Debatt ● Gunn Engelsrud

Vi må fortsette dialogen litt til, Nokut

Danning, klokskap og etiske væremåter nevnes ikke i GLU-evalueringens begrepsbruk og anbefalinger. Det mange ansatte i lærerutdanning er opptatt av, forsvinner ut av utdanningspolitikken. La oss ikke bli med i dragsuget.

Hva er faglig kvalitet i lærerutdanningene? I Nokuts rapport blir kunnskap skilt ut som noe studentene kan bære med seg og plassere i en koffert. Men studentenes kunnskap finnes i studentene, mener forfatteren.
Publisert Sist oppdatert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Takk til den sakkyndige komiteen for GLU-evalueringen for at de verdsetter mine innspill til diskusjoner om lærerutdanning og kvalifisering av framtidens lærere. Mitt innlegg var først og fremst basert på det som kom fram på lanseringen 17. desember, og jeg ønsket å bringe til torgs noen kritiske innvendinger fra lanseringen — også fra både delrapporten og sluttrapporten, som jeg har lest i. 

Det at alle som hadde ordet på lanseringen virket helt enige om evalueringens innhold og betydning, fikk meg imidlertid til å gripe pennen fatt. Siden innlegget mitt ble publisert har jeg fått tilbakemeldinger fra mange fagansatte som mener at spørsmålene jeg stiller er betimelige, og at vi trenger å stille grunnleggende spørsmål ved Nokuts tilnærming til å få kunnskap om grunnskolelærerutdanning.

Selv om rapporten er lang, og debattsiden her har korte innlegg, foreslår jeg likevel å fortsette dialogen ved å ta opp noen ytterligere saker fra sluttrapporten. Det angår ulike forståelser av faglig kvalitet.

På side 31 i sluttrapporten presenteres en modell. Den har eksistert en del år, er blitt presentert på flere konferanser, og benyttes som et av utgangspunktene for diskusjonen om faglig kvalitet i evalueringen av GLU-utdanningen. 

Jeg mener at denne modellen synliggjør noen viktige mangler i Nokuts kvalitetsbegreper, noe som har konsekvenser for arbeidet med å fremme kvalitet i lærerutdanning som høyere utdanning.

Modell fra sluttrapporten om læringsbaner.

Nokuts kvalitetsbegreper er inntakskvalitet, prosesskvalitet, innholdskvalitet og produktkvalitet. Det siste handler om resultater og hvilken kompetanse lærerstudenter har når de tar fatt på arbeidet i skolen. Men hva viser figuren? Og hva mangler?

Figuren illustrerer et syn på kunnskap som noe utenfor studenten. Kunnskap blir skilt ut som noe studentene kan bære med seg og plassere i en koffert. Når kunnskapen plasseres i kofferten, kommer forståelsen om at kunnskapen finnes i studenten i bakgrunnen.

Begrepet læringsbaner fra tatt fra pedagogisk forskning, og en students læringsbane illustreres i figuren ved en student som beveger seg framover bærende på en koffert. Kofferten er tegnet inn som liten ved studiestart, men fylles opp etter hvert, og snart tar den nesten opp mer plass enn studentens kropp.

Figuren illustrerer dermed ikke noe av det jeg (og mange kollegaer) kunne ønsket at en evaluering av lærerutdanning skulle bygge på når det gjaldt kvalitet; at det også var gitt plass til opplevd kvalitet. Det er helt vesentlig for at menneskene som arbeider i lærerutdanning skal prioritere relasjonene seg mellom og bruke tid på å arbeide med hvordan studentene forstår seg selv og hverandre og fagene.

Begreper som menneske (kun nevnt under NLA) danning, forståelse, fagperson og følelser er ikke nevnt i rapporten. Derimot er tverrfaglig og tverrfaglighet nevnt nesten 400 ganger. Rapporten bruker begreper som aktører og interessenter heller enn mennesker og fagpersoner. Språkbruk gir definisjonsmakt.

Faglig kunnskap og forståelse er en forutsetning for at et fenomen som tverrfaglighet skal gi mening. (Det mener sikkert komiteen også). Det må stilles spørsmål om hvem som bringer hva inn i et tverrfaglig samarbeid. Hva slags kunnskap blir lagt fram til diskusjon? Hvilke lærere og forskere besitter de ulike kunnskapsformer, hvem kan hva om de tema som gir arbeid med tverrfaglighet gyldighet? Hva slags kunnskap risikerer å bli utelatt i hyllesten til tverrfaglighet?

Begreper som aktører og interessenter brukes heller enn mennesker og fagpersoner. Språkbruk gir definisjonsmakt.

Gunn Engelsrud

Danning og etiske væremåter nevnes ikke. Dermed er, slik jeg tenker, noe av det viktigste arbeidet sammen med studentene utelatt i komiteens begrepsbruk og anbefalinger. Det mange ansatte i lærerutdanning opptatt av, forsvinner ut av utdanningspolitikken, noe som gir oss en god grunn til ikke å bli med i dragsuget.

Jeg stilte spørsmål ved om Nokut er og blir en tilskuer — en som ikke deltar i det som skjer, tenkes, forstås og kommuniseres mellom mennesker og steder i de daglige didaktiske praksiser i høyere utdanning. Jeg skrev at det å betrakte utdanningene utenfra er også Nokuts rolle, og må derfor ikke forveksles med den faglige vitenen i høyere utdanning, som vi former, og som også formes i samvirkende kulturer, relasjoner, språkbruk, rom og konvensjoner av ulike slag.

At Nokut anlegger et utenfra-blikk er mer forenelig med tiden da oppgaven deres var å sikre og kontrollere kvalitet i utdanning Nå har denne rollen skiftet mer mot å fremme og utvikle. Hvis det siste skal oppfylles, vil det for lærerutdanning innebære å fremme relasjonelle og fagpersonlige kvaliteter, noe som er vanskelig å assosiere med en koffert og en student i lineær bane.

Jeg lurer på om det den avbildede studenten med stort hode og liten kropp har i kofferten, er sakssvarende til det fagkomiteen skriver om betydningen av at grunnskolelærerutdanning består av ulike kunnskapsformer, erfaringer og perspektiver. Kunnskapen skal vel ikke kunne plasseres som om den hadde en objektiv varekarakter? Er komiteen enig i at figuren er gyldig for forståelsen av kvalitet og evaluering de legger til grunn i sluttrapporten?

Det nye vi fikk høre 17. desember var at det nå var lagt en «motorvei» rundt tegningen, så da er modellen blitt mer konsolidert enn åpen for å bli erstattet. Et spørsmål er om tiden er moden for å gi studentene mulighet for selv å tegne sitt studieløp og situasjon sammen med andre studenter og undervisere. 

Kanskje ville vi fått mange læringsbaner med svinger, kratt, sirkler, jord og himmel og sosialt liv som ikke kunne ble lagt inn i ytterkanten av modellen, men som noe studenten og andre sto midt blant?

Hvis fagkomiteen mener det de selv skriver at grunnskolelærerutdanningene er komplekse utdanninger som krever ulike kunnskapsformer, erfaringer og perspektiver, bør vel også figuren skape et slikt inntrykk? Så en oppfordring er; la studentene selv tegne sitt studieløp, ikke bare en gang, men ved ulike anledninger. Hva og hvem vil de tegne og hva og hvem vil de utelate?

Beskrivelsene av kvaliteten i sluttrapporten kun dreier seg om at kvalitet er noe som finnes i tiltak, samarbeidsarenaer, rutiner, studieprogram og innhold. Personlig tolkning, opplevd kvalitet i relasjoner mellom mennesker og verden mangler. Det samme gjelder bevissthet, selvforståelse og grunnleggende spørsmål om hvordan mennesker forstår seg selv og hverandre kommer. 

Disse fenomener er ikke eksplisitt definert i Nokut sine kvalitetsbeskrivelser, men noe både studenter og lærere er opptatt av under utdanning, i møtene i praksisskolen og på campus, så vel som i møte med litteratur og forskning.

Powered by Labrador CMS