små helsefag
Tannteknikerutdanning kan bli flyttet til Bergen
Fire små ulike helsefagutdanninger av nasjonal interesse er vurdert. En av dem blir anbefalt flytta.

Fire små helsefagutdanninger har vært utredet. Bakgrunnen er at OsloMet, som har to av disse fire utdanningene, ønsker å legge ned sin bachelorutdanning for tannteknikere.
De har tidligere forsøkt å få tannlegeutdanningen ved Universitetet i Oslo (UiO) til å ta over utdanningen, men UiO har takket pent nei. Med økonomisk begrunnelse.
Økonomi er også den viktigste begrunnelsen fra OsloMet for at de ikke lenger kan opprettholde dette utdanningstilbud.
— Utfordrende situasjon for alle
Det er Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) som sist høst fikk oppdraget med utrede fire små helsefagutdanninger. De fire utdanningene som er vurdert er ortopediutdanning og tannteknikerutdanning som er passert ved OsloMet, optikerutdanningen som er forankret ved Universitetet i Sørøst-Norge, samt audiografutdanning som er plassert ved NTNU.
Sist høst var styret ved OsloMet i full gang med å legge ned utdanningen, men fikk beskjed av Kunnskapsdepartementet å sette saken i bero, inntil situasjonen var utredet.
Rapporten som foreligger anbefaler at tannteknikkerutdanningen blir flyttet til en av de tre andre universitetene som har tannlegeutdanning fra før. Det er i tillegg til UiO, Universitetet i Bergen og UiT Norges arktiske universitet.
I rapporten heter det at HK-dir vurderer at det er et nasjonalt behov for en tannteknikerutdanning og at denne bør beholdes som en bachelorutdanning.
— Flytting av utdanningen til en annen utdanningsinstitusjon hvor den kan inngå i et større tannhelsefaglig utdanningsmiljø, fremstår som hensiktsmessig. Samtidig vil en flytting innebære utfordringer blant annet knyttet til økonomi, skriver direktoratet.
Villig til å se på
Asgeir Bårdsen er instituttleder ved Institutt for klinisk odontologi ved Det medisinske fakultet, Universitetet i Bergen.
— En flytting av tannteknikerutdanningen til et større tannhelsefaglig utdanningsmiljø støttes. Vår institutt er villig til å se på en mulig innlemming her i Bergen. Tannteknikerutdanningen vil kunne gi viktige interaksjoner med våre studieprogram for tannlege- og tannpleierutdanningen, sier Bårdsen, men legger til:
— Det er likevel alt for prematurt å svare ut til media på dette tidspunkt hva vi eventuelt vil kreve av ressurser for å kunne gjøre dette.
Vil vurdere rapporten
Kunnskapsdepartementet opplyser til Khrono at formålet med rapporten har vært å fremskaffe kunnskapsgrunnlag om forutsetninger for å ivareta disse utdanningene, slik at helse- og omsorgstjenestenes behov for kompetanse dekkes.
— Departementet vil blant annet med utgangspunkt i denne utredningen vurdere ulike handlingsalternativer når det gjelder det konkrete studiet i tannteknikk, opplyser departementet.

Prorektor for utdanning ved OsloMet, Silje Fekjær, sier de er glade for at HK-dir i sin rapport poengterer viktigheten av at tannteknikkutdanningen inngår i et større tannhelsemiljø for å kunne bygge fagmiljøet sterkere og sikre at samfunnet får dekket behovet for tannteknikere fremover.
— Ved OsloMet har vi ikke andre utdanninger eller fagmiljøer som er naturlige samarbeidspartnere. Vi håper og tror at en plassering av tannteknikkutdanningen sammen med andre tannhelsemiljøer vil styrke utdanningen på sikt, sier hun og legger til:
— Kunnskapsdepartementet har med denne rapporten fått en anbefaling, og vi avventer nå deres tilbakemelding om hvordan saken skal løses.
En av tre er positive til å ta imot
Universitetet i Bergen er altså positive til å kunne ta imot tannteknikerutdanningen. Slik er det ikke ved Universitetet i Oslo og UiT Norges arktiske universitet.
Universitetsdirektør ved Universitetet i Oslo (UiO), Arne Benjaminsen, sier til Khrono at spørsmålet om overføring av tannteknikerutdanningen fra OsloMet til Universitetet i Oslo har vært vurdert tidligere.
— UiO besluttet i desember 2022 at det ut fra en samlet vurdering ikke var aktuelt å overføre denne utdanningen til UiO. Denne beslutningen står fortsatt fast. Grunnlaget for beslutningen var en vurdering av økonomiske- og arealmessige forhold samt den faglige innretningen av dette studiet, sier Benjaminsen.
Dekan ved Det helsevitenskapelig fakultet ved UiT Norges arktiske universitet (UiT), Gunbjørg Svineng, sier de ikke har vurdert å opprette et utdanningstilbud i tannteknikk.
— Generelt er det slik at alle nye studietilbud må vurderes grundig i forhold til søkergrunnlag, behovet for personell med nødvendig kompetanse, samt arealer og utstyr. I tillegg må det gjøres grundige kostnadsberegninger. Det er per dags dato ingen konkrete planer om å opprette et slikt tilbud ved UiT, sier Svineng.
Sårbare små miljøer
I rapporten blir det bekrefter at det er utfordrende å opprettholde små helsefagutdanninger, samtidig som det er langsiktige behov for kandidatenes kompetanse i helse- og omsorgstjenestene.
De ulike utdanningene har sammensatte og litt ulike problemer som vil kreve ulike løsninger, skriver HK-dir. I rapporten heter det at sårbarhet både er knyttet til personell og rekruttering, samt økonomi.
Det heter også at endringer i organiseringen ikke fremstår ikke som løsningen på problemene de ulike utdanningene står overfor når det gjelder å dekke behovet for kompetanse i arbeidsmarkedet.
HK-dir har vurdert tiltak som økt fleksibilisering, desentralisering, eller å gjøre utdanningene om til høyere yrkesfaglig utdanning, men de har kommet fram til at dette er tiltak som ikke som vil løse problemene.
Utdanningene selv trekker fram flere ulike problemstillinger. Noen sliter med gjennomføringsgraden, og peker på at man kanskje bør ha opptakskrav. Det er også mye dyrt utstyr som skal være på plass for at utdanningene skal være relevant.
For noen av utdanningene er tilgang på nok praksisplasser med god kvalitet en
utfordring. Det kan derfor være behov for ordninger og avtaler som sikrer tilgang til
kvalitetsmessig gode praksisplasser og gode økonomiske støtteordninger for
studenter som har praksis langt unna campus.
Ingen endring for de andre
De tre andre små utdanningene blir vurdert til å bli værende der de er og at de skal beholdes. Finansiering og langsiktige tiltak knyttet il dette blir poengtert for alle tre utdanningene.
Særskilt når det gjelder ortopediutdanningen, mener direktoratet at utdanningskapasiteten må økes.
— For å kunne dekke etterspørselen, er det behov for å øke utdanningskapasiteten. Dette vil kreve betydelige investeringer, uavhengig av om man utvider det eksisterende utdanningstilbudet eller etablerer et parallelt utdanningstilbud ved en annen institusjon, heter det i rapporten.
Nyeste artikler
Rektorval i full gang. — Ho har eg aldri høyrt om
Når akademisk frihet blir ofret
Over 600 akademikere mottok penger gjennom denne ordningen i fjor
Vi bør hjelpe når krigen i Ukraina stopper samfunnsundersøkelser
Masaki Kashiwara tildeles Abelprisen for 2025: — En matematisk visjonær
Mest lest
Diesen vil bli australsk statsborger. — Eskalering av sverting og hets
20 akademikere hevder Helsingforskomiteen forfølger Glenn Diesen
Forfølgelsen av professor Glenn Diesen må opphøre
Han er 90 år og aktiv skøyteløper. Målet er å ta elleve verdensrekorder i år
Oppfordrer til kjøttfrie kantiner. — Vi må vise vei