Har varslet behov for å kutte opp imot 100 årsverk. Kun åtte får tilbud om sluttpakke 22. november 2024 - 15:45
Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt 17. november 2024 - 19:16
Sykepleien må ikke avakademiseres Vi vet at utvikling av ny praksis og forskningsbaserte tjenester har en positiv innvirkning på pasienters helse. Derfor kan vi ikke gå med på en avakademisering av et av de viktigste yrkene i Norge.
Trekker lærerstudium fra opptak. — Varsko til sektoren, sier dekan Førstevalgssøkerne svikter USNs grunnskolelærerutdanning i Porsgrunn. De må trekke lærerstudium fra opptaket og foreslår nullopptak neste år.
Vi trenger de små utdanningene I et lite land som Norge er det ikke gitt at alle profesjoner skal være store. Men de er likevel viktige — både for helse og velferd til alle landets innbyggere, og som bidragsytere i tverrfaglige forskningssamarbeid.
Regjeringa sitt styringsproblem er vår hovudverk Når regjeringa girar finansieringssystemet meir inn mot studiepoengproduksjonen, overlèt dei stort sett dimensjoneringa av utdanningskapasiteten til institusjonane sjølve. Her står konfliktane i kø.
Reverseringens inntog i lærerutdanningene For å få nok lærere må vi skape utdanningstilbud førstegangssøkere vil begynne på. Det er heldigvis fortsatt ikke for sent å satse på heltidsstudenten.
Senterpartiet misforstår kritikken av profesjonsmeldingen Hvis målet er gode profesjonsutdanninger, bør Stortingets saksordfører slutte å vranglese kritikken av profesjonsmeldingen.
Praktisk kunnskap og profesjonsutdanningene Spørsmålet er ikke om utdanningen skal være forskningsbasert eller erfaringsbasert, men hvordan vi kan skape gode utdanninger som lærer studentene å arbeide med praksis og erfaringer på akademisk vis.
Kritikerne av profesjonsmeldingen tar feil Økt fokus på praksisbasert kunnskap i profesjonsutdanningene møter mye kritikk i flere innlegg i Khrono. Kritikerne mener meldingen ikke er framtidsrettet. Vel, de tar feil.
Lytt til sektoren — bevar opprykksordningen På vegne av ansatte ved universiteter og høyskoler vil vi gi klar beskjed til regjeringen: Legg bort forslagene som svekker dosentløpet og profesjonsutdanningene.
— Ikke skap en kunstig motsetning mellom teori og praksis Torsdag var det maratonhøringer i Stortinget om høyere utdanning. Der fikk regjeringens beskrivelse av «akademisering» av profesjonsutdanningene gjennomgå.
Politisk innspurt må gi klarere retning Profesjonsmeldingen har mye bra med seg, men også elementer som trenger grundig og god behandling for at meldingen skal gi nødvendig retning fremover, skriver fire helsedekaner.
Profesjonsutdanninger: For akademiske — for hvem? I den nye stortingsmeldingen om profesjonsutdanningene ser utgangspunktet ut til å være at profesjonsutdanningene har blitt for akademiske. Men denne påstanden er dårlig begrunnet.
140 psykologistudenter roper varsko om for dårlig vurdering av skikkethet Psykologistudenter ved fire universiteter er bekymret for at skikketheten til studenter på profesjonsutdanningen ikke blir godt nok vurdert gjennom utdanningsløpet. Instituttleder ved NTNU er enig.
Det trengs en framtidsrettet politikk for profesjonsutdanningene Profesjonsmeldingen har flere gode tiltak som kan bidra til at universiteter og høyskoler vil utdanne flere profesjonsutøvere som arbeidslivet vil trenge framover. Men dessverre preges meldingen også av en tenkning om disse fagområdene som peker bakover snarere enn framover.
Statsråden svarar på kritikk: Fleire vegar inn til lærarutdanningane Eit av våre hovudmål med profesjonsmeldinga er å styrkje den erfaringsbaserte kunnskapen i profesjonsutdanningane. For å lukkast med det, må vi gjere vegen enklare inn for dei med erfaringskunnskap.
De er i klart mindretall. Men trenden vil snu, tror universitetslektor På alle sykepleieutdanninger er andelen menn godt under 20 prosent. Dette er en trend universitetslektor Marko Stojiljkovic mener han kan snu, og at om ti år vil halvparten av studentene på denne utdanningen være menn.
Akademisk forankring er viktig for profesjonsutdanningene Regjeringen har gode intensjoner om å styrke profesjonsutdanningene. Det er bra. Likevel blir akademisk forankring omtalt som noe tilnærmet negativt. Forslagene om å redusere betydningen av forskningsbasert kunnskap for undervisere er et skritt i feil retning.
Tommel ned for forslag om å gjøre utdanninger mindre akademiske Regjeringen foreslår flere tiltak for å gjøre profesjonsutdanningene mindre akademiske. Lærere på sykepleierutdanningen ved OsloMet er skeptiske.
Studenter på fysioterapi har rikere foreldre enn de som studerer tannteknikk Studerer du til å bli grunnskolelærer eller fysioterapeut, er sjansen stor for at du har rikere foreldre enn dem som går på tannteknikk og barnevern.
Mener utdanninger er blitt for akademiske At lærerstudenter ikke ser relevansen av masteroppgaven, er symptomer på en feilslått politikk over tid, hevder stortingsrepresentant Marit Knutsdatter Strand (Sp).
Regjeringa må setje kraft i å styrka fleircampusinstitusjonar. —Det hastar Søkarsvikt råkar hardt. Det gir inntektstap og redusert handlingsrom for oss som er store på desse utdanningsområda. Men viktigast: velferdssamfunn i by og bygd vil mangle hundrevis av gode kandidatar. Det må Regjeringa ta kraftfulle grep rundt.
Gje oss ei profesjonsmelding som gneistrar Me helsar velkommen ei profesjonsmelding som styrkar kvaliteten og aukar tilliten og handlingsrommet.
Nokut-komite anbefaler psykologutdanning i Stavanger Nokuts sakkyndige komite anbefaler at Universitetet i Stavanger (UiS) blir godkjent for psykologutdanning.
Det nye universitetet på Vestlandet styrkar profesjonsutdanningane Trygve Matthiessen peikar på at det er viktig at det nye universitetet framleis bidreg til å utdanna dyktige kandidatar innan nasjonalt viktige profesjonar som sjukepleiar, lærar og ingeniør. Dette er ei god påminning.
Kva med profesjonsutdanningane i Vestland? Høgskulen på Vestlandet (HVL) skal bli universitet. Kva vil det ha å seie for profesjonsutdanningane våre?
Er videreutdanning på OsloMet bare kos? Vi ønsker studenter som er dedikerte for det studiet de melder seg til, ikke studenter som søker en videreutdanning for å «kose seg gjennom vinteren».
Advarer mot at fagskolene blir for akademiske. — Et faresignal Leder Ragnhild Lied i Unio mener det vil svekke høyere utdanning hvis fagskolene blir mer akademiske. — Nedsettende, svarer fagskolerektor.
Utdanningsforbundet debatterer lærerutdanningene: Frykter for store forskjeller Utdanningsforbundet mener det kan være risiko knyttet til mer selvstendighet blant lærerutdanningene.
1 av 10 studenter velger fleksible studietilbud 35 prosent av de som vil bli barnehagelærere velger fleksible studietilbud, mens for sykepleiere og grunnskolelærere er andelen rundt 10 prosent, viser nye tall.
Psykologi: Et studium for å tilfredsstille helsevesenets krav til byråkrati og kontroll Etter fire år på profesjonsstudiet i psykologi vet jeg verken hva terapi, bevissthet, psykisk lidelse, samfunn, tanker og følelser egentlig er.
Sier nei til nasjonal styring av utdanningene til lærer, ingeniør og helseyrker Ingen utdanninger har behov for detaljstyring i form av rammeplaner, mener Universitets- og høgskolerådet. — Et hinder for utvikling i utdanningene, sier leder Sunniva Whittaker.
Endelig nei til psykologi i Agder Universitetet i Agder får ikke opprette profesjonsstudium i psykologi, sier Nokut.
Fekk nei til psykologi. Tilsette sju utan utlysing Den sakkunnige komiteen seier nei til psykologistudium i Stavanger. No har styret ved Universitetet i Stavanger tilsett sju vitskapeleg tilsette for å oppfylla krava frå Nokut.
Sakkyndige sier nei til psykologi i Agder Universitetet i Agder får nei fra den sakkyndige komiteen som har vurdert universitetets søknad om et profesjonsstudium i psykologi.
Tilgang på utdanning utjevner forskjeller mellom folk Regjeringen prioriterer profesjonsutdanninger, grønt skifte og digitalisering i fordelingen av midler til desentrale utdanninger.
Kjønnskvotering på studier er dårlig brannslukking Det trengs andre virkemidler enn kjønnspoeng for å oppnå kjønnsbalanse i profesjonsstudiene, skriver veterinærstudent Sunniva Bjormo.
Grunnforskning og anvendt forskning er like relevant for profesjonsutdanninger — Det er påfallende at ledelsen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) ikke synes å se konsekvensene av sin egen forvirring.
Ansettelser ved barnehagelærerutdanning bør baseres på språkkrav — Det tar tid å lære et fremmed språk godt, og denne tiden går på bekostning av tiden som skulle vært brukt til undervisning.
Nokut tar ikke på seg en større rolle enn vi har Stortingets tilslutning til forslaget om at flere institusjoner kan tilby profesjonsutdanning i juss, psykologi og teologi, innebærer en forutsetning om Nokut-akkreditering for disse studiene.
Hva skal vi gjøre med de små temaene i en profesjonsutdanning? Som undervisere må vi være gode forbilder for vår egen profesjon og være bevisst at vi kan overføre taus kunnskap gjennom veiledning av meningsfulle og praksisnære oppgaver, skriver Anita Reitan.
Nesten halvparten av de mannlige sykepleierstudentene avbryter studiene Frafall. Nesten halvparten av OsloMets få mannlige sykepleierstudenter slutter på studiet, og en stor andel av dem forsvinner tilsynelatende helt fra høyere utdanning, viser ny rapport.
Om velgrunna og forfeila «akademisering» Universitet. Når vi no vender blikket frå kva universitet vi skal bli, til kva universitet vi skal vere, er det ein del diskusjonar vi bør legge bak oss, skriv Oddgeir Osland, og nemner mellom anna krav om tellekantar og førstekompetanse.
Akademisering – frelse eller fortapelse? Det er uenighet om det bra eller dårlig at profesjonsutdanningene blir mer teoretiske. Noen mener dette truer profesjonenes egenart mens andre mener dette sikrer en forsvarlig yrkesutøvelse, skriver Jan Messel.
Hvordan står det til med profesjonsutdanningene? Det er helt klart rom for betydelige forbedringer i profesjonsutdanningene, skriver forsker Jens-Christian Smeby.
Profesjonsutdanning og dannelse Hva er sammenhengen mellom profesjonsutdanning og danning? Rektoratet inviterte onsdag til fjerde og siste seminar i dannelsesrekka. Gikk du glipp av det? Se seminaret på Khrono.
Nyeste artikler
Har varslet behov for å kutte opp imot 100 årsverk. Kun åtte får tilbud om sluttpakke
Tilbake til penn og papir?
Hva vil vi med barnevernspedagogutdanningen?
Risikofylt forskning, pandemier og biovåpen
Åpen forskning muliggjør forskningsnær utdanning
Mest lest
Sjokkmåling: Nær dobling for Frp blant studenter
Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt
Khronos lesere med 37 forslag til Årets navn i akademia 2024
Juss-nestor mener Kjerkols fuskesak må behandles på nytt
1107 årsverk visket bort i akademia i 2024