Frykter for kurstilbudet. Blir det svekket, kan det bli flere tomme studieplasser 20. desember 2024 - 15:21
Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe 19. desember 2024 - 17:59
Professor ber studentene forplikte seg: Du vil bli sett på som en forræder om du dropper ut 16. desember 2024 - 16:41
Balanseringen av faglig frihet og studenters krav Studenter ønsker ofte en behagelig reise gjennom undervisningen. Er det lathet forkledd som noe annet? Hvor går egentlig grensen for hvor mye en foreleser skal tilpasse seg til studentenes ønsker - uten å ofre faglig integritet?
Videoopptak hjelper sårbare studenter Den nye universitets- og høyskoleloven har glemt en betydelig studentgruppe. Regjeringen må komme på banen før flere studenter faller av studiene, skriver Epilepsiforbundet.
Er forelesningen et ritual eller en læringsarena? Manglende drivkraft til å fornye undervisningsformene kan ha sammenheng med at undervisningsarbeid gir begrenset merittering innen universitetsfeltet, Harald Liebich.
Nå fylles auditoriene igjen: — Lærer mye bedre Etter en lengre periode uten fysisk undervisning i større grupper er studentene tilbake i forelesningssalene.
«Hører du meg nå?» Hvordan forebygge zoom-fatigue Hittil har det ikke vært nok fokus på hvordan vi kan gjøre den digitale undervisningen mindre utmattende, skriver innleggsforfatterne.
Ble bedt om å ligge lavt og forsøkt fjernet som foreleser Cecilie Hellestveit har stått sentralt i høstens debatt om internasjonalisering. Åpenheten var nær ved å få konsekvenser for et oppdrag ved Universitetet i Oslo, skriver Morgenbladet.
Ønskjer at studentane kan sitje 10 cm nærare kvarandre — ber om «akademisk meter» Dersom studentane kunne sitja med 90, ikkje 100, centimeter mellom seg, kunne ein nytta annakvart sete i auditoria.
Læring som lukkemekanisme Universitet betyr noe som er åpent og gratis. Våren 2021 var semesteret da jeg var med å innovere oss bort fra denne demokratiske ordningen.
How Covid-19 will change university lectures By outsourcing the presentation of information to new mediums and into new forms (digital material), we don’t create substitutes for us. We make substitutes for textbooks that allow us to teach better, which will stimulate demand.
Studenten skulle bare stille et enkelt spørsmål. Men foreleseren var... død Selv kursleder trodde at foreleseren levde. Et undervisningsverktøy, sier universitetet.
Kva gjer du når «Titties von Yolo Swag» møter til forelesing? Både forelesarar og studentar er i puberteten når det gjeld digital undervisning, meiner Jessica P. B. Hansen. Ho tar doktorgrad om samtalar på skjerm.
Frustrert over å måtte snakke til «svart hol»: — Treng ikkje ballkjole for å vere på forelesing Digital undervisning fungerer ikkje når studentane skrur av kamera, meiner professorar.
«Har ikke fikset håret»: Studenter gjemmer seg under digital undervisning Halvparten av studentene som er spurt i en ny studie har alltid svart skjerm under digital undervisning, selv om de opplever å lære mindre.
Skeive Studenter ber UiB kutte religiøse lokaler Universitetet i Bergen har forelesninger i lokaler eid av Norsk Luthersk Misjonssamband. Det bør de ikke ha, mener Skeive Studenter.
Er opptak av forelesninger moderne undervisning? Kvalitet. Studentene ved NHH tar opp et viktig tema, men de bommer litt, skriver seniorrådgiver i pedagogikk, Frank Mortensen.
Smarte tips om studiefellene du bør unngå og studieteknikker som virker Studiestart. Her er skrivementorens smarte tips som du som student trenger for å komme godt igang med semesteret, og seile gjennom eksamen.
Hagtvet med maratonforelesing på NRK: «Universitetet skal ha plass til dei som ikkje følgjer straumen» Minneforelesning. Bernt Hagtvet rosar Universitetet i Bergen for å ta vare på tradisjonen etter Frank Aarebrot. Elles har han lite pent å seie om universiteta, eller «utsilingsmekanismen for næringslivet», som han kallar det.
Hva kan studenter og forelesere forvente av hverandre? Jusskonflikt. Studenter kan forvente et fakultet som brenner for bedre pedagogikk og en stadig fornyelse, mens ansatte kan forvente studenter som setter seg inn i pensum og stiller kritiske spørsmål.
Hva trenger vi universitetene til? Gammeldags. Der forelesningen en gang i tiden var en fornuftig ordning, er den i dag moden for skraphaugen, ifølge Arild Raaheim.
Forelesere kan lære noe av komikere og skuespillere — Hvis man vil lære seg å holde noens oppmerksomhet i en time, er det kanskje komikere eller skuespillere man bør følge med på, sier professor Rolf Reber. Han mener mange forelesere overvurderer seg selv.
Hvorfor er forelesningen 45 min? Det finnes knapt én foreleser som bør høres på i mer enn 22 minutter. Så hvorfor varer forelesningene i 45, spør dosent Jon Arne Løkke.
Powerpoint er en ulykke for undervisningen Faktum tilsier at powerpoint ikke fører til bedre læringsutbytte, skriver dosent Jon Arne Løkke ved Høgskolen i Østfold.
To forelese or not to forelese God undervisning handler ikke om forelesning, eller ikke forelesning, skriver Norsk studentorganisasjons Madeleine Sjøbrend.
Nyeste artikler
Khronos store julequiz
Fagskoledebattens blindsoner — mer enn ren kvalifisering for arbeidslivet
Frykter for kurstilbudet. Blir det svekket, kan det bli flere tomme studieplasser
Nøttesteik — på godt og vondt
Distriktsløft krever mer enn flere studieplasser
Mest lest
Dette er Lise Øvreås sitt lag til rektorvalet ved UiB
ChatGPT fikk A på eksamen. — Skulle nesten bare mangle
Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe
Cecilie Hellestveit vurderer å slutte å snakke med media: — Klikkhoreri
Professor ber studentene forplikte seg: Du vil bli sett på som en forræder om du dropper ut