Debatt ● Nora Milch, Øystein Flø Baste og Bassel Hatoum
UiO renvasker egne innkjøpsavtaler på feilaktig grunnlag
Vi ber om at universitetsstyret ved neste styremøte igangsetter en grundigere gjennomgang av samtlige innkjøpsavtaler med leverandører som har forbindelser med det israelske militæret eller opererer i de okkuperte palestinske områdene.
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Det finnes forbrytelser som er så grusomme at de angår oss alle. Folkemord er en slik forbrytelse mot menneskeheten som helhet. I folkeretten faller slike forbrytelser under prinsippet erga omnes, som tilsier at samtlige stater, ikke bare direkte parter i konflikten, er ansvarlige for å forhindre forbrytelsen.
Slik er det også Norges ansvar å forhindre det som FNs domstol regner som et plausibelt folkemord mot Palestinerne i Gaza. Dette forplikter ikke bare rettslig, men også moralsk. Universitetet i Oslo bør avslutte eksisterende, og ikke inngå nye, avtaler med leverandører som har forbindelser med det israelske militæret eller opererer i de okkuperte palestinske områdene.
Redegjørelsen som ble lagt frem forrige styremøte gir et falskt inntrykk av at UiO ikke har noen innkjøpsavtaler med relevante forbindelser til israelsk krigføring og okkupasjon. Det er positivt at UiO er villige til å se nærmere på sine økonomiske forbindelser til Israels krigføring, men redegjørelsen er etter vårt syn mangelfull av flere grunner.
UiO har lagt til grunn en snever forståelse av hvilke selskaper som har kobling til israelsk krigføring og okkupasjon. Derfor renvasker UiO sine innkjøpsavtaler på feilaktig grunnlag.
I ovennevnte gjennomgang viser UiO utelukkende til FNs høykommissær for menneskerettigheters database over selskaper som driver forretninger med israelske bosettinger på ulovlig okkupert områder, også kalt «FNs svarteliste». FN har selv understreket av denne listen er ufullstendig og ikke omfatter alle selskaper med aktiviteter knyttet til Israels ulovlige okkupasjon av palestinske områder.
Vi etterlyser at UiO gjør en grundigere undersøkelse og kryssjekker med utfyllende oversikter. Initiativ som whoprofits.org og den palestinskledede kampanjen Boycott, Divestment, Sanctions (BDS) har gjort slike grundige vurderinger av selskaper som er kommersielt involvert i Israels folkerettsbrudd.
Mens vi skriver denne kronikken fra våre respektive HP-datamaskiner, tar Israel stadig mer avanserte teknologiske virkemidler i bruk for å flytte grensene for krigens brutalitet.
Milch, Baste og Hatoum
Et åpenbart eksempel er Hewlett Packard Enterprises (HP), som er en av to standardleverandører for datautstyr til UiOs ansatte. Mens vi skriver denne kronikken fra våre respektive HP-datamaskiner, tar Israel stadig mer avanserte teknologiske virkemidler i bruk for å flytte grensene for krigens brutalitet.
HP, og dets søster- og underselskaper, har i lang tid vært blant Israels nærmeste partnere i å utvikle teknologi som muliggjør okkupasjonen gjennom overvåkning og krigføring. Allerede i 2016 viste en rapport fra Norsk Folkehjelp at HP har levert IT-systemer til den israelske hæren, og rapporten beskriver hvordan HP er knyttet til okkupasjonen. Norsk Folkehjelp oppfordret dermed oljefondet (Statens pensjonsfond utland) til å trekke sine investeringer.
Senere har det blitt dokumentert at HP og underselskaper fortsetter å levere tjenester til israelske myndigheter og fengselsvesen, i tillegg til å levere databaser for biometrisk identifikasjon. Dette samtidig som Israel i økende grad benytter ansiktsgjenkjenning i sin okkupasjon og krigføring mot palestinerne.
Fellesavtalen for PC-utstyr der HP inngår i standardsortimentet peker også på et annet problem ved UiOs innkjøpsgjennomgang. UiO overlater i stor grad ansvaret for etiske vurderinger til Statens innkjøpssenter som har inngått innkjøpsavtalen. UiOs institusjonelle autonomi tilsier at det også eksisterer et selvstendig ansvar for å sørge at UiOs økonomiske avtaler er etisk forsvarlige og i tråd mer universitetets egne etiske retningslinjer.
I UiOs innkjøpspolicy Prinsipper og etiske retningslinjer for arbeid med anskaffelser ved UiO 2021—2024 heter det at «Samtlige anbud som gjennomføres ved UiO stiller et krav om at leverandører skal overholde UiOs etiske retningslinjer, nasjonal lovgivning og internasjonale anerkjente konvensjoner som ILO-konvensjonene, samt Verdenserklæringen om menneskerettigheter artikkel 1.»
FNs folkemordkonvensjon er en slik internasjonal anerkjent konvensjon, og burde dermed sette en stopper for økonomiske bånd til selskaper som er delaktige i folkemordet som Israel med sannsynlighet er skyldig i.
Vi mener UiO må påse at innkjøpsavtaler som administreres av tredjeparter slik som Statens innkjøpssenter ikke har en svakere etisk forankring enn de som inngås direkte av UiO.
Milch, Baste og Hatoum
I Fellesavtalen for PC-utstyr utviser derimot Statens innkjøpssenter et snevrere syn hva gjelder relevante internasjonale forpliktelser, ved å begrense disse til ILOs kjernekonvensjoner om tvangsarbeid, barnearbeid, diskriminering, fagforeningsrettigheter og retten til kollektive forhandlinger, samt Barnekonvensjonen artikkel 32.
Vi mener UiO må påse at innkjøpsavtaler som administreres av tredjeparter slik som Statens innkjøpssenter ikke har en svakere etisk forankring enn de som inngås direkte av UiO. Dette kan oppnås ved å presisere og at samtlige økonomiske avtaler, også de som inngås på vegne av UiO, skal overholde internasjonalt anerkjente konvensjoner.
Tilbake i 2021 uttalte UiO til Universitas at de skulle undersøke med Statens innkjøpssenter hvorvidt Fellesavtalen for PC-utstyr overholder internasjonale anerkjente konvensjoner. I UiOs nylige redegjørelse for egen innkjøpspolicy fremgår det ikke hvorvidt en slik korrespondanse har funnet sted eller hvilke eventuelle vurderinger som har blitt gjort i ettertid.
Vi forstår at UiO ikke har ubegrensede ressurser til å utrede selskapers forbindelser med det israelske militæret eller forretninger i de okkuperte palestinske områdene. All den tid universitetet har brukt betydelige ressurser på prosjektet med ny cateringavtale, mener vi denne sakens alvor tilsier at det ikke er urimelig å etterlyse en grundigere vurdering av leverandøravtalene. UiO bør deretter avslutte eksisterende, og ikke inngå nye, avtaler med leverandører som har forbindelser med det israelske militæret eller opererer i de okkuperte palestinske områdene.
Vi oppfordrer alle norske høyere utdanningsinstitusjoner til å gjøre en nøye vurdering av egne innkjøpsavtaler, og påse at ingen av avtalene har bånd til Israels militære eller ulovlige okkupasjon av palestinske områder.