Debatt ● Hanne Solheim Hansen og Levi Gårseth-Nesbakk

Vi trenger en samfunns­dugnad

Skal vi makte å få nok ungdom inn i studiene, trenger vi hjelp fra aktører rundt oss. Det er nødvendig med en samfunnsdugnad fra både offentlige og private aktører.

Med spredt befolkningsstruktur er det viktig at så mange som mulig gis en reell mulighet til å ta høyere utdanning, skriver rektor og prorektor ved Nord universitet. — Da er det helt nødvendig å organisere en del tilbud som nett- og samlingsbasert. Her holder Hanne Solheim Hansen tale ved studiestart i Bodø i august.
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Ungdomskullene går ned. I tillegg er andelen ungdommer som tar studiespesialisering i Nordland og Trøndelag lavere enn i andre fylker. Rekrutteringsgrunnlaget til høyere utdanning tynnes ut. Samtidig er det et desperat behov for barnehagelærere, grunnskolelærere og sykepleiere rundt oss, særlig i distriktene. Det er et betydelig misforhold mellom antall hoder som velger lærer- og sykepleieutdanninger og behovet for arbeidskraft innenfor disse yrkene. 

Tidene endrer seg. Studentene har flere valgmuligheter enn før og flere kombinerer studier og jobb, og studier, jobb samt familieliv. De etterspør fleksible utdanninger.

Det er i dette farvannet Nord universitet skal manøvrere. Hvilke studier skal vi tilby og i hvilken form skal vi tilby dem. Vi har et samfunnsansvar i å utdanne lærere, sykepleiere og sosialarbeidere. Vi har et nærings- og arbeidsliv som trenger kompetanse innen økonomi, biovitenskap og akvakultur og samfunnsvitenskapelige fag. Parallelt strammes de økonomiske rammene til universitets- og høgskolesektoren. 

Skal vi makte å få nok ungdom inn i studiene, trenger vi hjelp fra aktører rundt oss. Det er nødvendig med en samfunnsdugnad fra både offentlige og private aktører.

Vi har startet arbeidet, blant annet gjennom prosjekt som «Sykepleier i Nord» og «LæreriNord», hvor både kommuner, fylkeskommuner, statsforvalter, aktører innenfor barnehage og skole, næringslivet og fotballklubben Bodø/Glimt deltar.

Nord universitet tilbyr grunnskolelærerutdanninger både i Levanger, på Nesna og i Bodø. I år tilbyr vi barnehagelærerutdanning på Frøya, i Nærøysund, i Levanger, på Nesna og i Bodø. Vi tilbyr i tillegg sykepleierutdanning på Stokmarknes, i Bodø, på Mo, i Namsos og i Levanger.

Vi kan ikke sitte stille å se på at studentene velger oss bort – vi må balansere utviklingen gjennom å tilby flere fleksible utdanninger.

Utdanningene er i endring, særlig fordi unge mennesker vil ha større fleksibilitet i høyere utdanning. Mange velger bort studentlivet på campus til fordel for nett- og samlingsbaserte studier. Denne endringen i studentenes preferanser får betydning for hva Nord universitet tilbyr studentene. Vi kan ikke sitte stille å se på at studentene velger oss bort – vi må balansere utviklingen gjennom å tilby flere fleksible utdanninger. Det er viktig at studentene velger å studere i regionen. De som studerer ved Nord universitet, får seg også jobber og blir boende i regionen. De er fremtiden.

Med spredt befolkningsstruktur er det viktig at så mange som mulig gis en reell mulighet til å ta høyere utdanning. Da er det helt nødvendig å organisere en del tilbud som nett- og samlingsbasert. Dette er en viktig del av Nord universitets samfunnsoppdrag innen livslang læring. Vi vurderer kontinuerlig hvilke studier vi skal tilby og i hvilken form vi skal tilby dem. Dette gjelder alle våre studier. 

Når behovet for fleksible utdanninger øker, betyr det at vi må ta en vurdering av flere av våre studier: Skal vi tilby dem som rene campusstudier, der studentene studerer på campus hver dag. Skal vi ha nett- og samlingsbaserte utdanninger der studenter har flere ukesamlinger på campus hvert semester, og nettundervisning samt kollokviesamarbeid mellom samlingene. Eller skal vi tilby utdanningene som rene nettutdanninger. 

Akkurat nå pågår det interne diskusjoner i universitetet om hva vi skal tilby våre studenter fra 2025. Det som er helt sikkert, er at vi skal fortsette å tilby lærerutdanninger og sykepleieutdanninger. Hvilken form vi skal tilby dem i, er til utredning.

Våre erfaringer er at den beste måten å rekruttere til profesjonsstudier er å starte rekrutteringsarbeidet allerede i ungdomsskolen og å gjøre dette i tett samarbeid med privat og offentlig arbeidsliv. For eksempel har Rana Utvikling engasjert seg i sykepleierekruttering og bidradd til bedre studenttall på Mo. Bodø/Glimt har gjennom Action Now engasjert seg i LæreriNord, som handler om bærekraftige lokalsamfunn.

Skal vi lykkes er vi helt avhengig av en samfunnsdugnad hvor både kommunene, videregående skoler, næringsaktører, samarbeidspartnere og foreldre framsnakker disse utdanningene. Vi ønsker mest av alt store kull med ivrige ungdommer som vil bli lærer eller sykepleier. Skal vi makte det trenger vi en bred samfunnsdugnad.

Powered by Labrador CMS