Debatt ● Kaspara Halkjelsvik og Kaja Ingdal Hovdenak

Jo, lærermangelen handler om lærerutdanningene

Lærerstudentene er minst fornøyd med studiene. Da kan vi ikke hoppe bukk over utdanningene.

Skal vi få flere lærere, så må det gjøres endringer ved utdanningene, skriver forfatterne.
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Rektor ved Universitetet i Stavanger, Klaus Mohn, og nestleder i Forskerforbundet, Hilde Gunn Slottemo, har begge kommentert statsrådenes endringsforslag til lærerutdanningene i Khrono. Begge sier at grunnen til at det er for få lærere, er at yrket ikke er attraktivt nok. 

Problemet er ikke utdanningene, men arbeidslivet, sier de.

Det er all grunn til å være bekymret for læreryrket, men vi mener likevel at de hopper over studentenes tydelige signaler om at utdanningene ikke er av god nok kvalitet. Hver gang Studiebarometeret har blitt gjennomført, så har en av lærerutdanningene havnet helt på bunnen. De siste årene har studenter som tar grunnskolelærerutdanning og lektorutdanning skåret deres utdanninger lavest. 

Studenter og unge prater sammen når det kommer til hvilke utdanninger man vil gå på. Når man vet at andre har dårlige erfaringer med utdanningene, så går det utover motivasjonen til å søke på studiet. 

Skal vi få flere lærere, så må det gjøres endringer ved utdanningene. Det virker naturlig at en utdanning som studentene ikke er fornøyde med – hvor studentene år etter år sier ifra om at vi ønsker mer profesjonsnære utdanninger og tettere tilknytting til yrket vi skal ut i – bidrar til både frafall i utdanningene og at nyutdannede lærere ikke begynner å jobbe i barnehager og skoler.

Vi er derfor glade for at Aasland og Nordtun nå ønsker å se på hvordan man kan gjøre lærerutdanningene mer profesjonsnære og praksisorienterte, og vi håper at de lytter til NOKUTs konklusjon om å la lærerutdanningene få utvikle seg uten innvirkning fra politikere.

Vi har bare fått noen få drypp om hva endringsforslagene innebærer, så vi vil her trekke frem noen punkter som vi mener at statsrådene må ta tak i:

1. Finansieringen av praksis må styrkes. Dagens lærerutdanninger mangler ressurser for å skape gode praksisprogram, dette er kostnadskrevende deler av lærerutdanningene som per i dag ikke ligger inne i finansieringen av utdanningene.

2. Flere praksislærere må ha formell veiledningskompetanse, slik at vi kan sikre at studentene møter praksislærere som ønsker å knytte praksisperioden opp mot det vi lærer på campus og ikke bare egen arbeidshverdag.

3. Lærerutdannere må ha relevant erfaring fra barnehager og skoler. Dette er et viktig ledd i bedre samarbeid mellom utdanningsinstitusjonene og studentenes framtidige arbeidsplasser.

Ved å styrke praksisundervisningen og profesjonsnærheten i utdanningene, så vil studentene være bedre forberedt til arbeidslivet. Det vil gjøre overgangen til læreryrket enklere, og bidra til at flere blir i yrket over tid.

Powered by Labrador CMS