Debatt ● Silje Aschehoug, Emma Østerbø og Elisabeth Erlimo

Halvering av realfagspoeng er feil medisin

Det er fortsatt stort behov for realfag i samfunnet. Likevel foreslår regjeringen å halvere antall realfagspoeng i videregående skole.

— I praksis vil det bli mindre gunstig å velge realfag, og med all sannsynlighet redusere søkertallene til samfunnskritiske studier innenfor realfag og teknologi – kompetanse vi er helt avhengig av å ha mer av, skriver kronikkforfatterne.
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Fredag kom regjeringens forslag til opptakssystem for høyere utdanning. Vi er mange som har ventet i spenning etter at Opptaksutvalget leverte et oppsiktsvekkende forslag med svært radikale endringer i opptaksreglene til høyere utdanning. I dag kan vi — i alle fall delvis, puste lettet ut, for det er mye bra i regjeringens forslag.

Med mål om å få et mindre komplekst system, som er enklere å forstå for elevene og som vil bidra til få elevene raskere inn i utdanningsløpet, foreslår regjeringen å fjerne de aller fleste av tilleggspoengene. Det er bare et «men».

Dessverre gjelder dette også for realfagspoengene, som har tjent opptakssystemet vårt godt, og bidratt til at langt flere elever velger realfag i videregående skole. Får regjeringen det som de vil, blir realfagene halvert fra maksimalt fire til to. 

I praksis vil det gjøre det mindre gunstig å velge realfag, og med all sannsynlighet redusere søkertallene til samfunnskritiske studier innenfor realfag og teknologi — kompetanse vi er helt avhengig av å ha mer av, ikke mindre.

Ferske tall fra NHOs kompetansebarometer slår fast at vi mangler en stor andel teknologer i det norske arbeidsmarkedet. Mangelen på nye teknologer til industrien er spesielt stor, noe som er et alvorlig hinder fra å bygge videre på norsk grønn industri- og eksportsatsing.

Vi håper Stortinget sikrer realfagene i sin behandling av nytt opptakssystem.

Aschehoug, Østerbø og Erlimo

Norsk næringsliv ligger etter i bruk av avansert teknologi, og vi utdanner færre med spisskompetanse innen teknologi enn våre naboland. Konklusjonene fra Abelias omstillingsbarometer for 2023 var nedslående. Norges evne til omstilling er svak i internasjonal sammenheng, i stor kontrast til regjeringens ambisjoner.

Skal vi få til et grønt skifte, eksportere mer og lykkes internasjonalt, må vi utdanne flere teknologer på alle utdanningsnivåer. Vi håper Stortinget sikrer realfagene i sin behandling av nytt opptakssystem. Kun på den måten kan vi få opp antall søkere til tekniske og naturvitenskapelige studier på universitetsnivå. Det er avgjørende for et næringsliv og industri i verdensklasse.

Powered by Labrador CMS