Debatt ● Jan Storø

Hvorfor jeg har sluttet å gi fra meg forelesningsbildene

Jeg gir ikke ut kortversjoner av min muntlige tekst. Forelesningen er et menneskemøte som på det beste gir god anledning til deling av kunnskap og felles refleksjon.

Det viktigste problemet med forelesningsbildene, forstått som formidlings- og læringsverktøy — er at de inviterer til latskap, skriver kronikkforfatteren.
Publisert Sist oppdatert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Jeg har lenge vært skeptisk til å dele en kopi — enten om det er på papir eller digitalt — av mine forelesningsbilder. Disse som ofte kalles Power Point bilder — men det er en tilsnikelse, for det er kun navnet på den markedsledende leverandøren. 

Nå har jeg sluttet med det.

Tro meg, jeg er glad for disse digitale verktøyene. Jeg bruker dem med glede. Men mange har et altfor ubevisst forhold til bruken av dem. Både de som lager dem og bruker dem i undervisningen, og de som ber om å få kopi av dem etterpå.

Begrunnelsen for min beslutning er å beskytte forelesningen som faglig formidlings- og læringsarena. Altfor for ofte har jeg vært vitne til at disse bildene oppfattes å være det viktigste elementet i en forelesning. Og — ikke mindre irriterende — at mange forelesere ikke har lært seg å bruke dem på gode måter. 

Sist dette slo meg var når en erfaren kollega sto med ryggen til oss kolleger i et internt seminar og leste opp sine ti strekpunkter på hvert av bildene. Formidlingskvaliteten var nær null. Men vi fikk hans seks bilder med ti strekpunkter etterpå. 

Han kunne ha spart seg forelesningen og nøyd seg med å dele ut arkene, eller sendt filene i en e-post.

Forelesningen er under press i den moderne varianten av høyere undervisning. Den utfordres av studentaktive læringsformer, flipped classroom, gruppearbeid og ulike digitale tilbud med stor grad av egeninnsats fra studentene. Det er en god utvikling. Men faren med videreutvikling av undervisningsformer er at vi ikke tar med oss det beste i det utprøvde. 

Dessuten, et annet viktig poeng; vi bruker fortsatt forelesninger, og vi kommer til å gjøre det i framtida også. Derfor er det viktig å praktisere og videreutvikle også den klassiske forelesningen. Ganske ofte må det forstås som at undervisere må trene seg på å utvikle sin egen undervisningspraksis (begynn med å alltid se mot studentene og ha lite tekst på bildene).

Spørsmålene er blant de mest interessante for å forstå en viktig og problematisk del av tidsånden: kortversjoner er tilstrekkelig.

Jan Storø

Og da er det disse bildene kommer inn. Noen ganger kan det være som om det viktigste spørsmålet som stilles fra salen, er: «Får vi bildene?». Noen ganger til og med: «Får vi bildene på forhånd?». 

Spørsmålene er blant de mest interessante for å forstå en viktig og problematisk del av tidsånden: kortversjoner er tilstrekkelig.

Det er som om en gjest ber om å få bare sausen, når verten har lagt all sin flid i å tilberede et godt måltid. Eller som når en musikalpublikummer ber om at lyden må skrus til null, slik at det blir mulig å bare «nyte» synsinntrykket.

Det viktigste problemet med bildene, forstått som formidlings- og læringsverktøy — er at de inviterer til latskap.

Foreleseren blir gjerne lat fordi bildene «overtar» en del av jobben. Men bildenes språk — de korte faktaorienterte setningene — lurer foreleseren til å tro at stoffet er formidlet og forstått når de vises fram. Nesten alltid er selve innholdet i en forelesning langt mer kompleks enn det som er mulig å gjengi i slike bilder. Og dette poenget tas ikke alltid tilstrekkelig på alvor av forelesere.

Studenten, eller andre som overværer en forelesning med bilder av tekst på et lerret, blir gjerne lat fordi hen ikke noterer, i den tro at stoffet er ferdig prioritert; at det viktige er i bildenes utvalg av korthugde setninger, at alt annet er «ekstramateriale». Mens det egentlig er motsatt; substansen i den gode forelesningen er (eller bør iallfall være) det som blir sagt, mens bildene bør gi visualiseringer og korte overskrifter som hjelper studentene til å gjøre sin notater på en ryddig måte.

Selv har jeg i flere år jobbet med å gjøre mine bilder mindre tekstbaserte, og mer visuelle ved bruk av fotografier, tegninger, filmklipp eller lenker til filmklipp og så videre. Det tvinger meg til å konsentrere meg mer om min egen muntlige tekst. Jeg må være råere på hva jeg sier og hvordan jeg sier det fordi bildene i hovedsak kun skal illustrere. Jeg kaller dette old school i møte med new school

Tekst er viktig. Formulert i ord fra et menneske til noen mennesker. Visualiseringer som utdyper og gir muligheter for felles undring og refleksjon er også viktig. De gir muligheter for å stoppe opp i ordstrømmen fra foreleseren. Aller best blir slike forelesninger når det også er tavle og kritt/tusj i rommet, slik at det er mulig å nedtegne det som spontant kommer opp.

For ordens skyld: Jeg er ikke helt avvisende til å gi fra meg enkelte av bildene. Hvis jeg (en sjelden gang) har et bilde med mye tekst, kanskje en liste over viktige strekpunkter det tar for lang tid å skrive av, et viktig sitat det er lov å dele, statistikktabeller med mye informasjon eller kanskje utdrag fra en offentlig rapport, deler jeg gjerne. 

Men da deler jeg det ene bildet, ikke hele presentasjonen. Dessuten ser jeg at mitt tema i dette innlegget antakelig kan tenkes annerledes om i andre fag enn der jeg selv befinner meg; i det samfunnsvitenskapelige og det estetiske fagområdet.

Men mitt hovedpoeng står fast. Jeg gir ikke ut bildene. Jeg gir ikke ut kortversjoner av min muntlige tekst. Forelesningen er et menneskemøte som på det beste gir god anledning til å kombinere av deling av kunnskap med felles refleksjon.

Be there!

Powered by Labrador CMS