Debatt ● Sunniva Whittaker
Sunt å drøfte styringsmodell
Universitets- og høyskolesektoren står overfor store endringer og blir møtt med nye krav og forventninger, skriver UiA-rektor Sunniva Whittaker, som mener det gjør diskusjonen om valgt eller ansatt rektor viktig.


Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
I en kronikk undertegnet av 112 ansatte ved Universitetet i Agder, stilles det spørsmålstegn ved behovet for å ta opp igjen styreform ved institusjonen ettersom saken var oppe for fire år siden.
Jeg vil begynne med å si at det er flott at denne saken vekker stort engasjement. Årsaken til at saken om ledelsesform tas opp igjen til vurdering er rett og slett at denne avgjørelsen i henhold til styrevedtak tas for en periode av gangen.
Begrepet omkamp blir dermed litt misvisende. Det er i tillegg er det verdt å merke seg at det i høringsnotatet som ble sendt til alle enheter ved institusjonen, også ble stilt andre spørsmål som det er viktig å få avklart.
En slik selvgranskning er viktig i en tid hvor universitets- og høyskolesektoren står overfor store endringer og blir møtt med nye krav og forventninger fra omgivelsene.
Sunniva Whittaker, rektor ved Universitetet i Agder
Ett eksempel: hvis universitetet skal videreføre nåværende ledelsesmodell, skal rektorkandidatene stille alene, eller sammen med en prorektor og med en ferdigutarbeidet valgplattform?
Ved Universitetet i Agder har det vært praksis av rektorkandidatene stiller alene. Ved andre institusjoner med valgt ledelse er det vanlig med et rektorteam. Et annet spørsmål som blir reist i høringsnotatet er om modellen med ansatt dekan og todelt ledelse er den mest hensiktsmessige ledelsesformen på fakultetsnivå. Her finnes det fire ulike modeller å velge mellom.
Etter min mening er det sunt å drøfte hvordan institusjonen ledes, og kan ledes innenfor de ulike alternativene ved inngangen til en ny rektorperiode. En slik selvgransking er viktig i en tid hvor universitets- og høyskolesektoren står overfor store endringer og blir møtt med nye krav og forventninger fra omgivelsene.
Følg flere debatter i akademia på Khronos meningsside