samskriving

Det er ikke uvanlig med obligatorisk  samskriving.  — Høres ut som et mareritt. 

OsloMet er en av flere utdanningsinstitusjoner som vil ha samskriving på bachelor- og masteroppgaver på noen av studiene. — Uheldig for studentene, sier dosent Bjørn Smestad. 

Økonomien og/eller pedagogikken er argumenter for samskriving. — Det er ikke en enkel løsning. Er økonomien dårlig nok, så må man finne måter å spare på. Men det er uheldig for studentene, sier dosent Bjørn Smestad.
Publisert Sist oppdatert

Khrono skrev nylig om et fakultet på Høgskolen i Innlandet som innfører obligatorisk samskriving. Begrunnelsen er at høgskolen må spare penger i en situasjon der de regner med å kutte 60 millioner. 

Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap oppgir at de ved å få halvert tallet på bacheloroppgaver, får et betydelig kutt i timetallet som er brukt til veiledning. 

«Dette høres ut som et mareritt», kommenterte dosent Bjørn Smestad fra OsloMet på Facebook. 

Nederst i saken her utdyper Smestad hvorfor han ikke synes obligatorisk samskriving er noen god ide. 

— Må ikke gå i minus

Khrono har undersøkt hvor vanlig det er med slik samskriving ved universiteter og høgskoler. Det viser seg at det er ganske vanlig, både av økonomiske og pedagogiske grunner. 

Det blir særlig lagt vekt på at samskriving krever mindre veiledning. 

Enkelte høyere utdanningsinstitusjoner åpner for at studentene kan søke om å få skrive individuelle oppgaver. 

Portrett Silje Bringsrud Fekjær
Vi må også ha et blikk for at vi ikke går i minus med utdanningen vil tilbyr, sier Silje Bringsrud Fekjær, prorektor ved OsloMet.

Noen har innført et obligatorisk krav, mens andre oppfordrer studentene sterkt til å skrive bacheloroppgavene sammen. 

— Vi har enkelte studier hvor det legges opp til samskriving på bachelor- og/eller masteroppgaver, og hvor dette har vært normen over lengre tid, sier Silje Fekjær, prorektor for utdanning ved OsloMet. 

Fekjær sier begrunnelsen for hvordan de innretter et studieprogram alltid bør være både pedagogisk og økonomisk. 

— Tilbudet vi gir skal være faglig vurdert og innenfor det som er faglig forsvarlig, men slik den økonomiske situasjonen er i sektoren i dag, må vi også ha et blikk for at vi ikke går i minus med utdanningen vil tilbyr, sier Fekjær.

Praksis siden 2014

Norges Handelshøyskole opplyser at studentene ikke skriver en egen bacheloroppgave, og det er også hovedregelen på masterprogrammene. 

Samskriving av masteroppgaver ble innført i 2014. Her kan studentene søke om å få lov til å skrive alene, og det er listet opp hva som må til for å få innvilget en søknad. 

Universitetet i Stavanger har innført obligatorisk samskriving av bacheloroppgaver ved sykepleie og paramedisin. Men i likhet med NHH er det mulig å søke om unntak og skrive alene eller tre studenter sammen. 

— Årsaken er primært ressurssituasjonen med tanke på veiledere. Men det finnes også gode faglige argumenter for samskriving ved teoretiske oppgaver, sier utdanningsdirektør Bjarte Hoem. 

Primært med ressurser å gjøre, sier Bjarte Hoem, utdanningsdirektør ved Universitetet i Stavanger.

Ved de andre fakultetene er det ingen planer om å kreve samskriving verken for bachelor- eller masteroppgaver. 

— Oppfordrer sterkt

Høgskolen i Molde praktiserer samskriving både for bachelor- og masteroppgaver, men dette varierer mellom avdelinger og fagområder. 

— På de fleste bacheloroppgavene oppfordres studentene sterkt til samskriving, men individuell oppgaveskriving tillates hvis det kan begrunnes ut fra prosjektets art, sier viserektor for utdanning Thea B. Brevik. 

Høgskolen opplyser at de har hatt denne praksisen i lang tid. 

— Hva er begrunnelsen?

— Hos oss er dette pedagogisk begrunnet. 

— Også økonomisk begrunnelse

Ved Nord universitetet er det obligatorisk samskriving på to studieprogram. Kravet gjelder for bacheloroppgavene i sykepleie og vernepleie. 

Videre blir studentene ved mange studieprogram anbefalt å skrive sammen. 

Universitetet sier de gjør dette i hovedsak av pedagogiske årsaker, men i noen tilfeller anbefales det både av pedagogiske og økonomiske årsaker. 

NTNU har ulik praksis. På ingeniørutdanninger vil de at studentene skal skrive bacheloroppgaver i grupper, mens for eksempel de tre fakultetene for humaniora, medisin og helse og arkitektur og design ikke har obligatorisk samskriving. 

Ved ingeniørstudiene har det vært obligatorisk i lang tid og er faglig og pedagogisk begrunnet, får Khrono opplyst. 

— Krevende med nok veiledere

Høgskulen på Vestlandet både oppfordrer og insisterer på at studentene skal skrive sammen. Anne Grete Naustdal, prorektor for utdanning, sier at det er regelen ved Fakultet for teknologi, miljø og samfunnskunnskap. Der kan studentene søke om å skrive alene ved særskilte behov.

 Fakultetene for helse og sosialvitenskap og Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett oppfordrer til samskriving. 

— Dette handler også om typen prosjekt studentene velger å gå i gang med. Det vil selvsagt også være krevende å ha nok veiledere til alle våre bachelor- og masterstudenter om hver enkelt skulle skrive avsluttende oppgaver alene, sier Naustdal. 

— God forberedelse til arbeidslivet, sier prorektor for utdanning Anne Grete Naustdal.

Hun viser også til at det er en pedagogisk grunn til å oppfordre til samskriving. 

— Våre kandidater skal kunne arbeide både selvstendig og i team med gjennomføring av ulike prosjekter. Å skrive sammen vil være en god forberedelse for yrkeslivet. 

— Pedagogisk virkemiddel

For Høgskolen i Innlandet, der studenter reagerte på at ett fakultet vil ha obligatorisk samskriving for å spare penger, har samskriving lenge vært den vanligste oppgaven, får Khrono opplyst. Det varierer mellom studieprogrammer om oppgaver skrives individuelt eller som samskriving mellom flere. 

Prorektor for utdanning Stine Grønvold mener det ikke er riktig å sette kostnader og pedagogiske vurderinger opp mot hverandre. Bakgrunnen er et spørsmål fra Khrono om begrunnelsen for samskriving er kostnader eller pedagogiske. 

— Samskriving av oppgaver er et pedagogisk virkemiddel som har positive effekter som den læringen som ligger i at studenter samarbeider og diskuterer problemstillinger i fellesskap. Samskriving følges opp med veiledning i grupper, også med tematikk på tvers av ulike prosjekter.

Stine Grønvold er prorektor utdanning ved Høgskolen i Innlandet. — Samskriving er et pedagogisk virkemiddel.

På Høgskolen i Østfold er det enkelte studieprogram som praktiserer obligatorisk samskriving av bacheloroppgaver. De er ikke kjent med at det skjer for masteroppgaver. Ved de fleste studieprogram er det valgfritt for studentene om de vil skrive alene eller sammen med noen. Dette gjelder for både bachelor- og masteroppgaver. 

Ved Universitetet i Agder finnes det studier hvor det legges opp til samskriving og hvor dette er normalen. Men det er mulig å få dispensasjon, opplyser universitetet. Sykepleie og økonomi er eksempler på at samskriving er vanlig. 

De store sier nei

Både Universitetet i Oslo (UiO), Universitetet i Bergen (UiB) og UiT - Norges arktiske universitet (UiT) sier tvert nei på spørsmål om de har samskriving på studieprogram. 

Ved UiO kan studenter søke om å skrive bachelor- og masteroppgaver sammen. De skiller derfor lag med NTNU i denne saken. 

Heller ikke Universitetet i Sørøst-Norge har obligatorisk samskriving. Kommunikasjonsdirektør Reidun Mangrud opplyser at det ved flere studieprogram er valgfritt for studentene om de vil skrive alene eller sammen med en medstudent. 

Ved Høgskulen i Volda skrives det individuelle bachelor- og masteroppgaver, men studenter kan velge samskriving. 

— Studenter er så ulike

Bjørn Smestad er dosent ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning på OsloMet. Han underviser blant annet på lærerutdanninga. Smestad mener at frivillig samskriving av masteroppgaver er helt utmerket. Men han advarer mot å pålegge studenter å skrive sammen, særlig når det gjelder bacheloroppgaver og masteroppgaver.

— Både bachelor- og masteroppgaver er en sjelden anledning til å gå i dybden på noe man brenner for. Her risikerer de å gå i dybden på noe andre brenner for. I hvert fall må institusjonene være parat når det oppstår konflikter.

Mann mot murvegg i hvit skjorte og briller - kort hår.
Bjørn Smestad har sansen for frivillig samskriving, men advarer mot at det skal være obligatorisk.

 Smestad viser til at studenter er så ulike. Det kan gå utover motivasjonen hvis de tvinges til for eksempel å bruke en metode de ikke har tro på.

— På master er det noen som ønsker å ta en doktorgrad etterpå, og er avhengige av et godt resultat. Andre igjen kan være strålende fornøyde hvis de får bestått. Det har jeg selv opplevd på mindre oppgaver der det har vært samskriving. Noen har vært veldig fortvilet fordi de vil gjøre en stor innsats for å få en A, mens for andre er det ikke så viktig.

Han peker på at noen har helt andre faglige interesser, et annet ambisjonsnivå eller ulike arbeidsmåter. Noen jobber jevnt, mens andre tar skippertak.

I tillegg kan det bli ubehagelig hvis de blir tatt i fusk fordi medstudenten for eksempel har plagiert noen.

Tungt hvis det krasjer

Bjørn Smestad sier at studentene kan skrive sammen på masteroppgavene som han har ansvaret for hvis de vil.

— Jeg sier til disse studentene at jeg ikke anbefaler dem å skrive oppgave sammen som en måte å bli bedre kjent på. Men kjenner de hverandre fra før, har jobbet sammen tidligere og vet at de fungerer sammen, så er det strålende.

Et slikt samarbeid kan heve kvaliteten, ifølge Smestad. Og motsatt: Er kjemien dårlig, så er det verre. Da blir arbeidet med masteroppgaven tungt.

Selv har han ikke opplevd slike gnisninger på bachelor- eller masternivå, men det har vært mindre gruppeoppgaver der konfliktnivået har blitt for stort.

— Hvem sitter da på eierskapet til det som allerede er gjort? Det er ikke lett å gå i hver sin retning hvis de er kommet langt med prosjektet sammen.

At noen høyere utdanningsinstitusjoner trekker fram økonomi som en begrunnelse for samskriving, har Bjørn Smestad følgende kommentar til:

— Det er ikke en enkel løsning. Er økonomien dårlig nok, så må man finne måter å spare på. Men det er uheldig for studentene.

Powered by Labrador CMS