undervisning
Fikk 1,6 millioner for å forske på hvordan humor kan forbedre forelesninger
Dr. Alex Koons erfaringer og forskning viser at enkelte typer humor kan forbedre undervisningen. Nå deler han kunnskapen med verden under den internasjonale konferansen i humorpedagogikk.
— Unngå mørk humor og sarkasme, sier Dr. Alex Koon.
Fredag 24. mai arrangeres det som ifølge Times Higher Education er verdens første internasjonale konferanse om såkalt humorpedagogikk.
Arrangementet avholdes ved The Chinese University of Hong Kong (CUHK), og foredragsholdere fra hele verden skal snakke om hvordan undervisningen og forelesningene i høyere utdanning kan forbedres ved hjelp av humor.
Panelsamtale
Det skal også arrangeres en panelsamtale, som skal ledes av den Hongkong-baserte forskeren Alex Koon, som selv er en flittig humorist når han underviser studentene sine i biokjemi eller nevrologiske sydommer.
I forkant av konferansen har Dr. Koon uttalt at han i studietiden selv nesten lot seg drepe av kjedsommelighet, som følge av at professorene som underviste stort sett bare leste direkte fra lærebøkene uten å improvisere.
Han tenkte at den dagen han selv skulle undervise, så skulle han implementere humorelementer som ulike ordleker eller lettsindige anekdoter i fremføringen av lærematerialet.
— Humoren jeg tar i bruk trenger ikke å være av ypperste kvalitet, men det må liksom henge litt sammen med undervisningen og være litt morsom, har Koon uttalt.
Ordspill og absurditeter
Gjennom årene har han også erfart hvilken type humor som fungerer godt — og hvilken type humor som fungerer mindre godt. Han har de siste par årene også forsket på dette fra et mer vitenskapelig ståsted.
— Mørk humor og sarkasme er nok noe som fungerer bedre fra en stand up-scene enn i en forelesningssal. Denne type humoren kan nemlig fornærme noen av studentene, og det vil vi helst unngå, sier Koon.
På spørsmål om hvilken type humor som kan fungere godt, svarer den rutinerte foreleseren dette:
— Analogier, ordspill og enkle absurditeter er nok det beste å holde seg til.
For et par år siden fikk Koon bevilget 1,6 millioner kroner i forskningsmidler for å forske på hvordan humor kan forbedre forelesningene.
— Jeg ble egentlig ganske overrasket over at jeg fikk penger til dette, men når det viser seg at humor faktisk kan forbedre undervisningen, er det kanskje ikke så rart, sier han.
Nyeste artikler
De nasjonale strateger — hvor ble de av?
Reagerer på upresis tallbruk om læreropptak
Topptidsskrift granskes etter påstander om fusk. Har mer enn 1000 norske artikler
Én av tre britiske studenter frykter universitetskonkurs
Norge trenger svenske forskningstilstander
Mest lest
Studenter utvist fra fransk universitet. Norske Anna frykter at hun står for tur
Ansettelsessaken i Bergen: En faglig tautrekking
Slik gjekk det då professoren spurte ChatGPT om litteraturtips
Svensk dom over norsk akademia: For mykje kvantitet, for lite kvalitet
Reagerte på NTNUs språkbruk i økonomisak. — Gjør meg kvalm