barnehagelærerutdanningene
Klarer bare å fylle opp 2 av 3 studieplasser
Alle universiteter og høgskoler har ledige studieplasser for de som vil jobbe i barnehage. Ved studiestart står 840 plasser tomme. Barnehagene sliter mer og mer med å få tak i pedagogisk personale.
Askøy/Oslo (Khrono): Barnehagelærerutdanningene landet rundt sliter i motvind. De første oppmøtetallene, som Khrono har innhentet, viser at samtlige utdanningsinstitusjoner som tilbyr barnehagelærerutdanning har ledige studieplasser. Totalt er en tredjedel av studieplassene ledige.
Høsten 2023 stod 36 prosent av plassene tomme. Andelen tomme plasser har sunket til 32 prosent i år, men nedgangen skyldes utelukkende at utdanningsinstitusjonene har redusert antallet planlagte studieplasser med 211 totalt.
Tall fra alle 12 universiteter og høgskoler som utdanner barnehagelærere, viser at det ved inngangen til september står til sammen 840 tomme plasser.
Selv i de store byene som Oslo og Trondheim er det få søkere, få ja-svar og for få studenter som har møtt opp.
Ved Dronning Maud Minnes Høgskole i Trondheim møtte det i høst 216 studenter til 345 planlagte studieplasser. Det betyr 149 ledige plasser, eller 41 prosent av plassene.
Ved Høgskulen på Vestlandet (HVL) møtte det totalt 252 studenter til 385 planlagte studieplasser, som betyr 133 ledige plasser. I tillegg har HVL 30 studieplasser til arbeidsplassbasert utdanning. Der er opptaket i november.
Ved OsloMet er situasjonen bedre. Totalt møtte det her 354 studenter til 400 planlagte plasser. Det gir 46 tomme studieplasser, noe som utgjør 11,5 prosent av totalen. Men OsloMet har som en rekke andre institusjoner redusert antall studieplasser i årets opptak. Universitetet har gått ned fra 426 til 400.
Se oppmøtetallene ved alle utdanningsinstitusjonene nederst i saken.
Merker endring fra 2019
Det merkes godt ute i barnehagene at det utdannes for få barnehagelærere. Skogstunet barnehage er den største barnehagen i Askøy kommune. Her er det for tiden 142 barn, og flere har fått plass utover høsten. Men da trengs det en barnehagelærer til, og det er daglig leder Janikke Bjordal usikker på om hun får tak i.
— Når vi lyser ut stillinger som barnehagelærer, får vi få søkere. Det er også stort sett helt nyutdannede som søker, sier hun.
Bjordal sier at hun fra 2019 har merket en endring. Dette året var det flere pedagoger som skiftet jobb, og det var da langt færre søkere enn tidligere til de ledige stillingene.
— Vi er en del av Norlandia-gruppen, og jeg sitter i en gruppe sammen med styrere fra tre barnehager i Bergen vest. De andre styrerne forteller meg at de kniver om de samme søkerne, sier Bjordal.
Rundt tre bord på en av småbarnsavdelingen spiser 1- og 2-åringene frokost, med voksne ved hvert bord.
— Jobber man i barnehage, får man verdens beste klemmer! Og vi får være ute, vi spiser variert mat, vi kan være kreative — det er ikke en kjedelig dag, reklamerer Bjordal.
Latteren sitter løst når hun får med seg noen ansatte til fotosession med Khrono.
Hadde bare en praksisstudent
Bjordal er opptatt av at barnehagesektoren ikke må snakke ned sitt eget yrke. For barnehagelærere er ikke lønnen dårlig, heller, sier hun, men ønsker et løft for assistenter.
Hun mener at profesjonaliseringen, med krav og dokumentering, av barnehagesektoren har vært et gode. Man skal ikke drive en privat praksis, mener hun, og viser til at barnehagene har et tydelig samfunnsoppdrag.
— Jeg skjønner at noen som har arbeidet lenge i barnehage kan tenke at «åh, nå ble det mye greier». Men barnehager skal ikke være bare oppbevaring, sier hun.
Skogstunet har en praksisavtale med NLA Høgskolen, og barnehagen har også ansatte som tar eller har tatt barnehagelærerutdanning på deltid der. Men de siste årene har det vært få studenter i praksis.
— I fjor hadde vi bare én, fordi NLA har så få studenter. Det er synd. Det er viktig for oss å få studenter hit. De har med seg kunnskap fra ny forskning, og de stiller også kritiske spørsmål til måten vi gjør ting på. Samtidig har vi hatt en dialog med dem som utdanner. Vi ser at en del studenter får et praksissjokk når de kommer hit, sier Bjordal.
Utfordringer hele veien
Da ledige studieplasser ble offentlig fredag 19. juli, var det ledige plasser ved 36 ulike utdanninger for barnehagelærere.
Søkningen til barnehagelærerutdanningene har de siste årene, på lik linje med de andre lærerutdanningene, opplevd dramatisk fall i førstevalgssøkere.
Toppåret var 2019 da barnehagelærerutdanningene hadde 4542 førstevalgssøkere, Dette sank til 2557 våren 2024, og det var planlagt 2695 studieplasser.
Flere frammøtte ved Nord
Ved Nord universitet har situasjonen bedret seg en del siden i fjor, med 115 frammøtte i år, sammenlignet med 74 på samme tidspunkt i fjor.
— Vi er veldig fornøyde med den store økningen i søkning til barnehagelærerutdanningene våre sammenlignet med i fjor, og vi er veldig fornøyde med økningen i antall møtte. Vi har nylig hatt gleden av å møte 115 ferske barnehagelærerstudenter i Levanger, på Frøya, i Nærøysund, på Nesna og i Bodø. Dette er motiverte studenter, sier prodekan for utdanning ved Nord universitet, Vegar Sellæg.
Han påpeker at det er et desperat behov for barnehagelærere i kommunene rundt dem og at de ønsker seg enda flere barnehagelærerstudenter.
— Gjennom rekrutteringssatsingen LæreriNord har kommunene gitt tilbakemeldinger om at de ønsker barnehagelærerutdanninger ute i distriktene. Mange har motiverte ansatte i barnehagene, som ønsker å ta en barnehagelærerutdanning, men de sliter med å få det praktiske til å gå opp med å reise langt for å ta utdanning, sier han.
— Vi har samarbeidet tett med kommunene om organisering av tilbud, om rekruttering til utdanningene og om nettverksarbeid. Dette har gitt resultater, sier Sellæg.
— Vi trenger flere
Nestleder i Utdanningsforbundet, Ann Mari Milo Lorentzen, sier at situasjonen er veldig alvorlig.
— Denne trenden har vi sagt fra om lenge. Barnehagelærerne trives i utgangspunktet godt i jobbene sine, men det fordrer at det er nok folk på jobb. Når rammene blir så dårlige og fagmiljøene blir for små, viser undersøkelser at mange barnehagelærere vurderer å slutte i jobben etter bare 1—3 år, sier hun.
— Hva er det som må til for å rekruttere flere inn i yrket?
— Det er dessverre ikke noe «quick fix» på rekrutteringsutfordringene. Her må mange krefter trå til og sammen finne ut hvordan utfordringene skal løses. Det viktigste er å bedre grunnbemanningen og få økt lønna til barnehagelærerne, og samtidig sørge for at de får brukt kompetansen sin og har varierte arbeidsdager i barnehagene. Det krever nok og et stabilt personale, sier hun.
Lorentzen er selv utdannet barnehagelærer.
— Yrket er helt fantastisk og utdanningen i seg selv kjempespennende med en god blanding av teori og praksis, sier hun.
Oppmøtetall for barnehagelærerutdanningene høsten 2024 og høsten 2023
2024 | Oppmøte | Studieplasser | Forskjell | I prosent | 2023 | Oppmøte | Studieplasser | Forskjell | I prosent |
NLA Høgskolen | 46 | 107 | 61 | 57,0 | NLA Høgskolen | 7 | 77 | 70 | 90,9 |
OsloMet | 354 | 400 | 46 | 11,5 | OsloMet | 343 | 426 | 83 | 19,5 |
Universitetet i Agder | 122 | 175 | 53 | 30,3 | Universitetet i Agder | 154 | 175 | 21 | 12,0 |
Universitetet i Sørøst-Norge | 194 | 315 | 121 | 38,4 | Universitetet i Sørøst-Norge | 224 | 350 | 126 | 36,0 |
UiT Norges arktiske universitet | 54 | 120 | 66 | 55,0 | UiT Norges arktiske universitet | 67 | 150 | 83 | 55,3 |
DMMH | 216 | 365 | 149 | 40,8 | DMMH | 209 | 400 | 191 | 47,8 |
Høgskolen i Østfold | 93 | 140 | 47 | 33,6 | Høgskolen i Østfold | 131 | 140 | 9 | 6,4 |
Nord universitet | 115 | 150 | 35 | 23,3 | Nord universitet | 74 | 150 | 76 | 50,7 |
Universitetet i Stavanger | 135 | 170 | 35 | 20,6 | Universitetet i Stavanger | 142 | 170 | 28 | 16,5 |
Høgskolen i Volda | 41 | 100 | 59 | 59,0 | Høgskolen i Volda | 46 | 100 | 54 | 54,0 |
Høgskolen i Innlandet | 165 | 200 | 35 | 17,5 | Høgskolen i Innlandet | 160 | 245 | 85 | 34,7 |
Høgskulen på Vestlandet | 252 | 385 | 133 | 34,5 | Høgskulen på Vestlandet | 256 | 455 | 199 | 43,7 |
TOTALT | 1787 | 2627 | 840 | 32,0 | TOTALT | 1813 | 2838 | 1025,0 | 36,1 |
Kilde: Institusjonene selv