Internasjonal undersøkelse

Norske kvinner leser bedre enn menn, men høyt utdannede menn er fortsatt best

I 2012 hadde menn bedre leseforståelse enn kvinner. Nå er rollene snudd. Men blant høyt utdannede har menn fortsatt best leseforståelse.

bokhyller stappfulle med bøker
Flere menn enn kvinner har de aller laveste leseferdighetene med 17 prosent, mens det samme gjelder for 13 prosent av kvinnene.
Publisert

Norge er blant de fem landene med høyest ferdighetsnivå i lesing, tallforståelse og problemløsing. Sammen med Finland, Japan, Nederland og Sverige utmerker Norge seg. 

Det viser nye resultater fra PIAAC, som er den største internasjonale undersøkelsen om voksnes ferdigheter som noen gang er gjennomført. Over 30 land har deltatt i undersøkelsen, og mer enn 150 000 personer i alderen 16—65 år har bidratt med sine svar fra august 2022 til juni 2023.

Kvinnene har passert menn i leseforståelse

FAKTA

Om undersøkelsen

  • Undersøkelsen av voksnes ferdigheter samler data gjennom personlige intervjuer og selvutfylte tester. 
  • Den gir en oversikt over voksnes ferdigheter innen lesing, tallforståelse og problemløsning.
  • I Norge deltok 4 053 voksne i undersøkelsen, noe som tilsvarer en total svarprosent på 41 %. 
  • Utvalget ble trukket for å være representativt for omtrent 3,6 millioner 16- til 65-åringer bosatt i landet på tidspunktet for datainnsamlingen, uavhengig av nasjonalitet, statsborgerskap eller språklig status.
  • Analyser ble gjennomført for å sikre at manglende svar ikke førte til betydelig skjevhet.
  • Undersøkelsen er gjennomført av OECDs Program for internasjonal vurdering av voksnes kompetanser (PIAAC). 
  • I 2023 deltok 31 land  i undersøkelsen. 

I de aller fleste OECD-land har kvinner nå bedre leseforståelse enn menn. Slik er det også i Norge. 

— I forrige undersøkelse fra 2012 var menn bedre i leseforståelse enn kvinner, men nå har kjønnsmønsteret snudd. Kvinner har forbedret sine leseferdigheter markant, mens menn har stått på stedet hvil, sier Maja Kalcic, seniorrådgiver i Statistisk sentralbyrå i en pressemelding.

I leseforståelse har 17 prosent av norske menn svake ferdigheter på nivå 1 eller lavere, mot 13 prosent av kvinner. Å ha svake ferdigheter vil si at man kan lese og forstå enkle setninger. Andel med svært gode ferdigheter i leseforståelse er omtrent lik blant begge kjønn.

Blant kvinner med grunnskoleutdanning eller ingen utdanning er det mindre vanlig å ha svake ferdigheter i lesing enn det er blant lavt utdannede menn.

Ser vi på personer med høyere utdanning er det omvendt. Blant menn med høyere utdanning har flere svært gode ferdigheter i leseforståelse enn høyt utdannede kvinner. 

I løpet av det siste tiåret har gjennomsnittlig leseferdighet vesentlig forbedret seg i Danmark og Finland, mens den har forblitt uendret eller gått tilbake i alle andre deltakende land. I Norge er det en svak forbedring, viser undersøkelsen. 

Menn fortsatt best i forståelsen av tall

Resultatene for tallforståelse er mer positive, med forbedringer i åtte land, ledet av Finland og Singapore. Norge har også hatt en forbedring. I tallforståelse er imidlertid mennene best, både i Norge og i de fleste andre landene, men forskjellene er blitt mindre fordi kvinner har hatt en større forbedring enn menn. 

Det er ingen kjønnsforskjeller når det gjelder de med svakest tallferdigheter i Norge. Menn har imidlertid en betydelig større andel med svært gode ferdigheter i tallforståelse enn kvinner.

— Utdanning har mye å si for ferdighetene. At kvinner har utviklet sine ferdigheter mer enn menn, henger sammen med at andelen som har høyere utdanning er betydelig større blant kvinner enn blant menn, sier Maja Kalcic.

Siden 2012 har utdanningsgapet økt i favør kvinner, fra 7 til 14 prosentpoeng. I 2023 er det 58 prosent av kvinner og 44 prosent av menn mellom 25 og 65 år som har høyere utdanning, ifølge SSB.

Generasjonsforskjeller og utdanningsgap

55—65 åringene i Norge viser lavere ferdigheter enn 25—34-åringer innen alle kunnskapsområdene. I lesing skårer 55—65-åringer 24 poeng lavere enn 25—34-åringer. Forskjellene kan skyldes aldringseffekter eller utdanningskvalitetsforskjeller mellom generasjoner, ifølge SSB.

Voksne med høyt utdannede foreldre oppnår i gjennomsnitt langt høyere leseferdighet enn de med lavt utdannede foreldre. I Israel, Sveits og Ungarn er forskjellene spesielt markante, med minst 34 poengs forskjell i leseferdighet. 

I Spania er lesegapet minst. Foreldrenes utdanning kun står for en forskjell på syv poeng mellom voksne med lavt og høyt utdannede foreldre. I Norge utgjorde forskjellen 23 poeng for lesing og 22 poeng for regneferdigheter.

Powered by Labrador CMS