33 av 55 mistenkt for fusk

Studentleder om mistanke om fusk: — Ikke bare studentenes feil

Studentleder Marie Knutsen Bruntveit tar studentene i forsvar etter at 33 av 55 studenter ble mistenkt for fusk ved OsloMet.

Knutsen Bruntveit kritiserer informasjonsflyten til studenter ifbm. eksamen. — Ett år senere skal en klare komme med korrekt og god utfyllende informasjon til studentene våre, sier hun.

Knutsen Bruntveit kritiserer informasjonsflyten til studenter ifbm. eksamen. — Ett år senere skal en klare komme med korrekt og god utfyllende informasjon til studentene våre, sier hun.

Publisert Oppdatert

18. februar i år avla masterstudenter i atferdvitenskap eksamen i «Grunnleggende begrep i atferdsanalyse». En måned senere fikk eksamenskullet på 55 melding fra OsloMet om at sensuren var utsatt, fordi over halvparten av dem var mistenkt for fusk.

Det var VG som først omtalte saken.

13 fikk advarsel

OsloMet ga til slutt 13 av de mistenkte studentene en advarsel.

Det er ikke blitt fremmet fuskesak mot studentene, men fakultetet har mulighet til å gi en skriftlig advarsel eller trekk i karakter, opplyser kontorsjef Hege Maria Bergersen til Khrono.

— Vi sjekket ut flere alternativer for å behandle saken, og har vært i samtale med jurist for å være sikker på at alt er etter retningslinjene. En av disse var å gi en mildere sanksjon til de mistenkte studentene, forteller Hege Maria Bergersen ved OsloMet.

Kontorsjef Hege Maria Bergersen ved OsloMet.
Kontorsjef Hege Maria Bergersen ved OsloMet.

I ordinære fuskesaker kan studentene få annulert eksamen eller bli utestengt fra studiene i et eller to semestre.

Ettersom det var så mange mistenkte ved atferdsvitenskap, gikk instituttet til studenttillitsvalgte i første omgang for å være sikker på at de behandlet saken riktig.

Bergersen understreker at det er forskjell på mistanke om fusk og å opprette sak om fusk.

Studentleder reagerer

Leder av Studentparlamentet ved OsloMet, Marie Knutsen Bruntveit, sier til VG at hun ikke synes studentene skal måtte ta 100 prosent av skylden i denne saken.

— Når tallet og andelen er så høy, nekter jeg å tro at det bare er studentenes feil. Her må det også være et problem med utforming av oppgavene og informasjon rundt eksamen, sier Knutsen Bruntveit.

Hun utdyper til Khrono

— Nesten over natta gikk eksamen over til et nytt format. Det første semesteret med pandemi og nedstenging hadde grei nok grunn til at informasjonen var såpass dårlig. Ett år senere skal de klare å komme med korrekt og god utfyllende informasjon til studentene, sier hun.

Ønsker se på helheten

Saken ved OsloMet er bare en av mange fuskesaker som har blitt oppdaget de siste månedene. Knutsen Bruntveit ønsker nå å se på helheten, og ikke bare alle enkeltsakene.

— Vi må trekke fokuset vekk fra at studenter som jukser er skurken. Det er bedre å heller fokusere på en juksesikker eksamensform, mener hun.

— Hva blir neste steg nå?

— Nå må vi gjøre studentene så bevisst som mulig på de faktiske reglene, hjelpemidler, om det er det lov å samarbeide og så videre. Så håper jeg at man legger opp til flere eksamener med alle hjelpemidler tillatt. Det er veldig sjelden en i arbeidslivet ikke får slå opp noe en lurer på. En viser mer ved å tolke, diskutere og drøfte pensum enn å krysse av i en boks. Jeg håper det er retningen sektoren beveger seg i generelt når det gjelder eksamen, sier Knutsen Bruntveit.

Utarbeidet veiledning

Prorektor Nina Waaler
Prorektor Nina Waaler

Prorektor ved OsloMet, Nina Waaler, sier til VG at saken dreier seg om selvplagiering og at fakultetet i etterkant har utarbeidet en veiledning.

– Omlegging fra skoleeksamen til hjemmeeksamen på grunn av covid-19 har avdekket et behov for tydeligere informasjon om hvordan studentene skal referere til eget arbeid. Fakultetet har i etterkant av denne saken utarbeidet en veiledning for dette. Veiledningen er formidlet til alle studenter på studieprogrammet, sier hun.

Ved OsloMet jobber de nå med å se på alternative eksamensformer, eller rettere sagt vurderingsformer.

— Vi vil se nærmere på vurderingsformene. Hovedgrunnen er ikke at de skal gjøres «fuskesikre», men at de skal sikre at studentene våre får best mulig læringsutbytte, understreker Waaler.

— Har noen av de berørte studentene klaget inn denne advarselen/sanksjonen til klagenemnda?

— Studentene har også fått beskjed om at de kan klage på advarselen, men så langt har ingen valgt å benytte seg av dette, sier Bergersen til Khrono.

Powered by Labrador CMS