Det går et spøkelse gjennom Filosofi-Norge. Vi har hjemsøktes før: med jevne mellomrom dukker gjengangeren opp – diskusjonen om kjønn og mangfold, der anklager om mannsdominans, både i pensum og i andelen studenter og ansatte, reises. Hva er det med filosofi, spør man, som gjør det ubøyelig mannstungt i et akademia preget av en kvinnebølge? Må en ha baller for å bli filosof?, spør Heine Holmen.
Heine A. Holen er instituttleder ved Institutt for filosofi og religionsvitenskap, NTNU
Redaktør Norsk Filosofisk TidsskriftFoto: NTNU
Instituttleder ved Inst. for filosofi og religionsvitenskap, NTNUHeine A.Holmen
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
LES VIDERE ETTER ANNONSEN
FÅ NYHETER PÅ MOBILEN Last ned Khrono-appen!
Diskusjonen bør hilses velkommen. Den
viser at faget betyr noe. Til nå har mest studenter og kvinnelige fagpersoner
bidratt, mens fagledere og menn glimrer med sitt fravær. Merkelig: vi pleier
ellers være taletrengte dyr. Kanskje en håper det glir over? Kjenner skyld?
Frykt? At det ikke angår en? Selv er jeg begge: mann og instituttleder. Burde
jeg si noe?
Jeg gir det et nølende ja.
For dette er viktig og det er ugreit om studenter og mine kvinnelige kolleger
står alene i noe som angår oss alle: men det gjøres ikke uten uro. Som mannlig
leder og redaktør for NFT kan man fort sees som del av problemet. Jeg sitter også
på et institutt med en viss historikk: exphil, ansettelser og et lederskifte (som
impliserte meg selv) alle hadde diskusjon om kjønn. Likevel, dette er for viktig til å
styre unna.
Debatten dukket opp på UiO idet studentene
der krevde mer likestilt pensum. Khrono intervjuet deretter prof. Kristin
Gjesdal (Temple Univ.), som er aktuell med boken Kvinner i filosofien,
og hun støttet studentenes budskap om fravær av kvinner på pensum. Gjesdal
understreket at vi ikke kan skylde på for få kvinnelige filosofer, samt kunne bevitne
at studentenes klagemål er gammelt nytt. Vi har vært her før. For historien er typisk:
studenter tar opp kjønn for programråd og ledelse. Så går det i stå. Jeg sier «typisk»
for jeg husker egne studie- og stipendiat-dager på UiO da vi reiste lignende kritikk.
Symptomatisk er uttalelsen fra UiOs programleder, Reidar Maliks, som bedyrer at
det er på agendaen og at de er kjent med kritikken, men at det er opp til den
enkelte underviser å sette pensum. At lite er skjedd på 15-20 år nevnes ikke.
Det er vesentlig å vite hva
problemet er for å se hva som må gjøres. Pensum er nevnt og det støttes av førsteam.
ved Menighetsfakultetet, Hege Finholt. Mine instituttkolleger, førsteam. Hege
D. Johnsen og stipendiat Hannah Winther, peker på kanon og andelen ansatte,
samtidig som de viser til polariserte studiemiljø der mannlige studenter kommer
trekkende med Andrew Tate og Jordan Peterson. Student Daniel Sogge hevder
derimot at flere klassiske kvinnelige tenkere historisk sett ikke bør regnes
som filosofer: studiet bør snarere suppleres med idéhistorie.
Her er altså flere innfallsvinkler.
Hva er problemet?
La oss begynne med tall: det er
færre kvinner enn menn i filosofi, både internasjonalt og i Norge. I New York
Times 2013 skriver prof. i filosofi/kjønnsstudier (MIT), Sally Haslanger,
at fast ansatte kvinner i USA er nede i 16,6 %. Med-redaktør i NFT og
førsteam. ved Høgskolen Innlandet (INN), Cathrine Felix, skriver i Salongen
2010 at 25 % av studentene er kvinner, mens 74 % av stipendiat/rekrutteringsstilling
er menn. Her skiller filosofi seg klart fra andre fag, der kvinneandelen gjerne
er langt høyere. Men forskjellene har endret seg noe: og det er vesentlig.
UiO opererer i dag med tall på
34 % kvinner blant faste vitenskapelige filosofer. På NTNU er vi på 25 % kvinner
fast: opp fra 20 % etter de «famøse ti» 2019. Vi har fortsatt flest mannlige
studenter i studieløpet, men vi rekrutterer jevnere ved studiestart. Trivselsundersøkelser
tyder likevel på at kvinnelige studenter trives mindre: vi frykter derfor
frafall. Samtidig gror det godt i rekrutteringsstilling med 75 % kvinner: omvendt
proporsjonalt med det Felix skrev. Våre siste ansettelser har dessuten 3 av 4 kvinner:
bl.a. grunnet bevisst rekruttering. Kjønnsbalanse er derfor langsomt, men
tydelig, i endring. Vi jobber med undervisning og studiemiljø, og har dialog
med studentene på bl.a. kjønn. På exphil har vi ny og mer balansert bok,
samtidig som det jobbes med å gjøre studiet mer representativt. Vi er ikke i jevn
balanse: men er det egentlig et problem?
Kjønnsubalanse må ikke være feil. Som
førsteam. Hedda H. Mørch (INN), og stipendiat ved Anniken Fleisje (OsloMet), har
påpekt i Morgenbladet, så kan vi ikke bare anta at noe er galt på
studium med ulik kjønnsfordeling. Det er jo få som sier det er urett med
80-20-fordeling i favør kvinnelige studenter på andre fag. Sammensetning kan være
utfordrende, men ingen roper varsku så lenge det ikke antas å ligge diskriminering
bak. Om forskjeller skyldes frie valg og innsats for å komme inn, har vi ikke
nødvendigvis et likestillingsproblem.
Det kan også være gode faglige
grunner til større andel mannlige bidragsytere i pensum. Både historisk og i
dag er det flest mannlige filosofer. Om 15-34% av andelen forskningsaktive er
kvinner, så er det å forvente at de produserer mindre. Det er tross alt liten
grunn til å tro at et kjønn er betydelig bedre eller mer produktivt: så lenge
kvalitet, relevans og andre kjønnsnøytrale kriterier er bestemmende vil derfor
en viss skjevfordeling være helt rimelig. Det sees også i andre fag, som
psykologi eller biologi, uten at det kommer til opprop.
Det er derimot et
problem dersom lav andel ikke-mannlige filosofer skyldes diskriminerende
utelatelse og faglig ubegrunnede valg snarere enn kvalitet og relevans. Dessverre
syndes det nok her og mange går litt på autopilot: ikke overalt, men likevel
ofte nok. Studenter forteller om enkelte emner kjemisk fri for kvinner: eller at
kvinner på pensum kan behandles med harelabb og pliktskyldigst gås gjennom.
Andre opplever at ikke-mannlige bidrag kun trekkes inn på feministiske tema
eller såkalte kvinne-tema. Atter andre opplever marginalisering av feministisk
filosofi. Dette er det ingen grunn til: til det er de kvinnelige
filosofene for gode og interessante.
Det finnes i dag svært dyktige
ikke-mannlige filosofer innen hvert felt av filosofien. Her må vi ikke bare
skjele til døde helter: dagens scene er full av sprell levende ikke-mannlige
filosofer, som Nussbaum, Butler, Fricker, Saul, Hornsby, Haslanger, Steward,
Jaggar, Zagsebski, Arpaly, Hieronymi, Langton, Jenkins, Korsgaard, Wolf,
Grace-Chappell og flere. Det er ikke ett eneste emne der enfoldig pensum
blir naturlig. Om man sliter med å få kvinner på pensum, samt gi behørig faglig
respekt, må jeg nesten bare anbefale etterutdanning. Livslang læring tør
være kjent.
Vi kan også ha godt av å
utvide og oppdatere emner til å tematisere feminisme, kjønn og andre sosiale
kategorier. Man trenger ikke nødvendigvis omfavne teoriene her: det holder at
de behandles med respekt og vurderes kritisk som en hvilken som helst annen
teori.
Men å ikke se relevansen er
blindt. Det kan også være godt utgangspunkt for diskusjon.
Her skal vi likevel holde
tunga rett i munn: filosofi er ikke, og skal ikke være, kjønnsstudier eller antropologi.
Vi har gode faglige grunner til å diskutere realisme om etikk, objektiv sannhet
og rasjonalitet, samt legge avgjørende vekt på stringent argumentasjon og
logiske spilleregler. Vi er, og skal være, en kritisk, argumentativ og
akademisk disiplin preget av saklig diskusjon og stor takhøyde: ikke bli en
plattform for aktivisme. Mange kvinnelige studenter er hos oss nettopp fordi de
er interessert i tradisjonell filosofi – ikke bare kjønn eller feminisme. Her
står nok også de fleste kvinnelige filosofer: at man er kvinne og
filosof, betyr jo ikke nødvendigvis at man har en radikal agenda. Eller, og hva
bedre er: man kan fint være feminist uten å kaste realisme, etikk, objektivitet
og rasjonalitet på båten. Mye frustrasjon i dagens debatt kan nok tilskrives
misforståelser her.
Det er likevel et standhaftig trekk i filosofi
at mangfoldet mangler. Spørsmålet blir: hvorfor?
For å tenke høyt: jeg mistenker
at det henger sammen med fagets egenart. Sogge er inne på noe når han hevder at
flere klassiske kvinnelige tenkere ikke er filosofer. Ikke at jeg er
enig, men han peker indirekte på noe vesentlig: at filosofi er lite definert. I
motsetning til etablerte vitenskapsfelt, er disiplinen åpen og uavklart. Verken
metode, tematikk, eller kanon er fastsatt. En stående vits er at selv om vi er ett
filosofi-institutt, så får vi like mange definisjoner av filosofi som vi har filosofer
dersom spørsmålet, mot bedre vitende, reises i lunsjen.
Slike uavklarte disipliner blir
avhengige av faglige valg gjort av undervisere. Den enkelte filosof
bærer derfor et ansvar i valg av tema, metodikk og relevante bidrag. Hvem som
bør regnes med er ikke anerkjent på tvers: snarere foregår det daglig
definisjonskamp idet vi treffer valgene.
Siden faget har vært
mannstungt, blir man fort offer for egne, ubevisste fordommer. Felix henviser til
prof. Jennifer Saul (Sheffield Univ.). Saul har vist at åpne felt som filosofi blir
særlig sårbare for fordommer og stereotypier, fordi standardene i faget gjerne
kobles med trekk tradisjonelt forbeholdt menn. Når filosofiens innhold
gjenspeiler valg, risikerer man å befeste tradisjonell kjønnsubalanse om
man ikke er bevisst egne fordommer: og de kan være like virksomme hos mannlige som
ikke-mannlige. Med andre ord, man vil se for seg, for å bevisst feiltolke et
utsagn av prof. Einar D. Bøhns (UiA), at «man må ha baller for å filosofere».
I sin tur påvirkes da:
Valg
av tema og pensum
Kanon-forståelse
(kongerekken)
Intervjuer
i rekruttering
Undervisning
og interaksjon med studenter
Det siste er ekstra alvorlig, siden man kan
forsterke kjønnsubalanse i klasserommet selv med de beste intensjoner og
dermed prege fagets fremtid. Prof. Miranda Fricker (NYU) har eksempelvis vist at
fordommer gjør at vi vurderer folk ulikt som kunnskapsbesittere avhengig av
kjønn. Slik gjør vi andre epistemisk urett. Om det skjer kan det sosiale
hierarkiet i studiemiljøet endres gjennom å devaluere et kjønns stilling som
bidragsyter. Vi risikerer at man som ung, ikke-mannlig student integrerer
perspektiver om ikke å høre til: tradisjonell kjønnsubalanse sementeres.
Vi vet også fra studier at stereotypier har stor påvirkning og at det skal lite
til for å aktivere dem. Enkelte undersøkelser viser at bare å påminnes egen gruppe
kan påvirke folks evnetester negativt. Summen av faktorene kan derfor øke
sjansene betraktelig for at kvinner slutter på filosofi.
Om vi ikke er klar over
mekanismene kan resultatet bli at vi tross gode intensjoner forsterker
kjønnsforskjell. Det kan forklare hvorfor mangfold sitter langt inne i
filosofi: det er en seig materie og noe vi må jobbe med mye, bredt og over
tid.
Hva må gjøres? Seig materie betyr at det er ingen grunn
til ikke å gjøre noe, selv om ting går fremover. Signal fra studenter
bør tas på alvor: filosofi har sovet i timen. Vi er for lite
på banen i samfunnsrelevante diskusjoner rundt vitenskapsteori,
kunnskapsregimer, sannhet, kjønn og identitet. Vi har for få kvinnelige studenter.
Det er utfordringer i studiemiljø. Det er færre kvinner ansatt enn
vi ønsker. Det er ofte faglig ubegrunnet at viktige kvinnelige
bidragsytere og tema utelates fra pensum. Min bekymring, som instituttleder, er
at filosofi taper gode folk og studenter på dette: men også at mange taper på å
ikke få med seg filosofisk bagasje i utdanningsløpet.
Utfordringen er tid: dette
fikses ikke kun ved pensum eller tema. Man må jobbe med å få med seg
fagmiljøet. Ledere har derfor en soleklar oppgave i å drive systematisk
kulturarbeid. Man må spille inn klare forventninger til undervisning, ikke bare
snu ved emne-ansvarliges autonomi. Man må ha strategisk fokus og mål, samt
jobbe som faggruppe i lag slik at vi sammen blir bedre i stand til å håndtere mangfold.
På veien må vi kjenne til egne psykologiske fallgruver.
I studiemiljøet må vi så jobbe
for å gjøre kulturen robust, inkluderende og romslig. Filosofi er en kritisk og
argumenterende disiplin: få svar har to streker under seg og alt kan stilles
spørsmål ved. Inkludert feministisk filosofi. Men det skal gjøres saklig,
rasjonelt og med respekt. Om noen ønsker å tøffe seg med å trekke frem Andrew
Tate, må vi sørge for at det er nok akademisk kapital i miljøet til å sette
macho-ukulturen ettertrykkelig på plass – med argumentasjon. Samtidig skal vi ha
analytiske verktøy som skiller Tate-inspirert oppgulp fra mer legitime
diskusjoner aka Jordan Peterson. Her må vi som undervisere være tydelige
normsettere: dét betyr nemlig mer enn vi tror.
Kulturarbeid er krevende, men en
punkt-liste (inspirert av kollega Felix) kan se slik ut:
Dobbeltsjekk alltid pensum for faglig ubegrunnet
utelatelse
Utvid eget repertoar: les bevisst mangfoldig!
Gi feministisk filosofi plass i
studieløpet (og diskuter den kritisk!)
Synliggjør ikke-mannlige filosofer
Ha strategier/bevisstgjøring rundt
ubevisste fordommer
Vær bevisst proaktiv i rekruttering
Vær kritisk observatør av deg selv
Jobb med å utvikle epistemiske dyder
som motvirker fordommer
Vær kritisk venn/kollega: våg å stille
spørsmål!
Tematiser kjønn og mangfold i fagmiljøet
Vær normsetter i undervisning
Ha tydelige strategier på mangfold
Bygg saklighetsorientert og argumentativ
studiekultur
Det er ingen quick fix på mangfold.
UH-sektoren har langsom endringsrate. Selv husker jeg hvor skummelt det var å vandre
som ung, usikker arbeiderklassegutt, fra Fredrikstad og med «feil» dialekt, på UiO.
Det gikk seg til, bl.a. gjennom å mestre tradisjonell filosofi, argumentasjon
og logiske teknikker, men problemet mangfold er der ennå. Kjønnsubalansen er seig
materie som krever kulturarbeid over tid. Spøkelset vil derfor gå igjen. Ting
er litt bedre nå enn de var: og vi skal bli stadig bedre.
Eksempelvis vil vi på NTNU, om vi slår sammen faste med midlertidige
rekruttstilling, bli 37 % kvinner – et byks opp fra 25 %. At vi balanseres, er derfor
både løfte og spådom: vi skal mot mer mangfold. Debatten kommer stadig opp
og det er mange i faget, av alle kjønn, som tenker fremoverlent. Det lover bra:
både for mangfold og faglig innhold. Om endringene blir til det gode avhenger av
saklighet og åpenhet i kulturen vi bygger på vei dit.
Vi må derfor bygge nøye og
gjøre jobben godt.
Så, nei: baller kreves ikke.
Kun mot og vilje til å følge et godt argument.
Kunstnernes Hus har besluttet å avslutte sin leieavtale med Fondet for kunst- og designstudenter (FKDS), skriver Kunstavisen.
Fondet har som formål å støtte studenter ved ulike avdelinger ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO). Ordningen med Kunstnernes Hus har siden 2014 gitt nyutdannede kunstnere atelierplasser på huset. Årlig har fire atelier blitt tildelt åtte nyutdannede kunstnere fra Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO).
— Det betyr at FKDS/KHiO må søke etter andre løsninger for å ivareta denne viktige stipendordningen for nyutdannete kunstnere, sier rektor ved KHiO Marianne Skjulhaug til Kunstavisen. Skjulhaug er også styreleder for fondet.
Kunstnernes Hus har i flere år hatt økonomiske problemer, noe som har påvirket beslutningen om å ikke leie til KHiO lenger. Nå inngår huset istedenfor en avtale med Office for Contemporary Art Norway (OCA).
— Det er en stor ære og et stort ansvar forbundet med denne rollen. Det å ivareta lønns- og arbeidsvilkårene til medlemmene våre er det viktigste vi gjør, sier Steen til Khrono.
Steen ble valgt inn på representantskapsmøtet tirsdag 19. november, ved akklamasjon og uten motkandidater. Hun tar over etter Egil André Aas, som har vært leder i LO Stat i åtte år. Det skriver Altinget.
— Jeg overtar akkurat når rikslønsmenda kommer med sin kjennelse, så arbeidet med hovedoppgjør i 2026 starter jo nå. Lønnspolitikken til LO Stat ligger fast og det er viktig for oss å ivareta alle medlemmene sine rettigheter, sier Steen.
LO Stat går gjennom en stor omstilling det neste året, noe som former sakene Steen som leder skal jobbe med. LO Stat skal deles opp, og Spekter går inn i LO.
— Vi skal overføre forhandlingsansvar fra Spekter til LO Stat, og forberede hvordan LO Stat skal se ut fra 1. januar 2026. I tillegg skal vi gjennomføre mellomoppgjør i både staten og Spekter i 2025 samtidig, sier Steen.
Hun får med seg Henriette Jevnaker fra Fagforbundet som 1. nestleder, og Tor Egil Vangstad fra Norges offisers- og spesialistforbund som 2. nestleder.
Steen er tidligere hovedkasserer i Norsk Tjenestemannslag. I tillegg har hun ledet NTL Nav, som med sine rundt 9000 medlemmer er NTL sin største landsforening.
I snitt får 17 prosent av UiO-studentene karakteren A, mens andelen er lavere i både Bergen og Tromsø, skriver Advokatbladet.
Ved Universitetet i Bergen (UiB) er det rundt 13 prosent som får A i gjennomsnitt, mens det ved UiT Norges arktiske universitet er 12 prosent.
Det er i snitt litt over 2 prosent ved Universitetet i Oslo (UiO) som stryker, tilsvarende tall for UiT er 2 prosent og ved UiB litt over 2 prosent. Den vanligste karakteren er C ved alle tre juss-utdanninger. I 2024 er det så langt en tredjedel av jusstudentene som får denne karakteren.
UiT-forskeren Kristoffer Wickstrøm har vunnet pris for en forskningsartikkel om kunstig intelligens.
— En slik anerkjennelse er veldig gøy og et tydelig tegn på at arbeidet vi gjør har høy kvalitet. At artikkelen vår er en del av dette gode selskapet er kjempeflott, spesielt når det er så stor konkurranse fra mange andre sterke bidrag, sier Wickstrøm i en pressemelding.
Forskningsartikkelen hans publisert i Pattern Recognition Letters i 2022, og det er tidsskriftet som gir Wickstrøm prisen. På to år har artikkelen blitt sitert hundre ganger av forskere i hele verden.
Wickstrøm er førsteamanuensis i UiT sin maskinlæringsgruppe. Han har utviklet en ny metode for å lære kunstig intelligens å analysere data uten menneskelig hjelp.
Universitetet i Agder (UiA) har åpnet en av Europas største samlinger av erotisk litteratur på campus i Grimstad. Den kalles Cupido-samlingen og har tilhørt den avdøde redaktøren i Cupido, Terje Gammelsrud.
UiA fikk samlingen i 2020 og siden tildelingen har UiAs bibliotek jobbet med å katalogisere og gjennomgå innholdet i samlingen, som har fått sitt eget rom i biblioteket, ifølge uia.no.
Samlingen består blant annet av tegneserier, erotiske noveller og faglitteratur.
– Dette er en unik samling, både for oss som fagmiljø og for allmennheten. Samlingen består av erotisk litteratur på norsk, dansk, engelsk og fransk, helt fra 1800-tallet av og frem til i dag, sier professor Tor-Ivar Karlsen ved UiA.
Den 22 år gamle studenten Tarald Kongshaug var bassist for bandet For You på konsert i november.
Frontfigur Ed Westwick er verdenskjent for rollen som Chuck Bass i Gossip Girl. Kongshaug sa ja til å spille bass dagen før konserten, og fikk under et døgn på å lære hele repertoaret til bandet. Til vanlig studerer Kongshaug utøvende jazz på jazzlinjen til NTNU i Trondheim.
— Alle i bandet var utrolig hyggelige, og det var veldig gøy å henge sammen etter konserten. Jeg tar med meg masse erfaring om det å lære meg musikk på en effektiv måte, noe som er utrolig viktig når man lever som utøvende musiker, sier Kongshaug til Adresseavisen.
Til vanlig er det nordmannen Hans Kristian Nordin som er bassist for bandet, som har spilt inn og produsert mye av musikken sin i Oslo. Derfor har bandet en spesiell tilknytning til Norge.
Britiske studenter som velger å ta fatt på et utdanningsløp ved University of Birmingham fra og med høsten 2025, vil få et ekstra stipend på totalt 5000 britiske pund fra universitetet, noe som tilsvarer 70.000 norske kroner etter dagens kurs.
Times Higher Education (THE) skriver at universitetet innfører ordningen som et resultat av økningen i skolepenger for britiske studenter.
De 70.000 kronene som nye studenter i Birmingham vil motta skal utbetales over åtte månedlige avdrag i løpet av de to første studieårene, med ytterligere to større utbetalinger det siste året, skriver THE.
Fra og med høsten 2025 vil det være mulig å ta bachelor i byggingeniør-faget ved Universitetet i Agder (UiA), mens du bor og studerer i Listerregionen, skriver NRK.
Tilbudet er et resultat av et nytt samarbeid mellom Studiesenteret Lister Kompetanse og Universitetet i Agder i Grimstad.
Studiet bygges opp som et deltidsstudium som skal gå over fem år.
Nyeste artikler
Audun Øfsti (1938 - 2024)
Forskjellen må utgjøre en forskjell
NTNU stenger populær fritidsbolig for utleie. — Veldig lei meg
Første gang dette århundret om alle godkjennes. Og slik ser det ut til å bli
29 unge og lovende forskere får ekstra privilegier
Mest lest
Sjokkmåling: Nær dobling for Frp blant studenter
Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt
Khronos lesere med 37 forslag til Årets navn i akademia 2024
Instituttet sier opp folk, nå slutter instituttleder og får ny jobb utenfor NTNU
1107 årsverk visket bort i akademia i 2024