Debatt ● Guro Hansen Helskog og Michael Weiss

Vi trenger en praktisk form for ex.phil. for profesjons­utdanningene

Profesjonsutøvere trenger mer enn tekniske ferdigheter for å bli gode praktikere. De trenger filosofisk refleksjonsevne for å kunne navigere og handle klokt i komplekse og etisk utfordrende situasjoner i en raskt skiftende verden.

Hvis vi tar Martha C. Nussbaums argumenter på alvor, er det på tide å revurdere hvordan vi strukturerer profesjonsutdanningene i Norge, skriver forfatterne. — En praktisk form for ex.phil. vil ikke være en luksus for de akademisk interesserte, men en nødvendighet for alle. Martha C. Nussbaum fikk Holbergprisen i 2021.
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

I en tid der profesjonsutdanningene i økende grad spesialiseres og effektiviseres, risikerer vi å miste det som er selve kjernen i en demokratisk (ut)danning: evnen til kritisk refleksjon, etisk vurdering og dyp forståelse av menneskelig samhandling. 

Dette er svært alvorlig i en situasjon der verdens demokratier i tillegg er under press. 

For noen uker tilbake hadde vi en samtale med den amerikanske filosofen Martha C. Nussbaum i vår podkast «ResponsAbility — Dialogues on Practical Knowledge and Bildung in Professional Studies». Med denne samtalen som bakgrunn vil vi argumentere for at en praktisk form for examen philosophicum (ex.phil.) bør bli en integrert del av profesjonsutdanningene i Norge.

Martha Nussbaum har i flere tiår argumentert for viktigheten av humanistiske fag i høyere utdanning. I sin bok Not for Profit: Why Democracy Needs the Humanities beskriver hun hvordan utdanning har beveget seg fra et fokus på danning og demokratisk medborgerskap til å være primært rettet mot økonomisk vekst og nytteverdi. 

Nussbaum peker på tre essensielle evner som må dyrkes i høyere utdanning for at demokratiet skal kunne bestå:

  1. Sokratisk selvrefleksjon — evnen til kritisk tenkning og selvundersøkelse.

  2. Verdensborgerskap — evnen til å se seg selv som en del av et større globalt fellesskap.

  3. Fremdyrking av empati og forestillingsevne — evnen til å forstå andres perspektiver, også gjennom litteratur, historie og kunst.

Disse ferdighetene er ikke bare relevante for humanistiske disipliner, men er helt avgjørende for profesjonsutdanninger som lærer-, helse- og ingeniørutdanninger. 

Lærere må kunne reflektere kritisk over sin egen praksis, helsepersonell må forstå pasienters erfaringer utover det rent medisinske, og ingeniører må kunne vurdere de etiske konsekvensene av teknologiutvikling.

I norsk sammenheng var det professor i filosofi ved UiO Arne Næss som bidro til innføring av examen philosophicum ved universitetene. Ved oppstarten inneholdt studiet perspektiver fra det Dag Herbjørnsrud har kalt global filosofi i tillegg til vitenskapsteori, argumentasjonsteori og etikk. 

I dag er ex.phil. delt opp i en generell del og en del rettet mot de ulike fakultetenes fagområder. De nye universitetene som primært tilbyr profesjonsstudier har imidlertid ikke innlemmet ex.phil. som en obligatorisk del av sine utdanninger. 

Det bør de gjøre, men i en praktisk form. 

Profesjonsutøvere trenger mer enn tekniske ferdigheter for å bli gode praktikere. De trenger filosofisk refleksjonsevne for å kunne navigere og handle klokt i komplekse og etisk utfordrende situasjoner i en raskt skiftende verden.

Så hva med en examen philosophicum practica (ex.phil.prac.)?

En innføring av en praktisk form for ex.phil. som ledd i profesjonsutdanningene vil kunne gi studentene kunnskap, ferdigheter og innsikt som de trenger for å reflektere over faglige og etiske dilemmaer, tenke kritisk om etablerte praksiser og engasjere seg i informert demokratisk dialog. 

Vi er først og fremst mennesker i en felles verden, dernest spesialiserte profesjonsutøvere utdannet for en spesifikk kontekst. I klassisk gresk filosofi sto uttrykket «kjenn deg selv» (gnothi seauton) sentralt. 

I lys av dette, tenker vi at en profesjonsutøver trenger å utvikle dyp selvforståelse og en tilsvarende forståelse for andre mennesker for å kunne handle klokt i praktiske sammenhenger.

Det kan filosofisk lesning, dialog og refleksjon bidra til. For eksempel vil en lærer ha nytte av å sette seg inn i og ta stilling til eksistensielle valgsituasjoner, en ingeniør vil ha nytte av å reflektere over de etiske konsekvenser av teknologien hen utvikler, og en sykepleier vil ha stor nytte av å reflektere over ulike livstolkninger i verdens visdomslitteratur.

Hvis vi tar Nussbaums argumenter på alvor, er det på tide å revurdere hvordan vi strukturerer profesjonsutdanningene i Norge. En praktisk form for ex.phil. vil ikke være en luksus for de akademisk interesserte, men en nødvendighet for alle som skal navigere i en kompleks verden. Utdanningen av gode profesjonsutøvere går sammen med danningen av reflekterte, kritiske og empatiske borgere.

Powered by Labrador CMS