Debatt ● bjørn stensaker
Vi heier på læringsassistenter
Vi tenker at vi selv kan jobbe mer systematisk og aktivt for å utvikle ordningene med læringsassistenter ved hele Universitetet i Oslo
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Student og læringsassistent Julie Ytre-Eide Silje Wilhelmsen spør i Khrono hvorfor Universitetet i Oslo ikke bruker læringsassistenter mer. I arbeidet som læringsassistent har hun jobbet med å lage undervisningsvideoer i samarbeid med ulike faglærere ved Universitetet i Oslo, og hun opplever at jobben hun gjør er nyttig både for henne selv, de faglærere som hun arbeider sammen med – og studentene som til syvende og sist opplever bedre kvalitet i undervisningen.
På Universitetet i Oslo heier vi på læringsassistenter, og vi ønsker å utvide ordningen! At Kunnskapsdepartementet stilte en del midler til rådighet som gjorde at universiteter og høyskoler kunne ansette studenter var et utmerket tiltak. Studenter fikk dermed muligheten for å få seg en meningsfull jobb ved siden av studiene, og det gav lærestedene etterlengtet kapasitet for å styrke undervisningen, skape bedre dialog mellom studenter og undervisere, og bistå studentene i å organisere egen læring.
Flere fagmiljøer ved Universitetet i Oslo har brukt læringsassistenter i lengre tid, og har høstet gode erfaringer med aktiv bruk av studenter i undervisningssammenheng. Link – senter for læring og utdanning ved Universitetet i Oslo har utviklet en egen nettbasert ressurs for å styrke opplæringen av fremtidige læringsassistenter, og vi har evaluert hvordan ordningen brukes for å kunne bli bedre.
Vi tenker at vi selv kan jobbe mer systematisk og aktivt for å utvikle ordningene med læringsassistenter ved hele Universitetet i Oslo. Samtidig ser vi også at de ressurser som Kunnskapsdepartementet bevilget var viktige – ikke minst for de mange studenter som er på jakt etter en meningsfull jobb i et vanskelig arbeidsmarked. Kanskje bør det overveies om ikke et midlertidig koronatiltak burde bli permanent?
Les også:
Les flere debattinnlegg på Khronos debattside
Nyeste artikler
Sjarmerende, men enkelt om fotball for hjemløse
Lider akademia av teknofobi?
Her har han fått sin fjerde doktorgrad. Men han har gitt opp å få godkjent nummer fem
Svensk forsker: Stigma har hindret UFO-forskning i 70 år
Lærer man mer av å gjøre enn å høre?
Mest lest
Marianne Lind (1968-2024)
Det er ikke masteroppgaven som er problemet
Han jakter på ChatGPT-juks: — Sov fagfellene under evalueringen av denne artikkelen?
Høgskule i kryptokrangel: Blir skulda for å undervise i svindelvaluta
NTNU-rapport: «Nært opp til grensen » for uforsvarlig arbeidsmiljø