— Når det gjelder finansiering av sektoren, så er den uforutsigbar, hundre prosent markedsstyrt og det er store forskjeller mellom fagskolene. Hvorfor det er nødvendig at det er sånn i akkurat denne sektoren, må noen andre enn meg svare på, sier rektor Gard Tekrø Rolid ved Fagskolen Innlandet.
FAKTA
Finansiering av fagskolene
Rektorer, studentleder og LO mener dagens finansiering av fagskolene er mangelfull.
Finansieringsmodellen får kritikk for at den er uforutsigbar og at studieplassene er underfinansierte.
For mange fagskoler er studentbetaling viktig for å overleve økonomisk.
Fagskolen i Viken vedtok nylig at studentene ikke skal betale skolepenger.
Flere fagskoler ønsker å tilby gratis utdanning, men sier de ikke har økonomi til det.
Fagskolene får hovedsaklig finansiert utdanningstilbudene fra disse kildene:
1) Statlige tilskudd fra HK-dir til fylkeskommunene. Denne potten kan fagskolene søke om midler fra.
2) Studentbetaling
3) Ekstra frie midler som fylkeskommunene kan dele ut. (Dette besluttes i hver fylkeskommune og varierer fra ingenting til store beløp).
4) Prosjektmidler som HK-dir deler ut.
Norges største offentlige fagskole, Fagskolen i Viken, vedtok nylig å droppe studentbetalingen. Flere studier ved fagskolen har kostet 7500 kroner i året per student, men fra høsten trenger studentene kun å betale semesteravgift.
— Vi ønsker at det ikke skal være forskjell på å studere ved Fagskolen i Viken eller på hvilken som helst annen offentlig høyere utdanningsinstitusjon, sa rektor Eirik Hågensen i ei pressemelding da de offentliggjorde nyheten.
Khrono har kontaktet noen offentlige fagskoler og spurt om de vil følge i fotsporene til Fagskolen i Viken. Vi fikk sprikende svar, men tilbakemeldingene ellers var samstemte: Flere rektorer gir en ramsalt kritikk av hvordan finansieringssystemet til fagskolene fungerer.
— Finansieringa i fagskolesektoren er elendig og uforutsigbar. Jeg ønsker meg også en fagskole som er gratis, men det er ikke helt like forhold for fagskolene i Norge i dag, sier rektor Gard Tekrø Rolid ved Fagskolen Innlandet.
Alle Khrono har snakket med, berømmer Fagskolen i Viken for at de har bestemt seg for å droppe studentbetaling. Det gjør også rektor Rolid.
Med sine om lag 2000 studenter er også Fagskolen Innlandet en av de største i landet. Rolid sier at for å opprettholde virksomheten, ser de seg nødt til å ta skolepenger innenfor noen av studiene. De tar 15 000 i året for sine samlings- og nettbaserte studier.
Ved Fagskolen i Nord har de fram til nå ikke krevd studieavgift fra studentene, men det kan det bli slutt på.
— Mye tyder på at vi må innføre studentbetaling for å kunne gi de tilbudene som næringene forventer av oss, og som samfunnet har behov for, sier rektor Harry Arne Haugen.
Fagskolen Vestland krever inn 6000 kroner i året. De vurderer en gradvis nedtrapping til 3000 kroner og deretter ingen studentbetaling. Men rektor Torbjørn Mjelstad sier at dette forutsetter at fylkeskommunen som eier ikke holder igjen deler av tilskuddet som HK-dir bevilger.
— Vi er på linje med Fagskolen i Viken. Dette er en offentlig utdanning, som bør være gratis på linje med universiteter og høgskoler, sier Mjelstad.
For Organisasjonen for norske fagskolestudenter (ONF) har det lenge vært et ønske om at gratisprinsippet også skal gjelde for de offentlige fagskolene, og for de private fagskolene som vil tilby utdanninger som de offentlige ikke har. ONFs leder Thea Tuset peker på at en fagskolestudent i dag i snitt betaler 5600 kroner per semester.
— Problemet er underfinansiering. Fagskolene i dag får ikke tilstrekkelig med ordinære driftstilskudd fra staten til å drifte det som trengs. Derfor blir det egenbetaling fra studentene, sier Tuset.
Statssekretær Oddmund Løkensgard Hoel i Kunnskapsdepartementet sier de er kjent med de spørsmålene som er reist her.
— Det er derfor flere gode grunner til at vi skal skrive en stortingsmelding om fagskolesektoren. Der er det selvsagt naturlig å se på hvordan finansieringssystemet fungerer, skriver han i en e-post til Khrono.
Regjeringa vil seinest våren 2025 legge fram en ny stortingsmelding om høyere yrkesfaglig utdanning.
Direktør Sveinung Skule i Direktoratet for høyere utdanning (HK-dir) sier fagskolekandidater er viktig for framtidas kompetansebehov.
— Signalene om underfinansiering er alvorlige. Gode rammevilkår og økt forutsigbarhet gjør sektoren i stand til effektivt å planlegge og utnytte økningen i studieplasser og finansiering.
Dagens finansiering av fagskolene består i grove trekk av fire komponenter:
1) Statlige tilskudd går via Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) til fylkeskommunene. De består av grunntilskudd og resultatbasert uttelling (antall studiepoeng). Fagskolene i fylket kan søke fylkeskommunen om midler fra denne potten.
2) Ekstra frie midler som fylkeskommunene kan dele ut. (Dette besluttes i hver fylkeskommune og varierer svært lite til store beløp).
3) Prosjektmidler som HK-dir deler ut.
4) Studentbetaling
I Deloittes delrapport om nettopp finansiering av fagskolene konstaterte de at studentbetaling utgjør en stor andel av den totale finansieringa av fagskolesektoren. I 2020 lå den på 35 prosent. Det er de private fagskolene som tar inn mest, men mange offentlige fagskoler får også inntekter gjennom at studentene betaler en studieavgift.
I rapporten peker de på at dette skiller seg fra de prinsippene som gjelder for statlige institusjoner for høyere utdanning, som universiteter og høgskoler. De har ikke anledning til å kreve egenandel for studier som fører fram til en grad.
Rektor Gard Tekrø Rolid ved Fagskolen Innlandet sier dagens finansiering i fagskolesektoren er ekstremt kompleks og uoversiktlig.
— Jeg skulle ønske at det var like konkurranseforhold for dem som driver offentlige fagskoler. I dag er det 100 prosent konkurranse om alt som handler om fagskolemidler.
Slik Rolid forklarer det, fungerer det statlige tilskuddet slik at hver fylkeskommune får en årlig pott med penger til å drifte fagskoler. Alle i fylket som ønsker å drive fagskole, kan søke på denne potten. Så blir søknadene vurdert av et panel i hver enkelt fylkeskommune.
— Da vet vi ikke hvor mye penger vi får av det statlige tilskuddet før på nyåret, det vil si om lag februar.
Rektoren sier Fagskolen Innlandet har kommet greit ut av tildelingene, men at usikkerheten og uforutsigbarheten tar på.
Videre sier Rolid at noen får tilskudd fra egen fylkeskommune, mens andre får lite eller ingenting. For eksempel får noen dekket lokaler til drift, andre ikke. Selv har de tilgang på Innlandet fylkeskommunes systemer på blant annet lønn og HR. Alle slike faktorer påvirker det handlingsrommet den enkelte fagskolen har sammenliknet med andre fagskoler.
— Andre faktorer spiller også inn. Noen er dyktigere til å drifte enn andre, noen har billigere eller dyrere studier og noen har kapasitet til å skaffe seg flere prosjektmidler enn andre.
Fagskolene mottar prosjektmidler fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir.). Rektor Gard Tekrø Rolid sier at fagskolene er avhengige av disse midlene, og at andelen utgjør om lag 25 prosent av økonomien. De må ta sjansen på at de får prosjektmidler og bygge opp mannskapet ut fra det.
— For å opprettholde virksomheten, er vi i tillegg så uheldige at vi må ta skolepenger innenfor noen av våre studier. Det er et stort konkurransefortrinn for Fagskolen i Viken at de ikke skal gjøre det lenger. Jeg har respekt for at de får det til, og skulle ønske vi var i samme båt, sier Rolid.
ONF-leder Thea Tuset sier at måten de ekstra frie midlene blir brukt på, også skaper forskjellsbehandling.
— Fylkeskommunen kan heller velge å bruke pengene på for eksempel folkehelse eller veier og infrastruktur ut fra hva de har behov for å prioritere. Da kommer fagskolene dårlig ut sammenliknet med fagskoler som mottar frie midler, sier hun.
Rektor Harry Arne Haugen ved Fagskolen i Nord mener dagens finansiering av fagskolene er et hinder for å utvikle høyere yrkesfaglig utdanning i tråd med regjeringas satsing.
Haugen sier finansieringsmodellen bygger på en stykkprisfinansiering som har så lave satser at Troms og Finnmark fylkeskommune må toppfinansiere Fagskolen i Nord med frie midler. Det gjør de med mer enn 50 prosent av fagskolens budsjett.
— Dagens finansieringsordning tar ingen høyde for at noen tilbud har større driftskostnader enn andre. Det er kanskje derfor ingen av de private fagskolene tilbyr tekniske og maritime utdanninger? spør han.
Ifølge Haugen har de finansieringsordningene som ligger utenfor grunnfinansieringa, som bransjeprogrammene og industrifagskolen, en relativt kortsiktig horisont. Det gjør det vanskelig å rekruttere kvalifisert arbeidskraft til å sørge for undervisninga.
— Det er ingen her i nord med riktig kompetanse som er interessert i midlertidige stillinger. Spesielt ikke når du er i en godt betalt fast stilling.
Rektor ved Fagskulen Vestland Torbjørn Mjelstad er enig i at dagens finansieringsmodell er kritikkverdig.
— Den er ikke enkel å forstå.
Mjelstad sier de fra HK-dir får 80 000 kroner per heltidsstudent i året. Denne satsen har fylkeskommunen redusert til 51 000 per student innenfor helseutdanningene. Dette for å dele ut flere studieplasser for samme beløp.
Samtidig er fagskolen den største innen maritime fag, som er de dyreste utdanningene. De får også samme sats, 80 000 kroner, mens de minst koster 120 000 kroner per student årlig.
— Bare det å drifte simulatorene er en stor kostnad. 4 millioner går bort til rene lisenser og driftsutgifter på simulatorparken vår. Det er det ikke tatt høyde for. I stedet for en flat sats på 80 000 kroner fra HK-dir. burde vi i stedet hatt to nivå, som synliggjorde de dyre utdanningene.
For å fullfinansiere de dyreste utdanningene, må fylkeskommunen bruke av de frie midlene.
— Tilskuddsordningene er kompliserte og det er vanskelig å forstå eierskapsstrukturen vår. Det hadde vært enklere hvis fagskolene hadde en statlig finansiering og var mer forutsigbar.
Thea Tuset, leder i Organisasjonen for norske fagskoler (ONF) mener økt grunnfinansiering må til, og at det i tillegg blir satt av egne midler til arbeidet med kvalitetsutvikling. I dag er det ikke satt av egne midler til dette, fagskolene må søke prosjektmidler hos HK-dir.
— Den veksten vi ser i sektoren er veldig positiv med økning av antallet studieplasser, men det er åpenbart at finansieringa må økes. Fagskolesektoren må få midler til å fullfinansiere studieplasser.
Nylig la forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe fram stortingsmeldinga Utsyn over kompetansebehovet i Norge. Der var budskapet blant annet at det skal satses enda mer på etter- og videreutdanning de neste årene. I den forbindelse ønsker regjeringa å innføre endringer i egenbetalingsforskriften.
— Vi ser med bekymring på endringer som kan svekke gratisprinsippet ytterligere i norsk utdanning. Dette må også gjelde for studenter som skal ta etter - og videreutdanning, enten det er på fagskole eller andre utdanningsinstitusjoner. I stedet må vi bygge opp og ha et bærekraftig gratisprinsipp i fagskolene, sier Thea Tuset i ONF.
LO-sekretær Trude Tinnlund opplyser at universitets- og høgskolesektoren mottar en samlet støtte på 42 milliarder kroner i året. Fagskolene, derimot, mottar rundt én milliard.
— Med tanke på det betydelige behovet for å satse på høyere yrkesfaglig utdanning, er det for knapt.
LOs krav er at fagskolene må være fullfinansiert. Tinnlund sier etter det LO har hørt, så er studieplassene kun 75 prosent finansiert. Både fylkeskommunene og staten må styrke finansieringa, mener hun.
— Det koster egentlig ikke så veldig mye å følge gratisprinsippet, men manglende fullfinansiering gjør at fagskolene blir mer og mer avhengige av ekstra inntekter som økt studentbetaling. Det er en ond sirkel som må stoppes.
Direktør Sveinung Skule i HK-dir viser til at Deloittes evaluering av finansieringsmodellen var at hovedgrepene var gode.
— Det kan likevel være behov for å se nærmere på hele finansieringssystemet nå. Vår anbefaling er at søknadsbaserte ordninger knyttet til utvikling av nye utdanningstilbud, bør reduseres og forenkles. Det samlede tilskuddsnivået til sektoren bør imidlertid ikke reduseres.
HK-dir ser at det er en variasjon i kvaliteten på fylkeskommunenes forvaltning.
— Vi er i gang med å styrke veiledning og rådgivning for å sikre høy kvalitet i fylkeskommunenes arbeid, sier Skule.
— Tar med oss dette videre
— Er det realistisk å få til et gratisprinsipp i offentlige fagskoler?
— Gode utdannings- og karriereveier etter fagbrev sikrer god utdanning og bidrar til å dekke framtidas behov for fagarbeidere, svarer Skule.
Direktøren viser til at en tjueårig,med et ferskt fagbrev i handa, og ønske om høyere utdanning, må ta et valg.
— Enten påbygning til studiekompetanse og en gratis universitets- og høgskoleutdanning, eller fagskoleutdanning som de risikerer å måtte betale for. Dersom man politisk ønsker å styrke rekrutteringen til høyere yrkesfaglig utdanning, må man vurdere studentbetaling og offentlig finansiering.
Statssekretær Oddmund Løkensgard Hoel mener at dagens tilskuddsordning for driftsmidler til fagskolene har enkelte likhetstrekk med finansieringssystemet for universiteter og høgskoler. For eksempel gir avlagte studiepoeng resultatbasert uttelling.
— En vesentlig forskjell mellom finansieringa av universiteter og høgskoler på den ene siden og fagskolene på den andre siden, er at driftsmidlene til fagskolene går via fylkeskommunene. Derfor er det også variasjoner mellom hvordan de ulike fylkeskommunene velger å finansiere sine studietilbud.
— Dette tar vi med oss videre i diskusjonene rundt fagskolen i stort.
Kunstnernes Hus har besluttet å avslutte sin leieavtale med Fondet for kunst- og designstudenter (FKDS), skriver Kunstavisen.
Fondet har som formål å støtte studenter ved ulike avdelinger ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO). Ordningen med Kunstnernes Hus har siden 2014 gitt nyutdannede kunstnere atelierplasser på huset. Årlig har fire atelier blitt tildelt åtte nyutdannede kunstnere fra Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO).
— Det betyr at FKDS/KHiO må søke etter andre løsninger for å ivareta denne viktige stipendordningen for nyutdannete kunstnere, sier rektor ved KHiO Marianne Skjulhaug til Kunstavisen. Skjulhaug er også styreleder for fondet.
Kunstnernes Hus har i flere år hatt økonomiske problemer, noe som har påvirket beslutningen om å ikke leie til KHiO lenger. Nå inngår huset istedenfor en avtale med Office for Contemporary Art Norway (OCA).
— Det er en stor ære og et stort ansvar forbundet med denne rollen. Det å ivareta lønns- og arbeidsvilkårene til medlemmene våre er det viktigste vi gjør, sier Steen til Khrono.
Steen ble valgt inn på representantskapsmøtet tirsdag 19. november, ved akklamasjon og uten motkandidater. Hun tar over etter Egil André Aas, som har vært leder i LO Stat i åtte år. Det skriver Altinget.
— Jeg overtar akkurat når rikslønsmenda kommer med sin kjennelse, så arbeidet med hovedoppgjør i 2026 starter jo nå. Lønnspolitikken til LO Stat ligger fast og det er viktig for oss å ivareta alle medlemmene sine rettigheter, sier Steen.
LO Stat går gjennom en stor omstilling det neste året, noe som former sakene Steen som leder skal jobbe med. LO Stat skal deles opp, og Spekter går inn i LO.
— Vi skal overføre forhandlingsansvar fra Spekter til LO Stat, og forberede hvordan LO Stat skal se ut fra 1. januar 2026. I tillegg skal vi gjennomføre mellomoppgjør i både staten og Spekter i 2025 samtidig, sier Steen.
Hun får med seg Henriette Jevnaker fra Fagforbundet som 1. nestleder, og Tor Egil Vangstad fra Norges offisers- og spesialistforbund som 2. nestleder.
Steen er tidligere hovedkasserer i Norsk Tjenestemannslag. I tillegg har hun ledet NTL Nav, som med sine rundt 9000 medlemmer er NTL sin største landsforening.
I snitt får 17 prosent av UiO-studentene karakteren A, mens andelen er lavere i både Bergen og Tromsø, skriver Advokatbladet.
Ved Universitetet i Bergen (UiB) er det rundt 13 prosent som får A i gjennomsnitt, mens det ved UiT Norges arktiske universitet er 12 prosent.
Det er i snitt litt over 2 prosent ved Universitetet i Oslo (UiO) som stryker, tilsvarende tall for UiT er 2 prosent og ved UiB litt over 2 prosent. Den vanligste karakteren er C ved alle tre juss-utdanninger. I 2024 er det så langt en tredjedel av jusstudentene som får denne karakteren.
UiT-forskeren Kristoffer Wickstrøm har vunnet pris for en forskningsartikkel om kunstig intelligens.
— En slik anerkjennelse er veldig gøy og et tydelig tegn på at arbeidet vi gjør har høy kvalitet. At artikkelen vår er en del av dette gode selskapet er kjempeflott, spesielt når det er så stor konkurranse fra mange andre sterke bidrag, sier Wickstrøm i en pressemelding.
Forskningsartikkelen hans publisert i Pattern Recognition Letters i 2022, og det er tidsskriftet som gir Wickstrøm prisen. På to år har artikkelen blitt sitert hundre ganger av forskere i hele verden.
Wickstrøm er førsteamanuensis i UiT sin maskinlæringsgruppe. Han har utviklet en ny metode for å lære kunstig intelligens å analysere data uten menneskelig hjelp.
Universitetet i Agder (UiA) har åpnet en av Europas største samlinger av erotisk litteratur på campus i Grimstad. Den kalles Cupido-samlingen og har tilhørt den avdøde redaktøren i Cupido, Terje Gammelsrud.
UiA fikk samlingen i 2020 og siden tildelingen har UiAs bibliotek jobbet med å katalogisere og gjennomgå innholdet i samlingen, som har fått sitt eget rom i biblioteket, ifølge uia.no.
Samlingen består blant annet av tegneserier, erotiske noveller og faglitteratur.
– Dette er en unik samling, både for oss som fagmiljø og for allmennheten. Samlingen består av erotisk litteratur på norsk, dansk, engelsk og fransk, helt fra 1800-tallet av og frem til i dag, sier professor Tor-Ivar Karlsen ved UiA.
Den 22 år gamle studenten Tarald Kongshaug var bassist for bandet For You på konsert i november.
Frontfigur Ed Westwick er verdenskjent for rollen som Chuck Bass i Gossip Girl. Kongshaug sa ja til å spille bass dagen før konserten, og fikk under et døgn på å lære hele repertoaret til bandet. Til vanlig studerer Kongshaug utøvende jazz på jazzlinjen til NTNU i Trondheim.
— Alle i bandet var utrolig hyggelige, og det var veldig gøy å henge sammen etter konserten. Jeg tar med meg masse erfaring om det å lære meg musikk på en effektiv måte, noe som er utrolig viktig når man lever som utøvende musiker, sier Kongshaug til Adresseavisen.
Til vanlig er det nordmannen Hans Kristian Nordin som er bassist for bandet, som har spilt inn og produsert mye av musikken sin i Oslo. Derfor har bandet en spesiell tilknytning til Norge.
Britiske studenter som velger å ta fatt på et utdanningsløp ved University of Birmingham fra og med høsten 2025, vil få et ekstra stipend på totalt 5000 britiske pund fra universitetet, noe som tilsvarer 70.000 norske kroner etter dagens kurs.
Times Higher Education (THE) skriver at universitetet innfører ordningen som et resultat av økningen i skolepenger for britiske studenter.
De 70.000 kronene som nye studenter i Birmingham vil motta skal utbetales over åtte månedlige avdrag i løpet av de to første studieårene, med ytterligere to større utbetalinger det siste året, skriver THE.
Fra og med høsten 2025 vil det være mulig å ta bachelor i byggingeniør-faget ved Universitetet i Agder (UiA), mens du bor og studerer i Listerregionen, skriver NRK.
Tilbudet er et resultat av et nytt samarbeid mellom Studiesenteret Lister Kompetanse og Universitetet i Agder i Grimstad.
Studiet bygges opp som et deltidsstudium som skal gå over fem år.
Nyeste artikler
Skal drøfte omdømme- og merkevarebygging
Rektor Haanes advarer mot politisk styrt nedstemthet
Et svar til Storm-Mathisens debattinnlegg
Steinar A. Sæther valgt som ny leder i Forskerforbundet
UiO vil øke dette tallet fra 32 til 1000 på ti år
Mest lest
Sjokkmåling: Nær dobling for Frp blant studenter
Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt
Khronos lesere med 37 forslag til Årets navn i akademia 2024
Instituttet sier opp folk, nå slutter instituttleder og får ny jobb utenfor NTNU
1107 årsverk visket bort i akademia i 2024