Debatt ● Rolf Reber
La studentene bruke KI fritt — og oppdater undervisningen
Det er viktig at studentene alltid kan bruke KI, bortsett fra i skoleeksamener. Dette gir den rettssikkerheten som studentlederne etterlyser.


Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Jeg er enig med Anne Katrine Westbye i at studentene bør få bruke kunstig intelligens (KI) uten restriksjoner. Hvis ikke risikerer vi at studenter ikke får bruke KI ved universitetet, mens det forventes at de bruker det til lignende oppgaver i arbeidslivet senere.
I stedet for å forby KI, bør vi oppdatere vår undervisning.
Etter min mening bør KI være tillatt for alle oppgaver og eksamener, med unntak av skoleeksamener som fortsatt vil være en del av høyere utdanning. Dette gir den rettssikkerheten som studentlederne Kaja Hovdenak og Oline Sæther etterspør. Lærere bør være kreative i utformingen av undervisning og eksamener.
Selv om jeg mener at studentene aktivt bør bruke KI, er det viktig at en eksamen reflekterer studentens individuelle prestasjoner. Hvordan kan et slikt opplegg se ut?
Empiriske eller utviklingsprosjekter som krever datainnsamling, metodebeskrivelser og dataanalyse kan ikke enkelt skrives av KI. Når det kommer til teoretiske forklaringer, kan KI være nyttig, men bare hvis man stiller presise forespørsler for å få relevante teoretiske rammer. Det samme gjelder databaserte prosjekter.
Et godt eksempel finnes i databaserte fysikkemner ved UiO, hvor studentene rapporterer høy tilfredshet til tross for en betydelig arbeidsbelastning. De fleste studenter verdsetter kvalitet og ønsker å kvalifisere seg for fremtiden.
I bachelorprogrammet i mitt fag, psykologi, er det ingen obligatoriske kurs som krever empiriske prosjekter. I stedet skriver studentene teoretiske bacheloroppgaver basert på litteraturgjennomganger. Denne typen oppgaver kan enkelt skrives med KI.
Derimot kreves det mer kompetanse for å bruke KI i oppgaver med empiriske data. Nåværende reform av bachelorprogrammet gir mulighet til å endre dette.
I tillegg bør alle studenter få opplæring i praktisk bruk av empiriske metoder for å forberede dem til empiriske bacheloroppgaver. Dette er også i tråd med internasjonale standarder, hvor empiriske kurs og oppgaver er vanlig. Regjeringen ønsker at utdanningsprogrammer skal være praksis- og yrkesrelevante.
Arbeidsgivere, inkludert akademiske institusjoner, er mer interessert i hva kandidatene kan yte i praksis enn hva de har lest. Empirisk erfaring gir innsikt i prosjektarbeid, fremmer en kritisk sans for empiri, og gir ofte samarbeidserfaring som teoretisk undervisning ikke kan tilby.
Denne utviklingen krever mer innsats fra undervisningspersonalet, men ved å holde tritt med KI-utviklingen, kan vi tilby spennende og kvalifiserende utdanningsprogrammer for studentene.
Rolf Reber
Dette gjelder også de fleste fag innen naturvitenskap, samfunnsvitenskap og humaniora, selv om metodene varierer. Positive eksempler fra fysikk viser at en mer praktisk tilnærming kan føre til mer fornøyde studenter og muligens bedre kvalifikasjoner.
KI kan også hjelpe med et annet vanlig problem i høyere utdanning. Våre studieprogrammer blir ofte sett på som usammenhengende. Dette gjelder selv innen kurs med flere forelesere. For studentene er det ofte uklart hvordan et konsept eller en teori lært i et kurs er relevant for andre kurs.
Enten må forelesere aktivt synliggjøre relevansen — noe som ofte ikke skjer — eller så kan vi instruere studentene i å bruke KI til å forklare sammenhenger, med veiledning og kritisk vurdering av resultatene.
Denne typen KI-relaterte oppgaver fremmer kritisk tenkning, også overfor KI-modellene. Med litt kreativitet er det mange områder hvor KI kan føre til nye oppgaver som tidligere ville vært for krevende uten KI.
Det er viktig at studentene alltid kan bruke KI, bortsett fra i skoleeksamener. Dette gir den rettssikkerheten som studentlederne etterlyser. Jeg har nevnt to områder hvor undervisning kan kombineres med bruk av KI: empiriske oppgaver og å skape forbindelser mellom materiale som tilsynelatende ikke henger sammen.
KI er i konstant utvikling. Denne utviklingen krever mer innsats fra undervisningspersonalet, men ved å holde tritt med KI-utviklingen, kan vi tilby spennende og kvalifiserende utdanningsprogrammer for studentene.
Nyeste artikler
Akademikerne fikk det som de vil - LO Stat ut av Rikslønnsnemnda
Karl Olav Nummedal (1944-2025)
Har brukt ein million på varslingssak mot direktør. Får ekstern coach
La studentene bruke KI fritt — og oppdater undervisningen
Rekordmange studenter på utveksling til Norge. — Natur og nordlys fascinerer
Mest lest
Kathrine Sund-Henriksen (1980 — 2025)
Torstein kom inn på lærerstudiet med 2 i norsk, Endre kom inn med 2 i matte
Studentene får nytt verktøy for å unngå fusk
Oppsigelsene har begynt ved universitetene i Nederland
Skippertak: Den nye pedagogikken