Fra Frederik Stang, Einar Gerhardsen og Gro Harlem Brundtland, til de franske gule vestene, Donald Trump og Elon Musk. Rune Slagstad tar for seg de lange linjene på jakt etter dagens toneangivende samfunnsbyggere.
Jeg trodde lenge, og det trodde også Cappelen Damm, at jeg skulle skrive noe som jeg kalte «Sosialdemokratiets vekst og fall», skriver Rune Slagstad. — Ved nærmere ettertanke har jeg funnet ut at dette fenomenet har jeg strengt tatt beskrevet på én og to ganger, og dessuten et etter hvert ganske utterpet tema.Foto: Siri Øverland Eriksen
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Denne teksten ble oprinnelig fremført under lanseringen av den nye utgaven av Rune Slagstads klassiske studie De nasjonale strateger, Litteraturhuset 3. november 2024:
Dette er «ei djupt
personleg bok», var Berge Furres karakteristikk av De nasjonale strateger i Norsk Teologisk Tidsskrift, da den utkom første gang. Den var, som Furre sa i
sin kritiske gjennomgang, min politisk-eksistensielle selvrefleksjon, men jeg
håpet for min del også et bidrag til det norske samfunns selvrefleksjon.
RuneSlagstad
Rune Slagstad (f. 1945) har tidligere vært
professor i ulike disipliner og er nå tilknyttet
Institutt for samfunnsforskning. Han har nylig gitt ut boken De nasjonale strateger i ny utgave.
Tyve
år tidligere hadde Berge Furre, den gang var han SV-leder, invitert meg på en
kopp kaffe. Jeg var i januar 1979 nettopp kommet tilbake fra London etter å ha
sittet på British Museum i ett år fordypet i sosiologisk teori. SV hadde det
siste året vært hjemsøkt av en destruktiv, ideologisk krisedebatt, anført av
dem partilederen kalte «museumsvokterne». Furre ønsket at jeg skulle komme til
SVs landsmøte et par måneder senere og reise en høyere ideologisk himmel for slik
å parkere opposisjonen.
Et slikt himmelsk perspektiv var noe vi, skapteologer
som vi begge var, hadde sans for. Furre kom ut av skapet noen år senere da han ble
professor i teologi; han burde ha blitt biskop. Selv har jeg aldri kommet helt
ut av det skapet.
Det var en lokal himmel jeg tilbød SVs landsmøte. «Sosialisme
på norsk» kalte jeg den. Foredraget, som ble vel mottatt, førte det neste året til
noe så uvanlig som en relativt gledesfylt ideologisk debatt, og kulminerte i et
stort arrangement over flere dager i Folkets Hus med overveldende begeistring
hos de vel 1000 deltakerne — bortsett fra hos 10.
Men jeg måtte som
SV-nestleder konstatere at alle 10 satt i SVs landsstyre.
1
En
demokratisk-populistiskkommunitarisme, som var et bærende motiv i sosialisme
på norsk, ble utdypet som en demokratisk folkelighet i De nasjonale strateger:
Den demokratiske folkelighet var, hevdet jeg,
den norske gave til den moderne verden. Jeg knyttet den til den perioden jeg
kalte «venstrestaten» (1884-1940).
Jens Arup Seip, min historiske sparringpartner, hadde hatt problemer med denne
perioden. Hans
forlegenhet røpet seg i en for ham utypisk usikkerhet i det karakteriserende.
«Denne mellomepoke», som han i én sammenheng kalte den, var dominert av
«borgerlige» elementer, hvor forlegenheten ble ytterligere aksentuert ved at
termen «borgerlige» ble satt i anførselstegn. Seips instrumentelle fokus på det
maktpolitiske spill, ernæret ikke minst av periodens parlamentariske omskiftelighet,
bidro til at dypere, regimeformende og regimeomformende utviklingstrekk ble
liggende i halvmørke.
Mens embetsmannsstaten som kunnskapsregime var forankret i det juridiske (og det teologiske) og arbeiderpartistaten i det samfunnsvitenskapelige, fikk venstrestaten et tyngdepunkt i skolefolket og den lærerpedagogiske folkedannelsestradisjon.
Rune Slagstad
Termen «venstrestaten» er hentet fra det politiske
landskap med partiet Venstre som toneangivende politisk kraft, men den rommer fremfor
alt en forskyvning i kunnskapsform og dannelsestradisjon. Mens embetsmannsstaten
som kunnskapsregime var forankret i det juridiske (og det teologiske) og
arbeiderpartistaten i det samfunnsvitenskapelige, fikk venstrestaten et
tyngdepunkt i skolefolket og den lærerpedagogiske folkedannelsestradisjon.
Lærerne, som var utdannet ved periferiens dannelsesanstalter, lærerseminarene
(fra 1902 lærerskolene), kom sammen med lektorene til å spille en grunnleggende,
demokratiserende rolle lokalt og nasjonalt; venstrestaten ble skolefolkets
storhetstid.
Jeg gjenfortalte den
demokratiske folkelighetens historie fra det romantiske gjennombrudd under
embetsmannsstaten med bl.a. formannskapslovene av 1837, til folkedannelsens
hegemoniske ekspansjon under venstrestaten med dens kulminasjon i Nygaardsvolds
by og land-sosialisme. Et ekspansivt reformteknokrati fikk i
arbeiderpartistaten etter 1945 en stadig sterkere hegemonisk posisjon, men med
en vedvarende, demokratisk-populistisk opposisjon murrende til stede. Stein
Rokkans studier av de politiske konfliktlinjer langs sentrum-periferi-aksen og
Ottar Brox´ anti-teknokratiske perspektiv på Nord-Norge ga på 1960-tallet
fornyende aktualitet til dette folkelig-demokratiske motiv, som fikk sitt mest
kraftfulle politiske uttrykk i motstanden mot norsk medlemskap i EF/EU i 1972
og 1994.
Jeg prøvde iDe nasjonale strateger også å
kaste et lys, til dels nytt lys, over embetsmannsstaten (1814-1884). Hver på
sin måte hadde Jens Arup Seip og Francis Sejersted i sine analyser av
embetsmannsstaten vektlagt liberalismen som dens bærende ideologi — den
begrensede stat i den ene eller andre forstand.
Viktigere enn liberalismen var etter
mitt syn det forhold at Frederik Stang og A.M. Schweigaard hadde fremhevet den
sterke stat som noe for liberalismen i og for seg litt fremmed.
Embetsmannsstaten var, som Seip hadde hevdet, en egenartet statsform, men i en
annen forstand enn han forestilte seg. Professorpolitikerne forfektet en moderniseringsideologi
med staten i en fremskutt, styrende posisjon: et system kjennetegnet ved
markedets usynlige hånd, men først og fremst ved politikkens synlige hånd.
Dette
synspunktet er nå ytterligere, overbevisende utdypet av Marius Kjølstad, «the
rising star» i norsk rettsvitenskap. Han disputerer ved Universitetet i Bergen medio
november med en briljant, i mye nyfortolkende avhandling om 1800-tallets
statstenkning med den for norsk jus usedvanlig filosofisk krevende tittel Politisk
teleologi.
De
ulike samfunnsbehov ble av Schweigaard gitt en moralsk rangering som ikke hadde
markedet som øverste domstol, men forutsatte «en fra Samfundsvillien udgaaende
Paavirkning». Viktigst var å fremme «Sædelighed» i betydningen det
«moralske Fremskridt». Et folks kulturelle utviklingsnivå viste seg i dets evne
til å «samvirke til offentlige Formaal» — «edel Communisme» var Stangs ord.
Kapitalismen
var for Stang og Schweigaard et offentlig dannelsesprosjekt, rett og slett. Kombinasjonen
av en dynamisk styrende stat og et i europeisk sammenheng uvanlig bredt
demokratisk sammensatt parlament la grunnen for det Norge som hundre år senere
ble den skandinaviske modells venstrefløy.
Utviklingen
fra embetsmannsstaten via venstrestaten til arbeiderpartistaten markerer
stadier i ekspanderende statsmakt. Professorpolitikernes verk ble fullbyrdet av
arbeiderbevegelsen. Den moderniseringspolitiske ring ble sluttet.
Professorpolitikernes verk ble fullbyrdet av arbeiderbevegelsen. Den moderniseringspolitiske ring ble sluttet.
Rune Slagstad
Arbeiderpartistatens
suksess som reformregime berodde også på dette: evnen til å mobilisere den
sterke statstradisjon i det norske system. I Norge overtok Arbeiderpartiet
systemets egen statsideologi — og radikaliserte den. Arbeiderpartiet oppga
sosialiseringslinjen, i stedet ble partiet sosialisert til det norske system. På
ruinene av en revolusjonær marxisme ble sosialismen under Gerhardsen omformet
til en reformteknokratisk styringsideologi, forankret i det nasjonalstatlige
apparat.
Av fusjonen mellom kapitalisme og sosialisme vokste det frem en ny
samfunnsformasjon: velferdskapitalismen — og et nytt styringsapparat:
arbeiderpartistaten.
2
«Ingen over, ingen ved
siden», fastslo Dagbladets jury (fire professorer og én redaktør) i 2021 og
pekte på Gro Harlem Brundtland som «den viktigste politikeren i Norge» etter
1945 med Einar Gerhardsen på andreplass. Det burde i det minste ha vært en delt
førsteplass med «Landsfaderen» og «Landsmoderen» likestilt. Hver på sin høyst
ulike måte representerte Gerhardsen og Brundtland en form for transformerende
lederskap.
Så
vel Gerhardsen som Brundtland utøvde et egenartet ideologisk lederskap. Ingen
av dem var egentlig ideologisk interessert; de ideologiske debatter holdt de
avstand til. Begge utøvde sitt ideologiske lederskap på indirekte vis. De
viktigste beslutningene for Aps ideologiske hamskifte til reformteknokratisk
styringsideologi under Gerhardsen var ikke partilandsmøtenes programvedtak, men
hans personvalg; de menn (det var stort sett bare det!) han knyttet til seg og
sitt styringsapparat, i regjeringen, men ikke bare der, kom til å gi
arbeiderpartistaten dens ideologi.
Gerhardsen fulgte sømløst partiets
forvandling fra revolusjonær kommunisme via en fredelig sosialistisk reformisme
til den sosialdemokratiske velferdsstatens kompromiss mellom kapitalisme og
sosialisme. At det kunne gå så relativt smertefritt for seg, skyldtes ikke
minst Gerhardsens fabelaktige evne til å avpolitisere det ideologiske.
Gerhardsen var dirigenten, men det var ikke sitt eget verk han dirigerte. Verket
var modernisering som integrasjon: samfunnsendring gjennom reform basert på
lovendring og kompromiss. Det var et gruppeverk av komponister som til dels
ikke kommuniserte med hverandre, men via en dirigent som hadde et spesielt øre
for hva folk helst ville ha og maktet å forlike det med sektorspesialistenes
forestillinger om hva folk burde ha.
Gerhardsen forente de to kollektiver:
nasjonens kommunikasjonsfellesskap med bevegelsens kampfellesskap.
På
sitt vis utøvde også Gro Harlem Brundtland et transformerende lederskap. Med Brundltand
fikk kvinnekampen sitt gjennombrudd på høyeste politiske nivå; på miljøfeltet
temmet hun Aps kraftsosialisme under parolen vekst og vern; men først og
fremst la hun grunnen for Arbeiderpartiets markedsteknokratiske hamskifte med
overgangen til konkurransestaten.
Brundtland
symboliserte mer enn noen annen det Helga Hernes har kalt «statsfeminismen»:
vekst i kvinnemakt via økt statsmakt. Grunnleggende var samspillet mellom en
innovativ folkelig bevegelse og statlig reguleringsmakt formidlet via en
vitenskapelig reformisme som forente jus og statsvitenskap: kombinasjonen av
aktivistisk feminisering nedenfra og reguleringsfeminisme ovenfra.
Kvinneintegrasjonen har vært en suksesshistorie som føyer seg inn i de norske
regimeskiftenes historie. Embetsmannsstaten ble erobret av en venstrekoalisjon
med basis i bondebevegelsen, venstrestaten av en fremrykkende arbeiderbevegelse
og til sist arbeiderpartistaten av kvinnebevegelsen. Den stat som vokste seg
stor i arbeiderpartistatens fase, og som av den nye kvinnebevegelsen gjerne ble
ansett som en patriarkalsk formynderstat, ble kvinnekampens fremste
reforminstrument.
Brundtlands første store strid gjaldt vern av
vassdragene Veig og Dagali og opprettelsen av landets største
nasjonalpark på Hardangervidden.
Det ble hennes største triumf som miljøvernminister. Konflikten omkring utbyggingen av
Alta-vassdraget ble derimot en annerledes, spenningsfylt historie, symbolisert
med Brundtland på den ene siden og på den andre siden industriminister, etter
hvert oljeminister, Bjartmar Gjerde på den vekstindustrielle fløy.
Norge
ble ikke den miljøpolitiske avantgardenasjon som oppbruddet omkring 1970 hadde
båret bud om. En årsak var at det grønne oppbruddet i tid falt sammen med
Norges overgang til oljealderen med tunge politiske-industrielle krefter som
ville satse mer på vekst enn på vern. Oljen gjorde at vi kunne slutte å tenke.
Nasjonalt forble miljøpolitikken for Brundtland et sektorpolitisk engasjement
uten formende virkning på hennes lederskap som statsminister, men som på det
globale plan er en politisk reorientering knyttet til hennes navn.
Norge ble ikke den miljøpolitiske avantgardenasjon som oppbruddet omkring 1970 hadde båret bud om.
Rune Slagstad
Som leder
for FNs spesialkommisjon for miljø- og utviklingsspørsmål,
«Brundtland-kommisjonen», bidro hun rapporten «Our Common Future» (1987) til et
gjennombrudd for en global miljøpolitikk, samlet under parolen «bærekraftig
utvikling». Året etter ble FNs vitenskapelige klimapanel nedsatt; det ble med sine
rapporter en stadig viktigere (og stadig mindre vitenskapelig omtvistet)
klimapolitisk premissleverandør, bl.a. for klimatoppmøtet i Paris i 2015.
Klimapanelet har siden den gang lagt frem en rekke rapporter (den sjette i
2021-2023) om uunngåelige og irreversible klimatiske endringer som følge av
global oppvarming.
Selv om man ikke trenger å dele de mest alarmistiske,
apokalyptiske dystopier, er det åpenbart for de fleste at vår klode ikke utgjør
et uuttømmelig reservoar av ressurser som kan tømmes grenseløst. Jens Beckert,
en av de fremste tyske sosiologene, har tidligere i år utgitt boken Solgt
fremtid med den høyst betimelige undertittel: «Hvorfor truer kampen mot
klimaforandring med å strande?».
Det spørsmålet bør også vi som befinner oss på
verdens første klasse, skjermet for det meste, kunne stille oss. Kanskje er det
Norge tyskerne har i tankene når de snakker om «Grand Hotel Abgrund»?
Gjennom
1980-tallet mistet industrisamfunnet med dets ideologiske koordinatsystem sin
forklarende og mobiliserende kraft. Jeg kalte ved en anledning det nye regime
for en høyrestat; da ville ringen vært sluttet: fra embetsmannsstaten (en
høyrestat forut for Høyre), via venstrestaten og arbeiderpartistaten til
høyrestaten.
Det var i og for seg vakkert sagt, men galt tenkt.
Konkurransestaten (1981 —) er en mer dekkende term for en regimeendring med dens
egenartede dobbeltekspansjon: markedsekspansjon og statsekspansjon på én og
samme tid. Med sin administrative tilnærming til det politiske ble Brundtland en
administrerende direktør for det nyliberalt sosialdemokratiserte a/s Norge.
En
premissleverende handlingsideolog i overgangen til
konkurransestaten var sosialdemokraten Tormod Hermansen, som Kåre Willoch i
1986 hadde utnevnt til departementsråd i Finansdepartementet. Fra sin
posisjon som departementsråd handlet Hermansen som en moderniseringsagent med
et program om å gi markedsideologien et sterkere innslag i det offentlige Norges
institusjoner.
Det sentrale reformdokument, som bar Hermansens signatur, var
«En bedre organisert stat» (NOU 1989:5). Hermansen-utvalget som ble
retningsgivende for de neste tiårs strukturreformer, var tungt lastet med
sosialdemokrater, så som Christian Hambro, direktør i Statskonsult, selve
transformatorsentralen for tilpasningen av den nye styringsideologien til
norske forhold, og Anne Kari Lande Hasle, fra 1999 departementsråd i Helse- og
omsorgsdepartementet. Som departementsråd kom hun til å spille en nøkkelrolle ved
helseforetaksreformen.
«Selv om det
går fort i svingene, er det nødvendig med høy styringsfart dersom vi skal
gjennomføre så store omveltninger,» fortalte Lande Hasle i anledning denne
reformen: «Reformarbeid er en tung byråkratisk prosess, derfor er det viktig å
ha den politiske ledelsen i ryggen,» som hun megetsigende formulerte det.
Den
ganske motstandsløse overgang til New Public Management ville knapt vært mulig
uten ved sosialdemokratisk mellomkomst — uten et Ap som var ideologisk fristilt
fra sin egen tradisjon — og sitt eget prosjekt: nemlig den egenartede
sosialdemokratisk samfunnsform, en tredje samfunnsform mellom kommunisme og
kapitalisme. Ap kom mer eller mindre bevisst til å gå i spissen for avviklingen
av sentrale trekk ved den sosialdemokratiske samfunnsform som var vindskjev i
forhold til Willoch og tidens nyliberalisme.
3
I tiden frem mot og
omkring årtusenskiftet ble det klart at det politiske — uansett om
statsministeren het Willoch, Brundtland, Jagland, Bondevik eller Stoltenberg —
var i ferd med å miste posisjonen som samfunnets identitetsdannende sentrum. Politikkens
og politikernes tilbaketrekning åpnet for nye strateger: doldisbyråkratene.
Jeg illustrerer mitt synspunkt med to samfunnsfelt: energi og helse.
Overgangen til konkurransestaten på
energifeltet ble innledet med den nye energiloven i 1990, da Norge ble med ett et
kraftliberalistisk foregangsland. «Vi pløyer ny mark i Norge nå, og går langt
foran ethvert annet land i vår tillempning av markedskonkurransen som bærende
element for omsetningen av kraft,» kunne Erling Diesen, generaldirektør i
Norges Vassdrags- og Energivesen (NVE), fortelle i 1992. Avviklingen av det
gamle reguleringsregime, etablert i venstrestaten omkring første verdenskrig,
kom brått på for de fleste, også for NVE-direktøren selv.
Markedsreformen med
et «fritt kraftmarked» ble uttenkt og utredet av aktører i periferien av eller
utenfor den etablerte bransjen. Og selve gjennomføringen skjedde så raskt at de
færreste var klar over hva som foregikk. Kommunenes Sentralforbund, som
representerte den ubetinget største del av landets kraftsystem, rakk ikke
engang å uttale seg om lovforslaget før høringsfristen var utløpt.
Avviklingen av det gamle reguleringsregime, etablert i venstrestaten omkring første verdenskrig, kom brått på for de fleste, også for NVE-direktøren selv.
Rune Slagstad
Arkitekten bak den kraftliberale
strukturreform var Tormod Hermansen fra posisjonen som finansråd. Den
ideologiske nøkkelrollen spilte NHH-økonomene som Hermansen hadde brakt inn. Deres bidrag var «et helt
uvurderlig bidrag», medgikk Hermansen i tilbakeblikk: «Takket være dem har
Norge nå verdens mest avanserte energimarked.»
Blant dem Hermansen kunne takke,
var også Eivind Reiten. Reitens rolle overfor sitt eget Senterparti-miljø var en
parallell til Hermansens overfor sitt Ap-miljø. Det var statsråd Reiten som la
frem forslaget til energilov basert på NHH-utredningene: «At det nettopp var
senterpartimannen, økonomen og Hydro-direktøren Eivind Reiten som var olje- og
energiminister i Syse-regjeringen, var antakelig i seg selv en nødvendig
forutsetning for at loven gikk gjennom. Senterpartimannen Reiten var nødvendig
for å få Senterpartiet med på reformen. Økonomen Reiten var nødvendig for
kontakten og samforstanden med det økonom-miljøet som for øvrig sto bak
reformforslaget.
Hydros Energidirektør Reiten hadde selv fungert som en spydspiss
for å løsne opp gamle lojalitetsbånd i elforsyningen ved å selge kraft til
Hamar-regionen Energiverk og andre. Noen spurte seg også om ikke Hydros
energidirektør var inhabil i behandlingen av en sak som dette,» påpeker Lars
Thue, energifeltets fremste historiker, idet han la til: «Fraværet av en bred offentlig debatt
på begynnelsen av 1990-tallet var slående. Det var nesten provoserende å se
hvordan et regime som var utviklet gjennom endeløse stortingsdebatter,
utredninger og lokalt engasjement gjennom flere tiår, raskt ble skjøvet til
side.»
ACER,EUs byrå for samarbeid mellom
energireguleringsmyndighetene, ble opprettet i 2009 for å realisere et felles
energimarked. Stortinget
ga sin tilslutning til EUs energimarked i 2018, og Norge fikk derved
observatørstatus i ACERs styrende organer uten stemmerett. Reguleringsmyndigheten for energi (RME), som er den
nasjonale myndigheten for regulering av kraftmarkedet og nettsystemet i Norge, og skal påse at norsk energipolitikk
er samstemt med EUs forordninger, er et uavhengig forvaltningsorgan. Det er
formelt sett en del av NVE, men kan ikke instrueres av NVE (eller av regjeringen).
Det er et arrangement i samsvar med EU som et konstitusjonelt system for
begrensning av det representative demokrati.
Omleggingen
av energipolitikken på 1990-tallet kan instruktivt sammenholdes med den
oljepolitiske kurs et par tiår tidligere. Borten-regjeringen hadde vært
imot opprettingen av Statoil; den mente at en hadde et tilstrekkelig politisk
instrument i det halvstatlige Norsk Hydro.
Men arbeiderpartistatens siste
nasjonale strateger hadde større ambisjoner. Bak opprettingen av Statoil som et
helstatlig oljeselskap i 1972 stod i første rekke Finn Lied med Forsvarets
Forskningsinstitutt som strategisk base, industriminister i Brattelis regjering
1971-72, og hans statssekretær Arve Johnsen — og bak disse igjen selvfølgelig
Jens Chr. Hauge, Statoils første styreformann. «Søk stillingen som
administrerende direktør i Statoil,» sa Finn Lied til Arve Johnsen — EF-striden
var avgjort, regjeringen Bratteli avgått og søknadsfristen utløpt. Noen uker
senere var Arve Johnsen ansatt — av Jens Chr. Hauge.
Statoil var som selskap en
innovasjon, en egenartet konstruksjon i sosialdemokratisk samfunnsånd — en ny
type samfunnsaktør, en mellomting mellom et operativt oljeselskap og et
politisk instrument for fornorskning. Dets forretningsmessige målsetting var
innfelt i et nett av politiske forpliktelser: nasjonal industriutvikling,
sysselsetting, regionale hensyn m.v. Det strategiske motiv bak Statoil var å
skape en nasjonsbyggende aktør som kompenserte for landets tradisjonelt ganske
svake industri- og finansborgerskap. Dette perspektivet passet ikke Willoch,
som assistert av sin høyre hånd Terje Osmundsen innledet «vingeklippingen» av Statoil
i tråd med den nyliberale ideologi.
Stoltenberg I tiltrådte i mars
2000 på et moderniseringspolitisk program med helseforetaksreformen som én
sentral sak. Helseforetaksreformen var et direkte resultat av
Hermansen-utvalgets med dets foreslåtte selskapsform: som statsforetak. Omformingen av sykehusene til
helseforetak, styrt med basis i regnskapsloven, var Arbeiderpartiets verk:
først kjørt gjennom i ekspressfart i Aps organer (2000), deretter på
regjeringsnivå, og effektuert av Stoltenberg I med støtte fra Høyre og Frp
(2001).
«Dette er den største endringen mellom forvaltningsnivåer som er
gjennomført i Norge,» fremholdt Jens Stoltenberg i Min historie (2016):
«Så store reformer blir vanligvis utredet i mange år i mange runder av
offentlige utvalg. Alle grupper av ansatte, pasienter og lokalpolitikere tas
med på råd. Det tar mange år.» Tore Tønne, Stoltenbergs helseminister, kom fra
stillingen som konsernsjef i Røkke-firmaet Norway Seafoods med bakgrunn bl.a.
fra Statens nærings- og distriktsutviklingsfond, og det var der Stoltenberg som
nærings- og energiminister var kommet i kontakt med ham og i ham så en
omstillingsekspert. Han hadde reformert distriktspolitikken ved å nedlegge
samtlige fylkeskommunale næringskontorer.
Fusjonen av det byråkratiske og det kommersielle bærer bud om et markedsteknokratisk styringssystem som knapt kan kalles sosialdemokratisk.
Rune Slagstad
Stoltenberg ga Tønne frie tøyler i
utformingen av den nye sykehuspolitikken — i stort tempo. Tønne, som også var
«gammel byråkrat», «visste om vi gjorde det på den vanlige måten, ville det
sannsynligvis aldri bli gjennomført», og Stoltenberg la til: «Motkreftene ville
organisere seg og bli for sterke. I stedet fikk han dette gjennom på noen
måneder.»
«Helsetjenesten er i økende grad blitt
underlagt byråkratisk styring,» konstaterte jeg i 2012 i «Helsefeltets
strateger» i Tidsskrift for Den norske legeforening: «Byråkratene har ikke
handlet mot politikernes vilje, for politikerne har ikke hatt noen
betydningsfull egenvilje. De er snarere blitt en slags saksbehandlere for
politikkutformende byråkrater. I dagens Helse-Norge drives den mest
betydningsfulle helsepolitikk med basis i anonym byråkratmakt som skyr den
offentlige debatt.»
Et sentralt eksempel var fusjonen av Oslo
Universitetssykehus med nedleggelse av Ullevål sykehus. Jeg fulgte denne
prosessen nært gjennom en årrekke, dokumentert i Spillet om Ullevål sykehus
— et doldisbyråkratisk lærestykke (2019). Ullevål-tomten
som er regulert for sykehusformål, skal nå legges ut til eiendomsspekulanter av
typen Ivar Tollefsen, hvis datter nylig ble sendt til Sveits med x antall milliarder
i reisekassen.
Den
tilbakevendende kritikken av helseforetaksreformen ikke minst fra legehold
avfeide Stoltenberg i 2016 med én setning: «I dag er det knapt noen som mener
at vi skal gå tilbake.» Åtte år senere er det nok åpenbart for både den ene og
den andre: Med helseforetaksreformen har det offentlige helsevesen blitt
underminert innenfra, idet et ekspanderende styringsbyråkrati har svekket
helsevesenets bærende, medisinsk-faglig kompetanse.
Fusjonen av det
byråkratiske og det kommersielle bærer bud om et markedsteknokratisk styringssystem
som knapt kan kalles sosialdemokratisk.
Riksrevisjonen, som i årenes løp hadde
flere skarpe, kritiske anførsler til OUS-fusjonen, uten at byråkratene i Helse
Sør-Øst og deres politikere tok notis av dem, kom nylig med en meget skarp
kritikk av den politisk ustyrte innføringen av Helseplattformen i Helse
Midt-Norge i regi av det styrende direktørsjikt. Også i dette tilfellet var den massive, medisinsk-faglige opposisjonen blitt neglisjert.
Allerede
i Gerhardsens velmaktsdager hadde den frittalende, sosialdemokratiske
lektorpolitikeren Trygve Bull ropt et varsko mot de selvbevisste, pågående
direktørteknokratene som «full av indre sikkerhet både når det gjelder å
erkjenne målene og å forstå midlene» ville reformere uforstyrret av Stortingets
kontroll og den politiske offentlighet.
Siden den gang har vi nærmest opplevd en direktørrevolusjon; med det ekspanderende sjikt av foretaksdirektører har vi fått det jeg har kalt en «foretaksadel».
Rune Slagstad
Siden den gang har vi nærmest opplevd
en direktørrevolusjon; med det ekspanderende sjikt av foretaksdirektører har vi
fått det jeg har kalt en «foretaksadel». Adelen ble, som kjent, formelt
avskaffet i 1821.
Vi skal lære av Riksrevisjonens kritikk, kunne den vennlig
smilende Jan Chr. Vestre forsikre, som virket ganske uforstyrret av (og kanskje
også ukjent med?), at megaprosjektets oppstart fant sted den gang sjefen hans,
Jonas Gahr Støre, var helseminister, for øvrig i tråd med Støres ganske kritikkløse
beundring for stordrift på helsefeltet.
4
Den sosialdemokratiske,
statsregulerte velferdskapitalismen i de skandinaviske land (i Norge og Sverige,
til dels også i Danmark) innebar realiseringen av en ny samfunnsform forskjellig
fra så vel vestlig kapitalisme som østlig sosialisme. Dette har ikke alltid
vært påaktet av omverdenen — heller ikke på skandinavisk hold.
Jeg nevner
eksempelvis Princeton-statsviteren Jan-Werner Müller, kjent bl.a. for
innsiktsfulle studier av både populisme og Carl Schmitt. I Contesting
Democracy (2011), om de politiske ideene som formet det 20. århundre, gjør
Müller således det sosialdemokratiske Skandinavia (for Müller identisk med Sverige)
til «a special case», når det gjelder å forstå europeisk etterkrigsperioden
(riktignok med et lite forbehold også for Storbritannia): «the Western European
post-war settlement was the work, if anything, of moderate conservative forces,
primarily Christian Democracy. If
one had to choose one movement in ideas and party politics that has created the
political world in which Europeans still live today, the answer has to be
Christian Democracy.»
Müllers synspunkt er sikkert
treffende med henblikk på sentrale deler av det europeiske kontinent (så som Tyskland
og Frankrike), men illustrerer samtidig en fjernhet til den skandinaviske
etterkrigsperioden. Denne mangelen hos Müller beror på en mangelfull refleksjon
også på skandinavisk hold over den sosialdemokratiske samfunnsformens egenart. Jeg
kan her nevne mitt foredrag om «Sosialisme på norsk» hvis konkluderende
perspektiv var «en tredje vei mellom stalinisme og sosialdemokrati». Det ga i
for seg mening i konteksten der og da, men skygget for større, langt viktigere
perspektiv: skandinavisk sosialdemokrati som en egenartet realisering av en
tredje vei.
Hans
Magnus Enzensberger, en av etterkrigseuropas viktigste intellektuelle stemmer,
formet i den kritiske tradisjonen etter Frankfurter-filosofen Theodor W.
Adorno, hadde derimot et blikk for den norske (og skandinaviske) egenart,
essayistisk utformet i Norsk utakt (1984).
Enzensberger var vel
fortrolig med Norge etter å ha bodd her i en årrekke fra slutten av 1950-tallet
med sin første kone Dagrun og deres datter Tanaquil, som etter hvert slo seg
ned som økobonde ved Vangsmjøsa i Valdres. Han hadde med et egenartet skråblikk
på verden, også på Norge — beslektet med Vinjes «tvisyn».
Norge var ifølge
Enzensberger «usamtidighetens land»: på én og samme tid «Europas største
folkemuseum» og «et kjempemessig fremtidslaboratorium»: «Et drag av kunstighet
og førtidspensjonering driver over vannene. Norge, dette extravaganza i Europas periferi, mellom oljeterminal og
sommerhytte, fjellgård og glassarkitektur, er ikke paradis på jord, men et
egensindighetens monument og en murrende idyll.» Han grep intuitivt et
vesentlig trekk ved det Rolf Jacobsen kalte «Annerledeslandet»: «Se mot nord/Oftere/Det er langt dette landet/Det meste er nord.» I
Enzensbergers antologi med moderne poesi var det kun ett norsk bidrag: Rolf
Jacobsen.
Enzensberger hadde erfart en folkelighet som hadde
tatt en annen retning i Norge enn i Tyskland — norsk folkelighet var en opplyst
folkelighet. I sin tyske versjon avtegnet derimot folkeligheten en katastrofal
historie fra Herder til Hitler — en folkelighet mobilisert til diktaturets
forherligelse. Klokken har i Norge, som Enzensberger påpekte, «alltid gått
annerledes enn på kontinentet». Enzensberger var fascinert av det anarkistiske
element i det norske, og tilsvarende skeptisk til det uniformerende
Brüssel-maskineriet.
Tittelen
«utakt» lar seg interessant nok ikke oversette til tysk. Norsk utakt,
som inngår Ach Europa!, Enzensbergers studie av den europeiske periferi,
er i den tyske utgaven blitt til «Norwegische Anachronismen», og i den løpende
teksten er «utakt» erstattet med «nicht im Schritt halten». Derved illustreres
på sitt og vis det taktfaste Tysklands kapitulasjon overfor den norske utakt:
det litt tilbakeliggende Norge beskrives med en undertone av et klassisk tema: fordelen
ved å være tilbakeliggende.
Som samfunnsmodell er «Norge» knapt noen eksportartikkel,
snarere «en forsøksordning under ekstreme, ikke-kopierbare betingelser», idet Enzensberger
la til med en advarsel, som ingenlunde har mistet sin aktualitet: «Ingen vet
hva som vil komme ut av dette eventyret — om landets innbyggere er politisk,
psykisk og moralsk voksne nok. Allerede nå lever de, om de vet det eller ei, på
intravenøse drypp fra oljevirksomheten.»
Filosofer
som historikere har hatt problemer med helt å få grep om det egenartede ved det
norske samfunn, ikke minst det jeg vil kalle det norsk samfunns normative infrastruktur.
Mens filosofene, med referanse til bl.a. Schweigaards anti-filosofiske
ungdomserklæringer, gjerne har sett Norge som et filosofisk-normativt ødeland
frem til den filosofiske ekspansjon under Arne Næss på 1950-tallet, har
historikerne for sin del først og fremst sett embetsmenn som manøvrerte for å
befeste sine privilegerte posisjoner.
Filosofene har ikke skjønt at filosofien
og dens normative tematikk så å si vandret inn i institusjonene, at filosofien
i den forstand ble institusjonalisert som «tenkende institusjoner» (Mary
Douglas). Historikerne har på sin side hatt vansker med å forstå
institusjonenes filosofi.
Norge har vært begunstiget med langt mer betydelige samfunnsinstitusjoner enn samfunnsteoretikere.
Rune Slagstad
Mitt synspunkt kan presiseres slik: Norge har vært
begunstiget med langt mer betydelige samfunnsinstitusjoner enn
samfunnsteoretikere. Teoretikerne om det norsk system har ikke vært på høyde
med dette systemet. Landet har i de senere tiår vært utsatt for rastløse, historieløse,
institusjonsfremmede reformister som har ha undergravd systemet innenfra. Nå
er vi i den nærmest paradoksale situasjon at systemet ikke lenger er på høyde
med seg selv.
Det
har, med rette, vært sagt om De nasjonale strateger at det er et
idealistisk verk fordi det har vektlagt idéenes betydning. Dette perspektivet, som Hans Fredrik Dahl har
kalt «den idéhistoriske vending», er gjerne blitt møtt med en viss skepsis
blant de lokale historikerne, for så vidt også hos Jens Arup Seip, som for
øvrig har vært meget produktiv for mitt prosjekt. Om Stang hevdet Seip at han
var lite affisert av idéer — den «manglende sans for idéer», «den svake
idé-bundethet som karakteriserer hans politiske tenkning». Det var Seips
synspunkt i Et regime foran undergangen (1945), hans kanskje viktigste
verk.
Men det forholder seg snarere motsatt, hevder jeg i De nasjonale strateger:
«Stangs virke i det offentlige var rammet inn av teori, av idéer om stat og
samfunn. Det er en sammenheng mellom den misvisende fremstilling av Stang som
ideolog, den utilstrekkelige identifisering av Stang som nasjonal strateg og
den mangelfulle analyse av statens plass i embetsmannsstaten som
moderniseringsregime.»
En
lignende fremmedhet over idéenes historiske betydning viste seg i den
umiddelbare mottakelsen av De nasjonale strateger hos noen av de lokale
historikerne, slik det er dokumentert i Kunnskapsregimer (1999),
redigert av Erik Rudeng, som samlet debattbidrag fra det første året
etter utgivelsen.
De nasjonale strateger var ifølge Trond Nordby en
rapport fra «Runes verden»: «Slagstads bok handler om dem hans selv, innenfor
sitt normative univers, føler mest for og imot. Satt på spissen stilles vi
overfor en Slagstadlunden — en privat æresgravlund der Frederik Sang er tildelt
den mest ruvende bautaen. Her er det også avsatt plass til den ukjente pedagogs
grav: Erling Kristvik.» Jeg har hentet frem igjen Volda-pedagogen Erling Kristvik,
den intellektuelle inkarnasjonen av «vestlandslæraren», som hadde vært søkt
stuet bort på det vestlandske mørkeloft av arbeiderpartistatens pedagoger.
Fredrik
Thue fortsetter i samme sporet: med min rehabilitering av Kristvik har jeg
ifølge Thue vært utsatt for «et ideologisk impulskjøp» — et synspunkt for øvrig helt i tråd med
etterkrigspedagogikkens nedlatende desavuering. (Norge er heldigvis mer enn
Oslo 2.) De nasjonale strateger var ifølge Even Lange av «en skarp
kritiker» — det var Trond Nordby Lange her hadde i tankene — kalt «hodeløs»:
«Det er jeg ikke enig i. Etter min mening er det heller slik at for mye av den
foregår i hodet — eller mer presist i Rune Slagstads hode.»
Kritikken
av min idéorientering er rettet mot en idealisme jeg ikke bare vedkjenner meg —
jeg identifiserer meg med den. De nasjonale strateger representerer en
form for det som i den anglo-amerikanske verden kalles «intellectual history»;
jeg foretrekker heller betegnelsen «politisk idéhistorie» i betydningen «de
faktisk virksomme idéers verden».
Dette er et perspektiv i tråd med det økonomiteoretikeren
Friedrich Hayek i sin tid kalte «second-hand dealers in ideas». Jan-Werner Müller, som viser til Hayeks term, kaller
dem «in-between-figures»: «statesmen-philosophers, public lawyers,
constitutional advisers, the curious and at first sight contradictory
phenomenon of ‘bureaucrats with visions’, philosophers close to political
parties and movements». Disse ligner til forveksling mine
«strateger», «handlingsideologer» og «dannelsesagenter»; med disse forstår jeg
skapende samfunnsprodusenter som er bærere av politisk virksom ideologi —
handlende subjekter med en ambisjon: å omforme idéer til institusjonelle
realiteter.
Jeg trodde lenge, og det trodde også Cappelen Damm, at jeg skulle
skrive noe som jeg kalte «Sosialdemokratiets vekst og fall». Ved nærmere
ettertanke har jeg funnet ut at dette fenomenet har jeg strengt tatt beskrevet
på én og to ganger, og dessuten et etter hvert ganske utterpet tema.
Jeg er mer
fascinert av et annet prosjekt som jeg vil kalle Norge — et filosofisk
portrett. Det vil passe godt inn i min venstre hånd med dens fem fingre:
1.
«Med kunnskap skal landet bygges»; arven fra professorpolitikerne, som inntil
nylig har preget det norske system: den vitenskapelig forankrede reformisme.
Det er en påminnelse om at det trengs en respekt for fagkunnskapens relative
autonomi.
2. «Med lov skal landet bygges». Det gjelder den rettslige
normativitet og anerkjennelsen av den uopphevbare spenning mellom rettighetsjus
og styringsjus, mellom det rettsliberale og det styringsteknokratiske.
3. Den
demokratiske folkelighet — i nyere sosiologisk retorikk: den demokratiske kommunitarisme.
Den viser til tilhørigheten til det større fellesskap. På midten av 1800-tallet
snakket man i Norge om et «folkehjem», men det var de svenske koloniherrene som
noen tiår senere stakk av gårde med «folkhemmet», som ble Tage Erlanders
sosialdemokratiske merkevare. For «folkehjemmet» kunne ikke brukes i et land
som var splittet i «hjem» og «heim». Til gjengjeld ble det «nasjonen» som ga
vår samlende, kommunitaristiske identitet.
Evnen til å inngå kompromiss har vært karakteristisk for det norske system i dets beste faser.
Rune Slagstad
4. Samfunnet har et sentrum i det
politiske, i den demokratisk organiserte stat. Da jeg for noen år siden
redigerte en dobbeltutgivelse med Hannah Arendt og Carl Schmitt, var det for via
disse to å bidra til en renessanse for det politiske, som de representerer på
hvert sitt vis: den aristoteliske politikk som striden for det gode samfunn
(Arendt), den machiavelliske politikk som den strategiske kamp om makt
(Schmitt).
5. Evnen til å inngå kompromiss har
vært karakteristisk for det norske system i dets beste faser. Kompromisset har på
mange måter tradisjonelt i politisk teori ikke hatt en særlig påaktet status. Det å
inngå et kompromiss har gjerne blitt oppfattet som det å kompromisse: gå på
akkord med sine prinsipper. Ifølge Georg Simmel, en av sosiologiens klassikere,
er derimot kompromisset «en av menneskehetens største oppfinnelser».
Simmel var
for viss på kampens uunngåelige tilstedeværelse i samfunnslivet til å ville
vurdere kompromisset ut fra den endelige forsoning. Kompromisset forutsetter en
gjensidighet mellom de berørte parter i den forstand at en anerkjenner en viss
gyldighet ved de(n) andres posisjon, uten å oppgi sin egen: «Kompromisset
gjennom alternativ — det å bytte er et spesialtilfelle av det samme — betyr den
prinsipielle, om enn bare delvis realiserte, mulighet til å unngå kampen eller
å sette en slutt for den, før den blir avgjort gjennom subjektenes rene og
blotte kraft.»
5
Det ideologiske klimaskiftet som
ha funnet sted de siste par generasjonene, kan illustreres med to knipper av
årstall: 1968—1979—1989 versus 2001 — 2008 — 2016. 1968 symboliserte
gjennombruddet for en antiautoritær, kulturradikal liberalisme.
1979 var året
da Margaret Thatchers britiske regjering som den første i Europa iverksatte et
nyliberalt dereguleringsprogram. 1989 brakte Berlin-murens fall, østblokkens
sammenbrudd og derved markedskapitalismens grenseløse ekspansjon. Året markerte
ikke bare slutten på etterkrigstiden, men innebar, om vi skal tro den
amerikanske statsviteren Francis Fukuyama og hans internasjonale bestselger The End of History (1992), det logiske
«sluttpunktet i menneskehetens
ideologiske utvikling» med universaliseringen av liberalt demokrati og
markedskapitalistisk økonomi.
Fukuyama hadde satt ord på en utbredt
forestilling ved utgangen av det 20. århundre med markedsliberalismens globale
triumf, delt av elitens handlingsideologer til venstre som til høyre. Å gå imot
globaliseringen var ifølge Tony Blair, leder for New Labour, som å gå imot de
vekslende årstider. Sjefen for US Federal Reserve Alan Greenspan sa det på sin
måte i 2007: Det spiller knapt noen rolle hvem som neste år vil bli amerikansk
president —
«the world is governed by market forces». For disse nyliberale globalistene var
markedskapitalisme og demokrati synonymer; de drømte om et grenseløst,
demokratisk verdensmarked.
I 2001 med
angrepet 9/11 på Twin Towers i New York «vendte historien hjem fra ferie», som
det har vært sagt. 2008 brakte finanskapitalens (forbigående) sammenbrudd på
Wall Street — og ikke bare der. Via en populistisk
protestbølge ble Donald Trump i 2016 løftet inn i Det hvite hus. Om to dager
kan det samme skje igjen.
Jeg
bringer avslutningsvis inn to teoretikere som på høyst ulikt vis har reflektert
over politikkens gjenkomst post 2016. Den ene er den unge, belgiske
idéhistorikeren Anton Jäger. Tiår med antipolitikk og avpolitiserende
økonomisme er blitt avløst politiske opprør, så som «de gule vestene» i
Frankrike eller «Black-Lives-Matter-protestene» i USA.
Disse er karakterisert
ved intens politisering i øyeblikket, men med liten varighet og uten
organisering og institusjonell varighet. Jäger kaller denne nye bølgen for hyperpolitikk
som en slående kontrast til «massepolitikkens periode» fra 1918 til 1989. Den
var preget av politikk som «sterk og langsom boring i tykke planker» (Max
Weber), høy grad av organisering med formende ledelse, med «the glorious age»
etter 1945 som høydepunkt.
Jäger gir imidlertid med sin essayistiske analyse
foreløpig ikke så mye mer enn et anslag til en historiefilosofisk
samtidsdiagnose. Det samme har jeg tidligere sagt om hans 50 år eldre, belgiske
kollega Chantal Mouffe og hennes pamflett For A Left Populism (2018).
Jäger og Mouffe reflekterer en magerhet ved den aktuelle, venstreradikale
samtidsdiagnose.
Langt mer
inngående er den amerikanske idéhistorikeren Quinn Slobodians analyse av de
globale strateger i Globalists (2018). Den dokumenterer en høyreradikal
politisering med betydelig institusjonelt formende kraft. I denne
nyliberalismen tror man ikke på selvregulerende markeder, er ikke demokrati og
kapitalisme synonymer og menneskene er ikke motivert av økonomisk rasjonalitet
alene.
Disse «libertarianerne» tenker «institusjonelt»: poenget er ikke å
frigjøre markedene, men å innkapsle demokratiet av hensyn til den
kapitalistiske markedsøkonomien. Med Globalists og oppfølgeren Crack-Up
Capitalism (2023) tegner Slobodian bildet av en institusjonelt orientert
liberalisme hvor politikken ikke har abdisert til fordel for markedet.
Jeg avrunder med
et par bemerkninger om Slobodian, som jeg har presentert mer utførlig i
etterordet «Fra embetsmannsstaten til konkurransestaten» i nyutgaven av De
nasjonale strateger. Sentralt i Slobodians
fortelling står Mont Pelerin Society, etablert i 1947 med blant annet Friedrich
Hayek som en viktig ideolog, og med Trygve Hoff, redaktør av det liberalistiske
tidsskriftet «Farmand» som en av medstifterne. Et trekk ved denne
gruppen er vekten den legger på «thinking in orders»: tenke i ordninger.
Ordoglobalismens ambisjon er ifølge Slobodian å skape en institusjonell orden som gir «en komplett beskyttelse av kapitalens rettigheter».
Rune Slagstad
Prosjektet er en politisk-rettslig innramming av verdensøkonomien med sikte på
å forsvare kapitalismen mot et ekspanderende demokrati. Slobodian følger
utviklingen fra Mont Pelerin Society til den vest-tyske ordoliberalismen
med den sosiale markedsøkonomien under de vest-tyske kristendemokratene Konrad
Adenhauer og Ludwig Erhard. Et ideologisk sentrum ifølge Slobodian er
«Genève-skolen» under Wilhelm Röpke, som var rådgiver for de vest-tyske
kristendemokratene og for øvrig en varm forsvarer av det sørafrikanske
apartheidsystemet. Å begrense den nasjonaldemokratiske selvråderetten og dens
eksesser var ifølge Röpke «en av vår tids mest påtrengende behov».
På dette
hold hadde man liten sans for å løfte den nasjonale suvereniteten opp på et
høyere politisk og geografisk nivå, som i EU-prosjektet, slik bl.a. Jürgen
Habermas i senere år har vært en fremtredende Kant-inspirert representant for.
Genève-skolens ambisjon var å reformulere den nasjonale ordoliberalismen på
globalt nivå som ordoglobalisme. Viktige milepæler var reguleringen av verdenshandelen via opprettelsen
av GATT (General Agreement on
Tariffs and Trade) i 1947, revidert i 1995 ved etableringen av WTO (World Trade
Organization), som ifølge Slobodian ble «a crowning victory
of the neoliberal project».
Slobodian påpeker det symbolske i at
WTO i 1995 flyttet inn i den bygningen som tidligere hadde vært hovedkvarteret
til ILO (International Labour Organization) etter at GATT i 1977 hadde overtatt
og omdøpt den til Centre William Rappard, etter den sveitsiske nyliberaleren
som hadde vært vertskap for det første møtet til Mont Pelerin Society i 1947.
Ordoglobalismens ambisjon er ifølge Slobodian å skape en institusjonell orden
som gir «en komplett beskyttelse av kapitalens rettigheter». I en
nasjonalstatlig organisert verden spiller overnasjonale institusjoner som
EU-domstolen og WTO en nøkkelrolle med deres myndighet til å overstyre nasjonal
lovgivning som rokker ved kapitalens globale rettigheter.
Slobodians
analyse gjelder forholdet mellom nasjonalstatene og
det han kaller «soner»: enklaver som nærmest er skåret ut av nasjonen og
befridd fra vanlig regulering og beskatning. «Perforering»
er Slobodians metafor for å beskrive hvordan kapitalismen borer hull i de
nasjonalstatlige territorier og skaper unntakssoner med egne lover og regler,
ofte skjermet mot demokratisk innsyn.
Gjennom lekkasjen i 2016 av
«Panama-papirene», som
avslørte hvordan ulike elitegrupper via advokatfirmaet Mossack Fonseca i Panama
hadde kjøpt seg hemmelighold, er vi etter
hvert blitt kjent med i det minste én form for soner: skatteparadisene. Sonen,
i det små eller i det store, angir en modell for en ny statskonstruksjon.
Sone-spøkelset og den ledsagende trussel om kapitalflukt har ifølge Slobodian
en dobbeltfunksjon: på den ene side «to blackmail out of existence the remains
of the social state in Western Europe and North America», og på den andre side
tjene som utstillingsvindu for en høyreradikal utopi — en kapitalisme uten demokrati.
I Crack-Up Capitalism med
undertittelen «Market Radicals and the Dream of a World Without Democracy» går
Slobodian et skritt videre med sin politisk-økonomisk samtidsanalyse. Den åpner
med å introdusere Peter Thiel som slo seg opp på PayPal og tidlige
investeringer i Facebook. Thiel hører sammen med en annen Silicon
Valley-milliardær, Tesla-gründeren Elon Musk, til Donald Trumps nærmeste
ideologiske omland.
«Jeg tror ikke lenger at frihet er forenlig med demokrati,» bekjenner Thiel. Stephen Moore, en av Trumps
sentrale økonomiske rådgivere, sier det på sin måte: «Capitalism is a lot more
important than democracy. I’m not even a big believer in democracy.»
I mellomkrigstiden analyserte den spanske filosofen Ortega y
Gasset i Massenes opprør den fascistiske og kommunistiske trussel mot
demokratiet. På 1990-tallet foregrep den amerikanske samfunnskritikeren
Christopher Lasch i Elitenes opprør den aktuelle undergraving av
demokratiet.
Også i Norge gjør nå som kjent eliten, de rikeste av de rike, noen
av dem, opprør mot det velferdsstatlig demokrati og flytter til det mindre
sosialdemokratiske og mer skattevennlige Sveits.
Kunstnernes Hus har besluttet å avslutte sin leieavtale med Fondet for kunst- og designstudenter (FKDS), skriver Kunstavisen.
Fondet har som formål å støtte studenter ved ulike avdelinger ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO). Ordningen med Kunstnernes Hus har siden 2014 gitt nyutdannede kunstnere atelierplasser på huset. Årlig har fire atelier blitt tildelt åtte nyutdannede kunstnere fra Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO).
— Det betyr at FKDS/KHiO må søke etter andre løsninger for å ivareta denne viktige stipendordningen for nyutdannete kunstnere, sier rektor ved KHiO Marianne Skjulhaug til Kunstavisen. Skjulhaug er også styreleder for fondet.
Kunstnernes Hus har i flere år hatt økonomiske problemer, noe som har påvirket beslutningen om å ikke leie til KHiO lenger. Nå inngår huset istedenfor en avtale med Office for Contemporary Art Norway (OCA).
— Det er en stor ære og et stort ansvar forbundet med denne rollen. Det å ivareta lønns- og arbeidsvilkårene til medlemmene våre er det viktigste vi gjør, sier Steen til Khrono.
Steen ble valgt inn på representantskapsmøtet tirsdag 19. november, ved akklamasjon og uten motkandidater. Hun tar over etter Egil André Aas, som har vært leder i LO Stat i åtte år. Det skriver Altinget.
— Jeg overtar akkurat når rikslønsmenda kommer med sin kjennelse, så arbeidet med hovedoppgjør i 2026 starter jo nå. Lønnspolitikken til LO Stat ligger fast og det er viktig for oss å ivareta alle medlemmene sine rettigheter, sier Steen.
LO Stat går gjennom en stor omstilling det neste året, noe som former sakene Steen som leder skal jobbe med. LO Stat skal deles opp, og Spekter går inn i LO.
— Vi skal overføre forhandlingsansvar fra Spekter til LO Stat, og forberede hvordan LO Stat skal se ut fra 1. januar 2026. I tillegg skal vi gjennomføre mellomoppgjør i både staten og Spekter i 2025 samtidig, sier Steen.
Hun får med seg Henriette Jevnaker fra Fagforbundet som 1. nestleder, og Tor Egil Vangstad fra Norges offisers- og spesialistforbund som 2. nestleder.
Steen er tidligere hovedkasserer i Norsk Tjenestemannslag. I tillegg har hun ledet NTL Nav, som med sine rundt 9000 medlemmer er NTL sin største landsforening.
I snitt får 17 prosent av UiO-studentene karakteren A, mens andelen er lavere i både Bergen og Tromsø, skriver Advokatbladet.
Ved Universitetet i Bergen (UiB) er det rundt 13 prosent som får A i gjennomsnitt, mens det ved UiT Norges arktiske universitet er 12 prosent.
Det er i snitt litt over 2 prosent ved Universitetet i Oslo (UiO) som stryker, tilsvarende tall for UiT er 2 prosent og ved UiB litt over 2 prosent. Den vanligste karakteren er C ved alle tre juss-utdanninger. I 2024 er det så langt en tredjedel av jusstudentene som får denne karakteren.
UiT-forskeren Kristoffer Wickstrøm har vunnet pris for en forskningsartikkel om kunstig intelligens.
— En slik anerkjennelse er veldig gøy og et tydelig tegn på at arbeidet vi gjør har høy kvalitet. At artikkelen vår er en del av dette gode selskapet er kjempeflott, spesielt når det er så stor konkurranse fra mange andre sterke bidrag, sier Wickstrøm i en pressemelding.
Forskningsartikkelen hans publisert i Pattern Recognition Letters i 2022, og det er tidsskriftet som gir Wickstrøm prisen. På to år har artikkelen blitt sitert hundre ganger av forskere i hele verden.
Wickstrøm er førsteamanuensis i UiT sin maskinlæringsgruppe. Han har utviklet en ny metode for å lære kunstig intelligens å analysere data uten menneskelig hjelp.
Universitetet i Agder (UiA) har åpnet en av Europas største samlinger av erotisk litteratur på campus i Grimstad. Den kalles Cupido-samlingen og har tilhørt den avdøde redaktøren i Cupido, Terje Gammelsrud.
UiA fikk samlingen i 2020 og siden tildelingen har UiAs bibliotek jobbet med å katalogisere og gjennomgå innholdet i samlingen, som har fått sitt eget rom i biblioteket, ifølge uia.no.
Samlingen består blant annet av tegneserier, erotiske noveller og faglitteratur.
– Dette er en unik samling, både for oss som fagmiljø og for allmennheten. Samlingen består av erotisk litteratur på norsk, dansk, engelsk og fransk, helt fra 1800-tallet av og frem til i dag, sier professor Tor-Ivar Karlsen ved UiA.
Den 22 år gamle studenten Tarald Kongshaug var bassist for bandet For You på konsert i november.
Frontfigur Ed Westwick er verdenskjent for rollen som Chuck Bass i Gossip Girl. Kongshaug sa ja til å spille bass dagen før konserten, og fikk under et døgn på å lære hele repertoaret til bandet. Til vanlig studerer Kongshaug utøvende jazz på jazzlinjen til NTNU i Trondheim.
— Alle i bandet var utrolig hyggelige, og det var veldig gøy å henge sammen etter konserten. Jeg tar med meg masse erfaring om det å lære meg musikk på en effektiv måte, noe som er utrolig viktig når man lever som utøvende musiker, sier Kongshaug til Adresseavisen.
Til vanlig er det nordmannen Hans Kristian Nordin som er bassist for bandet, som har spilt inn og produsert mye av musikken sin i Oslo. Derfor har bandet en spesiell tilknytning til Norge.
Britiske studenter som velger å ta fatt på et utdanningsløp ved University of Birmingham fra og med høsten 2025, vil få et ekstra stipend på totalt 5000 britiske pund fra universitetet, noe som tilsvarer 70.000 norske kroner etter dagens kurs.
Times Higher Education (THE) skriver at universitetet innfører ordningen som et resultat av økningen i skolepenger for britiske studenter.
De 70.000 kronene som nye studenter i Birmingham vil motta skal utbetales over åtte månedlige avdrag i løpet av de to første studieårene, med ytterligere to større utbetalinger det siste året, skriver THE.
Fra og med høsten 2025 vil det være mulig å ta bachelor i byggingeniør-faget ved Universitetet i Agder (UiA), mens du bor og studerer i Listerregionen, skriver NRK.
Tilbudet er et resultat av et nytt samarbeid mellom Studiesenteret Lister Kompetanse og Universitetet i Agder i Grimstad.
Studiet bygges opp som et deltidsstudium som skal gå over fem år.
Nyeste artikler
Et svar til Storm-Mathisens debattinnlegg
Steinar A. Sæther valgt som ny leder i Forskerforbundet
UiO vil øke dette tallet fra 32 til 1000 på ti år
Andre kutter, men her kalles 2025 et helt normalt år
Fra wrestling-imperium til utdanningsminister
Mest lest
Sjokkmåling: Nær dobling for Frp blant studenter
Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt
Khronos lesere med 37 forslag til Årets navn i akademia 2024
Instituttet sier opp folk, nå slutter instituttleder og får ny jobb utenfor NTNU
1107 årsverk visket bort i akademia i 2024