Debatt ● bjørn stensaker
Vi heier på læringsassistenter
Vi tenker at vi selv kan jobbe mer systematisk og aktivt for å utvikle ordningene med læringsassistenter ved hele Universitetet i Oslo
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Student og læringsassistent Julie Ytre-Eide Silje Wilhelmsen spør i Khrono hvorfor Universitetet i Oslo ikke bruker læringsassistenter mer. I arbeidet som læringsassistent har hun jobbet med å lage undervisningsvideoer i samarbeid med ulike faglærere ved Universitetet i Oslo, og hun opplever at jobben hun gjør er nyttig både for henne selv, de faglærere som hun arbeider sammen med – og studentene som til syvende og sist opplever bedre kvalitet i undervisningen.
På Universitetet i Oslo heier vi på læringsassistenter, og vi ønsker å utvide ordningen! At Kunnskapsdepartementet stilte en del midler til rådighet som gjorde at universiteter og høyskoler kunne ansette studenter var et utmerket tiltak. Studenter fikk dermed muligheten for å få seg en meningsfull jobb ved siden av studiene, og det gav lærestedene etterlengtet kapasitet for å styrke undervisningen, skape bedre dialog mellom studenter og undervisere, og bistå studentene i å organisere egen læring.
Flere fagmiljøer ved Universitetet i Oslo har brukt læringsassistenter i lengre tid, og har høstet gode erfaringer med aktiv bruk av studenter i undervisningssammenheng. Link – senter for læring og utdanning ved Universitetet i Oslo har utviklet en egen nettbasert ressurs for å styrke opplæringen av fremtidige læringsassistenter, og vi har evaluert hvordan ordningen brukes for å kunne bli bedre.
Vi tenker at vi selv kan jobbe mer systematisk og aktivt for å utvikle ordningene med læringsassistenter ved hele Universitetet i Oslo. Samtidig ser vi også at de ressurser som Kunnskapsdepartementet bevilget var viktige – ikke minst for de mange studenter som er på jakt etter en meningsfull jobb i et vanskelig arbeidsmarked. Kanskje bør det overveies om ikke et midlertidig koronatiltak burde bli permanent?
Les også:
Les flere debattinnlegg på Khronos debattside
Nyeste artikler
Khronos store julequiz
Fagskoledebattens blindsoner — mer enn ren kvalifisering for arbeidslivet
Frykter for kurstilbudet. Blir det svekket, kan det bli flere tomme studieplasser
Nøttesteik — på godt og vondt
Distriktsløft krever mer enn flere studieplasser
Mest lest
Dette er Lise Øvreås sitt lag til rektorvalet ved UiB
ChatGPT fikk A på eksamen. — Skulle nesten bare mangle
Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe
Cecilie Hellestveit vurderer å slutte å snakke med media: — Klikkhoreri
Professor ber studentene forplikte seg: Du vil bli sett på som en forræder om du dropper ut