Instituttleder Mette Tollefsrud ved OsloMets Institutt for barnehagelærerutdanning er utpekt til å delta i faglig råd for lærerutdanning. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Instituttleder Mette Tollefsrud ved OsloMets Institutt for barnehagelærerutdanning er utpekt til å delta i faglig råd for lærerutdanning. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Disse skal gi regjeringen råd om bedre lærerutdanning

Lærerutdanning. Regjeringen har pekt ut hvem de vil ha i et faglig råd som skal gi innspill til hvordan man faktisk kan nå strategimålene for lærerutdanningen.

Publisert

Regjeringen har en nasjonal strategi for lærerutdanning fram mot 2025 på plass, den ble lansert av daværende kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i juni i fjor.

Nå vil de ha innspill til hvordan målene faktisk kan nås de kommende årene.

— For å nå målene vi har satt oss i strategien for Lærerutdanning 2025, har vi bedt noen svært kompetente mennesker om råd, derav et faglig råd for lærerutdanning, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø i en pressemelding.

Professor Tine Prøitz ved USN skal lede rådet. Foto: USN
Professor Tine Prøitz ved USN skal lede rådet. Foto: USN

Noen hovedmål i strategien for Lærerutdanning 2025 er faglig krevende og givende studieprogrammer, faglig sterke og godt organiserte lærerutdanningsmiljøer, kunnskapsbaserte og involverte samarbeidspartnere i barnehagesektoren og skolesektoren, og stabilt og gjensidig utviklende samarbeid mellom lærerutdannings-institusjonene, barnehagesektoren og skolesektoren.

Kunnskapsdepartementet har personlig oppnevnt medlemmene av rådet, som skal ledes av Tine Prøitz, professor ved institutt for pedagogikk, Universitetet i Sørøst-Norge (USN).

— Det er viktig å satse på videreutvikling av kvaliteten i lærerutdanningene. Jeg ser virkelig frem til å bidra med faglige innspill i samarbeid med dyktige medlemmer i rådet, sier Prøitz i pressemeldingen.

Dette er de øvrige medlemmene:

  • Henning Fjørtoft, førsteamanuensis, NTNU
  • Siw Skrøvset, dosent, Universitetet i Tromsø
  • Mette Tollefsrud, instituttleder, OsloMet
  • Andreas Lund, professor, UiO
  • Elin Reikerås, professor, UiS
  • Ane Krogseter Aarre, lektor, Persbråten VGS
  • Mimi Bjerkestrand, rektor, Slettebakken skole
  • Bjørn Håvard Bjørklund, Kommunalsjef oppvekst, Bømlo kommune
  • Hanan Mohamed Abdelrahman, lærer Lofsrud ungdomsskole
  • Joakim Olsson, student på GLU 5-10, Høgskolen i Volda
  • Synne Reitan, Fornebu idrettsbarnehage
  • Les også: Lærerstrategi med ambisiøse mål