Lærerutdanninga
Lærerutdanning i krise: Mindre undervisning, og undervisere som sliter
Også studentene merker at Institutt for lærerutdanning ved NTNU er i økonomisk krise. — Det er store endringer, sier studenttillitsvalgte.
— Vi ser at det går inn på våre undervisere. Studentene merker at de har det vanskelig, og vi forstår at det ikke er så lett å stå i en slik situasjon, sier Victoria Holmstad-Solberg.
Hun er studenttillitsvalgt på Institutt for lærerutdanning ved NTNU sammen med Siver Ekmann. Begge er studenter på grunnskolelærerutdanninga 5.-10. trinn, Holmstad-Solberg går sisteåret, mens Ekmann er på tredjeåret.
Både ansatte og studenter ved instituttet opplever noe som aldri har skjedd før ved norske universiteter. En økonomisk krise så stor at 15 ansatte skal miste jobben. De som blir igjen, vil ha færre kolleger rundt seg. Samtidig blir studentene berørt av de økonomiske kuttene.
Slo sammen undervisning
Ekmann og Holmstad-Solberg forteller at noen tiltak for å spare penger, er mindre undervisning, sammenslåing av forelesninger og bortfall av læringsassistenter.
Ifølge de to studenttillitsvalgte har de gått ned 8 prosent i antall undervisningstimer, som erstattes med egenarbeid.
— Det er ikke nødvendigvis noe negativt at faglæreren er nødt til å se på emnet på nytt, og vurdere hva som er viktig at vi prater om og hva studentene kan lese hjemme. Vi er fulltidsstudenter og det er en forventning om at vi skal ha egenarbeid. Den delen er nå blitt større, sier Victoria Holmstad-Solberg.
Siver Ekmann tror mange savner læringsassistentene:
— De har gitt studenter tilbakemelding på arbeidskrav og tar imot spørsmål. De har vært en student vi kan henvende oss til. Det er et savn at de ikke lenger er der.
Informasjonen når studentene gjennom små drypp. Det kan føre til uro i studentmassen fordi de ikke har innsikt i prosessen.
Studenttillitsvalgt NTNU, Siver Ekmann
Ett grep instituttet har valgt, er å slå sammen undervisning for studentene på grunnskolelærerutdanninga. Ifølge Ekmann og Holmstad- Solberg innebærer dette flere studenter i større undervisningsrom.
— Hvis du lurer på noe, blir det mange flere å forholde seg til. Nå skal også metodefagene innskrenkes, for eksempel har matematikk et eget metodefag på femteåret. Nå skal vi få metodefag sammen med naturfag. Vi er usikre på om det er en negativ endring siden det handler om å skrive master og burde være uavhengig av fag. Det er store endringer, og det merkes, sier Holmstad-Solberg.
— Det er et skifte
— Alt dette henger sammen med at vi er i en prosess der vi skal gå fra å ha et veldig høyt aktivitetsnivå til en lavere nivå på grunn av økonomiske endringer, sier Siver Ekmann.
De peker på at de har vært et av instituttene med høyest aktivitetsnivå. Begge har forståelse for at instituttet må kutte. Færre søker seg til lærerutdanningene enn tidligere, sammenliknet med for eksempel i 2020 da det var enormt mange studenter på NTNUs lærerutdanning.
— Det er viktig å påpeke at det er lettere for meg og Siver å stå i denne situasjonen fordi vi er tillitsvalgte og har en innsikt i hvordan ting henger sammen. Da blir det lettere for oss å håndtere et skifte. Men det er et skifte, og det skal vi ikke legge skjul på. Det merkes, konstaterer Holmstad-Solberg.
Vanskelig for forelesere
De merker også at underviserne er preget av all usikkerheten som råder ved instituttet.
— Studentene blir også berørt av at foreleseren står foran dem og er usikker. Jeg tror studentene kan synes det er litt ubehagelig at en foreleser står der og beklager at hun eller han ikke er på topp i dag, og har det vanskelig. Det er vanskelig for studenter å vite hvordan de skal forholde seg til det. Det kan også gå utover kvaliteten, sier Victoria Holmstad-Solberg.
De to studenttillitsvalgte sier det er veien videre som er viktig for studentene.
— Det arbeidet som gjøres, blir tatt godt tak i alle ledd. Det er ingen forhastet prosess. Instituttledelsen prøver å ivareta alle og samtidig sikre kvaliteten i utdanningsløpet, sier Ekmann.
— Små drypp
Victoria Holmstad-Solberg sier at de har medvirkning som tillitsvalgte, men at mange studenter kan føle at de ikke har det.
De forteller at studenter stiller mange spørsmål om hvordan oppsigelsene skal foregå. De er usikre og spør hva som skjer hvis veileder blir oppsagt. Må de da skaffe seg en ny?
Siver Ekmann opplyser at de har et klassetillitsvalgtforum for GLU-studenter, der de tillitsvalgte har informert og fått høre hva studentene er opptatt av.
— Informasjonen når studentene gjennom små drypp. Det kan føre til uro i studentmassen fordi de ikke har innsikt i prosessen. Det er vanskelig å gi 3.000 studenter innsikt i det som skjer. At studenter ikke får vite nok, er et inntrykk vi får hos oss på grunnskolelærerutdanningene, men også fra studenter ved andre studier, sier de to tillitsvalgte studentene ved Institutt for lærerutdanning.