meritterte undervisere
Tre nye meritterte undervisere i Sørøst
Universitetet i Sørøst-Norge har nå totalt ni meritterte undervisere, og vil lage et eget akademi.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I fjor fikk Universitetet i Sørøst-Norge (USN) sine seks første meritterte undervisere. Nå har universitetet fått tre nye: Førsteamanuensene Birger Opstad fra USN Handelshøyskolen, Fridel Lindstøl fra Institutt for pedagogikk og Jannike Ohrem Bakke fra Institutt for språk og litteratur.
Last ned Khrono-appen og få varsel om de viktigste nyhetene.
Last ned til iPhone - Last ned til Android
-
Dette skriver USN selv på egne nettsider.
USN har nå altså totalt ni meritterte undervisere, så mange at arbeidet med å lage et nettverk eller akademi for de som har slik status.
Inspirasjon for andre
USN skriver på sine sider at for å bli merittert underviser, kreves det en innsats utover det vanlige.
– Våre nye meritterte undervisere er opptatt av å utvikle seg som undervisere i samarbeid med andre og dokumenterer systematisk og vitenskapelig arbeid med undervisning. Felles for de tre er også at de med sin tilnærming til undervisning kan være til inspirasjon for andre både på tvers av, og innenfor eget fagfelt, sier Hilde Larsen Damsgaard, som leder arbeidet med meritteringsordningen ved USN til egne nettsider.
De tre ferske meritterte underviserne har blant annet benyttet nye, digitale undervisningsformer.
— Dette er ikke en undervisningspris. Meritteringsordningen er et sentralt tiltak i det kontinuerlige arbeidet med å styrke utdanningskvaliteten ved USN, sa rektor Petter Aasen da de første seks fikk slik status.
Å bli merittert underviser er noe man søker om. Neste søknadsfrist ved USN er neste vår, utlysningen kommer høsten 2021.
Så til Sverige
De første utdanningsinstitusjonene fikk ordning for meritterte undervisere i 2018. Siden den gang har de aller fleste fått på plass en slik ordning - selv om man ved Høgskolen i Molde i løpet av to år ikke har fått inn en eneste søknad.
Allerede i 2016 fikk NTNU og Universitetet i Tromsø Norges arktiske universitet laget et felles forslag til meritteringsordning. De så til Sverige og ordningene for merittering ved svenske universitet.
Arbeidsgruppens forslaget var at en merittert underviser har hatt en klar utvikling som underviser over tid og har utprøvd relevante undervisningsformer og læremidler som støtter opp under læring som fremmer forståelse, kritiske tenkning, kreativitet samt vitenskapelige og yrkesmessige ferdigheter og holdninger. Man skal også ha samhandlet med kolleger og studenter i arbeidet med evaluering og utvikling av egen og andres undervisning.