Blir peikt ut som antisemitt av kollega. — Bryt med folkeskikk og kollegialitet 22. mars 2023 - 21:56
Antitrans-aktivistene ønsker seg respekt fra norsk akademia. Det er det ingen grunn til å gi dem. 21. mars 2023 - 09:50
Tilgang på utdanning utjevner forskjeller mellom folk Regjeringen prioriterer profesjonsutdanninger, grønt skifte og digitalisering i fordelingen av midler til desentrale utdanninger.
Kjønnskvotering på studier er dårlig brannslukking Det trengs andre virkemidler enn kjønnspoeng for å oppnå kjønnsbalanse i profesjonsstudiene, skriver veterinærstudent Sunniva Bjormo.
Grunnforskning og anvendt forskning er like relevant for profesjonsutdanninger — Det er påfallende at ledelsen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) ikke synes å se konsekvensene av sin egen forvirring.
Ansettelser ved barnehagelærerutdanning bør baseres på språkkrav — Det tar tid å lære et fremmed språk godt, og denne tiden går på bekostning av tiden som skulle vært brukt til undervisning.
Nokut tar ikke på seg en større rolle enn vi har Stortingets tilslutning til forslaget om at flere institusjoner kan tilby profesjonsutdanning i juss, psykologi og teologi, innebærer en forutsetning om Nokut-akkreditering for disse studiene.
Hva skal vi gjøre med de små temaene i en profesjonsutdanning? Som undervisere må vi være gode forbilder for vår egen profesjon og være bevisst at vi kan overføre taus kunnskap gjennom veiledning av meningsfulle og praksisnære oppgaver, skriver Anita Reitan.
Nesten halvparten av de mannlige sykepleierstudentene avbryter studiene Frafall. Nesten halvparten av OsloMets få mannlige sykepleierstudenter slutter på studiet, og en stor andel av dem forsvinner tilsynelatende helt fra høyere utdanning, viser ny rapport.
Om velgrunna og forfeila «akademisering» Universitet. Når vi no vender blikket frå kva universitet vi skal bli, til kva universitet vi skal vere, er det ein del diskusjonar vi bør legge bak oss, skriv Oddgeir Osland, og nemner mellom anna krav om tellekantar og førstekompetanse.
Akademisering – frelse eller fortapelse? Det er uenighet om det bra eller dårlig at profesjonsutdanningene blir mer teoretiske. Noen mener dette truer profesjonenes egenart mens andre mener dette sikrer en forsvarlig yrkesutøvelse, skriver Jan Messel.
Hvordan står det til med profesjonsutdanningene? Det er helt klart rom for betydelige forbedringer i profesjonsutdanningene, skriver forsker Jens-Christian Smeby.
Profesjonsutdanning og dannelse Hva er sammenhengen mellom profesjonsutdanning og danning? Rektoratet inviterte onsdag til fjerde og siste seminar i dannelsesrekka. Gikk du glipp av det? Se seminaret på Khrono.
Nyeste artikler
Flukt fra tidsskrift: Redaktører og flertall i redaksjonsråd trekker seg
Vi har forlatt redaksjonsrådet i Publications
— Vi kan ikke automatisk prioritere ned humaniora og samfunnsvitenskap
Tar virkelig DFØ kritikken på alvor?
Viser vei til fransk åpning for norske forskere
Mest lest
Akademia kan ikke skygge unna «kjønnsidentitet»
Vil takke nei til foredrag hvis DFØ er involvert
Blir peikt ut som antisemitt av kollega. — Bryt med folkeskikk og kollegialitet
Regjeringen går fra 6 til 3 kategorier i finansiering av utdanninger
Antitrans-aktivistene ønsker seg respekt fra norsk akademia. Det er det ingen grunn til å gi dem.