Debatt ● Ingeli Engebretsen Mortensen og Finn A. Weltzien
Slipp studentene til i forskningen
Ved å gi studentene en smak av forskning tidlig i studieløpet, kan vi bidra til å bygge en mer kompetent og forskningsvillig generasjon. Dette kan igjen føre til flere gjennombrudd og innovasjoner som kan komme både akademia og samfunnet til gode.


Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
I en tid hvor kunnskap og innovasjon er avgjørende for samfunnsutviklingen, må utdanningsinstitusjonene ikke bare produsere kandidater med teoretisk kunnskap, men også praktisk erfaring og en forståelse for forskningsprosesser.
Derfor har NMBU nylig etablert ordningen «Studenter i forskning». Prosjektet skal gi motiverte studenter mulighet til å delta i reell forskning allerede før masteroppgaven — og få studiepoeng for det.
Dette er et skritt mot en ny måte å tenke utdanning på: Å gi studenter en plass ved forskningens bord handler ikke bare om å ruste dem for fremtiden — men om å forme fremtidens kunnskap allerede i dag.
Foreløpig er vi i startfasen, men vi har allerede gjort to observasjoner som faktisk har overrasket litt.
Det ene er hvor lite utbredt det er å gjøre dette på systemnivå i akademia. Det er lite erfaring å høste. I fag som medisin og psykologi har det noen steder vært kultur for at første- og andreårsstudenter begynner å jobbe med forskning på fritiden under veiledning av vitenskapelig ansatte. Universitetet i Bergen tilbyr emnet BIO299, som gir forskningspraksis i biologi, mens Københavns Universitet har et obligatorisk emne i plantevitenskap som inkluderer forskningserfaring.
En del forskere og undervisere ved NMBU involverer studenter i sin forskning allerede i dag. Det foregår gjerne gjennom bachelor- og masteroppgaver, internship eller som frie emner med spesialpensum. Men et helhetlig opplegg som favner alle fagfelt og nivåer ved et universitet, kjenner vi ikke til fra andre steder.
Det er lite erfaring å høste.
Mortensen og Weltzien
Den andre overraskelsen er hvor mottakelig organisasjonen har vært for dette. Det synes som om forskermiljøet på NMBU bare har ventet på denne muligheten.
Ideen om studentintegrert forskning ble først løftet i NMBUs Forskningsutvalg, og høsten 2024 tok den form gjennom en studentledet arbeidsgruppe. Rundt juletider hadde vi fått på plass en fungerende struktur, og en pilot for vårsemesteret ble lansert andre uken i januar. Responsen har vært overveldende. I løpet av kort tid meldte over 40 vitenskapelig ansatte fra alle fakulteter sin interesse for å delta, og over 100 studenter er tenkt inkludert i deres prosjekter.
En av nøklene til at «Studenter i Forskning» har kommet så langt på så kort tid, er at studentenes stemme har stått i sentrum. Dette prosjektet er ikke noe vi har kokt sammen på et lukket kontor — det har utviklet seg i nært samarbeid mellom studentledere og administrasjon, og direkte forankret i ønskene fra studentmassen. Gjennom Studenttinget og dialog med studenter har vi fått verdifulle innspill som har formet både mål og gjennomføring.
Håpet er at dette vil styrke båndet mellom utdanning og forskning ved NMBU. Altfor ofte oppleves disse som to separate verdener, men ved å involvere studenter tidlig i forskningsprosessen bygger vi broer som gagner både studenter og ansatte.
Forskerne og underviserne får tilgang til engasjerte studenter som bringer friske perspektiver og nye ideer til bordet. Og det gir dem en mulighet til å teste studentenes kvaliteter før en eventuell rekruttering til master-prosjekter. Samtidig tilegner studentene seg kunnskap og ferdigheter de ikke kan plukke opp fra forelesningssalen alene.
For studentene er verdien åpenbar. Gjennom praktisk erfaring med forskning som prosess og arbeidsmetode får de et unikt innblikk i hvordan kunnskap skapes. Dette er gull verdt når de skal i gang med bachelor- eller masteroppgaver, og det gir dem en smak på en mulig fremtidig akademisk karriere.
Selv om piloten foreløpig er liten i omfang, er potensialet stort. Vi må bygge videre på entusiasmen fra både studenter og veiledere, og sørge for at «Studenter i Forskning» blir en fast del av NMBUs tilbud. Hvis vi lykkes, kan dette bli et kinderegg av et tiltak: et styrket NMBU, mer forskningskyndige studenter og et tettere samspill mellom teori og praksis.