plagiat 

Studentene får nytt verktøy for å unngå fusk 

Plagiatkontrollen skal byttes ut, og nå får studentene også tilgang. Men systemet kan fortsatt ikke avsløre kunstig intelligens. 

Lærerstudentene Ingrid Berget og Kaia Syversen (med ryggen til) jobber med masteroppgaven sin. De er ikke sikre på om studenter egentlig trenger å få tilgang til plagiatprogrammet, men tror kanskje det kan være til hjelp for ferske studenter som er usikre på hva som er lov og ikke lov.
Publisert

Snart kan norske studenter sjekke om de har plagiert – før innlevering.

Lærerstudentene Ingrid Berget og Kaia Syversen jobber med masteroppgaven sin på biblioteket på OsloMet. 

De passer særlig på å ikke kopiere ordrett fra tekster de har levert tidligere. Da kan de bli tatt for fusk. 

— Vi har jo gått her i snart fem år nå, og man tar jo litt fra tidligere oppgaver. Men det må jo skrives om, hvis ikke vil sikkert det slå ut som plagiat, sier Berget. 

Mange studenter blir tatt for fusk, selv om de ikke mente å fuske. Nå skal studentene få et nytt hjelpemiddel for å unngå dette. 

Programmet som sensorer og eksamenskontorer bruker for å sjekke om studentenes besvarelser for plagiat, heter Ouriginal. 

Det var dette programmet som ble kjørt i fuskesakene til statsrådene Sandra Borch og Ingvild Kjerkol i fjor.

Man mater inn besvarelsen, og så viser programmet hvor stor tekstlikhet det er med andre tekster. 

Plagiatkontrollen på anbud 

Det amerikanske selskapet Turnitin har levert plagiatkontroll til norske universiteter og høgskoler i åtte år. 

Men nå har det statlige organet Sikt hatt anbudskonkurranse for plagiatkontrollen. Turnitin ble danket ut. 

Vinneren av anbudet er norske Inspera, med systemet Inspera Originality.

Med det nye systemet skal studenter også kunne få tilgang til plagiatkontrollen, og sjekke sine egne besvarelser for plagiat før de leverer.

— Vi har satt opp anbudet slik at lisensmodellene tar høyde for at studenter kan regnes inn, sier Vegard Moen, som er produktområdeleder for digitalt læringsmiljø i Sikt.

— Hva ligger i det?

— Det er mulig å slippe studentene inn i systemet. Men det er ikke Sikt sin avgjørelse, det er opp til institusjonene om de vil gjøre det, sier Moen. 

— Vi har åpnet for at det er mulig for studenter å ønske dette og at institusjonene skal ha denne valgmuligheten, sier han.

— Det er ikke fare for at studentene kan misbruke dette til å fuske?

— Det må du egentlig spørre dem som jobber med eksamen om. Det er åpenbart fordeler med det, man fjerner kanskje bekymringer og stress. Og så kan det være en bekymring at man kan bruke tilgang til plagiatkontrollen til å unngå å bli tatt for fusk.

Studentleder er fornøyd 

Dette er noe Norsk studentorganisasjon ønsker velkommen. 

Leder Kaja Ingdal Hovdenak oppfordrer alle institusjonene til å gi studentene tilgang. 

— Det vil være med å gjøre studentene tryggere. At man kan unngå feil som ikke er ment som fusk. Så slipper du å være usikker på om du har gjort en feil, sier hun. 

Studentene Ingrid Berget og Kaia Syversen er ikke så sikre på om studentene egentlig trenger dette. 

På masternivå bør man i hvert fall vite hva som er lov og ikke lov, sier de. 

Og i kombinasjon med ChatGPT blir det kanskje vel lett å ta snarveier?

— Man bruker ChatGPT, skriver rett av en bok og sjekker om man vil bli tatt for plagiat. Da blir man ganske fort ferdig, sier Syversen. 

Kan ikke oppdage KI 

Lærerstudent Kaia Syversen spør seg om det blir for mye av det gode hvis studentene kan få hjelp av både KI og plagiatkontroll.

Fusk ved hjelp av kunstig intelligens (KI) er blitt et stort problem.  

I anbudsdokumentet skrev Sikt også at de var interessert i måter å avdekke KI-fusk på. Men det kommer ikke noen verktøy for å avdekke KI-fusk med det første.

— Det er tekstsammenligneren, og ikke KI, som er hovedfokus i anskaffelsen. Dette løser på ingen måte utfordringene med KI-juks, sier Vegard Moen i Sikt. 

Programmene som hevder å kunne identifisere KI-genererte tekster har vist seg å være svært usikre.

— Jeg vil bli overrasket hvis noen kan tilby en teknisk løsning som løser dette med et verktøy. Det har i hvert fall ikke jeg sett ennå. Jeg tror at dette er noe vi må få universitetene og høgskolene til å tenke på. Jeg tror mye vil handle om vurderingsformer og hvordan vi kan organisere vurdering og eksamen, sier han. 

Klart til sommeren 2026

Sikt har ikke skrevet kontrakten med Inspera ennå og er derfor tilbakeholden med å gi detaljer om den nye plagiatkontrollen. 

Moen nøyer seg med å si at Inspera vant anbudet fordi de var best på kvalitet og pris.

Det er frivillig for universitetene og høgskolene om de vil bruke plagiatkontrollen, og det koster penger. I dag bruker rundt 27 institusjoner systemet.

Sikt planlegger å legge til rette for at universiteter og høgskoler kan teste og ta i bruk det nye systemet fra høsten 2025. 

Systemet skal være fullt operativt for alle institusjoner som ønsker det innen sommeren 2026. Da legges dagens system ned. 

Rettssak om eksamenssystem 

Sikt har gjennomført flere anbudskonkurranser nylig.

Det ene er om å levere system for digital læringsplattform (LMS), altså systemet der blant annet studenter leverer inn oppgaver og forelesere deler forelesningsnotater.

I dag brukes systemet Canvas, som eies av Instructure. Dette blir videreført, da Instructure vant anbudet.

— Så der kommer ikke folk til å merke endringer?

— Nei, men vi skal jo gjøre en forbedring, sier han og nevner at Canvas skal fungere bedre sammen med det sentrale studentsystemet (FS).

System for digital eksamen har også vært på anbud. Det er her studentene får eksamensoppgavene og leverer sine besvarelser.

Fram til nå har det vært to systemer. Institusjonene har enten brukt systemet WISEflow fra selskapet UNIwise eller Inspera Assessment fra Inspera.

UNIwise vant anbudet.

Men siste ord er ikke sagt i denne saken. Inspera, som tapte anbudet, tar saken til retten. De har bedt om en midlertidig forføyning, som betyr at de ber Oslo tingrett stoppe Sikt i å inngå kontrakt med UNIwise inntil tvisten er rettslig avgjort. 

Saken skal behandles 13. og 14. mars.

Powered by Labrador CMS