Fysisk undervisning

Nå fylles auditoriene igjen: — Lærer mye bedre

Etter en lengre periode uten fysisk undervisning i større grupper er studentene tilbake i forelesningssalene.

Omtrent 50 studenter møtte opp fysisk til forelesning. På scenen er underviserne Fred Strønen (t.v.) og Even Haug Larsen (t.h.)
Omtrent 50 studenter møtte opp fysisk til forelesning. På scenen er underviserne Fred Strønen (t.v.) og Even Haug Larsen (t.h.)
Publisert Oppdatert

«Møt opp i Store auditorium».

Det var beskjeden studentene i emnet «foretaksstrategi» ved OsloMet fikk forrige uke.

Da regjeringa 13. januar igjen åpnet opp for fysisk undervisning ved universitetene og høgskolene, begynte OsloMet å planlegge for fysisk undervisning i større grupper fra mandag 24. januar.

Mandag morgen pakket Khrono ranselen og tok turen for å møte studentene i forelesningen om «ressurser og kapabiliteter» i det store auditoriet i Pilestredet 32.

Omtrent 50 studenter hadde også tatt turen til forelesningen, og i underkant av 100 deltok digitalt.

— Deilig å kunne møtes fysisk

Magnus Kolbjørnsgard (23) syns det er fint å være tilbake i forelesningssalen igjen. Økonomi og administrasjon-studenten hadde savnet å møte medstudentene og foreleserne.

Magnus Kolbjørngard.
Magnus Kolbjørngard.

— Jeg føler man blir veldig vant til digital undervisning, men det er når du kommer tilbake du skjønner at du har gått glipp av noe, sier han.

— Føler du du får mer ut av læringa av å være her fysisk enn å bare titte på en skjerm også?

— Ja, det tror jeg. Det er lettere å være påskrudd hele veien også, når du har noen som snakker foran deg. For egen del er det også lettere å vise interesse til foreleserne når man er her, kontra når man sitter uten kamera på hjemme, sier Kolbjørnsgard.

Marie Weydahl (22) studerer også økonomi og administrasjon.

Marie Weydahl.
Marie Weydahl.

— Det er veldig deilig å kunne møtes fysisk igjen, sier hun.

Hun sier at det er mye enklere å holde både konsentrasjonen og motivasjonen oppe når undervisninga er fysisk og hun kan møte andre mennesker.

— Jeg syns jeg lærer mye bedre av å være fysisk tilstede. Det er færre distraksjoner også, sier hun.

Men hun er glad for at studentene fortsatt har mulighet til å delta digitalt.

— Det kan jo fortsatt hende at man blir forkjøla eller smitta, sier hun.

Interaksjonene er lettere

Universitetslektor Even Haug Larsen og førsteamanuensis Fred Strønen foreleser sammen i emnet. Dette var første gang de underviste fysisk sammen.

— Det er noe eget når man kan se studentene, og interaksjonen er lettere når studentene er fysisk tilstede, sier Larsen.

— Det er lettere å få fram gode bidragsytere når du har folk ansikt til ansikt, sier Strønen.

Begge underviserne mener også de har lært mye av et par år med mye digital undervisning, men de tror læringsutbyttet er bedre fysisk så lenge ikke undervisningsopplegget er skreddersydd for digital undervisning.

— Jeg syns dette er den beste måten å lære bort, men jeg syns også det er viktig å påpeke at hvis man designer et digitalt opplegg er det mye verdi i det også, sier Larsen.

— Nå tilpasser vi tilbake til den fysiske verdenen igjen, og da gjør vi noen andre ting enn vi hadde gjort hvis det kun var digitalt, fortsetter Larsen.

Designa for fysisk

— Tror dere de som er her fysisk får mer ut av læringa enn de som kun er med på Zoom?

— Denne forelesninga er designa for fysisk tilstedeværelse, så vi kan gå god for at læringsutbyttet er best for de som er fysisk tilstede, sier Larsen og understreker:

— Det betyr ikke at de som er hjemme ikke lærer noe.

De har prøvd å gjøre undervisninga mest mulig interaktiv for studentene som følger undervisninga digitalt.

— Utfordringen er å få tak i de marginaliserte studentene, noen sliter med angst, noen sliter med tilhørighet, en del sliter med ensomhet, og en del syns bare det er kjipt å måtte være mye hjemme, sier Strønen.

Av den grunn syns han det er spesielt viktig å legge til rette for fysisk undervisning der det er mulig. Han sier også han prøver å følge opp alle studentene, men det er vanskelig i store grupper. Da er det også en fordel å kunne møte studentene fysisk.

Fred Strønen
Fred Strønen

Deler av undervisninga på campus

«Regjeringen opphever kravet om digital undervisning, eksamen og ferdighetstrening. Nå anbefaler de høyskoler, universiteter og fagskoler å legge til rette for mer fysisk undervisning, slik at flere studenter får mulighet til å være på lærestedet sitt. Hovedregelen fremover er at alle studenter skal ha deler av undervisningen sin på campus. For å kunne ha mer fysisk undervisning anbefaler regjeringen jevnlig testing», heter det i pressemeldingen om mer fysisk undervisning fra regjeringen 13. januar.

«Ved undervisning for større grupper studenter, med undervisning i auditorier, gjelder de samme reglene som for offentlige arrangementer med faste tilviste sitteplasser. Det betyr inntil 200 personer med faste, tilviste plasser», heter det også.

I dag er antallsbegrensningen for offentlige arrangementer innendørs med faste tilviste plasser 1500.

Powered by Labrador CMS