgaver.
Dropper hjemmeeksamen
Goodwin mener vi vil se enda mer forbedring om for eksempel et år, fordi kunstig intelligens utvikler seg så raskt.
— Når et dataprogram kan bestå eksamen med glans, er det åpenbart at vi må fokusere på andre ferdigheter i vurderingen. Innen fag som sykepleie er det selvsagt nødvendig med grunnleggende kunnskap om kroppen, men når alle har tilgang til avansert KI med enorm faglig kompetanse, blir det antakelig viktigere å teste andre aspekter av sykepleieryrket, sier Goodwin til Sykepleien.
Problemstillingen er ikke unik for sykepleierutdanningen. Flere undervisere har tatt til orde for å avskaffe hjemmeeksamen fullstendig, og noen vil også ha muntlig på alle masteroppgaver.
— Vi vet ikke hvem det egentlig er vi sensurerer. Om det er studenten selv eller andre i studentens nettverk. Og så har KI kommet, og dét er nesten umulig å avsløre. Du avslører de uproffe. Men de som bruker KI til å komprimere og gjøre språket bedre, er nesten umulig å avsløre, sa professor Oddveig Storstad på lærerutdanningen ved NTNU i høst.
I et emne ved Universitetet i Agder ble seks studenter felt for fusk tidligere i år, mistenkt for å ha skrevet kode med ChatGPT.
— Jeg deler mange av mine kollegers synspunkt om at det å slutte helt med hjemmeeksamener, til fordel for skoleeksamener med tilsyn, kan være det eneste effektive tiltaket for å forhindre fusk ved hjelp av KI, sa emneansvarlig Valeriy Zakamulin til Khrono.
Det kan være svært vanskelig å bevise at fusken kommer fra ChatGPT, selv om mange kan gjenkjenne modellens typiske språklige trekk. Da blir studentene for eksempel felt for å dikte opp kilder, sitere sider i bøker som ikke finnes, eller sitere en kilde på noe den ikke sier.
Nyeste artikler
Valgkamp i Ås om parkering, oppsigelser og ledermodell
Fem år siden Norge stengte ned. Hvordan har akademia endret seg?
Elon Musk blir ikke kastet ut av vitenskapsakademi
Udokumenterte påstander om utviklingen innen vitenskapelig publisering
Kan KI svekke likestillingskampen?
Mest lest
Student brukte KI og fikk tidenes strengeste fuskestraff
Sjefene som tjener over en halv million på ekstrajobber. — Flott og sunt
Åpner for lønnet praksis og avvikling av masterkrav i lærerutdanningen
Kritisk til historisk stort rektorteam: — Et sjuhodet troll
Det hjelper ikke å pynte seg med dannelse